Hop til indhold

Hvad gør jeg galt?

Louisen
 Share

Recommended Posts

Taiki skal tabe sig og det går alt for langsomt lige nu.

Han får Acana Light and Fit og Acana Ranchland. Kun 110-130 g om dagen, udregnet fra deres tabeller om en aktiv hund der skal tabe sig. Derudover får han 1 dentastix og 2 små stykker kallun, som dog fra den 1. bliver skiftet ud med tyggepinde i oksehud, som er mindre fedende.

Vi er jo en del aktive med Taiki, alligevel taber han sig bare ikke! Jeg tør ikke løbe for meget med ham da han jo er overvægtig og jeg ikke vil slide på hans led, men vi leger meget, kaster bold, løber lidt, fjoller rundt og han leger/løber med andre hunde. Så det er bestemt ikke fordi at han står stille!

Jeg synes bare det går så sindssyg langsomt.

Her for 3 uger siden slog han benet slemt, vi var endda på dyrehospitalet, som bare udskrev ro og korte ture. Men det gør jo min bekymring større, for det er jo ikke godt for hans led at vi er så aktive med ham og han så render rundt med den ekstra vægt.

Det virker bare som om, at han "sidder fast" på den vægt han har nu. Men ideelt set burde han veje 1½-2 kilo mindre.

Jeg overvejer water walking, men det er bare mange penge.

Kender nogen en god diætist til hunde, som er relativt billig - KBH?

Problemet er, at hvis han får mindre mad end han får nu, så decideret sulter han, altså han er ikke bare lidt sulten, han er mega sulten, flår i sofaen, KASTER sig efter skrald på gaden og kan endda finde på at spise lort hvilket han ellers aldrig gør! Så jeg tør ikke rigtig give ham mindre foder, fordi han bliver så balstyrisk og decideret sultende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor længe skal han holdes i ro med sit ben? Nu er han jo ikke groft overvægtig, så når hans ben ellers er fint, kan i da sagtens få fyret noget motion på ham. Selvfølgelig ikke starte med et halvt marathon, men stille og roligt få oparbejdet nogle ok løbeture (blødt underlag hvis han løber galop).

Vi fodrer godt nok råt, men jeg har sat min den ene ned fra 350g til 200g og så får han grøntsager til (bare dem man kan købe på frostpose), og han taber sig fint og bliver åbenbart nogenlunde tilfredsstillet med de grøntsager.

Svømning/waterwalk er forresten også god motion uden det belaster noget, men min ville nok dø en smule hvis jeg smed ham i en pool. Så han løber i stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Noomi har fået Royal Canins slankefoder siden februar/marts måned og har tabt 5 kg :banan:Jeg har prøvet alt muligt, Olivers, hjemmelavet, BARF og intet virkede og til sidst på Olivers var hun VIRKELIG sulten hele tiden :cry: På Royal Canin har jeg kunnet se at hun er mere mæt (det er også en større mængde hun får pga. fiberindholdet) og hendes mave har fungeret til ug med kryds og slange og STADIG gider hun at spise det også som guffer på tur i snor :klap: Jeg er virkelig imponeret over det foder og glæder mig til at hun har tabt 1 kg mere, så kan hun få en større mængde mad som "vedligeholdelsesdosis". Du kunne jo prøve at tale med din dyrlæge om det? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen ud fra din beskrivelse, er han jo netop ikke en aktiv hund, der skal tabe sig lidt! Han lyder mere som en moderat aktiv hund, der skal tabe sig en del. Jeg ville skære ned på fodermængden med det samme.

Hvis han er sulten, så kan du evt. prøve at droppe light-foderet og i stedet give normalfoder. Det er min oplevelse at lightfoder giver sultne hunde! Erstat det med kogte gulerødder og andet grønt, så han får noget i maven.

Motioner ham regelmæssigt og i intervaller på blødt underlag (eks. skovbund) det er skånsomt for leddene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også give fortabt og fodre med et slankefoder med korn hvis det kunne hjælpe, og så tilsætte kogte grøntsager. Og så prøv at give ham maden over 3-5 gange og evt. i sådan en foderlabyrint. Ja, og så begynde at løbe små ture når benet er rask igen:-)

Og nu ved jeg godt du skriver at han er aktiv, men hvor meget motion får han normalt? Og er det i skridt, trav eller galop? For han skal jo også have pulsen op engang imellem. Og der kunne løb være rigtig godt hvis han ellers ikke kan løbe fri.

