Hop til indhold

Igen alvorligt overfald i hundeskov.


Ulla H
 Share

Recommended Posts

Jeg forstår dig egentlig godt. Hvis jeg havde en lille hund, så er jeg ikke ganske sikker på, at jeg ville have nerver til at lade den møde ukendte hunde. Jeg har selv en hund på omkring 35 kg med et hundesprog, der er udviklet fint gr. daglige legemøder med to andre hanhunde (naturligvis lejlighedsvis også andre hunde). Han var da også fuldkommen rolig de to gange, hvor han blev overfaldet af hunde, der kom sprøjtende ud fra deres haver med den helt tydelige hensigt at give ham en grundig gang bank. Det kunne have fået fatale følger, hvis han havde været en lille hund.

 

Men derfor skal man alligevel ikke bare gå ud fra, at hundemøder i hundeskove eller på stranden automatisk altid går galt. Jeg har i hvert fald den stik modsatte erfaring.

Vi har kommet i hundeskoven gennem en længere periode og det har været rigtig fint. Men jeg har ikke nerver til det længere - jeg har nok desværre været af den naive opfattelse at hundeejere af store hund er så fornuftige at de ikke bare lader deres hunde styrte hen i hovedet af en lille hund og tromle den. Men jeg har desværre taget fejl - ikke generelt - men de storhunde-ejere vi møder i vores hundeskove, er desværre stik modsatte. Det er rigtig ærgerligt. Altså selvom jeg har to bittesmå hunde som kun kan forvolde ret begrænset skade - så kalder jeg dem altid til mig når vi møder hunde, også selvom det er hunde på deres egen størrelse. For ellers farer de netop også bare hen i hovedet på den hund vi møder - og det gider jeg ikke have. Jeg synes det er dybt uhøfligt både overfor hunden og ejeren. De må hjertens gerne hilse på de hunde vi møder i hundeskoven, men det skal foregå roligt. Så indtil jeg har set den anden hund an, om den er usikker evt., så bliver Ayo & Liva kaldt hen og følges med os derned - og SÅ må de hilse. Men det der med at farer hen i hovedet på andre, især når de kommer to, dét gider jeg ikke have. Men dén opfattelse ser det desværre ud til at jeg er ret alene om i vores hundeskov. Indimellem møder vi søde og høflige hunde - som ligger sig ned og afventer at vores hunde kommer hen og hilser. :hjerte: Eller som bare tøffer forsigtigt hen til dem. Og efter sådanne hundemøder bliver jeg så glad indeni - men næste gang vi kommer i hundeskoven, ja så bliver de tromlet af tre Schæfere o.lign. :evil:

 

Så det er absolut ikke fordi jeg generalisere og siger at alle møder i hundeskove er en skidt ting. Absolut ikke! Vi har brugt rigtig mange timer i hundeskoven med rigtig positive møder - store såvel som små hunde. Ayo har flere gange leget med GD/Sankt Bernhard blanding på 3 år. Han var simpelthen så sød og passede så meget på hende. Hun elsker at lege fangeleg med ham - og han tromlede hende på ingen måder, han tøffede bare efter hende. Og sådanne møder gør at jeg er rigtig ked af at jeg ikke har nerver til at tage dem med i hundeskoven mere - for jeg synes det var så rart at de på den måde kunne møde søde, store hunde, så de kunne lære at omgås alle slags hunde - både store og små. Men sådan ét møde gør ikke den store forskel, når de næste 3-4 møder med store hunde er møder hvor de bliver tromlet fuldstændig, og også af store hunde i flok. :???:

 

Så nu må jeg nok lede efter nye, store og små, legekammerater udenfor hundeskoven, som de kan mødes med under kontrolleret forhold og hvor jeg ved det er fornuftige ejere. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

For jeg synes , at nogle hunde ofte er udsatte, og jeg har med næsten 20 stk kun haft Snoopy, der kunne sende disse signaler.

