Hop til indhold

Hvornår er en tæve for gammel til at få hvalpe?


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Ja der er jo altid nogen men' er, er jo forskel på eks. vis racerne imellem..

 

Ja i princippet.. Eller f.eks. en race hvor der måske er færrer repræsentanter. Men man skal også passe på med at bruge den samme hund for mange gange.

 

Omvendt kan man jo spørge om der er et maks for hvor meget man vil lade sin han indgå i avlen.. Der er hanner der er set mange, mange gange brugt til kuld.. Måske man også skulle overveje om der burde være en grænse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener faktisk at DKK har grænser med hensyn til tæver samt hanner med antal kuld.

Også blandt andet for at undgå indavl..

 

Nej, de har anbefalinger. Det er ikke noget opdrætterne skal rette sig efter, det er som navnet siger: Anbefalinger. Jeg kender til en 9½ år gammel tæve "af en større mynderace" som der lige skulle vrides et kuld mere ud af. Kuldet kom da også ud, men tæven døde nogle få uger senere. Kunne, og blev hvalpene stambogsført i DKK? Jada!

Oprdætteren blev siden eksluderet af anden årsag, men vender sansynligvis tilbage i avlen snart, nu med en tæve af samme race der skal have sit første kuld som 7 årig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er meget individuelt hvornår en tæve bør pensioneres. Nogle tæver kan sikkert sagtens føde og opfostre et kuld hvalpe i en alder, hvor andre tæver ikke ville kunne det. Jeg synes det handler meget om tævens kondition og fysiske såvel som psykiske helbred.

En stor tæve bliver måske "træt" som 6-årig, hvor en tæve af en lille race måske først bliver det 2 år senere. En tæve, der virker "gammel," vil jeg give lov til at nyde alderdommen.

 

Så man kan måske godt trække et ekstra kuld på een tæve, hvor en anden tæve slet ikke ville kunne klare det. Man må jo se på den enkelte tæve og vurdere hvad hun kan holde til.

 

Angående hanhunde, så ville jeg personligt vælge at undlade at avle løs bare fordi hunden er avlsgodkendt. Der er mig bekendt en del sygdomme, der først kan ses, når hunden er færdig udvokset. Og jeg vil da gerne se hvad det er jeg avler. Både mentalt, men også fysisk og ift. sygdomme. Så jeg ville nok være lidt tilbageholdene og være lidt kritisk ift. min egen hund, indtil jeg får en fornemmelse af hvad han giver videre.

 

Og så er det måske heller ikke altid fantastisk, hvis en hanhund bruges til rigtig mange tæver :vedikke: Jeg tænker i hvert fald, at hvis det er en race med få hunde, så kunne det på et tidspunkt blive problematisk, hvis hanhunden er blevet brugt alt for meget. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja overskriften siger det hele. Hvornår bør man sende en tæve på pension? Og hvor mange kuld bør man som ansvarlig opdrætter lave på en tæve?

Det kommer måske an på hvilket ansvar man varetager. Er det ansvaret for den enkelte tæve, er det ansvaret for racen generelt, er det ansvaret for noget tredje?

Har man en stinke god tæve der på alle måder har vist sit værd i bidraget til hendes race, og er denne race af en gennemsnitligt ringe kvalitet, så er det nok ansvarligt at lade denne tæve bidrage med mere end to kuld. Men det er ikke sikkert det er ansvarligt over for tæven.

 

Jeg vil sige maks 3 kuld hvalpe på en enkelt tæve, med hensyn til pension, ja.. godt spørgsmål.. men vil nok mene så længe den er sund og rask.. :-D

Jeg vil kalde mine hunde sunde og raske, osse dem på 8-10 år. Men derfor skal de ikke have hvalpe i den alder, så sund og rask kan efter min mening ikke bruges som barometer i denne sammenhæng.

 

Uden at ligge hovedet på blokken.. mener jeg for tævers vedkommende det er maks 3 kuld i dkk hunde..

