Hop til indhold

Frikvarter "galskab" !

Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Nu er vi startet til hvalpetræning og det går ok, sådan da.

Får trænet de mest basale ting og lære også nogle tricks :-)

MEEEEEN... frikvarterene er #!%¤#.

Siku er en mindre 9-10 kg han hvalp, som tror han er en stor farlig een. Vi har været til hvalpetræning 4 gange, hvor de sidste 3 gange har været lidt probl.

Grundet Siku´s str, kommer han i gruppe med de øvrige små hunde, som han elsker at jagte rundt, så de enten piver eller gemmer sig under bænkene. Han har 2 af gangene været sammen med de store hunde, hvilket gik fint, dog var ejerene bekymret for om deres hunde skadede SIku pga størrelsen.

Siku jagter alt og alle, både tæverne og hannerne. Der er kun een af de store han hvalpe(på samme alder), som Siku har "respekt" for.

Golden retrewerne, schæferne og lab bliver jagtet, så de enten overgiver sig eller gemmer sig.

Ved de små hvalpe måtte jeg sidste gang fjerne/aflede SIku 3-4 gange under frikvarter.

Jeg er frusteret, ønsker at Siku skal være en social hund, som jeg kan tage med i hundeskove m.m.

Gode råd ønskes. Trænerne siger, at det "bare" er leg fra Siku´s side, han jagter, vælter/tumler de øvrige hunde og når det så går vildt for sig, knurre og viser Siku tænder.

De øvrige ejere til de mindre hunde har sagt til mig, at Siku er for vild overfor deres små hunde.

Siku´s leg er meget jagt. Han kan finde på at gemme sig i en busk/hæk, for at styrte frem mod inteandene hunde, for at jagte dem, vælte dem og få dem til at underkaste sig... "overraskelsesangreb"

What to do???

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 75
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er altid svært at udtale sig, når man ikke kan se hvordan det foregår, men ud fra din beskrivelse, så syndes jeg ikke din træner er sin opgave voksen, der er ingen af hvalpene der skal blive usikker og blive bange, det kan nok aldrig undgås der kan opstå nogle problemer, men det er jeres træners ansvar at lære jer at stoppe de konflikter som kan komme, så alle kan nyde at komme til træning.

Det har jeg været rigtig glad for på "mit" hundetræning hold, her har træneren været rigtig god, til at forklare hvorfor en eventuelt konflikt er opstået og hvordan vi stopper den, så alle kommer ud af det , uden nogle lider overlast og alle hvalpe har kunne lege sammen, vi bliver så delt op, så hundene leger med andre hunde som passer i størrelse og lege mønster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidste træningsdag havde en af hjælpetrænerne hendes hund med, en hyrdehund(tæve), som gøede og gøede af Siku.

Det resulterede i, at Siku var lettere bange for den og begav sig til at jagte alle de øvrige hunde(igen).

Der er desværre ingen mindre "løbe hunde" på holdet. Siku er også en mellemhund i fht de øvrige hunde.

Jeg er bare bekymret for, at han udvikler sig til at være en af "villakvarteret trælse hunde".

Godt vi bor på landet, hvor der ikke komme utallige hunde forbi...

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal lige nævnes, Siku synes det er sjovt. Han gør det i leg, men det udvikler sig til vild leg.

Trænerne siger, at tæverne skal lære at sige fra

Og har det egentlig noget med alder at gøre? Siku er en af de ældste på holdet. Og har kæmpe selvtillidt og gå på mod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syndes den træner lyder som en af den "gamle"skole. jeg har det bedre med vi som mennesker lærer at hjælpe vores hunde/hvalpe med at undgå eller løse konflikter.

Homer er klart den stærkeste på vores hold, han ville kunne mule alle de andre hvis han fik lov, heldigvis er han rigtig god til at lege med andre hunde, så han er den der ligger nederst , lige så meget som han er øverst i legen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også han tyranisere lidt for meget.

Personligt ville jeg når du synes han når din grænse for hvad der er sjovt for de andre hunde, hente ham og stoppe legen.

Alternativt i de næste "frikvater" have ham i snor og ikke have ham til at deltage.

