Hop til indhold

Gæst king1975
 Share

Recommended Posts

Gæst king1975

hej har en rottweiler på 13 uger tænkte på at købe noget tun i olie og blande med hendes tørfoder er det en god ide eller kan hvalpe ikke tåle den slags mvh tommy

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis du fodre med et godt fuldfoder så har hunden ikke brug for andet:) man kan godt give lidt godbidder ved siden af, men jeg ville bare give fx kogt kylling som belønning ved træning i stedet for, jeg ville ikke begynde at blande noget i fuldfoderet hvis hunden spiser det uden:) for meget tun er ikke godt, tun kan indeholde en del tungmetaller og bør derfor ikke bruges for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ang brugen af dåsefisk - så kan man også anvende f.eks. sardiner som er højere oppe i fødekæden. Sardiner og Tobis lever ikke så længe (da de er eftertragtede for andre større fisk) derfor indeholder disse heller ikke så mange tungmetaller som tun gør - men igen afhænger det af hvor tunen er fanget. Giver man fiskeolie skal man også tænke over hvor rent det er og hvor det kommer fra - Tobis olie kan i mange tilfælde være bedre ens lakseolie (det var lige et sidespring :oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis du fodre med et godt fuldfoder så har hunden ikke brug for andet:) man kan godt give lidt godbidder ved siden af, men jeg ville bare give fx kogt kylling som belønning ved træning i stedet for, jeg ville ikke begynde at blande noget i fuldfoderet hvis hunden spiser det uden:) for meget tun er ikke godt, tun kan indeholde en del tungmetaller og bør derfor ikke bruges for meget.

øøh det er altså ikke altid rigtigt :blink: min hund får Wolfsblut som koster kassen og skulle være noget af det bedste, men hun har også perioder hvor det hjælper på pelsen hvis hun får en dåse tun i olie et par gange om ugen. Og det har hun fået siden hun var hvalp :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

altid rart at lære noget nyt

Du kan også gemme lidt vand hvis du koger kød, mose lidt kogte grøntsager i eller lignende. Hvis du virkelig skal kræse, kan du lynkoge/stege lidt hakket kød og smuldre over maden, eller hvis du laver hjemmelavet marvbenfyld, bruge lidt af fyldet med lidt kogt vand.

Som de andre skriver, synes jeg også afveksling er en god ting. Min får en slags foder morgen og en anden aften. Vi kører altid med 3-4 forskellige slags foder, og af og til bruger jeg noget lækkert over maden:-) Jeg har også prøvet noget der hedder hundekrydderi, men det er alt for dyrt i forhold til hvad man får. Det er egentlig bare pulveriseret tørret kallun eller lunge der drysses ud over maden. Men det kan man jo bare lave selv:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

vi fodrede kun med 1 slags tørfoder i starten og havde en hund med sart mave når kræet fik hapset menneskers skrald inde under buske og andre steder.

nu får han både tørfoder, marvben med hjemmelavet fyld og evt en rest rent kød eller grøntsager som er blevet tilovers fra vores aftensmad.

maven er nu mere hårdfør men skal da ikke kunne sige at det kun er derfor - han er 1 år nu

Link til indlæg
Del på andre sites

vi fodrede kun med 1 slags tørfoder i starten og havde en hund med sart mave når kræet fik hapset menneskers skrald inde under buske og andre steder.

nu får han både tørfoder, marvben med hjemmelavet fyld og evt en rest rent kød eller grøntsager som er blevet tilovers fra vores aftensmad.

maven er nu mere hårdfør men skal da ikke kunne sige at det kun er derfor - han er 1 år nu

Det er lidt interessant, det du skriver dér... Jeg har nemlig altid fulgt min helt egen hjemmestrikkede teori om at en hvalp der fra start af får lov til at smage lidt af hvert, får en mere "hærdet" mave. Det skal altså ikke forstås som at jeg bare har hældt alt muligt i mine hvalpe, men gradvist har jeg introduceret flere og flere ting. Og jeg ved jo heller ikke om det er derfor, men mine hunde har faktisk haft jernmaver, der kan klare det meste uden problemer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt interessant, det du skriver dér... Jeg har nemlig altid fulgt min helt egen hjemmestrikkede teori om at en hvalp der fra start af får lov til at smage lidt af hvert, får en mere "hærdet" mave. Det skal altså ikke forstås som at jeg bare har hældt alt muligt i mine hvalpe, men gradvist har jeg introduceret flere og flere ting. Og jeg ved jo heller ikke om det er derfor, men mine hunde har faktisk haft jernmaver, der kan klare det meste uden problemer...

Jeg har mere eller mindre ukritisk hældt "alt muligt" i begge mine hunde, helt fra de var hvalpe... og tror de hver især har haft rigtig diarre een gang i deres liv :vedikke: af og til fr de da lidt blød mave, ja, men generelt, så har de maver hærdet med bly... selv Johna som æder hvad som helst - også uspiselige ting....

Som "hovedfoder" får de tørfoder - altid minimum 2 og ofte 3-4 forskellige slags blandet sammen... og derudover får de rester af alle slags og får lov at smage nærmest alt jeg spiser (hvis jeg altså er interesseret i at dele :lol: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mere eller mindre ukritisk hældt "alt muligt" i begge mine hunde, helt fra de var hvalpe... og tror de hver især har haft rigtig diarre een gang i deres liv :vedikke: af og til fr de da lidt blød mave, ja, men generelt, så har de maver hærdet med bly... selv Johna som æder hvad som helst - også uspiselige ting....

Som "hovedfoder" får de tørfoder - altid minimum 2 og ofte 3-4 forskellige slags blandet sammen... og derudover får de rester af alle slags og får lov at smage nærmest alt jeg spiser (hvis jeg altså er interesseret i at dele :lol: )

Endnu to tilfælde der styrker "min teori"! :lol: Iso får faktisk også lov til at smage de underligste ting... Hun elsker f.eks. Biler, de der skum-slik-ting. Men det gør jeg også, så hun får sjældent mere end 2-3 stykker når vi "deler" en pose, resten er miiiine!!! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til amocca: hvorfor blander du det i stedet for at veksle så de får en slags tørfoder den ene dag til morgenmad , om aftenen den anden slags osv så de ville få forskellige smagsoplevelser?
fordi jeg er doven og bare hælder hvad jeg vinder i fodertønden og roder rundt :lol: derudover får de kun mad een gang om dagen... jeg kan dog se tydelige smagspræferencer... Johna synes fx at Sams Field med and er det mest øv og spiser det kun hvis der virkelig ikke er andet at finde nogen steder i huset... hvorimod Robur bidderne bliver hentet ud af skålen først... Karlas favorit er helt sikkert Royal Canin Medium adult.... Ingen af dem er særligt vilde med hverken Olivers Lamb eller Arion adult maintenance.... Det er de 5 forskellige slags foder der er i tønden lige nu... Når den nærmer sig tom har jeg en 12 kg Kingsmoor Pure, en 8-10 kg forskellige varianter af RC ,en 3 kg pose Arion og en pose med 4 kg Sams Field... de to sidste bliver blandet i de andre fodertyper som "fyld".... jeg ved de ikke rigtigt gider det, men det glider som regel ned, når det er blandet med det de gider ;-)

Går det helt galt forærer jeg det væk, men vi har allerede foræret 12 kg væk i denne måned, så alle de omkringværende har foder lige i øjbelikket :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites