Hop til indhold

Mundkurv godt eller skidt ?


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Min nye Tjaldur er på ingen måde desværre vant til at omgås andre hunde og vi har nu mødt to andre hunde tilfældig og han gik helt amok.

 

Jeg ville mene det ikke er usikkerhed, men fordi han simpelthen er vred, det eneste jeg kan sammenligne med er Teitur.

 

Teitur kunne ikke fordrage hanhunde når han var i snor, men han rejste ikke børster, men logrede helt vildt, samtidig med at han gjorde udfald og gøede, men lidt godbidder, så var han afledt og det var kun hvis de kom tæt på. Hans adfærd opfattede jeg som usikker fordi han ikke kunne flygte og fordi der hang to labrador i ham da han var hvalp, mens han var i snor. Der var utrolig sjælden noget når han var løs.

 

 

Tjaldur virker derimod direkte rasende, det er med alle hår rejst, total stiv hale, og et virkelig aggersivt kropsprog. han spytter nærmeste sin galde ud.

 

Nu kender jeg jo ikke ham særlig godt endnu.

 

Men umiddelbart kan jeg mærke at jeg ikke synes det er en god ide at lufte ham i byen hvor jeg bor, uden nogen form for sikkerhed, jo vel snoren er sikkerhed, men selv nærmest når man holder hunden i halsbåndet kan den lave kraftig udfald og så har mange jo noget med at sådan en lille cocker spaniel ser så sød ud, så den skal deres vovse jo hilse på.

 

Der er ikke mere end knap 2 måneder siden jeg sad på strøget og nød en is ved et cafebord, med teitur liggende under, hvor en mand synes hans hund skulle hen at hilse på Teitur som lå bundet. Cafestole og bord lettede og manden fik hurtig sin hund til sig igen, fnis, det så ret morsomt ud.

 

 

Nå men jeg er ikke sikkert på det er så morsomt med Tjaldur.

 

Eftersom jeg ikke kender ham ret godt endnu, er jeg ikke sikker på jeg ville tage nogen chancer.

 

Men jeg hader ordet mundkurv, for jeg føler det er et overgreb mod hunden.

 

Det gode kan så være at han med mundkurv signalere at folk skal holde sig væk, derfor har vi større chancer for at øve på god afstand.

 

Jeg ved hellere ikke om han ville acceptere det, jeg fik aldrig Teitur til at acceptere mundkurven som skulle bruges i forbindelse med hans allergi.

 

Hvordan ville i bære jer ad. Tror i hans adfærd ville blive forværret med mundkurv fordi han opfatter det som et overgreb og en trussel ??

 

Jeg tror jeg ender med at få ham kasteret på et tidspunkt, men det bliver ikke lige nu før jeg har lært ham bedre at kende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min nye Tjaldur er på ingen måde desværre vant til at omgås andre hunde og vi har nu mødt to andre hunde tilfældig og han gik helt amok.

 

Jeg ville mene det ikke er usikkerhed, men fordi han simpelthen er vred, det eneste jeg kan sammenligne med er Teitur.

 

Teitur kunne ikke fordrage hanhunde når han var i snor, men han rejste ikke børster, men logrede helt vildt, samtidig med at han gjorde udfald og gøede, men lidt godbidder, så var han afledt og det var kun hvis de kom tæt på. Hans adfærd opfattede jeg som usikker fordi han ikke kunne flygte og fordi der hang to labrador i ham da han var hvalp, mens han var i snor. Der var utrolig sjælden noget når han var løs.

 

 

Tjaldur virker derimod direkte rasende, det er med alle hår rejst, total stiv hale, og et virkelig aggersivt kropsprog. han spytter nærmeste sin galde ud.

 

Nu kender jeg jo ikke ham særlig godt endnu.

 

Men umiddelbart kan jeg mærke at jeg ikke synes det er en god ide at lufte ham i byen hvor jeg bor, uden nogen form for sikkerhed, jo vel snoren er sikkerhed, men selv nærmest når man holder hunden i halsbåndet kan den lave kraftig udfald og så har mange jo noget med at sådan en lille cocker spaniel ser så sød ud, så den skal deres vovse jo hilse på.

 

Der er ikke mere end knap 2 måneder siden jeg sad på strøget og nød en is ved et cafebord, med teitur liggende under, hvor en mand synes hans hund skulle hen at hilse på Teitur som lå bundet. Cafestole og bord lettede og manden fik hurtig sin hund til sig igen, fnis, det så ret morsomt ud.