DKK anbefaler max 5 kuld og at tæven max er 8 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er et stort emne... men i bund og grund er ens sunde fornuft at vurdere.. det man desværre ikke kan hamle op med er de såkaldte gårdavl.. hvor de ikke er registreret der er det desværre alt for let at lave mange kuld hvor det i sidste ende kan gå ud over racen...

Link til indlæg
Del på andre sites

En hanhund må kun lave et bestemt antal kuld (eller også er det antal hvalpe, kan ikke lige huske det), netop for at forhindre indavl.

 

Ikke helt. Et individ i en race bør ikke blive forældre til mere end hvad der svarer til 25% af en årgang.

Dvs. laves der gennemsnitligt 200 hvalpe årligt i en race, bør et individ ikke blive forældre til mere end 50 hvalpe gennem sin levetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, de har anbefalinger. Det er ikke noget opdrætterne skal rette sig efter, det er som navnet siger: Anbefalinger. Jeg kender til en 9½ år gammel tæve "af en større mynderace" som der lige skulle vrides et kuld mere ud af. Kuldet kom da også ud, men tæven døde nogle få uger senere. Kunne, og blev hvalpene stambogsført i DKK? Jada!

Oprdætteren blev siden eksluderet af anden årsag, men vender sansynligvis tilbage i avlen snart, nu med en tæve af samme race der skal have sit første kuld som 7 årig.

 

Føj. Det er godt nok noget svineri, det der. :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er meget individuelt hvornår en tæve bør pensioneres. Nogle tæver kan sikkert sagtens føde og opfostre et kuld hvalpe i en alder, hvor andre tæver ikke ville kunne det. Jeg synes det handler meget om tævens kondition og fysiske såvel som psykiske helbred.

En stor tæve bliver måske "træt" som 6-årig, hvor en tæve af en lille race måske først bliver det 2 år senere. En tæve, der virker "gammel," vil jeg give lov til at nyde alderdommen.

 

Så man kan måske godt trække et ekstra kuld på een tæve, hvor en anden tæve slet ikke ville kunne klare det. Man må jo se på den enkelte tæve og vurdere hvad hun kan holde til.

 

Angående hanhunde, så ville jeg personligt vælge at undlade at avle løs bare fordi hunden er avlsgodkendt. Der er mig bekendt en del sygdomme, der først kan ses, når hunden er færdig udvokset. Og jeg vil da gerne se hvad det er jeg avler. Både mentalt, men også fysisk og ift. sygdomme. Så jeg ville nok være lidt tilbageholdene og være lidt kritisk ift. min egen hund, indtil jeg får en fornemmelse af hvad han giver videre.

 

Og så er det måske heller ikke altid fantastisk, hvis en hanhund bruges til rigtig mange tæver :vedikke:Jeg tænker i hvert fald, at hvis det er en race med få hunde, så kunne det på et tidspunkt blive problematisk, hvis hanhunden er blevet brugt alt for meget. :hmm:

 

Synes ikke kun det er i en race med få hunde, det er problematisk..

 

Nu har jeg jo selv en race som er riiiiimelig godt udbredt herhjemme, såvel som i udlandet..

Men desværre har nogle opdrættere i DK det med at køre kuld på kuld via samme hanhund, hvilket gør at der er RIGTIG mange hunde ude med samme blodlinjer i sig..

 

Grundene til at man gør det, kan jo være mange.. Men lige med min race har det meget at gøre med at man gerne vil bruge avlskåret hunde som også gerne minimum har en IPO2, og dem vrimler det bare ikke med herhjemme..

Jeg sætter pris på at man avler på hanhunde som har bevist sit værd indenfor brugssporten, men jeg synes det er en skam at bruge det samme om og om igen..

 

F.eks har Fadia's far rigtig mange kuld herhjemme, så hvis jeg skulle bruge hende i avl (Hvilket var meningen da jeg i sin tid købte hende) så skulle jeg virkelig være nærmest heldig for at finde en egnet hanhund som ikke havde noget af samme blod i sig..

