Hop til indhold

Er en hund bare en hund?

AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Vores genbo har en højavlsschæfer, som er et værre skravl. Han har allergi og en kropsbygning der mildt sagt er helt hen i vejret!

Hunden får mad og er med på arbejde hele dagen. Den kommer til dyrlæge når den er syg. Den bliver ikke vaccineret, luftet eller stimuleret.

Han, altså genboen, har flere gange lavet kommentarer i stil med "lad nu hund være hund". Sidst i forbindelse med at jeg havde haft Bella ude ved Magtor, og tidligere da jeg fik hende fotograferet for HD eller da jeg købte dækkener til hende.

Jeg har så tænkt over det i noget tid, og er kommet frem til, at for mig er hunden netop ikke bare en hund. Hun er mit kæledyr, som jeg elsker utrolig højt! Men hun er også min hobby. Hun optager langt størstedelen af min fritid. Jeg elsker at gå ture med hende, træne, tage til stævner osv.

Så for mig er hun ikke bare en hund!

Hvad med jer? Hvordan "ser" i jeres hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund bliver aldrig bare en hund, i min verden.

Hvis ikke man investerer i en hund for at få en ven for livet bør man lade være. Og i min verden vil man altid sine venner det bedste, uanset hvad det så dækker over.

Det er dog ikke en nedarvet holdning - Mine forældre mener også at jeg skal lade hund være hund ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Mine hunde er mine børn...:lun:....nu kommer der nok en enorm debat ud af det, om at kompensere og hvad ved jeg....hehe....

Men altså de er mine børn på den måde, at jeg er deres primære omsorgsperson, og i og med jeg har valgt dem, og ikke omvendt så skal jeg også bære det ansvar der følger med...og alle de behov de måtte have skal derfor dækkes(præcis som hvis det var børn)...

Jeg ELSKER Pablo og Victoria...har mange gange nået til den erkendelse, at uden dem var jeg da helt sikkert i live i dag uanset hvad, men er ikke sikker på hvad slags liv det ville være...de giver mig bare så meget, og jeg elsker dem betingelsesløst...

Jeg ved også at jeg med ret stor sandsynlighed overlever dem, så selvfølgelig er det ikke helt som med børn, hvor det helst skulle være omvendt, og det har jeg selvfølgelig affundet mig med....

Men nej...det er ikke "bare" hunde....det er hunde ja, men de er mine hundebørn, og de er de 2 som altid er der for mig, uanset hvad...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella er jo også min baby:-) Og jeg arbejder et sted hvor ALLE mine kollegaer i afdelingen har børn. Men heldigvis er der ingen der synes at jeg er åndssvag når jeg erklærer, at jeg tager et par timers flex for at komme tidligt hjem og gå en lang tur med Bella, tage hende til massør eller hvad det nu må være:-)

Men jeg synes ellers at jeg tit oplever, at folk synes det er virkelig langt ude at bruge så meget tid og så mange penge på en hund:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

At have hund her i huset er en fælles beslutning - selvom beaglerne er mine på papiret og i det daglige er de også mit ansvar, med hensyn til pleje, luftning osv.

Jeg tror ikke jeg er den eneste her i huset som er fuldstændig forelsket i vores hunde - min yngste søn på 19 slægter vist sin mor på det område :hjerte:

Min mand og ældste søn har vist et mere behersket forhold - men det betyder ikke at de ikke elsker beaglerne.

Nu er jeg så heldig at jeg kan være hjemme hos mine beagler hver dag og de kommer med lige så snart der en anledning - derfor er alene hjemme noget de stort set ikke er. Vi bruger rigtig meget tid på dem - på hver enkle hund - som aktiveres for sig selv -

Ikke kun i tid koster det - men selvfølgelig også hvad penge angår, da beaglernes behov for det ene som det andet jo skal tilgodeses. Alene i år har de kostet os over 10.000 plus det løse hvad dyrlæge angår - men det betyder ikke noget - det er samværet med dem der gør det hele værd.

Og lige nu ligger de og snorksover alle sammen :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja.. Vores hunde er hunde!

Spørgsmålet er nok hvad man ligger i det at kalde dem en hund. Og hvad man mener man har af ansvar.

En hund er en hund og sådan er det bare. Den falder selvfølgelig også i andre kategorier ligesom et menneske gør... "Venne" kategorien kan være en af dem f.eks.. Og hunden er selvfølgelig også i "kæledyrs" kategorien. For nogen er den i "hobby" kategorien, for andre "arbejde".

Men overordnet set er vores hunde, hunde...

