Hop til indhold

Hunde som altid er i snor


Buddha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nissan løber sjældent løs.

 

kun hvis det tordner og lyner, så tager vi i skoven.

 

der er jeg sikre på vi er de eneste, da folk har tendens til at være fint på den herude ;-)

 

ellers smutter vi på fodboldbanen kl. **** om morgenen, så er vi også alene.. og den er hegnet ind, så han kan kun komme ud af de to åbninger der er.

 

ellers har han det meget fint med at være i snor.

 

og med hans lyst til at dræbe katte og fange hjorte, synes jeg ikke jeg har lyst til at slippe ham fra snoren, når stedet ikke er indhegnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan altså også blive noget træt af, at andre folk skriver, som om en hel masse har givet udtryk for at hunde i snor bør aflives.

 

Jeg har lige læst hele tråden igennem for at finde disse indlæg, men har faktisk kun fundet indlæg hvor folk skriver at dersom, hvis, såfremt og ifald... mener man hunden ville være bedst tjent med en omplacering eller aflivning. Dette kan jeg næppe forestille mig, du kan være uenig i? En hund som har det skidt i sin livssituation bør hjælpes på den ene eller den anden måde, eller?

 

Therese har en god pointe, Minelli også: At hundens miljø kan være udløseren til angst, stress mv og at hunden i så fald ville være bedre tjent med at få fred eller omplaceres. Dette er jeg helt på linie med.

Er det så skrækkeligt?

 

Nu er det ikke kun i denne tråd der er givet udtryk for det, men en anden tråd, som jeg ikke kan finde (da jeg ikke kan huske hvad den hed og kun så den i forbifarten) og i mange tidligere indlæg. Som jeg også skriver så er det sikkert ikke ment så hårdt som det lyder.

Og nej, så fremt hunden bor uden mulighed for fri have - bevægelse, er ung og aktiv og Udelukkende luftes i kort line, så er det formentlig ikke et liv den er tjent med...men hvor mange hunde lever lige sådan?

Og hvordan hænger det sammen med at nogle stykker i denne tråd skriver at hvis det var deres egen hund der blev nødt til at have snor på altid, så ville de overveje aflivning, fordi hunden ville mangle sin "firhed". Det er bare her jeg prøver at påpege at bare fordi hunden altid er i snor, evt også pga problmer, så sætter det ikke nødvendigvis en i situationen ovenover, hvor hunden slet ingen bevægelsesmuligheder får..

 

I bund og grund handler det jo ikke om hvor vidt hunden er i snor eller ej, men om dens behov i rimelig grad kan tilgodeses eller ej. Og at man nogle gange må gå på kompromis med egne idealer og tænke i nye baner:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke kun i denne tråd der er givet udtryk for det, men en anden tråd, som jeg ikke kan finde (da jeg ikke kan huske hvad den hed og kun så den i forbifarten) og i mange tidligere indlæg. Som jeg også skriver så er det sikkert ikke ment så hårdt som det lyder.

Og nej, så fremt hunden bor uden mulighed for fri have - bevægelse, er ung og aktiv og Udelukkende luftes i kort line, så er det formentlig ikke et liv den er tjent med...men hvor mange hunde lever lige sådan?

Og hvordan hænger det sammen med at nogle stykker i denne tråd skriver at hvis det var deres egen hund der blev nødt til at have snor på altid, så ville de overveje aflivning, fordi hunden ville mangle sin "firhed". Det er bare her jeg prøver at påpege at bare fordi hunden altid er i snor, evt også pga problmer, så sætter det ikke nødvendigvis en i situationen ovenover, hvor hunden slet ingen bevægelsesmuligheder får..

 

I bund og grund handler det jo ikke om hvor vidt hunden er i snor eller ej, men om dens behov i rimelig grad kan tilgodeses eller ej. Og at man nogle gange må gå på kompromis med egne idealer og tænke i nye baner:)

Nu er jeg en af dem, der har skrevet, at jeg ville overveje aflivning, hvis min hund skulle være i snor altid og derfor vil jeg gerne lige kommentere det :-) Fordi for mig handler det ikke om frihed for hunden - som andre har nævnt findes der jo mega lange liner, så hunden kan jo sagtens få mulighed for at løbe og få en vis grad af frihed. Så for mig ville jeg overveje det, hvis årsagen til at hunden skulle være i snor, ville være medvirkende til nedsat livskvalitet for hunden i en grad, som jeg ikke kunne stå inde for.