Problemet ved at lade ham fortsætte adfærden er at lige nu siger de andre små hvalpe fra... Men når han rammer ind i de voksne gnavne hanner, så kan der altså starte et slagsmål.. Derfor er det vigtigt at han lærer nu at man må altså kun jagte dem, som selv synes det er en sjov leg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med de andre; jeg ville selv stoppe ham, selvom træneren siger det modsatte. Jeg synes, at det er godt, at du stiller spørgsmålstegn ved det, for det kan godt ende med at være et problem, hvis han ikke lærer, at det ikke er okay at "jorde" de andre hvalpe :5up:

Måske skal du investere i en lang line - en sporline eller noget lignende - så du har lidt styr på ham, så du kan stoppe ham, hvis han bliver for voldsom :-) Men ved ikke om det giver mere bøvl end det gavner.. Måske kunne det også være en god ide at finde nogle lidt ældre hunde, som kan sige fra på en pæn måde og være med til at hjælpe dig med at lære ham, at sådan leger man ikke.

Jeg ved ikke om du kender sådan nogle? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Stop hans deltagelse i de frikvarter, omgående! Fri leg på træningspladsen har fanden skabt og det samme med devisen 'lad hundene klare den selv'.

Mit gæt er at Siku er en anelse utryg ved at blive sat ned blandt en masse 'fremmede' og overladt til sig selv. Han reagerer ved at spille en fandens karl. Det er et meget uheldigt reaktionsmønster og hvis han har succes med det (de andre hunde underkaster sig) kan han nemt lære til fremtidig brug at det er sådan man løser konflikter eller reagerer på utryghed.

Mit råd er at finde nogle faste legekammerater til ham, som matcher hans legestil, og som han kan lære at kende og blive tryg ved. Og så leger han bare med dem. Det der er ikke sjovt for ham, og heller ikke for de andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal lige nævnes, Siku synes det er sjovt. Han gør det i leg, men det udvikler sig til vild leg.

Trænerne siger, at tæverne skal lære at sige fra

Og har det egentlig noget med alder at gøre? Siku er en af de ældste på holdet. Og har kæmpe selvtillidt og gå på mod.

Det er ikke andre hundeejeres job at lægge tæver til som skal lære at sige fra for at opdrage Siku! Disse tæver risikerer at ende op med at blive aggressive som voksne, fordi de føler sig "mobbet" som hvalpe.

Som du beskriver det har Siku intet, INTET at gøre i en stor legegruppe før han har lært at håndtere 1 - 1 leg med alt hvad dette indebærer af underkastelse og "dominans" fra begge sider.

Det en hvalp gør er det den lærer..

Sig fra overfor træneren, det er dit ansvar, at Siku ikke laver skader på andre hvalpe.

At træneren er en nød på dette område er hendes ansvar, men det må ikke gå ud over nogen hvalp.

Alderen betyder meget, en yngre lidt forsigtig tæve kan ikke sige fra overfor en ældre anmassende han.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke andre hundeejeres job at lægge tæver til som skal lære at sige fra for at opdrage Siku! Disse tæver risikerer at ende op med at blive aggressive som voksne, fordi de føler sig "mobbet" som hvalpe.

Ja tak!!! Min Frostie blev "ødelagt" på den måde... Vi havde en lille kooiker-han på hvalpeholdet der gjorde det samme, og selv om det kun skete et par gange, så var det nok til at Frostie lærte at angreb er bedste forsvar. Det lagde helt sikkert grunden til hendes problemer med fremmede hunde, som aldrig gik over. For kooikeren var det helt sikkert "bare leg", men for en lidt sensitiv hvalp bli'r det helt sikkert opfattet som et overgreb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig finde mig i , at min hvalp skulle tumles ned af en sådan vildbasse. Hellerikke for 25 år siden, da nogle trænerer havde en anden opfattelse end de fleste har idag.

Du må overveje at bede træner lære dig nogle afspændende øvelser og så f.eks gå så langt væk med ham i disse frikvarterer, så han lære at gearer ned, istedet for op.Ellers kan han ende som den hund, ingen orker at have kontakt med og det er også synd.

Jeg forstår godt du bliver lidt frustreret over hans adfærd, men denne legeform skal jo helst ikke blive en vane for ham..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja tak!!! Min Frostie blev "ødelagt" på den måde... Vi havde en lille kooiker-han på hvalpeholdet der gjorde det samme, og selv om det kun skete et par gange, så var det nok til at Frostie lærte at angreb er bedste forsvar. Det lagde helt sikkert grunden til hendes problemer med fremmede hunde, som aldrig gik over. For kooikeren var det helt sikkert "bare leg", men for en lidt sensitiv hvalp bli'r det helt sikkert opfattet som et overgreb.

