Hop til indhold

Har hunde tidsfornemmelse?


Gæst Nano
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg igennem 2 dage fået af vide af 3 forskellige msk. at hunde ingen tidsfornemmelse har, men er dette ikke en myte...? For i så fald ville det vel ikke være nødvendigt med alene-hjemme-træning...!?

 

Min hvalp er allerede oppe på 10 min hun kan være alene hjemme - vi går langsomt frem for en sikkerheds skyld... det irriterer mig bare at mange siger vi er pyldrede når vi ikke bare går fra hende som vi lyster....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der jo nok forskellige meninger om. Hunde er jo forskellige. Og nogen har sikkert fin tidsfornemmelse, mens andre mere går efter hvornår maven rumler. Alle har jo nok et indbygget fysisk ur, der fortæller hvornår det er spisetid:mrgreen:. Menneskers tidsfornemmelse er jo også forskellig. Derfor har vi opfundet uret..

 

DU skal bare gøre det som din hvalp har det bedst med. Det sikreste er at gå langsomt frem. Det er meget lettere for en hvalp at acceptere, at man hele tiden kommer og forstyrrer dens alenetid, hvis den nyder roen i huset, --end det er for en hvalp at klare at den må græde og kalde på sin nye familie fordi den pludselig føler sig helt alene.

 

 

Du finder nok hurtigt ud af, om din hvalp synes at du kommer til ulejlighed når du kommer for hurtigt hjem. Så kan du forlænge tiden. Men hvis en hvalp først har følt sig ensom og forladt i sit nye hjem, så kan det tage rigtig lang tid at gøre den tryg igen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Trust me, hunde har tidsfornemmelse! Da jeg fik min hund, havde han separationsangst (han var 14 mdr. gammel), og det tog lang tids alene hjemme-træning at lære ham at være alene. Og jeg kan love dig for, at han nok skulle fortælle mig, hvis jeg var gået hurtigere frem i træningen, end han var klar til - og det kunne altså dreje sig om få minutters tidsforskel! Den dag i dag ved han, hvornår jeg kommer hjem fra arbejde. Hvis jeg kommer tidligere hjem, ligger han inde i stuen eller soveværelset, når jeg kommer ind af døren, hvis jeg kommer til tiden, sidder han lige ved døren og venter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg var teenager og boede hjemme, så gik vor hund da rastløs rundt og lyttede efter min fars bilmotor, når han kom fra job.Og min ene gravhund var meget påpasselig med at få foder til tiden, aftensmad kl 18 -0 dut.

Dette kl 18 var indlært, da min cavalier fik sit hjertemedicin kl 18 . Så kl 17:50 stod Sasha på terrassen og gøede, hvis jeg gik rundt i haven. Så Mor du skal i køkkenet nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kl. 8.45 lægger Taiki sig ud i gangen. Kl. 9-9.30 lytter han efter hver gang døren til opgangen smækker. Det er omkring denne tid, at min kæreste kommer hjem fra sine nattevagter.

 

Da han var på ferie med vennerne, gik Taiki gerne ind i sengen til mig igen, når kl. var blevet 10. Så vidste han godt, at "far" ikke kom hjem i denne omgang.

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt gik vi også meeeeeget langsomt frem med alene-hjemme træningen. Og det er jeg glad for, for vi har ingen problemer haft med det! (7-9-13)

 

Jeg så det i sin tid som en investering i fremtiden - vi skal have Taiki mindst 20 år (!!!), så at bruge de første mange uger på at træne alene-hjemme i et meget stille tempo som Taiki kunne være med i, var/er godt givet ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en "nem" holdning at have at mene hunde ingen tidsfornemmelse har. Naturligvis har de det. Som andre har nævnt: Havde hunde ikke fornemmelse for tid ville alenetræning gå som en leg, det samme med øvelser hvor hunden skal fortsætte i længere tid. Dette skal læres gradvis, fordi hundn godt kan mærke om den har ligget i dækposition 3 sekunder eller 3 minutter.

 

Tidligere da man trænede stort set efter konkurrenceprogrammets udførelse af øvelserne, kunne man til konkurrencer observere hunde som forlod dækpositionen for at gå ud til ejeren, som stod i skjul, hvis dommeren ikke var hurtig nok til at afslutte øvelsen når minuttet var gået. Det kan ikke være andet end tidsfornemmelse :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg snakkede på et tidspunkt med en pensioneret overlæge fra børnafsnit, som også var hundeentuitiast. Han påstod, at både små børn samt hunde, havde en god fornemmelse for tid, fordi de havde et hjerteslag hvis takt de underbevidst fulgte eller også kunne de måle tiden på vejrtrækninger. Han havde en masse referencer, som jeg ikke har, men i hvert fald var hans pointe, at selvom de ikke kunne tælle, så kunne de godt fornemme om de havde trukket vejret mange eller få gange, eller om deres hjerte havde slået meget eller lidt.

 

Han påstod derfor også, at det var vigtigt at hunde blev efterladt i rolig fornemmelse, når man trænede alene hjemme, for udover at de så ikke var frustrerede m.m., så ville tiden ikke føles lige så lang, som hvis de var opkørte og derfor havde hurtigere vejrtrækning og højere puls, som fik tiden til at føles længere end den var.