 

Det handler altså i bund og grund om hundens trivsel og ikke om hvorvidt snoren er på eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Jeg synes ikke et liv i snor altid er et værdigt liv....for MINE vafler....de er vant til et par ture i ugen hvor man bare er fri og tonser, uden at skulle tænke på ret meget andet, end hvor jeg er, så man kan guffe godbidder...hehe

 

Men vi har altid været lidt asociale, så det foregår altid på "de hemmelige steder"...langt væk fra hvor vi kan genere nogen, men istedet bare kan hygge os...:-D...så selvom lortehundeloven kom, skal den ikke forhindre mig i at give mine hunde et fedt liv....dømmer ikke andres hundehold, men jeg vil kunne se mig selv i øjnene når dagen er omme....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg en af dem, der har skrevet, at jeg ville overveje aflivning, hvis min hund skulle være i snor altid og derfor vil jeg gerne lige kommentere det :-) Fordi for mig handler det ikke om frihed for hunden - som andre har nævnt findes der jo mega lange liner, så hunden kan jo sagtens få mulighed for at løbe og få en vis grad af frihed. Så for mig ville jeg overveje det, hvis årsagen til at hunden skulle være i snor, ville være medvirkende til nedsat livskvalitet for hunden i en grad, som jeg ikke kunne stå inde for.

 

Det handler altså i bund og grund om hundens trivsel og ikke om hvorvidt snoren er på eller ej.

 

Ok, tak for din kommentar:) Og det er jo lige nøjagtig det sidste det handler om! Med det sagt at en hund godt kan blive nødsaget til at være i snor altid pga aggressiv adfærd UDEN at den dermed har en dårlig livskvalitet.. Den behøver jo ikke stresse voldsomt op hver gang den møder en hund (hvis det er det den ikke kan lide) eller nødvendigvis møde hunde særlig tit. Kan være den bare har en ejer, som jeg, der ikke vil tage nogen chancer.

 

Og det ved jeg godt du har skrevet længere oppe, og det kommer jo også meget an på hvad ejer er parat til at arbejde med. For det meste kan jo forbedres, hvis hunden ikke er et totalt nervevrag der bor i et helt forkert miljø og det ikke kan ændres på:)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo forskel på hundeliv i line!

 

Hunde som aldrig oplever andet end GÅture i alm. line eller 5 - 8 m flexline og f.eks. bori lejlighed, mener jeg har mindsket livskvalitet. Man kan se sådanne hunde for enden af et, typisk, meget brugt menneske og hundene ligner gamle hunde selvom de langtfra er det af år.

Kan disse hunde så komme i haven og ræse af og bruge kroppen, hjælper det en hel del.

 

Hunde som kommer i langline og bliver brugt eller aktiveret så de får anvendt deres evner og får dækket deres adfærdsbehov lever efter min mening et fint hundeliv.

 

Men raske hunde i relativt kort line som aldrig mærker jorden forsvinde hurtigt væk under sig, synes jeg ikke lever et godt hundeliv.

 

Jeg ser hyppigt en schäfer komme med sit menneske i kort line. Det er den 3. eller 4. hund af samme race jeg har set hos familien på 28 år og aldrig, aldrig har jeg set andet end trissegangart. Muligvis går de lange ture med hundene, muligvis kommer hundene på stranden, men jeg er parat til at vædde hvad som helst på at de aldrig er løs.

 

Ung hund i en gammel hunds tempo, det er altså trist.

 

Jeg er en af dem, ligesom dig, der mener at hunde sagtens kan have et godt liv selvom de altid er i snor, men ovenstående sætning, uh den kan næsten få tårerne op i mine øjne, for hvor jeg dig syntes jeg ser mange af den slags hunde, og det er efter min mening ikke et liv :(

 

Luna er altid i snor, men hun ligner absolut ikke en gammel hund, derimod ligner hun en fuldstændig uopdraget hund, men hold da op hvor hun nyder livet, og det er i mine øjne det vigtigeste :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så for mig ville jeg overveje det, hvis årsagen til at hunden skulle være i snor, ville være medvirkende til nedsat livskvalitet for hunden i en grad, som jeg ikke kunne stå inde for.