Det er forfærdeligt så mange unge hunde som mere eller mindre får ødelagt deres sociale realationer pga. overskredne grænser som unge :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er forfærdeligt så mange unge hunde som mere eller mindre får ødelagt deres sociale realationer pga. overskredne grænser som unge :(

Ja min er også een af dem - det er rigtig kommet til udtryk efter at han blev et år desværre. Men det går fremad, men det har godt nok taget meget tid - og kommer til at tage endnu mere, fordi han er så usikker... det er svært at arbejde med.

Og det er ene og alene min skyld, og skyldes dårlige hundemøder som hvalp.

Det er jo svært at sige det ene eller det andet, når man ikke har set legen. Men udfra hvad du skriver vil jeg støtte mig opaf ovenstående indlæg fra de erfarne mennesker der har svaret.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er heller ikke ubetinget pjattet med leg ifm træning men min træner er god til at sætte hunde sammen og er opmærksom mht konflikter (og behov for "time-out" i snor) men jeg vil give de andre ret i at måske har Siku mere gavn af en tur i snor.

på mit hold er der en irsk terriertæve som basso leger supergodt med men de andre skal han ikke i nærheden af da de er for små og de er så et andet sted at lege. hvis han ikke kunne med nogen på holdet ville jeg gå før tid og kun lade ham lege med bulldogen hjemme på vejen i stedet - de har samme legemønster og bliver ikke bange for hinanden.

vi mødte en stor hvid schæfer i hundeskoven i går (havde ellers forsvoret jeg ville tage derhen igen....) men Basso ville ikke acceptere at den var "skovens konge" selv om den forsøgte at lægge ham ned. heldigvis udviklede det sig ikke til en slåskamp men den anden var meget insisterende og afbrydende når Basso ville lege med de andre hunde - Basso ignorerede ham når det var muligt...

ninjamor - undskyld TS for OT - vil du ikke mene at schæferen var usikker på sig selv? ejeren var selv meget stolt af hundens opførsel....

Link til indlæg
Del på andre sites

Siku´s leg er meget jagt. Han kan finde på at gemme sig i en busk/hæk, for at styrte frem mod inteandene hunde, for at jagte dem, vælte dem og få dem til at underkaste sig... "overraskelsesangreb"

What to do???

Siku lyder som en helt almindelig terrierhvalp og de kan altså godt være noget af en oplevelse for hvalpe af andre racer. Derfor er det altid smartest at sætte hvalpe sammen efter temperament og ikke blot efter alder og størrelse. Hvis du ikke er bange for, at de større hunde skal trampe for meget på ham, så insistér på, at det er der, han hører hjemme. Det gik jo også godt, da han var på legehold med dem?

Da Sofus gik på hvalpehold i DKK, blev han sat sammen med en håndfuld andre terriere og det gik fint. De knurrede og brølede og væltede hinanden og var glade, mens de øvrige hvalpeejere så til med gru i øjnene. Træneren fortalte dem meget fornuftigt, at ligesom der var forskel på folk, så var der også forskel på hunderacer, som derfor havde forskelligt legemønster. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet ved at lade ham fortsætte adfærden er at lige nu siger de andre små hvalpe fra... Men når han rammer ind i de voksne gnavne hanner, så kan der altså starte et slagsmål..

Da kun, hvis en af de voksne hanhunde ikke kan lide (og FORSTÅ) en hvalps manglende evne til at styre humøret?! Her vil jeg sige, at det er denne voksne hanhund, der altid bør være i snor, hvor der er hvalpe tilstede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da kun, hvis en af de voksne hanhunde ikke kan lide (og FORSTÅ) en hvalps manglende evne til at styre humøret?! Her vil jeg sige, at det er denne voksne hanhund, der altid bør være i snor, hvor der er hvalpe tilstede.

Nu leger han jo sammen med jævnalderende, så jeg tænker selvfølgelig når han selv er voksen og rammer ind i en voksen der ikke gider "sådan noget pjat".

Dertil sagt så har jeg bestemt oplevet voksne hunde som satte hvalpe "på plads" på den trælse måde... Men ja der er vi ovre i den kategori hvor folk burde holde deres hund i snor som du også siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er helt enig på den måde at voksne raske hanhunde meget sjællent bliver "sure" på hvalpe, faktisk er voksne hanhunde oftest det bedste når man vil vende sin hvalp til voksne hunde, voksne tæver kan ofte være nogle sure mokker som ikke finder sig i ret meget:) vi vælger som oftest hanhunde til at besøge hvalpeholdet, det er oftest dem som har det største overskud:)

Link til indlæg
Del på andre sites

ninjamor - undskyld TS for OT - vil du ikke mene at schæferen var usikker på sig selv? ejeren var selv meget stolt af hundens opførsel....