 

 

Nå men jeg er ikke sikkert på det er så morsomt med Tjaldur.

 

Eftersom jeg ikke kender ham ret godt endnu, er jeg ikke sikker på jeg ville tage nogen chancer.

 

Men jeg hader ordet mundkurv, for jeg føler det er et overgreb mod hunden.

 

Det gode kan så være at han med mundkurv signalere at folk skal holde sig væk, derfor har vi større chancer for at øve på god afstand.

 

Jeg ved hellere ikke om han ville acceptere det, jeg fik aldrig Teitur til at acceptere mundkurven som skulle bruges i forbindelse med hans allergi.

 

Hvordan ville i bære jer ad. Tror i hans adfærd ville blive forværret med mundkurv fordi han opfatter det som et overgreb og en trussel ??

 

Jeg tror jeg ender med at få ham kasteret på et tidspunkt, men det bliver ikke lige nu før jeg har lært ham bedre at kende.

Emmy Simonsen har skrevet en god artikel om mundkurv. Du kan finde den på www.hazyland.dk under Hazyland & Biscuits blog

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Stella- jeg tror personlig ikke på kastration vil hjælpe i hans alder. Hvis hans udbrud er pga usikkerhed og manglende kendskab til omgang med andre hunde, vil det kun kunne bedrage til mere usikkerhed.

Da jeg overtog Victor gjorde han i starten også udfald mod tæver og var flere gange ved at hakke mig i underbernene af hysteri. Han kunne også i starten prøve at hoppe op af forbigående fodgængerer og det var ikke venlig ment.

Men jeg var forberedt og han fik ikke gjort skader.Jeg kom ikke, hvor der var mange hunde og skiftede fortov hvis der kom nogle jeg ikke kendte.Efter en tid faldt han ned og tilsidst kunne vi da hilse på alle tæver og bare ikke hanhunde, hvis min tæver også var med.

Men glem det ind til viderer, det har ikke gjordt min Snoopy stærk (selvsikker uden ballade, han er for ydmyg)at blive kastreret og det virker ikke altid godt på en hund i Tjaldur´s alder. Og desuden det med hud og pels, et mega problem for mange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Hej Stella- jeg tror personlig ikke på kastration vil hjælpe i hans alder. Hvis hans udbrud er pga usikkerhed og manglende kendskab til omgang med andre hunde, vil det kun kunne bedrage til mere usikkerhed.

Da jeg overtog Victor gjorde han i starten også udfald mod tæver og var flere gange ved at hakke mig i underbernene af hysteri. Han kunne også i starten prøve at hoppe op af forbigående fodgængerer og det var ikke venlig ment.

Men jeg var forberedt og han fik ikke gjort skader.Jeg kom ikke, hvor der var mange hunde og skiftede fortov hvis der kom nogle jeg ikke kendte.Efter en tid faldt han ned og tilsidst kunne vi da hilse på alle tæver og bare ikke hanhunde, hvis min tæver også var med.

Men glem det ind til viderer, det har ikke gjordt min Snoopy stærk (selvsikker uden ballade, han er for ydmyg)at blive kastreret og det virker ikke altid godt på en hund i Tjaldur´s alder. Og desuden det med hud og pels, et mega problem for mange.

 

 

Nej du har nok ret, jeg havde egentlig hellere ikke umiddelbart tænkt på at få ham kasteret, men er dog i baghovedet, men ikke lige nu, skal lige lærer ham at kende.

 

 

Dog har jeg erfaring med at det hjalp utrolig godt på Teitur, det var faktisk først da han blev kasteret at han lærte at gå løs og kunne være modtagelig for træning, feks i form af godbidder. Før var der bare helt lukket af og ved enhver mulighed stak han lang pokker i vold.

 

Men nu skal jeg jo lige lære Tjaldur at kende og se hvordan han udarter sig og hvor meget der kan trænes væk og øves væk og hvor meget tiden gør.

 

 

Men ja ved stadig ikke om det med mundkurv er en dårlig eller god ide. Brugte du mundkurv til Victor ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Fønix var / er ultra usikker og angst, mod alle råd fik jeg ham kastreret og det har virkeligt udviklet ham i positiv retning (han er 4 år). Petrine får mundkurv på når vi er i selskab med børn, jeg kan tydeligt mærke, hun slapper af, når hun får den på (for når hun ikke har den på sidder jeg og vogter anspændt og nervøst).