 

Det handler altså i bund og grund om hundens trivsel og ikke om hvorvidt snoren er på eller ej.

 

Selvfølgelig handler alt i bund og grund om hundens trivsel, men jeg forstår ikke helt hvad du mener der er aflivningsgrund? Du skrev tidligere om nogle hunde og en bestemt have hvor de havde dårlige oplevelser - var det ikke muligt at undgå at gå forbi den have? Mine har også oplevet hunde der brød ud og ønskede at starte slåskamp, jeg har trænet at gå forbi de steder og nu kan Egon uden noget og Benny er godt på vej. I lang tid gik jeg bare ikke den vej da jeg opdagede at de reagerede negativt på det.

 

Og Menelli, du må egentlig også gerne uddybe, din Bamse har da boet i byen indtil for nyligt? Men du mener måske et andet område. Kan bare huske at i havde problemer med en løs hund der, og tænker om det var den du mener.

 

 

Sådan til hele tråden, egentlig kunne det være sjovt at prøve at leve som andre gør med deres hundehold i en periode. F.eks. prøve at have sin hund i snor i 14 dage og se hvor nemt det egentlig er i virkeligheden.

 

Og det med at ens hund er vant til at være fri på enten de fleste eller på bestemte ture - det bliver også en vanesag, og jeg forstår godt hvad i mener med at hunden kræver det for ellers bliver den helt vild, jeg har selv sådan en i Benny. Men nu skal han ikke fare rundt hver dag som det passer ham, for tiden er vi i gang med løbetræning og han går også til agility, og jeg skal også huske at passe på ham/hans krop. Så derfor får han ikke specielt mange ture løs og sådan er det bare. Jeg har på ingen måde ondt af ham. Han er heller ikke død endnu (men det er min arm dog engang imellem sådan som han trækker :mrgreen:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke kun i denne tråd der er givet udtryk for det, men en anden tråd, som jeg ikke kan finde (da jeg ikke kan huske hvad den hed og kun så den i forbifarten) og i mange tidligere indlæg. Som jeg også skriver så er det sikkert ikke ment så hårdt som det lyder.

 

Okay. Jeg har kun forholdt mig til denne tråd

 

Og nej, så fremt hunden bor uden mulighed for fri have - bevægelse, er ung og aktiv og Udelukkende luftes i kort line, så er det formentlig ikke et liv den er tjent med...men hvor mange hunde lever lige sådan?

 

Jeg har ikke tal på det.

 

Her i mit område ser jeg en del hvor hele fremtoningen gør ondt at se. Hvorvidt disse hunde har en have at boltre sig i, ser ud som de gør pga. smerter eller "bare" fordi de lever et meget indsrænket liv, skal jeg ikke kunne sige, men udtrykket i hundens øjne fortæller meget.

 

Og hvordan hænger det sammen med at nogle stykker i denne tråd skriver at hvis det var deres egen hund der blev nødt til at have snor på altid, så ville de overveje aflivning, fordi hunden ville mangle sin "firhed". Det er bare her jeg prøver at påpege at bare fordi hunden altid er i snor, evt også pga problmer, så sætter det ikke nødvendigvis en i situationen ovenover, hvor hunden slet ingen bevægelsesmuligheder får..

 

Det er også okay..

 

Jeg ved fra mig selv, at når ens hunds forudsætninger for at leve det liv man forestillede sig den skulle have haft ændres, så ændres man ofte med og rykker sine grænser. Så sådanne udtalelser tager jeg ikke specielt seriøst.

Det var et chok for mig at opleve, at Stjerne kun kunne klare et liv stort set uden udefrakommende stimuli. Det var også en kæmpe øjenåbner, som jeg har kunne bruge efterfølgende i mit job og privat.

Overordnet fastholder jeg min holdning til hunde som kun får GÅture i kort line og ikke tilbydes mulighed for at blive aktiveret og bruge deres krop. Men man må se på hunden og det den udstråler for at kunne vurdere dens livskvalitet.