Hunde er jo meget forskellige. Vores første airedale gav andre hanhunde et fast blik, og så holdt de andre hanhunde sig væk. Vores anden airedale kunne have været brug af FN til at skabe fred i verden. Han havde sit kig-op-trick og masser af dæmpende signaler og det virkede altid. Sofus ligner mest vores første airedale. Han opsøger ikke andre hanhunde, men han inviterer dem heller ikke på en lille mandfolkesludder. De to gange, hvor han blev overfaldet, hakkede han resolut tandsættet i den anden hund, og så var det overstået.

 

Jeg synes måske ikke, at der på de små 25 år er kommet flere mærkelige hunde, men jeg synes, at der er kommet en del mærkværdige hundeejere. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ayo har flere gange leget med GD/Sankt Bernhard blanding på 3 år. Han var simpelthen så sød og passede så meget på hende. Hun elsker at lege fangeleg med ham - og han tromlede hende på ingen måder, han tøffede bare efter hende.

Kunne du ikke prøve at hitte denne søde hunds ejer og invitere på hundeleg i haven engang imellem? Eller evt. aftale en tur i hundeskoven med dem, for så passer den store hund sikkert på sine små venner - og desuden er I så to til at afværge evt. overfald?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne du ikke prøve at hitte denne søde hunds ejer og invitere på hundeleg i haven engang imellem? Eller evt. aftale en tur i hundeskoven med dem, for så passer den store hund sikkert på sine små venner - og desuden er I så to til at afværge evt. overfald?

Jo jeg ville frygtelig gerne i kontakt med ejeren - for hendes hund er simpelthen så sød, og en rigtig god KÆMPE legeonkel for vores. I hvert fald Ayo. Liva har ikke mødt ham. Men Ayo har leget så fint med ham.

 

For det meste går vi også både manden og jeg med hundene - men pt renovere vi hus og så er jeg for det meste selv afsted. De andre gange har jeg kastet Ayo & Liva op i favnen på ham og så har jeg holdt den store hund væk/nede indtil den blev hentet af ejeren. Men det er i hvert fald slut med at komme i hundeskoven alene. Og så har der været enkelte gange hvor, selvom vi har været to afsted, så har hundene blevet forskrækket alligevel, fordi de er blevet tromlet ned bagfra - så ingen af os havde set hunden og nået at få vores til os. Men det kan selvfølgelig være vi kan komme i hundeskoven igen når vi er færdige med huset og vi begge kan tage afsted igen - så har det nemlig kun "gået galt" når hunden er kommet bagfra, og ellers har vi alle andre gange kunnet afværge det. For det er da også lidt ærgerligt at de ikke kan møde de hunde fra skoven som de leger rigtig godt med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha :( Jeg mødes nogle gange med en dame, som fortæller mig, at der nogen gange er nogle bøller, der lufter deres løse, bidske listehunde uden mundkurv i "min" hundeskov. Jeg har dog aldrig set noget i den retning derovre, så jeg går der alligevel. Men nu kommer jeg da til at tænke på hvis det er Bobo næste gang :???:

 

Har også hørt om de listehunde i "vores" hundeskov, men aldrig mødt dem. De ubehageligheder vi har mødt har slet ikke været listehunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej hvor skrækkeligt. Er trist over konceptet hundeskov. Tror mange overfald kunne undgås ved at fjerne små mudrede hundeskove ( har aldrig været i en hundskov hvor det tog mere end 5 minutter at gå en runde ) og i stedet gøre langt mere ad danmarks natur til fritløbs områder uden indhegning.

 

Geels skov er en rigtig skov, som er ligeså meget benyttet af folk uden hund, som os med hund. Vi snakker løbere, mountainbikere, ryttere og rollespils-deltagere. Skoven er ikke indhegnet, og du kan nemt bruge 2-3 timer på at gå rundt, hvis du går ad de snørklede stier.