 

Så mit råd er klart på med mundkurven og af med kuglerne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan få nogle K9-seler hvor man kan bestille en tekst til på siden. Jeg ved ikke hvor lang teksten må være, men ellers kunne du få en sele hvor der står "Hold afstand" eller lign.

 

Jeg føler helt sikkert, at jeg har mere "kontrol" med Taiki i en sele end hvis jeg bare gik med ham i et halsbånd. Derfor er han altid i sele og det virker også langt mere behageligt for ham.

Jeg kan nemmere holde ham hvis han gør udfald, for på samme måde som selen fordeler energien når han strammer den an så han ikke kløjs eller skades, så fordeler den energien på en måde så jeg ikke føler at rykket er så hårdt i min arm.

 

Hvis du kan, synes jeg at du skal undgå mundkurven. Men hvis du synes at den skal på, synes jeg at du skal bruge sådan en, der laver en kurv rundt om hans mund og ikke sådan en, der holder munden lukket på ham, for det er ret ubehageligt for hunden.

 

 

Vi træner Taiki efter denne model med ret stor succes: Dog to Dog Aggression – Why and How to Stop It

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare det er alt alt for tidligt at bruge mundkurv eller tænke kastration. Hunden skal jo være i balance for at kunne vurderes, hvilket den endnu ikke har haft en chance for.

Nej, jeg brugte ikke mundkurv på Victor. og hvis det var, var det nok pga stress mig selv der ville blive bidt, i hvertfald i starten.

En af de første gange jeg havde ham løs, så han en stor flatterhan nogle hunderede meter væk og løb hen for at bide den, Han blev også selv bidt. Jeg havde også nogle tæver med.Den var i snor.

Så jeg fik lært lektien, altså afstand fra andre hunde. derefter øvede vi linieføring og indkald og især STÅ, så han kunne efter en tid gå løs og kom faktisk selv til mig ,når der dukkede fremmede hunde op i horisonten.

Tror selv, han trivedes ved dette, for denne ophidselse var jo ikke sundt for ham. Så efterhånden kunne jeg tage han i snor , når pigerne skulle hilse på de hanhunde de kendte.

Og hvis hanhunde ignorerede ham , gjorde han det samme.Dog med rimelig høj halerejsning.

Men så længe han stresser, er det den afstand, han magter, der skal overholdes, og så senere mindste den gradvis.

Og undgå alle dårlige møder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Ulla- den nye sindsyge hundelov skræmmer mig, for HVIS Tjaldur skulle bide en anden hund kan han jo beordres aflivet.

 

men det store problem bliver at finde en mundkurv der passer. Jeg kan ikke lide dem af stof, jeg ville ikke byde ham at gå rundt med en cykelkurv på hovedet, ala de der kæmpe monstrum med jerngitter og massiv læder, dem i laksefarvet plastik skaver og er næste helt lukket foran, så hunden ikke kan få godbidder eller drikkke. Trixie har lavet en i fedtlæder, men den findes kun til store hunde og så har de en enkelt udgave til helt små hunde. Intet midt i mellem. derudover går mange af dem alt for langt op og sidder helt oppe ved øjene det må være ubehageligt.

 

Dengang da jeg skulle finde en til Teitur, ledte jeg forgæves på nettet og i 5 forskellige dyrebutikker. Endte ud med et eller anden plastik skrammel som skavede ham, men han lærte aldrig at bruge en uden at gå i panik.

 

 

Ville så gerne finde en i let blødt læder til hans størrelse, men det kan vist ikke lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Men Ulla, du kan være ganske rolig, tænker ikke at jeg bare straks kaster en kurv i hovedet af ham og få ham kasteret.

 

Men ville gerne have han lærer at bruge mundkurv da den kan være rigtig nyttig, også når han skal trimmes.

 

Om Tjaldur ville lave udfald og bide, ved jeg hellere ikke med sikkerhed fordi jeg ikke kender ham endnu.

 

Jeg ved bare at han reagere meget voldsomt og jeg ved at mange mennesker ikke kan finde ud af at holde afstand eller kalde deres hund til sig og jeg ved at den nye hundelov ikke er rigtig klog.