 

I bund og grund handler det jo ikke om hvor vidt hunden er i snor eller ej, men om dens behov i rimelig grad kan tilgodeses eller ej. Og at man nogle gange må gå på kompromis med egne idealer og tænke i nye baner:)

 

Jeg synes ikke et liv i snor altid er et værdigt liv....for MINE vafler....de er vant til et par ture i ugen hvor man bare er fri og tonser, uden at skulle tænke på ret meget andet, end hvor jeg er, så man kan guffe godbidder...hehe

 

Men vi har altid været lidt asociale, så det foregår altid på "de hemmelige steder"...langt væk fra hvor vi kan genere nogen, men istedet bare kan hygge os......så selvom lortehundeloven kom, skal den ikke forhindre mig i at give mine hunde et fedt liv....dømmer ikke andres hundehold, men jeg vil kunne se mig selv i øjnene når dagen er omme....

 

Det er nemlig det

 

Jeg er en af dem, ligesom dig, der mener at hunde sagtens kan have et godt liv selvom de altid er i snor, men ovenstående sætning, uh den kan næsten få tårerne op i mine øjne, for hvor jeg dig syntes jeg ser mange af den slags hunde, og det er efter min mening ikke et liv

 

Luna er altid i snor, men hun ligner absolut ikke en gammel hund, derimod ligner hun en fuldstændig uopdraget hund, men hold da op hvor hun nyder livet, og det er i mine øjne det vigtigeste

 

Pelle ligner heller ikke en gammel livstræt hund selvom han bliver aktiveret så lidt som han bliver. Det må være hunden man ser på

Link til indlæg
Del på andre sites

Her hvor jeg bor, møder vi næsten en hund på hver gåtur. Der bor rigtig mange hunde lige her omkring. Hvis man så har en hund, der stresser voldsomt over det hver gang den ser en anden hund, så kunne jeg godt overveje om det ikke var bedre, at den fik fred. Som jeg skrev, hvis det påvirker dens livskvalitet, så den ikke har det godt.

 

Havde ikke opdaget dit indlæg - men det er jo ikke bare?! Det er vel for de flestes vedkommende muligt at træne sig ud af? Kan godt ske man skal opsøge en træner/adfærdsbehandler for at få det til at lykkes. Hvis det så er en skidt træner/behandler og man ikke kommer nogle vegne/ting bliver værre... så er det noget rigtigt pis.

 

Jeg møder engang imellem en belgier og den hader andre hanhunde, jeg kommer gående med 2 så os hader den ekstra meget. Men siden vi er flyttet herud for 1 års tid siden, er dens gøen og visen tænder blevet mere.. sådan gør jeg bare fordi jeg skal. Ret halvhjertet til tider, mine hunde kan også mærke det og svarer stort set aldrig igen efterhånden. Medmindre vi ligefrem bumber uventet ind i hinanden rundt om et hjørne, dog kun sket 1 gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig handler alt i bund og grund om hundens trivsel, men jeg forstår ikke helt hvad du mener der er aflivningsgrund? Du skrev tidligere om nogle hunde og en bestemt have hvor de havde dårlige oplevelser - var det ikke muligt at undgå at gå forbi den have? Mine har også oplevet hunde der brød ud og ønskede at starte slåskamp, jeg har trænet at gå forbi de steder og nu kan Egon uden noget og Benny er godt på vej. I lang tid gik jeg bare ikke den vej da jeg opdagede at de reagerede negativt på det.

Men jeg skrev jo netop også, at det kunne gå, fordi det kun var de to hunde. Jeg fortalte bare historien for at bruge den som eksempel - min pointe var, at hvis min hund reagerede sådan på alle hunde, ville jeg overveje aflivning. Jeg har jo slet ikke skrevet, at een uheldig oplevelse er lig med aflivning :hmm:Sådan skal det slet ikke læses. Jeg prøver bare at komme frem til, at det for mig handler mest om årsagen til at hunden er i snor og ikke så meget om den er det eller ej.

 

Jeg tror egentligt ikke engang rigtigt at vi er uenige :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg skrev jo netop også, at det kunne gå, fordi det kun var de to hunde. Jeg fortalte bare historien for at bruge den som eksempel - min pointe var, at hvis min hund reagerede sådan på alle hunde, ville jeg overveje aflivning. Jeg har jo slet ikke skrevet, at een uheldig oplevelse er lig med aflivning :hmm:Sådan skal det slet ikke læses. Jeg prøver bare at komme frem til, at det for mig handler mest om årsagen til at hunden er i snor og ikke så meget om den er det eller ej.