 

 

Jeg ved ikke om jeg købte den, syntes det var meget søgt - men kunne kun være enig med ham i, at hunde bør efterlades i et roligt stemningsleje sådan generelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm har tit haft denne diskution med min mor - hun siger nej, de sover jo bare når der ikke sker noget...

 

Og jeg mener helt sikkert at de har en tidsfornemmelse. Herhjemme kender madammen i hvert fald klokken, og bare fordi vi har ferie og allerede har været ude på en timelang gåtur indtil kl 14, så skal vi ikke tro at eftermiddagsturen kan udskydes ret meget efter kl. 16:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gravhund blev totalt psykopat når jeg kom hjem, om det var 10minutter eller 8timers arbejde - lige stor reaktion.

Min bullterrier er ret ligeglad hvis jeg er ude og løbe en 30minutter tur, men er jeg væk mere end 3/4timer så bliver hun mega glad, og vogter mig ca. 1-2timer(så jeg ikke smutter igen). <3

 

Hunde er vel lige så forskellige som mennesker. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar... :) Nu har jeg lidt at vise til de personer i min omgangskreds som siger at hunde ingen tidsfornemmelse har... ;) Vi fortsætter i hvert fald som hidtil med at øge tiden langsomt :) Det går i øvrigt rigtig godt og hun bliver super glad når vi kommer ind ad døren igen! :) Så føler man sig værdsat og elsket! <3

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter er en hund med tidsfornemmelse! Boris er mere laid back og ligeglad.

 

Da kæresten havde fri kl 15.30 og jeg sov efter nattevagt, begyndte hundene altid at blive urolige, gø af alt og intet, og vække mig fra ca kl 15.20. Indtil dette tidspunkt snorkboblede de om kap med mig. Så de vidste udemærket at han kom hjem på det tidspunkt.

 

Dexter ved også hvornår han skal have aftengåtur senest kl. 22.30 bliver han rastløs, begynder at smågø af alt og intet, og hvis en af os så ikke letter os, så begynder han at stille sig skiftevis en meter fra én henne i døren ind til stuen og gø.

Så man kan ligeså godt droppe slutningen af en film, for hvis den slutter efter 22.30 skal han nok forpurre ens koncentration.

Jeg har sågar prøvet, at hvis vi har fremmede gæster (altså folk som Dexter ikke kender), så har Dexter pludselig efter kl 22 stillet sig op og gået vredt af manden. Og han har ikke været til at stoppe også selvom han glad har leget med manden tidligere på aftenen. Hvis jeg så går aftentur med ham, så gør han det igen når vi kommer hjem.

Så han smider fremmede mænd ud efter kl 22:oops: dette gør han aldeles ikke ved mænd, han kender.

 

Boris har også et ur ift sengetid, men han er ligeglad med aftentissetur. Han stiller sig hen til soveværelsesdøren og klynker når kl. Er blevet mange. Nogle gange går han så bare selv i seng. Andre gange, bliver han ved med at klynke i døråbningen selvom døren er blevet åbnet ind til soveværelset. Hvis vi så går hen til ham, hopper han glad om i seng og står og venter på os.

 

Så mine hunde har et ur.

Der er også kæmpe forskel på Dexters velkomsthilsen ift hvor lang tid, han har været alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rex bliver glad uanset om jeg har været væk 10 min eller på arbejde hele natten. Men han har klart mere behov for nus og er ret "se mig se mig se mig" når jeg kommer hjem fra job:) og det er ikke fordi han har været alene, kæresten er jo næsten lige taget afsted.

Han får ikke mad på faste tider, men kan sagtens mærke når det er aftensmadtid- det gætter jeg på er fordi han er sulten der, altså ikke noget med tidsfornemmelse.

Men når det kommer til gåture, så kan man stille uret efter ham i perioder:rolleyes: hvilket jeg modarbejder til stor irritation for insisterende hund.:) gider bare ikke de der faste tider.. Men har han i en periode fået f.eks eftermiddagsturen på samme tid, bliver han ulidelig insisterende på det tidspunkt.. Så han har tidsfornemmelse er jeg sikker på.. At han så har en dum ejer der forsøger at forkludre det er en anden snak;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter ved også hvornår han skal have aftengåtur senest kl. 22.30 bliver han rastløs, begynder at smågø af alt og intet, og hvis en af os så ikke letter os, så begynder han at stille sig skiftevis en meter fra én henne i døren ind til stuen og gø.

Sofus kan ligge og boble trygt og så pludselig springe op, fare hen til os og gø myndigt et par gange. Og ganske rigtigt - klokken er 21, plus/minus et par minutter. Han kender åbenbart klokken og mener, at man skal skide kl. 21. Basta!

 

Og der er også stor forskel i velkomsten, om jeg har været væk et par timer (selvom min mand har været hjemme hos Sofus) eller om jeg lige har været et smut i Brugsen.

 

Så jo - hunde har skam tidsfornemmelse. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...