Betyder det at man ikke har ansvar og skal tage sig af dem? Jeg gør alt hvad jeg kan for at give dem det bedste hundeliv de kan få.

Link til indlæg
Del på andre sites

I øjeblikket morer jeg mig ved at fortælle folk at jeg har lige købt en klapvogn, som jeg skal trille min nye hvalp rundt i, hvis jeg skal med andre på langtur. Folk er fuldstændig flade af grin,... det er åbenbart god underholdning, men hvad de tænker om det er jeg egentlig ligeglad med. Dog er jeg ved at forberede mig på at svare på spørgsmålet, om hvalpen ikke kan gå selv. Men det går nok, for jeg skal også til at svare på hvorfor min labrador er så tynd. :vedikke::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg fik mærkelige blikke, fordi jeg bar først Oscar og sidenhen Darwin i en taske jeg havde på maven - da de var hvalpe og ikke kunne/måtte gå så langt. Måske har det set sprøjs ud at jeg som en anden "kængurumor" tog mine hvalpe ud af "maven" for at han kunne hoppe lidt rundt - op i "maven" igen så vi kunne gå videre. Men jeg var ligeglad med hvad folk tænkte - jeg tænkte jo kun på min hvalp :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Ja.. Vores hunde er hunde!

Spørgsmålet er nok hvad man ligger i det at kalde dem en hund. Og hvad man mener man har af ansvar.

En hund er en hund og sådan er det bare. Den falder selvfølgelig også i andre kategorier ligesom et menneske gør... "Venne" kategorien kan være en af dem f.eks.. Og hunden er selvfølgelig også i "kæledyrs" kategorien. For nogen er den i "hobby" kategorien, for andre "arbejde".

Men overordnet set er vores hunde, hunde...

Betyder det at man ikke har ansvar og skal tage sig af dem? Jeg gør alt hvad jeg kan for at give dem det bedste hundeliv de kan få.

Tror mere det der ordet "bare"....jeg kan også få det sådan lidt, når folk f.eks. spørger til mine veninder..."nå er xxxxx så din kæreste" og jeg er lige ved at svare "nej vi er bare venner"....for min lille mågehjerne kan ikke så godt med det der "bare"

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig en min hund en hund ... og det betyder, at den skal have det godt på en hunds præmisser. Vores hund skal f.eks. ikke "forkæles" med is og andre madrester af svigerfar, for det har hunden ikke godt af. Hvis Chas skal forkæles, så skal han have hundegodbidder. Chas er dermed bare en hund, for jeg kan kun behandle ham godt ved at tage udgangpunkt i hans behov som hund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, her er en hund en hund. Men når man er hund herhjemme, så er man et fuldgyldigt medlem af familien, som der investeres talrige timer i - nogle gange flere end børnene :lol:

Hunden er min trofaste følgesvend og min hobby; mit lalledyr når tingene er fantastiske og mit puttedyr når tingene er træls. Og jeg vil gøre alt hvad der står i min magt, for at hunden er tilpas. Også hvis det inkluderer klapvogn og slynge :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja selvfølgelig er min hund er en hund , men ikke "bare" en hund.

Det er mine bedste venner,Mine Træningsmakkere, mine puttetrolde når jeg er ked, det er dem der lokker mig ud af hulen flere gange dagligt, det er dem der hjælper mig til at "glemme" min angst, dem der altid står glade til at tage imod mig når jeg kommer hjem fra et dårligt møde/lægebesøg o.s.v.

Vigtigst af alt Så er de MIT ansvar. Det betyder at lige som jeg selv kommer til lægen når der er noget galt kommer de også afsted til dyrlægen, vaccinationer en selvfølge. Maden, tja jeg stopper ikke selv hvad som helst i munden, derfor er det også nærliggende at de får det jeg synes er bedst for dem. Den lille får da også dækken på efter behov, en tur er bare ikke sjov med en gennemblødt hund der bare fryser.

for mig er det også samtidig et familie medlem, der må færdes overalt i huset (øhh næsten mit walk in closet er forbudt men alle andre steder) for mig er det naturligt at vi sover i samme rum, vil de sove andre steder er det selvfølgelig også ok men ikke noget de er tvunget til.

Men "bare" en hund bliver det ikke det er MIN/E hund/e, og for mig er de så meget mere, Faktisk så meget at jeg slet ikke kan sætte ord på bare ½ delen.

At nogen så lægger andre betydninger i ordet "bare en hund" kan jeg desværre ikke gøre så meget ved, for nogen er det "bare" en hund, og fint for dem at den bare skal stå i hundegården hele dagen mens de er på arbejde, komme ind et par timer når de kommer hjem,også ellers udelukkes fra fællesskabet om natten, fodret er det billige fra aldi, vacciner en by i rusland. opgaver og hundetræning tjaaa ikke noget der eksistere.