 

Jeg tror egentligt ikke engang rigtigt at vi er uenige :vedikke:

 

Ok jeg havde misforstået - eller kun forstået halvdelen :-D Jeg tror bare at de allerfleste begynder at tage deres forholdsregler hvis hunden reagerer sådan på andre hunde og de fleste begynder at træne det hvis det er slemt. Og en lille ting som at gå aftenturen kl. 18 i stedet for kl. 16 ændrer jo allerede på hvor mange hunde der er at møde.

 

Jeg er nok påvirket af at Egon da reagerede vildt heftigt på andre hunde, også på afstand, efter en del dårlige oplevelser og nu er det minimalt hvad han farer op over eller reagerer på. Og jeg er altså ingen trænings haj, jeg gør sikkert 1000 ting forkert men i sidste ende virkede det jo og på under et halvt år. At han skulle aflives havde på ingen måde overhovedet strejfet mine tanker, tværtimod skulle jeg måske have skæld ud, for hans sikkerhed er mit ansvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok jeg havde misforstået - eller kun forstået halvdelen :-D Jeg tror bare at de allerfleste begynder at tage deres forholdsregler hvis hunden reagerer sådan på andre hunde og de fleste begynder at træne det hvis det er slemt. Og en lille ting som at gå aftenturen kl. 18 i stedet for kl. 16 ændrer jo allerede på hvor mange hunde der er at møde.

 

Jeg er nok påvirket af at Egon da reagerede vildt heftigt på andre hunde, også på afstand, efter en del dårlige oplevelser og nu er det minimalt hvad han farer op over eller reagerer på. Og jeg er altså ingen trænings haj, jeg gør sikkert 1000 ting forkert men i sidste ende virkede det jo og på under et halvt år. At han skulle aflives havde på ingen måde overhovedet strejfet mine tanker, tværtimod skulle jeg måske have skæld ud, for hans sikkerhed er mit ansvar.

Jeg tror også, at jeg har en hund i tankerne, som er meget værre end gennemsnittet, når jeg sidder og skriver om det her. Så vi har nok to forskellige udgangspunkter at diskutere ud fra, så det er jo klart, at vi går lidt skævt af hinanden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også, at jeg har en hund i tankerne, som er meget værre end gennemsnittet, når jeg sidder og skriver om det her. Så vi har nok to forskellige udgangspunkter at diskutere ud fra, så det er jo klart, at vi går lidt skævt af hinanden :-)

 

Derfor jeg spørger om uddybning. Der er en hel del hunde bare her på HF som ikke kan fordrage andre hunde, mit indtryk er bestemt at ejerne gør hvad der kræves for at de hunde har et dejligt liv alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan desværre ikke lige citere da jeg sidder med telefonen.

Luckyluna: jeg har haft min egen højtelskede hund som måtte aflives grundet adfærd. Han blev kun 3 år gammel og kunne det sidste af hans liv ikke gå fri fordi jeg ikke stolede på ham overhovedet. Og det synes jeg faktisk ikke var et værdigt liv. Der var kæmpet med ham i 3 år (jep han var et problem allerede som hvalp) men en medfødt hjerneskade kan man ikke træne sig ud af. Da først jeg ikke turde gå med ham løs mere (til trods for at han i 2 år aldrig havde ignoreret et indkald selvom der kom andre) så turde jeg bare ikke. Så jeg har selv stået i situationen og jeg handlede deraf. Det skal så lige siges at det jo ikk kun var fordi han ikke kunne gå uden snor men mest fordi jeg ikke stolede på ham og man aldrig vidste hvad, hvem eller hvornår han reagerede. Men jeg synes faktisk det var synd for ham at jeg ikke længere turde have han løs.

 

Buddha: jeg har lige haft 3 uger med en 1,5 år retriever i snor (han måtte endda gå i flexline). Og så måtte han løbe alt det han gad i haven. Så jeg har lige prøvet det ;) Han opførte sig pænt og han gik ikke på væggene herhjemme men han var tydeligt rastløs. Jeg trænede med ham hver dag for at stimulerer ham men det hjalp ikke nok, selvom det var "brug hovedet opgaver". Det var tydeligt at hverken han eller jeg trives med det. Han har tabt sig næsten et kg. I muskler. Det synes jeg er meget sigende. Til dagligt får han lov at løbe frit i kuperet terræn og svømme i søen hvilket havde givet ham super gode muskler! (vi fik stor ros af massøren).

