Hop til indhold

Passgang


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman

Der er nok blevet talt stolpe op og ned om det men...

 

Stella går lige ved siden af Tex. Tex går 1234,1234,1234. eet bed ad gengen stille og roligt.

Stella går og ligner en GÅS :mrgreen: der vrikker fra side til side, men mest når hun er i sele og snor.

 

Kan huske nogen der skrev om hvorfor en hund vælger at gå pass gang skulle til kiro eller lign.

 

Kan det være fordi hun ikke er afslappet på gå turen og ligsom er "oppe på mærkerne"?

Eller...???

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle hunde kan ikke få deres tempo til at passe med ejerens og må derfor vælge pasgang. Skridt er for langsomt mens trav er for hurtigt. Så går hunden meget i snor vil de blive helt naturligt for hundens krop at vælge pasgangen.

 

Alle mine hunde har gået pas. Ham jeg har nu gør det meget ofte. Men jeg er ikke i tvivl om når han bare går alm. Pasgang og når han passer fordi han har ondt og aflaster. Det ser simpelthen forskelligt ud. Går han fri og sætter frem i tempo så ved jeg med ham at det er naturligt for ham at sætte i trav. Vælger han passende og vrælter hurtigt afsted ved jeg at han er øm. Men det er så forskelligt fra hund til hund.

Barney har været ved massør og kiropraktor og fik at vide at der ikk var noget at komme efter selvom han gik pasgang på gåturene. Så det kommer an på så meget :) det bedste man kan gøre er t lære sin hund rigtig godt at kende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna passer en del. Og hun gør det så endnu mere, når det er tid til massage/kiropraktor.

 

Min teori er at det så samtidig også er blevet en dårlig vane. Og jeg kæmper en brav kamp for at få hende ud af det. Famer svært, når kræet har gjort det i over 9 år:lol:

 

Har du prøvet at massere hende? Sådan all over?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nova gør det også... nærmest hele tiden når hun går roligt tempo... hun ligner også en gås :lol:

Hun har gjort det både før og efter patella-operation.

Fik at vide ved dyrelægen at hun havde en smule løse hofter, men at det bestemt ikke var noget der gjorde noget, men ved ikke om det kan have noget med det at gøre :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er, som andres, at hunde som bliver holdt tilbage af line eller kommando, hvor tempoet ikke passer dem, ofte begynder at passe. Pasgang går hurtigere end roligt trav og måske føler hunden, den derved kommer hurtigere frem eller også regulerer den bare gennem pasgang.

 

Går en hund derimod frit og vælger pasgang kan der være en fysisk årsag som behøver opmærksomhed.

 

Ved pasgang er der ikke lige så meget rygsving som i trav, så det vil typisk være ryggen "der strammer" hvis en hund konsekvent vælger at gå pasgang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er, som andres, at hunde som bliver holdt tilbage af line eller kommando, hvor tempoet ikke passer dem, ofte begynder at passe. Pasgang går hurtigere end roligt trav og måske føler hunden, den derved kommer hurtigere frem eller også regulerer den bare gennem pasgang.

 

Går en hund derimod frit og vælger pasgang kan der være en fysisk årsag som behøver opmærksomhed.

 

Ved pasgang er der ikke lige så meget rygsving som i trav, så det vil typisk være ryggen "der strammer" hvis en hund konsekvent vælger at gå pasgang.

 

Det er lige præcis i ryggen, at Luna har det værst, når hun trænger til massage, men det er fordi hun kompenserer for de andre problemer

 

Og Luna passer både i snor og fri. Hun går så mest i flexi og har hun almindelig snor på, så sætter jeg mit tempo efter hende.

 

Pt skal hun ned og gå i skridt, så hun får brugt alle 4 ben, DET er noget af en opgave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lige præcis i ryggen, at Luna har det værst, når hun trænger til massage, men det er fordi hun kompenserer for de andre problemer

 

Og Luna passer både i snor og fri. Hun går så mest i flexi og har hun almindelig snor på, så sætter jeg mit tempo efter hende.

 

Pt skal hun ned og gå i skridt, så hun får brugt alle 4 ben, DET er noget af en opgave.

 

Kunne det mon fungere med noget cavalettisarbejde, så hun blev tvunget til at skridte?

Link til indlæg
Del på andre sites

?? - er der en der vil være sød at forklare ?