Jeg ville også gå efter at forbedre muskelmassen, da muskler øger forbrændingen. Gang op og ned af bakker og gang/løb i sand og højt græs (der når ham til lige under knæet), vil få ham til at løfte benene højere og træde mere igennem. Det var ihvertfald hvad massøren sagde til os:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en cockertæve, der altid har haft tendens til lidt fedme. Senere opdagede jeg , at de år hendes mor ikke kom i udstillingsringen , netop var pga af hendes trinde krop. Så Laura er arvelig disponeret.For et par år siden var det altså for meget, hun får relativt lidt foder i forhold til mine andre cockerer, og sover mere, men kommer jo på de samme ture.

Og er født sulten, meget sulten.

Jeg har prøvet meget, også i flere år Olivers slankefoder. Intet hjalp.

Så købte jeg hos Dr dyr Royal Canins Satiety foder og efter 1/2 år faldt vægten fra 16,4 til 13,5 kg. Nu er Laura steriliseret, 9 år og på dette igen, så hun kan være mæt, få slankegodbidder og trives med smuk sporty krop..

Og efter 1 ste affedning var det skønt at se, hvordan hendes bevægelsesmønsker i det fri blev ændret fra en plump hund til en, der bevægede sig elegant og let. Og hun er ikke sulten, hun kan faktisk spise sig mæt og tabe sig samtidig.

Bare det var mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det skyldes foderet. Har ikke gode erfaringer med hverken Acana eller Orijen.

Prøv at skifte til RC de har flere slanke produkter. Min hund skal holde den slanke linje, da han let får lidt mave. Min hund får RC hypoallergeing moderat, det er hunden vild med og han virker mæt. Der er 12 % fedt i. Han får 250 gram om dagen og holder sig forholdsvis slank.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at jeg vil spørge Dr. Dyr så, hun sælger Royal Canin. Så må jeg bare give køb på mine principper om kornfrit foder i en periode.

Vi er ude med Taiki ca. 4 timer om dagen. Han får en tur på en time om morgenen, hvor der både snuses, leges så pulsen er oppe og trænes. Så får han i løbet af dagen 2 x 45/60 minutter også med leg, løb og høj puls, og en sidste kort tissetur inden sengetid.

Da han var yngre prøvede vi at begrænse det, fordi vi fik at vide at det også var en vanesag, men han bliver bimmelim hvis han får mindre aktivitet.

Nu hvor benet har været i ro, har han været ude 45 minutter om morgenen med fokus på tis/snus og lydighedstræning, og så kun lige ud og tisse m.m. resten af dagen. Og han halter ikke mere og har ikke gjort det længe, så jeg tror benet er blevet ok igen.

Jeg har virkelig siddet og talt kalorier, derfor valgte jeg Acana Light and Fit, fordi han så kunne få mere foder for færre kalorier.

Jeg har lige sammenlignet og RCs slankefoder har 300 færre kalorier pr. kilo. Gør det den store forskel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gode ved RCs satierty er at det mætter bedre end meget af det andet slankefoder. Jeg prøvede også meget andet slankefoder til Oskar, men det var først da jeg af en veterinærsygeplejeske, der også er diætist, blev anbefaldet at prøve med RCs satierty, at Oskar tabte sig. Han blev endda sat lidt op i fodermængde i forhold til noget af det andet slankefoder jeg havde prøvet. Hvor han før havde været kronisk sulten, var han nu så mæt, som det næsten kan lade sig gøre med en madglad retriever som Oskar. :lol:

I dag får han 2/3 satierty og 1/3 RCs adult til golden og han holder fint vægten. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tea har været på RC satiety i et par måneder og tabt sig støt og roligt. Midvejs gennem vægttabet gik hun i stå, så skulle mængden lige justeres lidt ned - de kan altså ikke spise uhæmmet, som vi ellers fik af vide hos dr dyr. Men hun var glad og mæt mens hun fik foderet, og jeg tænkte at det var bedre at smide foderprincipperne lidt over bord for en kort periode, end at hun blev ved med at være overvægtig.

Nu skal hun bare holde vægten, men så snart vi skftede til normalt foder fik vi problemer med overdreven sult igen.

Mens Tea var på kur prøvede vi at give hende fedtfattige tyggeben (modregnet i fodermængden selvf.), men de uger hun fik andre ting så vi ikke noget vægttab, så vi endte med at skære alt væk.

Vi gav gulerødder, og opblødt tørfoder i hendes kong istedet, og skar alle andre guffer væk i den periode. Foderet kunne heldigvis fint bruges som træningsgodbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg køber bare de frosne grøntsager i poser, dem uden spinat og andet mindre godt for hunde. Serverer det halvfrossent, det kan min godt lide.