Så hans daglige løben frit er med til at holde ham rigtig godt fysisk kørende.

 

JEG ville være meget ked af at have en hund som ikke kunne løbe frit for jeg elsker at se min hund nyde sin frihed, og det er helt klart mit afstresningspubkt at skal ud på en lang gåtur med hunden minimum en gang om dagen, hvo han får lov til at løbe, søge efter genstande eller bold og svømme. For mig er det et optimalt retriever liv. Og jeg synes det er et yderst værdigt liv. Jeg siger ikke at jeg ikke ville tilpasse mg hvis en anden situation opstod, men det at min hund kan løbe frit og hygge sig er en stor del af min glæde ved at have hund. Så det vil gøre mig ked af det at måtte opgive det. Og jeg ved at min hund vil være ked af sin fritaget frihed. Og ja selvfølgelig kan han vænne sig til det, men det håber jeg virkelig aldrig at han skal. Hans gener er jo skabt til at løe stærkt og han gør det hver eneste dag når jeg slipper ham fri. Det er så naturligt for ham. Så hvis han en dag ville være nød til at komme i snor så kan jeg kun håbe at jeg er kreativ nok til at finde en anden løsning så han kan komme til at løbe frit med jævne mellemrum.

Jeg siger ikk hvordan andre skal gøre eller hvad der er muligt og ikke muligt. Jeg kan jo kun sige hvordan det er her hos mig. Og jeg ville være rigtig ked af at have en hund der kun blev luftet i snor. Men det er også fordi jeg vælger hunde med meget power da jeg gerne vil i konkurrence og der har jeg brug for power. Så måske jeg ville have det abderledes hvis det var en anden type hund.

Men vi er jo heldigvis forskelige og har lov til at have forskelige meninger :-)

 

Og jeg siger ikke at snor- hunde ikke kan have et godt liv. Jeg siger at det betyder noget for MIG at MINE hunde kan løbe frit :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en hund der kun er løs på stranden og i indhegnede områder, og en der er løs hver dag og så tit jeg kan komme afsted med det, faktisk har han kun snor på i byen/ved veje.

 

Asta's motivation for at jage vildt og katte (og gå spor) er så stor, at jeg ikke har magtet at tøjle den, derfor at hun kun løs på indhegnede områder, på strande og på vores grund, som så er rigeligt stor til udstrækning og lign.

Modjo er kun knap 5 måneder gammel, men hans indkald fungerer ind til videre perfekt og jeg stoler på ham, i den udstrækning man nu kan stole på et levende væsen.

 

Det er min helt klare opfattelse, at min ene hunds livskvalitet ikke er højere end den andens, trods det faktum at den ene lever sit liv i snor og den anden er fri. Begge hunde bliver stimuleret og aktiveret passende til deres individuelle behov, og imens Modjo's aktiviteter primært består af samarbejdsøvelser og træning med mig, prioriterer jeg Asta's tid anderledes og sørger for at hun kommer ud og bruger sin krop via løbetræning, playdates osv., ved siden af de mere samarbejdsprægede ting vi laver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, det kommer an på både race og hundens personlighed. For Taiki har det ingen værdi at løbe frit, hvis man ikke kan stikke af og finde sin shibakæreste. Når vi er i hundeindhegninger, selv de kæmpe store, gider han det ikke rigtig. Han vil hellere lave de ting, han/vi (også) laver når han er i snor - spille bold, snuse til tispletter, grave et hul og tisse i det, løbe efter skader, osv.

Taiki har aldrig været sådan en "vinden i pelsen"-type hund, han er meget mere til bare at hyggesnuse, småtræne og tulle rundt.

Uanset hvilke aktiviteter jeg prøver at finde på, så hvis man placerer ham i en lukket have, så bruger han tiden på at finde et hul i hegnet.

 

Vi gør rigtig meget ud af, at Taiki får lov til at styre turene; hvor vi går hen osv. og hvis han begynder at løbe, så løber vi også osv. På den led bliver han ikke begrænset af snoren.