Hader det, men desvære er der ikke så meget man kan gøre ved det andet end at snakke om hvad de går glip af, ved at holde hund på denne måde.

Men det er lige modsat af hvordan jeg selv vil holde hund,

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror mere det der ordet "bare"....jeg kan også få det sådan lidt, når folk f.eks. spørger til mine veninder..."nå er xxxxx så din kæreste" og jeg er lige ved at svare "nej vi er bare venner"....for min lille mågehjerne kan ikke så godt med det der "bare"

Men det kommer jo an på hvordan man tolker det...

Kæreste er i mine øjne "over" venner... Derfor er man ikke kæreste, men kun venner...

Og uanset hvor meget folk siger at hunde og mennesker er "lige", så er mennesker i mine øjne "over" hunde. Altså er hunde bare hunde i forhold til mennesker. Det betyder ikke at de er mindre værd, blot at de skal behandles på en anden måde.

Jeg bilder migselv ind at uanset hvad ville jeg altid redde et menneskeliv over min hund... Jeg ved got at realistisk set ville jeg sgu nok redde min hund.. men den diskussion har vi jo haft før herinde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Men det kommer jo an på hvordan man tolker det...

Kæreste er i mine øjne "over" venner... Derfor er man ikke kæreste, men kun venner...

Og uanset hvor meget folk siger at hunde og mennesker er "lige", så er mennesker i mine øjne "over" hunde. Altså er hunde bare hunde i forhold til mennesker. Det betyder ikke at de er mindre værd, blot at de skal behandles på en anden måde.

Jeg bilder migselv ind at uanset hvad ville jeg altid redde et menneskeliv over min hund... Jeg ved got at realistisk set ville jeg sgu nok redde min hund.. men den diskussion har vi jo haft før herinde!

For mig bliver "bare" bare sådan en slags lav værdiangivelse....

"jeg havde hjulpet en hel dag, og så fik jeg bare 5kr"...

Men som jeg også siger når jeg arbejder med børn og nogen retter på deres udtale "du skal lytte til hvad de mener, og ikke kun det de siger"...så ville ikke tage det tungt at være "bare" venner...hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er mit "liv", min hobby og min passion, men de er også værktøjer til de ting som jeg kan li' at lave, hvad enten det er jagt, udstilling, avl. Men jeg har det også sådan, at jeg finder ud af, hvad ligepræcis den hund er bedst til, og så må jeg bruge den til det.

Jeg har/har haft stående hunde der var dårlige til markarbejde, men supergode til at apportere, ja så må jeg bruge dem til det, jeg har en udstillingshund, der ikke kan fordrage at være på udstilling, men hun er fantastisk at træne lydighed med og have med på jagt, det elsker hun, ja så må jeg bruge hende til det. Nu har jeg en på 6 mdr. som er købt som udstillings/avlshund, duer han ikke til det, så må jeg finde ud af hvad HAN kan og har lyst til.

Mine "børn" bliver de aldrig, men de ligger højt på ranglisten herhjemme :blink:, en del højere end svigermor, fætre, kusiner, onkler og tanter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, Ciller er en hund. Hun siger vov, logrer med halen og har fire ben.

Men hun er samtidig mit kæledyr som jeg vil gå meget langt for. Ligesom jeg vil for min kat.

Det mindste der er med dem, og jeg gør noget ved det. Det er en forpligtelse jeg fik da jeg valgte at anskaffe mig dyr.

Hun er en stor del af familien og kommer med når vi skal nogen steder.

Havde hun "bare" været en hund, så havde jeg ikke en gang overvejet at bruge en formue på hende i forhold til op. for patella. Istedet havde jeg ofret en sprøjte på hende!

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Som fx Gitte skriver, synes jeg det skiller der hvor man er villig til at "ofre" for sin hund. Om det er rigelige mængder tid, penge, træning osv. At man ikke bare smider hunden væk fordi den bliver besværlig hvis man får børn. At man er villig til at indrette sin hverdag efter hundens behov.

Genboen vil intet ofre på hunden. Den eneste grund til at hunden får BARF, og ikke det arveste skodfoder er, at hans ekskæreste startede hunden på BARF (pga. allergi). Han fastholder at han fx aldrig ville få hunden behandlet for ledskader. Han nægter at give den tilskud som kunne hjælpe på den frygtelig skæve (overbelastede) led. Han nægter at lufte den, for den får jo rigelig kontakt hver dag. Alt i alt nægter han at ofre noget som helst for sin hund......