 

Casper og jeg var der så sent som idag med Ninja.

 

Synes det er en skræmmende historie, men overfald sker jo desværre overalt.

 

Jeg synes ikke man hører til særlig mange tilfælde i netop denne skov, men jeg synes godt de fleste hundeejere vi møder generelt kunne udvise mere respekt, men sådan er det vel efterhånden alle steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

SÅ meget ændrer en hund sig altså heller ikke af at være sammen med en anden hund på en skovtur. I øvrigt stod der jo, at den lille hund allerede ved synet af de store trak ind i skoven, så den havde spottet, at der var en psyko-hund på vej. Jeg er tror egentlig, at damen udmærket kendte til sin hunds aggressive indstilling til andre hunde, men måske blot håbede enten at kunne kalde den til sig eller at der ikke ville "ske noget".

 

Man må så håbe, at GD'en er blevet aflivet siden.

 

Nu har jeg ikke så meget erfaring med hunde i flok, men jeg har da et par gange oplevet at de reagerede meget anderledes end når de var alene.

 

Luna blev f.eks. som hvalp godt og grundigt straffet for sit forsøg på at falde ind i en bestående flok. Ejerne af disse hunde troede åbenbart ikke det ville være et problem fordi at disse hunde normalt ikke havde problemer med andre hunde, men det viste sig at de bestemt ikke var interesseret i at udvide flokken...

 

En der bor herude ved mig nægter at lade sine hunde hilse når hun går med dem begge, for som hun siger "de opfører sig altså ikke særlig pænt når de er sammen..."

 

Og som nævnt, så kender jeg absolut intet til episoden fra avisartiklen, det var bare en tanke jeg fik grundet at jeg har hørt en del historier om hunde der opførte sig anderledes (og ofte mere fjendtligt) når de var en del af en flok :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går nærmest heller aldrig på gader og stræder egentlig, det er yderst sjældent. Vi går altid i skoven. Men fra nu af holder vi os til den almindelig skov. Men havde det så været på gaden, så havde mine været i snor og jeg kunne have hevet dem op til mig og losset den anden hund væk! Dét er lidt svært når den jagter mine hunde rundt og de løber alt hvad de kan for at komme væk.

 

 

Nu vejer dine hunde heller ikke hhv 3 og 4,etellerandet kilo. Oplevelserne af store ustyrlig hunde bliver nok en anelse voldsommere for SÅ små hunde - især når man pludselig er omringet af tre stks Schæfere hvoraf den ene viser tænder og snapper ud. Jeg kan love dig for at jeg fik hevet den til side i nakken i en allerhelveds fart - ejeren kom igen gående langt bagude, det tog sin tid da de kom frem - og ikke så meget som et undskyld fik vi, på trods af at manden og jeg stod med hver vores hund i armene og skubbede gang på gang en Schæfer ned.

 

Og der har været så mange andre oplevelser af samme stil i hundeskovene. Også endnu en unghunde Schæfer - som endda hoppede op af en af mandens drenge og snappede dem. Igen fik jeg hevet den ned og skældt ud - ejeren kom igen langt bagude og kiggede bare på mig som om det var MIG den var gal med :roll: sorry dame, men så må du sgu holde styr på din hund - den skal ikke hoppe op og snappe et barn!

 

Mine hunde har jo også været små og det er da klart at man skal være lidt mere obs på tingene, både når man har meget lille og meget stor hund. Tilgengæld ville jeg jo aldrig kunne hive min flatter op i favnen, for at afværge en grim situation når hun bliver voksen, og sådan er folks forudsætninger forskellige. Men Shandie har da været i hundeskov selvom hun kun vejer 5,5 kg.og indtil videre er det gået fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tør hellerikke tage fremmede hunde ind i min flok, for med både hanner og tæver , aner man aldrig, om een af mine skulle se sig sur på en fremmed hund. Og de 4 af mine er jo i famile, hvilket de vist godt ved, altså vi holder sammen.