 

Vi træner indkald som sindssyge, men jeg tror ikke at det er realistisk at han kommer til at kunne rende løs, før han er ældre (ikke teenager) og evt. kastreret (hvilket ikke sker inden for de næste 5 år). Men han har et fedt hundeliv alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Retrieveren, det med din første hund er jeg ked af at høre, det må ikke have været rart. Men det er jo lidt noget andet end 'bare' ikke at have et fungerende indkald.

 

Jeg taler om raske hunde der er i snor fordi de ellers stikker af.

 

Angående gener der er lavet til at løbe stærkt, hunde der har power.. det skulle jeg mene mine også var avlet til. Ja klart en hund mister muskler når dens normale motion mindskes, men havde du ikke gjort ovenstående pga han skulle holdes i ro, havde han da stadig kunnet svømme og han havde både kunnet cykle med dig og have tonset i 20 meter line.

 

Forstå mig ret, jeg siger ikke du skal lave jeres hundeliv om og jeg er sikker på at din hund er glad for at løbe frit. Men min hund har ikke et dårligt liv eller mange ting han ikke må bare fordi han er i line. Jeg kan nemt sætte mig ind i at din hund er glad for det i gør - og regner egentlig med at du kan det samme med min. For når alt kommer til alt, ved jeg at min hund vil vælge at køre vogn over en tur uden line - det er faktisk én gang sket at han slap fra mig i skoven, han tog en spurterunde i ti meters omkreds og så kom han hen for han ville hellere køre end gå skovtur alene. Og din hund ville sikkert vælge tur uden line over at køre vogn/cykel. Måske ;-) Det er faktisk sjovere end man skulle tro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha: ja du har ret i at man ikke helt kan sammenligne det.

 

Hehe barney har skam en vogn - men øhh - han er ikke så stor fan af den :D ikke endnu i hvert fald, men det skal nok komme. Har ventet på at han blev mere udvokset inden han skulle trække den :-)

 

Men lige nu ligger han bare krøllet sammen på sofaen og er lidt skidt :-( stakkels vovse... Nu må han gerne snart blive frisk så vi kan komme ud på vores sædvanlige gåture igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan desværre ikke lige citere da jeg sidder med telefonen.

Luckyluna: jeg har haft min egen højtelskede hund som måtte aflives grundet adfærd. Han blev kun 3 år gammel og kunne det sidste af hans liv ikke gå fri fordi jeg ikke stolede på ham overhovedet. Og det synes jeg faktisk ikke var et værdigt liv. Der var kæmpet med ham i 3 år (jep han var et problem allerede som hvalp) men en medfødt hjerneskade kan man ikke træne sig ud af. Da først jeg ikke turde gå med ham løs mere (til trods for at han i 2 år aldrig havde ignoreret et indkald selvom der kom andre) så turde jeg bare ikke. Så jeg har selv stået i situationen og jeg handlede deraf. Det skal så lige siges at det jo ikk kun var fordi han ikke kunne gå uden snor men mest fordi jeg ikke stolede på ham og man aldrig vidste hvad, hvem eller hvornår han reagerede. Men jeg synes faktisk det var synd for ham at jeg ikke længere turde have han løs.

 

Buddha: jeg har lige haft 3 uger med en 1,5 år retriever i snor (han måtte endda gå i flexline). Og så måtte han løbe alt det han gad i haven. Så jeg har lige prøvet det ;) Han opførte sig pænt og han gik ikke på væggene herhjemme men han var tydeligt rastløs. Jeg trænede med ham hver dag for at stimulerer ham men det hjalp ikke nok, selvom det var "brug hovedet opgaver". Det var tydeligt at hverken han eller jeg trives med det. Han har tabt sig næsten et kg. I muskler. Det synes jeg er meget sigende. Til dagligt får han lov at løbe frit i kuperet terræn og svømme i søen hvilket havde givet ham super gode muskler! (vi fik stor ros af massøren).

Så hans daglige løben frit er med til at holde ham rigtig godt fysisk kørende.