 

Jeg ved også at jeg ville være meget ked af det hvis han bed en anden hund og jeg ville være ked af at skulle gå og være bekymret på gåturen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe du har hunden i snor har du loven på din side :blink:

 

Bare sørg for at holde afstand til andre hunde på din vej og få sagt at hunden bider. Hvordan reagerer du når han "går amok"? Hvis han ser en hund på afstand og går amok så prøv lige at sige "kom, så går vi" e.l. i en lys og glad tone og gå uforstyrret videre... Ved selvfølgelig ikke om det kan gøre noget for ham, men ved Dumle til tider kan blive helt paf af det... som i "ahva?! Når okay så..." og så går han med videre uden yderligere brok :lol:

 

Hvis det er for ikke at være bekymret på gåturen du overvejer mundkurv... så tænk lige på at det også kan ske en hund kommer rendende hen og han bliver gal med mundkurv på... bliver den anden hund gal over en verbal skideballe fra ham er han bare ikke længere i stand til at forsvarer sig... bare en tanke...

 

Hvis det er mundkurv til når han skal trimmes, så kan du sagtens bruge en af de der plastic nogle. Sådan en bruger vi til Dumle og der kan nemlig også puttes godbidder i :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er jeg også bange vedr hundeloven. Men mener dog, at hvis man har sin hund i ca. 1 meters snor og en anden kommer så tæt ind, at den kan hapses, så er den udenfor kontrol og min vil så bare forsvarer sig. Ved godt, der har været nogle underliger afgørelser. Og hvis hunde kommer mod mine, råber jeg højt- gå væk - jeg har både sure hanner og tæver!!!!.

Og jeg har overlevet ind til viderer.Og ejerproblemer er sku mest folk ala min egen alder, der tror at når 7 hunde kommer sammen, er de mega sociale. Så bare tag STOR AGT på pensionister. De aner desværre ofte ikke, hvad hunde kan finde på.-

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumle har også mundkurv på til dyrelæge. Dyrelægen er glad for det, Dumle affinder sig roligt med det der skal gøres, det hele går meget hurtigere og bagefter bliver mundkurven taget af og dyrelægen giver Dumle nogle guffer og nusser ham lidt.

Jeg syntes faktisk det virker til at Dumle er mere tryg ved det med mundkurven på, men måske det er fordi der aldrig er sket noget slemt mens den har været på.

Link til indlæg
Del på andre sites

De mundkurve der holder munden lukket er jo ikke beregnet til at have på mere end et halvt minut (hvor dyrlægen giver indsprøjtning eller lignende), hunden kan jo ikke halse og derved risikerer den overophedning. De bedste er efter min mening de 'seriøse' med metalgitter, de holder afstand til hunden og sidder som et hegn udenom snuden. Kenjan har et stort udvalg, også af dem med læder, er sikker på du kan finde en der passer der (de lavede en specielt til mig).

 

Uanset hvor meget jeg har loven på min side og hvor meget andre er idioter, så vil jeg gå langt for at min hund ikke skal bide, hverken børn, dyrlæge eller fremmede hunde, synes det er en smule barsk at tro man medx et 'min hund bider' kan kaste sig ud i bytrafik med god samvittighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad med en haltisele - den er da ikke helt så voldsom som en mundkurv ? kender du noget i hans historie der kan være grund til hans adfærd ?

 

En halti har da ikke enormt meget med en mundkurv at gøre??

 

Og hvis Tjaldur også trækker i snoren, tror jeg, at det er en rigtig dårlig idé at smide halti på ham, da han kan blive trukket skæv.

Link til indlæg
Del på andre sites

En halti har da ikke enormt meget med en mundkurv at gøre??

 

Og hvis Tjaldur også trækker i snoren, tror jeg, at det er en rigtig dårlig idé at smide halti på ham, da han kan blive trukket skæv.

 

En halti har INTET med en mundkurv at gøre...

 

Dertil sagt ville jeg altså nok også overveje at træne lidt med mundkurv og få ham til at have det fint med den... Just in case...

 

Jeg ville også tænker: kastration

 

Men igen så KAn kastration jo også forværre tingene!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

En halti dur bare ikke til en cocker, er afprøvet på min tidligere hund. Det er ikke nemt når de konstant har snuden i jorden. Synes også det gør det svært med en mundkurv. Der skal helst være helt fri til snuden. De der metal kurve, det dur bare ikke.

 

Ville så gerne have sådan en her Trixie Mundkurv, Fedtlder L 29 cm sådan at hans snuden kan gå helt ned i jorden uden at det genere ham. Men den findes desværre ikke i hans størrelse, har ledt over alt på nettet, de findes kun i str Xl og L og så til helt små hunde, som Westie. Ingen midt i mellem.

 

Jeg skal i farmland i morgen,det eneste sted jeg mangler at kigge, håber de har det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...