Men førhen ,da jeg havde andre hunde end nu, kunne jeg ofte godt.

 

Måske afhænger denne flokmentalitet lidt af hvilken race vi taler om, og om hvor vidt de har været vant til at være sociale med fremmede hunde :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan slet ikke forstå at listehunde skal blandes ind i denne tråd. Det fremgår ret klart af artiklen, at det var en GD'er der bed Sofus..... Og humlen er vel at det, som det oftest er med de alvorlige overfald, er en stor hund mod en lille hund.

 

Om folk lufter listehunde med eller uden kurv i diverse skove, er vel ret beset underordnet. Så længe hunden ikke er aggressiv? Eller hvad?

 

Anyways, jeg forstår ikke, og vil aldrig forstå, at folk med aggressive hunde lufter dem uden snor/kurv på befærdede steder. Listehund eller ej. Og stakkels lille hund der blev overfaldet! Og stakkels ejer:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er godt nok en hysterisk stemning i Geelskov i disse dage. Det viser sig åbenbart at der er adskillige der tilsyneladende har mødt hunden der overfaldt Sofus, og hvis de historier man hører taler sandt (eller bare 50%) så har ejeren godt nok været modig,... eller dum.

 

Vi var i skoven med Ninja den anden dag, og jeg sagde at hvis vi så en Grand Danois, så skulle de ikke hilse. Hysterisk, måske - men jeg har ihvertfald ikke lyst til at tage chancer. Og da slet ikke når det nu er sådan en let genkendelig hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var i skoven med Ninja den anden dag, og jeg sagde at hvis vi så en Grand Danois, så skulle de ikke hilse. Hysterisk, måske - men jeg har ihvertfald ikke lyst til at tage chancer. Og da slet ikke når det nu er sådan en let genkendelig hund.

Jeg ville da heller aldrig i livet opsøge en sort grand danois i øjeblikket, men folk er jo begyndt at tale om at børnene er i fare, at det nok er starten til at man ikke må færdes med løs hund mere og i den dur. :stupid: For nogle år siden dræbte 3 schæferhunde en cavalier,.. det fik da ingen konsekvenser, så hvad der lige har gjort at medierne har interesse for Sofus' historie, må guderne vide.

 

Min veninde er simpelthen holdt op med at gå der i øjeblikket. Hun har en voksen broholmer og en lille broholmerhvalp på 11 uger (begge rødgule) men folk flygter når de ser hende, så måske ved folk alligevel ikke hvad der er smart at kunne genkende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville da heller aldrig i livet opsøge en sort grand danois i øjeblikket, men folk er jo begyndt at tale om at børnene er i fare, at det nok er starten til at man ikke må færdes med løs hund mere og i den dur. :stupid: For nogle år siden dræbte 3 schæferhunde en cavalier,.. det fik da ingen konsekvenser, så hvad der lige har gjort at medierne har interesse for Sofus' historie, må guderne vide.

 

Min veninde er simpelthen holdt op med at gå der i øjeblikket. Hun har en voksen broholmer og en lille broholmerhvalp på 11 uger (begge rødgule) men folk flygter når de ser hende, så måske ved folk alligevel ikke hvad der er smart at kunne genkende.

 

Okay, tak for oplysningen, vidste ikke den var sort.

 

 

Ja, folk har desværre en tendens til at gøre tingene 100 gange værre. Vi møder stadig mange hunde + ejere i Geel Skov, så vi har faktisk ikke mærket noget til at folk skulle være mere op på dupperne. Men Ninja er selvfølgelig også ret langt fra en farlig hund af udseende.

 

 

Synd for din veninde. Men hun kan jo i bund og grund være ligeglad med hvordan folk vælger at reagere, når hun kommer gående med sine hunde. Hun har da ligeså meget ret til at gå der som dem. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...