 

JEG ville være meget ked af at have en hund som ikke kunne løbe frit for jeg elsker at se min hund nyde sin frihed, og det er helt klart mit afstresningspubkt at skal ud på en lang gåtur med hunden minimum en gang om dagen, hvo han får lov til at løbe, søge efter genstande eller bold og svømme. For mig er det et optimalt retriever liv. Og jeg synes det er et yderst værdigt liv. Jeg siger ikke at jeg ikke ville tilpasse mg hvis en anden situation opstod, men det at min hund kan løbe frit og hygge sig er en stor del af min glæde ved at have hund. Så det vil gøre mig ked af det at måtte opgive det. Og jeg ved at min hund vil være ked af sin fritaget frihed. Og ja selvfølgelig kan han vænne sig til det, men det håber jeg virkelig aldrig at han skal. Hans gener er jo skabt til at løe stærkt og han gør det hver eneste dag når jeg slipper ham fri. Det er så naturligt for ham. Så hvis han en dag ville være nød til at komme i snor så kan jeg kun håbe at jeg er kreativ nok til at finde en anden løsning så han kan komme til at løbe frit med jævne mellemrum.

Jeg siger ikk hvordan andre skal gøre eller hvad der er muligt og ikke muligt. Jeg kan jo kun sige hvordan det er her hos mig. Og jeg ville være rigtig ked af at have en hund der kun blev luftet i snor. Men det er også fordi jeg vælger hunde med meget power da jeg gerne vil i konkurrence og der har jeg brug for power. Så måske jeg ville have det abderledes hvis det var en anden type hund.

Men vi er jo heldigvis forskelige og har lov til at have forskelige meninger :-)

 

Og jeg siger ikke at snor- hunde ikke kan have et godt liv. Jeg siger at det betyder noget for MIG at MINE hunde kan løbe frit :-)

 

Det betyder skam også meget for mig...jeg savner tiden hvor hun kunne være fri, ride en lang tur med en hund løbende lykkeligt med fx. Så jeg gad godt at hun kunne det samme som mysla, der bare følger mig alle steder uden snor og aldrig er et problem at have løs, faktisk har sheila et langt større behov for fri udfoldelse end mysla har..og kom hun HVER gang jeg kaldte uanset forstyrrelse, så var hun også løs, selvom hun havde et problem med andre hunde..jeg ville jo så kunne kalde hende ind..

Et af mine krav til næste hund er også at det skal være en hund der har let ved at være løs = hvilket som regel vil sige en hund uden den store jagtlyst.

 

Der er mange ting der er "synd" for vore hunde, men som de lærer at leve med, så længe de får deres behov tilfredstillet på anden vis, tror jeg de er ret tilfredse;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hunde er - i hvert fald pt - kun løse på indhegnede områder. Vi går dog aldrig ture på fortorve o.lign. Det foregår altid i skoven - og så er det i flexiline. Og jeg tror absolut ikke de går glip af noget. Når vi går i skoven render de ikke energi af - heller ikke selvom de ikke har liner på - de fordyber sig i duftene og har snuderne i jorden det meste af tiden. Så er flexilinerne rigtig fine. Energien bliver for alvor brugt i vores nye store have - dér kan jeg love jer for at de tager sig nogle tonseture og leger rigtig meget fangeleg med hinanden. :5up: Gåturerne bruger de på at nyde alle de dejlige dufte og spændende natur.

 

De er absolut ikke havehunde - de er ude og gå hver dag. Men det er ikke dér de bruger energien på at tonse afsted - line eller ej. Dét gør de derhjemme. Førhen gik de altid løse i skoven - men ikke længere, og om de kommer til det igen ved jeg ikke på nuværende tidspunkt. De er røget i flexiline efter jeg så den hund bliver påkørt og aflivet - jeg er blevet ret bange for at de pludselig jagter en god duft og smutter - og får samme skæbne. Det var en 100% trofast 6 år gammel retriever som stak af og blev påkørt - hvis sådan een kan, som end aldrig havde forladt deres ellers uindhegnede grund - hvorfor dælen skulle vores to stædige og egenrådige terrier så ikke også gøre det en dag? De går trods alt med snuderne i jorden og deres indkald kan svigte hvis de finder en lækker duft! Så nej - nu sluttede deres frihed på ikke-indhegnede områder, og vi bruger nu flexilinen.

 

Men i forhold til så mange andre hunde, tror jeg alligevel vores er ret privilligeret - trods linen. For de er i skoven hver eneste dag, vi går ikke "fortorvs-ture". Og de har en stor have som de har fri adgang til når vi er hjemme - og i guder de tilbringer meget tid derude ifht hvor vi boede før og kun havde en lille frimærke-have. De leger fangeleg og graver huller - 100% hundefest i haven. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...