Hundeleg er ikke det samme som rigtig motion, jeg mener løbe ved siden af cyklen et par kilometer. Start med 1 kilometer (hvis han er i form til det), lad ham gå i alm tempo 10 min før og efter. Og se om i ikke kan komme op på 3 km 2-3 gange om ugen.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...

Taiki har kun tabt sig lige omkring 100 gram, så selvom min SU ikke er glad for det, må han på RC Satiety nu! Vi fik en prøve med hjem fra dr. dyr, og han synes det er meget lækkert. Det stinker også voldsomt af kylling, puh... :blink:

Men jeg er meget forvirret omkring hans vægt. De fleste shibahanner vejer omkring de 14 kilo. Men de er også i højden de passende 40 cm. for en han, +/- 1½ cm.

Taiki er i dag blevet målt til 45 cm. og dyrlægen vil kun meget knebent gå med til at han er 44 cm. når jeg presser hende lidt (man har jo udstillingsdrømme og de er begyndt at skærpe reglerne fra selveste Japan af, ups ups).

Men er han virkelig 5 cm. højere end idealet, er det jo heller ikke realistisk at han vejer det samme.

Så i virkeligheden er der ikke andet at gøre end at starte på diæt og tage den på øjemål - hvilket jeg synes er svært, når man glor på sin hund hver dag. Jeg vil forsøge at tage billeder af ham på den samme træstub, i samme vinkel, så jeg kan sammenligne hver 2.-3. uge og jeg må i gang med målebåndet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kigger selvfølgelig på vægten, men mere på hvordan deres facon er. Altså , hvis din hund er kraftigbygget og tillige højere end gennemsnittet kan du ikke sulte ham ned uden problemer.

Måske er han for rund, men kun at sammenligne med andre synes jeg er forkert.

En af mine cockerhanner vejede 17,5 kg ,da jeg også cyklede med ham, han var i udstillingsform. Lidt mindre og lidt spinklerer hanner kan være runde med 15 kgs vægt.På samme tid kendte jeg en for stor cockerhan uden væsenlig muskelmasse, flot i formen ikke spor tyk og han vejede 22 kg.

Husk at pelshunde kan snyde, hvis man kun kigger. Min veninde var forbi i lørdag og kom kun lige indenfor døren , før hun udbrød,HVOR er Freddy dog blevet fed. Hun trimmede ham , og det var pelsen der fyldte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kigger selvfølgelig på vægten, men mere på hvordan deres facon er. Altså , hvis din hund er kraftigbygget og tillige højere end gennemsnittet kan du ikke sulte ham ned uden problemer.

Måske er han for rund, men kun at sammenligne med andre synes jeg er forkert.

En af mine cockerhanner vejede 17,5 kg ,da jeg også cyklede med ham, han var i udstillingsform. Lidt mindre og lidt spinklerer hanner kan være runde med 15 kgs vægt.På samme tid kendte jeg en for stor cockerhan uden væsenlig muskelmasse, flot i formen ikke spor tyk og han vejede 22 kg.

Husk at pelshunde kan snyde, hvis man kun kigger. Min veninde var forbi i lørdag og kom kun lige indenfor døren , før hun udbrød,HVOR er Freddy dog blevet fed. Hun trimmede ham , og det var pelsen der fyldte.

Han skal ikke sultes ned. En af grundene til at vi skifter til RC Satiety er, at folk her og dyrlægen siger, at han kan spise mere af det. Jeg kan IKKE skære mere i nuv. fodermængde, selvom det er det der skal til, for så sulter han. Her i kebabhelvede på Nørrebro går det ikke at have en hund der kun tænker på mad, og jeg synes det er plageri.

Altså, jeg skelner imellem en lille sult og så den sult, der er ubehagelig og øv.

Jeg har den hund jeg har, men selvom han er kraftig bygget, så har han en delle henover skulderen og lidt for meget mave. Men når det er væk, så synes jeg faktisk ikke at han skal mere ned i vægt, også selvom han ikke bliver en let fiks rævesag.

Han er en bamse, har altid været det og jeg tror bare, at det er sådan han ser ud.

Han virker i øvrigt på ingen måde hæmmet af sin overvægt, hvilket bekymrer mig lidt, for jeg gad godt at han tog mere hensyn til sine led.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også advare lidt mod at bruge billeder som målestok - det er super svært at tage højde for pelsen!

Vi satte os delmål på 0,5 kg, og vurderede hende igen når hun have tabt sig.

Du har helt ret. Jeg mærker også efter på ham.