Man kan altid søge til udlandet ja, men.. Jeg vil gerne være rigtig godt kendt med både hanhunden, ejer og omgivelserne når/hvis min tæve skal parres op..

 

---

 

Mht. det første spørgsmål...

Så mener jeg ikke at man skal køre mere end MAX 3 kuld på en tæve, meget gerne ikke mere end 2..

Og jeg synes ikke man nødvendigvis skal bruge hende efter en pause på kun een løbetid..

Jeg ser gerne at man holder hende lidt tilbage, indtil man har set hvad hun leverer videre..

 

Pension.. Tja hvis man vælger at parre tæven hurtigt op efter første kuld, som jeg mener bør ligge omkring 2½-3års alderen (alt efter racen da mentaliteten jo udvikler sig langsommere hos nogle racer end andre) så bør man efter min mening sende hende på pension omkring 5års alderen..

Ellers kan jeg godt gå med til at man venter til ved 6-7års alderen HVIS altså tæven stadig er frisk og frejdig..

 

Men ja generelt har jeg også ret så høje krav.. Både til hvad jeg selv gerne vil sende ud, men også mht. hvad jeg vil købe efter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået 4 kuld på min Molly, og hvis det stod til hende havde hun nok ønsket flere.Hun havde samme overskud som 7-8 årig. Hun elsker at få hvalpe.Er helt opstemt som drægtig og meget overskudsagtig.

Det ene kuld kom efter 1 ste løbetid efter sidste kuld, da min hanhund havde fået sædstrengen bortopereret og jeg opdagede først drægtigheden sent og 2 uafhængige af hinanden dr dyr sagde hun var falsk drægtig.Men Victors sædstreng var altså vokset sammen igen.

Men falsk drægtig det var hun så ikke . Molly har altid elsket hvalpe og har haft 12 plejehvalp gennem årene, fra ca 12 ugers alderen + de 2 græske , der er adopteret.

Hun er nu over 12 år og har så kun været syg med livmoderinfektion som nær 11 årig. Hun var igår med på langtur, over 2 timer med de yngre og er fit for fight. Selvfølgelig lidt mere rolig og adstadig nu.

Mollys datter Debbie har fået 3 kuld (kun 10 stk ialt), er nu over 6 år og skal nok på pension nu.

Men når man lader en tæve indgå i avl, som 2-3 årig kan man jo ikke vide, om hun er lige så overskudsagtig, og supersund, som sine aner.

Nogle større racer viser tidligt tegn på alderdom og bliver faktisk også senere moden til hvalpe, dem tør jeg ikke udtale mig om.Molly er en cocker.

Jeg synes at det meget kommer an på hvordan man arrengerer sig mht hvalpefødsler og efterfølgende pleje.

Jeg fatter jo ikke folk, hvor de går på job og bare håber at fødslen sker om natten og så på job igen.

Jeg har altid været hjemme ca en uge inden forventet fødsel, og mindst en uge efterfølgende. Så har min mor taget over til hvalpene var 3 uger og måske skulle have tilskud eller ihvertfald tilbudt det. Så igen hjemme i mindst 14 dage, hvorefter min mor igen tog over.

Så Molly har aldrig som visse tæver ligget 10 timer indespærret i hvalperum uden at kunne komme ud, uden at kunne tisse af eller andet.Og uden at få mere foder.

Man kan nok ikke sige noget bestemt , men omstændighederne for avl er så vidt forskellig fra den ene til den anden. Kender da folk , der udearbejdende med småbørn også har haft 3 kuld på næsten samme tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar. :-D

 

Vi er så småt begyndt at kigge efter en opdrætter, og vil gerne have alle aspekter med i overvejelserne. En af dem var netop om en tæve på 7 år med et 3. kuld kunne være ok. Ud fra det i skriver, tolker jeg at det kunne være en mulighed, men det er sidste udkald.. Vi forhaster os dog ikke. Vi har masser af tid til at finde den rette.:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...