Det er umuligt at svare på uden at have set situationen. Men når ejeren er stolt over hundens opførsel, kan man forestille sig at hunden er en bølle som er blevet opmuntret eller bare ikke stoppet af sin ejer og derfor opfører sig så uhensigtsmæssigt.

Nu leger han jo sammen med jævnalderende, så jeg tænker selvfølgelig når han selv er voksen og rammer ind i en voksen der ikke gider "sådan noget pjat".

Dertil sagt så har jeg bestemt oplevet voksne hunde som satte hvalpe "på plads" på den trælse måde... Men ja der er vi ovre i den kategori hvor folk burde holde deres hund i snor som du også siger.

Jeg har desværre mødt alt for mange voksne hanhunde som ikke er blevet sat "på plads" gennem opvæksten og nogle gange resulterer det i at sådan en hund ikke tolererer en afvisning fra nogen som helst. Noget rigtigt møg, er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min yngste elsker også jagtlege og kammede også over som lille til hvalpetræning, sikkert en blanding af gud hvor er det sjovt og yikes hvor er det uoverskueligt at der er så mange. Det er helt sikkert for meget når de andre bliver bange.

Jeg tog min i line og så trak jeg lidt afsides med en anden samme størrelse hvalp, så kunne de tumle lidt men ikke løbe for meget (jf snoren). Og hvis den ikke var der eller ikke gad en dag, så tog jeg min med om på bagsiden af et hus og lavede fodersøg mens de andre legede.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er helt enig på den måde at voksne raske hanhunde meget sjællent bliver "sure" på hvalpe, faktisk er voksne hanhunde oftest det bedste når man vil vende sin hvalp til voksne hunde, voksne tæver kan ofte være nogle sure mokker som ikke finder sig i ret meget:) vi vælger som oftest hanhunde til at besøge hvalpeholdet, det er oftest dem som har det største overskud:)

Man siger jo lidt humoristisk, at grunden til det større overskud skyldes, at en god hanhund aldrig kan være helt sikker på, at det ikke er hans egne hvalpe. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har desværre mødt alt for mange voksne hanhunde som ikke er blevet sat "på plads" gennem opvæksten og nogle gange resulterer det i at sådan en hund ikke tolererer en afvisning fra nogen som helst. Noget rigtigt møg, er det.

Åårrhh, det er sq dejligt at "høre" nogen sige det! :5up: Jeg har været så skide heldig at ha' 2 virkelig gode "opfostrer-hunde" i familien, og har altid ment at det var vigtigt for en hvalp at møde sådan nogle. Sådan nogle hunde med selvtilliden i orden der hviler i sig selv, og som kan "sige fra" på en sund og rolig måde, så hvalpen lærer at verden ikke kun består af hunde der finder sig i alt. For det synes jeg lidt er tendensen i dag, at vi kun lader vores hvalpe hilse på/lege med voksne hunde der er "sååå søde med hvalpe, og finder sig i alt". Jeg mener ikke at man bare skal smide hvalpen hen til enhver hund og opfordre til at den"bli'r sat på plads", absolut ikke. Men det er vigtigt at de lærer det at bli' sat på plads, på en fair og god måde, af netop de grunde du skriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige for at være sikker på at vi mener det samme: hunde skal vel kun sættes på plads af andre hunde når de opfører sig dårligt og ikke bare fordi de vil lege med en af de andre?

Voksne hunde skal helst ikke sættes på plads, fordi de opfører sig dårligt, for dels så er det et tegn på noget, der er gået galt, dels er det en oplagt chance for et rask slagsmål - noget, som vi mennesker så absolut ikke ønsker.

Men hvalpe skal kunne sættes på plads, dog først efter en lang afværgende manøvre fra den voksne hund OG irettesættelsen skal resultere i en hvalp, der tager imod og som efterfølgende ikke er bange for, men derimod meget glad for den voksne hund. Det er min erfaring, at hanhunde er bedt til at irettesætte, så alt ender godt, men jeg ved naturligvis, at der også er tæver, der kan det.

Tilføjelse: Hunde, der kender hinanden godt, kan selvfølgelig godt lige vise, at nu stopper legen - fandme. Også uden at der går slagsmål i den. Men som menneske er det nu alligevel godt at have et øje på hver finger, så at man kan nå at råwe op - just in case.

Link til indlæg
Del på andre sites