Det bliver en svær balancegang, men mit udgangspunkt er, at han har 2 fedtdepoter, der skal reduceres. Dellen henover skuldrene og sin mave. Når de er reducerede i en eller anden grad, må det blive "touch and go".

Jeg er begyndt at acceptere, at jeg måske aldrig får en fiks lille rævesag, men selvom han er bamset i sit look, skal han være en sund bamse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh Ha- så lige mig med 6 hunde ,incl. 4 altædende cockerer skulle gennem bare lidt at Nørrebro. Selv bananskald, æbleskrog og nedtrådt tyggegummi er et hit her.Og alt andet spiseligt. Men mine spiser så dog ikke løg.

Forhen gik jeg ofte på en sti bag skolen, men hvad de ikke fandt i buskene af gamle madpakker, helt vildt meget..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, jeg skrev et indlæg igår som vist er forsvundet:vedikke:

Nå, men Louise, selvfølgelig skal din basse ikke veje det samme som en på 40 cm. Og ligesom med andre racer, er der jo både spinkle og kraftigt byggede hunde imellem. Personligt kan jeg godt lidt at de japanske har lidt volumen - men det er jo bare mit øje det behager:-)

Og så kunne jeg godt tænke mig snart at se nogle billeder af ham. Ikke for at vurdere om han er tyk eller ej, men bare fordi det er længe siden du har lagt nogle ud:-)

Mht. grøntsager - har du prøvet at koge/dampe dem med lidt lever? Lever har en meget kraftig smag, og det kunne jo være at det kunne tage lidt af den grimme smag fra grøntsagerne. Og ellers, hvis han vil spise bønner, er det jo fint. Så vidt jeg husker er bønner i den gode ende med proteiner og plantefibre. Og hvis hans mave ikke siger noget til at de kommer frosne ned, er det vel bare at guffe løs:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, jeg skrev et indlæg igår som vist er forsvundet:vedikke:

Nå, men Louise, selvfølgelig skal din basse ikke veje det samme som en på 40 cm. Og ligesom med andre racer, er der jo både spinkle og kraftigt byggede hunde imellem. Personligt kan jeg godt lidt at de japanske har lidt volumen - men det er jo bare mit øje det behager:-)

Og så kunne jeg godt tænke mig snart at se nogle billeder af ham. Ikke for at vurdere om han er tyk eller ej, men bare fordi det er længe siden du har lagt nogle ud:-)

Mht. grøntsager - har du prøvet at koge/dampe dem med lidt lever? Lever har en meget kraftig smag, og det kunne jo være at det kunne tage lidt af den grimme smag fra grøntsagerne. Og ellers, hvis han vil spise bønner, er det jo fint. Så vidt jeg husker er bønner i den gode ende med proteiner og plantefibre. Og hvis hans mave ikke siger noget til at de kommer frosne ned, er det vel bare at guffe løs:-)

Hehe, her er lidt. Jeg glemmer vist at lægge ud herinde, fordi Taiki har sin egen fanside, som jeg spammer når jeg husker det.

Han skal tabe sig, men altså, han bliver ikke en lille nips. Det ville være for stor en kamp, for ham og for os, så det handler mest om at han skal tabe sig, så hans led ikke bliver helt umulige når han bliver ældre.

Gennemsnitslevealderen for shibaer i USA er vist 12 eller 14 år, og den ældste hund i 2011 var en 26 årig shibablanding (tak til Karin Bankov for sjov statistik i "Spidshunden"). Men det er jo kun rimeligt, hvis hunden så også har det godt når den er så gammel og det har den ikke, hvis den pga. evig overvægt har slidte led og gigt, er der kun én rimelig ting at gøre...

Jeg skal jo være sammen med ham, minimum til jeg fylder 40 år, så må man passe på ham allerede nu som 26 årig!

Lever... :shock:

Det kan jeg ikke.

Det er pinligt. Jeg ved, at jeg kan håndtere blod, smerter hos andre og mig selv, bræk, brækkede knogler der kan mærkes under huden eller ses igennem huden, nåle, lungeslim (som er noget af det ulækreste kroppen nogensinde har produceret), lort, tis, skidt og møg.

Men lugten af lever der præpareres på den ene eller anden måde, sender mig til tælling. Hvis jeg ikke kaster op, besvimer jeg fordi jeg får et ildebefindende.

Så giv mig alle andre råd end noget med lever, tak. :-D

(ellers må jeg sætte min mor til det, hun ELSKER stegt lever, så hvis det kommer på en wok med lidt grøntsager kunne det måske gøre det ud for dampning...).

Link til indlæg
Del på andre sites