 

cavalettis er en raekke bomme eller smaa spring som faar hunden (eller hesten) til at afpasse sine skridt, saa de passer til afstanden mellem dem, samt loefte sine ben efter hojden paa dem (de er ikke ret hoje). Det giver smidighed, forbedrer rytmen i gangarten og styrker rygmusklerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad er cavalettisarbejde ?

 

Cavaletti er egentlig at hunden (eller hesten oprindeligt) skal gå over nogle pinde. Så den lærer at bruge sin krop

 

Du kan se lidt billeder her

 

https://www.google.dk/search?q=cavaletti&hl=da&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=VDYqUL7eNcKw0QWCo4H4DA&ved=0CGEQsAQ&biw=1440&bih=755

 

Sorry det er kort forklaring, men jeg tog en pille for nogle timer siden og jeg er ret meget ved siden af mig selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeanette kan du ikke bare finde nogle grene ovre i skoven?

 

eller et par kosteskafte? de skal vel ikke vaere heste-hoejde til en hund?:vedikke:

 

Gode ideer begge to:5up:

 

Har planer om at eftermiddagsturen skal gå i skoven (hvis vi orker det), så der kan jeg lede efter grene. Kosteskafte bliver nok lidt dyre, når jeg skal have 4 eller mere:genert: Men det er et godt bud, til hvis jeg ikke kan finde pinde:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

bomme på jorden, der tvinger hunden til at løfte alle 4 ben seperat, hvis de tages i skridtgang. Hvis Stella kun passer i snor, men aldrig når hun er fri, ville jeg ikke umiddelbart være urolig for smerter etc.

 

Jeg er ikke urolig for smerter (ved ikke om P er det :blink:) - men hun kan tage spurt efter fugle i næsten samme fart som Sookie og hun vil freeeeemmm når vi er ude at gå :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke urolig for smerter (ved ikke om P er det :blink:) - men hun kan tage spurt efter fugle i næsten samme fart som Sookie og hun vil freeeeemmm når vi er ude at gå :mrgreen:

det er ikke altid ensbetydende med at der ikke er noget galt, man kender det jo fra sig selv, at hvis noget er sjovt nok, skal man nok få det gjort, uanset lidt ubehag :mrgreen:. Prøv at holde øje med det med at hun kun passer i snor, eller også når hun er fri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna tonser også efter katte, selvom hun har ondt:genert: Men nej, pasgang er ikke nødvendigvis ensbetydende med at der er noget galt.

 

Nogle gange kan det også blot være en dårlig vane tillagt, hvis hunden engang har været øm og har passet på sig selv. Eller som også nævnt, hvis tempoet ikke lige passer til andet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Tak for input. :5up:

 

Stella passer slet ikke når hun er uden snor.

 

Der går hun jo "bare" i eget tempo. Det er når vi går med snor og det er uanset om det er med sele eller hvis vi lige kun har halsbånd på.

Men hun vil baaare frem og trækker gerne og det er der hun passer. Det kan være at 2&2 trækker bedre end 1234.

 

Jeg er ikke bekymret for at hun har ondt eller nowet. Jeg havde bare lige brug for at dele mine tanker omkring det der passgang noget.

 

Det er jo sjovt at når Tex og Stella gå side om side i snor og det kun er Stella der passer selvom der går lige hurtigt og de er lige ivrige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input. :5up:

 

Stella passer slet ikke når hun er uden snor.

 

Der går hun jo "bare" i eget tempo. Det er når vi går med snor og det er uanset om det er med sele eller hvis vi lige kun har halsbånd på.

Men hun vil baaare frem og trækker gerne og det er der hun passer. Det kan være at 2&2 trækker bedre end 1234.

 

Jeg er ikke bekymret for at hun har ondt eller nowet. Jeg havde bare lige brug for at dele mine tanker omkring det der passgang noget.

 

Det er jo sjovt at når Tex og Stella gå side om side i snor og det kun er Stella der passer selvom der går lige hurtigt og de er lige ivrige.

Det har hun gjort helt fra lille bitte hvalp. Og kun i snor.

 

Som jeg har fortalt før, så har hun periodisk haft lidt med en nerve der sad i klamme nede omkring hendes bækken, men pasgangen i snor har været til stede uanset om den har generet eller ikke :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...