Link til indlæg
Del på andre sites

Som fx Gitte skriver, synes jeg det skiller der hvor man er villig til at "ofre" for sin hund. Om det er rigelige mængder tid, penge, træning osv. At man ikke bare smider hunden væk fordi den bliver besværlig hvis man får børn. At man er villig til at indrette sin hverdag efter hundens behov.

Jeg har jo anskaffet mig en hund jeg i bund og grund ikke må ha' her hvor jeg bor da jeg også har en kat.

Skulle jeg blive stillet over for et ultimatum i form af, at jeg enten skiller mig af med en af dem eller flytter, så må jeg flytte. for jeg ville aldrig kunne vælge mellem nogen af dem.

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund er ikke bare en hund, men han er en hund.

Selvom han nu ikke kan bruges til agility som er det jeg virkelig brænder for, så er han stadig MIN hund og han bliver lige her ved mig, og så må vi finde på noget andet som er sjovt. Sådan er det bare.

Han er min hund og dermed mit ansvar. Jeg har allerede smidt mange penge i ham og er ved at smide 13.000 + i ham på en operation som ikke gør ham rask, men som måske gør livet lidt lettere for ham. Når folk siger: "det er en hund" eller "du kan jo købe 5 nye hunde for den pris" så rører det mig ikke. Han er MIN hund, MIT ansvar og dermed må jeg gøre det der er bedst for ham, indenfor de rammer jeg har. På SU er ikke alt muligt, men meget er. Han har også været ved massør og kiropraktor.

Han betyder meget for mig, og da jeg har aflivet de andre hunde har jeg tudet i flere måneder. Da min farfar døde græd jeg til begravelsen og så tænkte jeg ikke mere over det. Men mine hunde er så stor en del af mit liv og min hverdag så de betyder enormt meget for mig. Det er min hobby og jeg vil gerne bruge en masse tid på min hund. Det synes jeg er fedt og afstressende.

Dog er jeg opdraget med at mennesker er over dyr og sådan har jeg det også. Jeg ville hellere miste min hund end et nært familiemedlem. Mennesker skal leve i mange år - hunde skal ikke leve i så mange år. Selvom sorgprocessen over en hund og et menneske kan være identisk og hård. Så for mig er der forskel på hunde og mennesker. Men min hund betyder stadig uendelig meget for mig. Og så er det jo hunden der er der i hverdagen og beriger ens dag :)

Og nå ja: min hund får menneskemad, en popcorn, en chips, is osv. når vi andre får. Han får det i små mængder og det er vel ikke mere skadeligt for ham end det er for mig? :) Han får selvfølgelig også hundegodbidder og hundemad. Men han må gerne blive forkælet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

min hund er et væsen der ikke kan klare sig uden sine mennesker og derfor har vi pligt til at behandle ham godt under hensynstagen til at han er en hund og har hundebehov.

når han bliver forkælet er det med hundegodbidder, hundelegetøj og hundeunderholdning - han er jo ikke et menneskebarn :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, min hund er så 'bare' en hund. Til gengæld er det indiskutabelt at han er den fineste, dejligste og mest nuttede hund på jord ;-) Men han er ikke min bedste ven og han kan ikke erstatte nogle af mine venner, eller det sociale liv jeg i øvrigt har behov for. Dog vil jeg ikke afvise at han til rigelighed opfylder det minimum af moderinstinkt jeg måtte have :mrgreen:

Han er heller ikke en hobby, forstået på den måde, at jeg ikke 'dyrker' noget med ham, hverken konkurrencer eller udstilling. På den måde 'optager' han ikke mit liv, selvom han naturligvis er en integreret del af hverdagen. Men alting bliver ikke planlagt under hensyn til hundene.

Jeg forsøger naturligvis at give ham et godt hundeliv. Men det indebærer for mig ikke at sætte ham op på en piedestal eller bruge en hulens masse penge på ham.

For mig en min hund en hund ... og det betyder, at den skal have det godt på en hunds præmisser. Vores hund skal f.eks. ikke "forkæles" med is og andre madrester af svigerfar, for det har hunden ikke godt af. Hvis Chas skal forkæles, så skal han have hundegodbidder. Chas er dermed bare en hund, for jeg kan kun behandle ham godt ved at tage udgangpunkt i hans behov som hund :-)

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

1000undskyld OT, men, hvad er hundegodbidder? Du nævner det imodsætning til madrester, så en stump kylling er f.eks. ikke en hundegodbid, eller hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites