Hop til indhold

Hunde som altid er i snor


Buddha
 Share

Recommended Posts

Nu skimmede jeg lidt i en tråd og ser igen en skrive, at hunde som ikke kan gå løs = altid skal være i snor, de har ikke et værdigt liv. Hvad betyder det? Skal den aflives?

 

For jeg har hunden der ikke kan gå løs. Vil gerne se en stille sig foran mig og sige Egon ikke har et godt liv og bør aflives!?

 

Nooooogle gange skal man måske overveje om det man selv gør med sin hund der kan gå løs, kan gøres på andre måder med en hund der ikke kan gå løs. Og nogle gange skal man måske overveje om andre måske kan gøre tingene ligeså godt, bare på en anden måde.

 

Jeg kender ret mange slædehunde der ikke fiser rundt til træning eller går tur op og ned af strøget. De er slædehunde.. De bor i flok og bliver motioneret ved at lave det de er avlet til - trække.

 

Egon har en 20 meter line. Jeg går mange lange ture med ham, om sommeren i skygge eller i nærheden af vand. Jeg går enten hurtigt eller tager et par spurteture med ham. Jeg går ikke kun på fortove og stier med ham, jeg går rigtig tit derhen han vil. Jeg finder indhegnede fritløbsområder uden alle mulige hunde i. Cykler og kører med ham om vinteren. Har en have han leger og løber i dagligt.

 

Synes egentlig man bare skulle være glad over os som har erkendt at vores hunde ikke kommer på indkald hvis der er andet mere spændende og være glad for at vi ikke bare smider dyret ind i en hundeskov og henter den når den er blevet træt. For gud hvor er der mange indlæg om lige det emne herinde!

 

Weekendens sure opstød er ovre nu.

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu skimmede jeg lidt i en tråd og ser igen en skrive, at hunde som ikke kan gå løs = altid skal være i snor, de har ikke et værdigt liv. Hvad betyder det? Skal den aflives?

 

For jeg har hunden der ikke kan gå løs. Vil gerne se en stille sig foran mig og sige Egon ikke har et godt liv og bør aflives!?

 

Nooooogle gange skal man måske overveje om det man selv gør med sin hund der kan gå løs, kan gøres på andre måder med en hund der ikke kan gå løs. Og nogle gange skal man måske overveje om andre måske kan gøre tingene ligeså godt, bare på en anden måde.

 

Jeg kender ret mange slædehunde der ikke fiser rundt til træning eller går tur op og ned af strøget. De er slædehunde.. De bor i flok og bliver motioneret ved at lave det de er avlet til - trække.

 

Egon har en 20 meter line. Jeg går mange lange ture med ham, om sommeren i skygge eller i nærheden af vand. Jeg går enten hurtigt eller tager et par spurteture med ham. Jeg går ikke kun på fortove og stier med ham, jeg går rigtig tit derhen han vil. Jeg finder indhegnede fritløbsområder uden alle mulige hunde i. Cykler og kører med ham om vinteren. Har en have han leger og løber i dagligt.

 

Synes egentlig man bare skulle være glad over os som har erkendt at vores hunde ikke kommer på indkald hvis der er andet mere spændende og være glad for at vi ikke bare smider dyret ind i en hundeskov og henter den når den er blevet træt. For gud hvor er der mange indlæg om lige det emne herinde!

 

Weekendens sure opstød er ovre nu.

 

Tjek! :klap:

Chinook er også altid i snor, når vi går ture med ham.

Ikke fordi han vil gå egne veje, normalt holder han sig til os - max 10 meter væk. Men hvis han ser en anden hund, så er han den der er væk. Og det er bare sådan det er, så derfor er han altid i snor.

Som dig Buddha, så går vi mange forskellige steder med forskellige indtryk. Vi træner på turene og han får lov til at snuse rundt i hans eget tempo. Vi løber lidt, står stille lidt og i det hele taget, så er mange af turene helt på hans præmisser og i hans tempo.

Hvis vi finder et stykke strand, hvor vi kan se laaaaangt, at der ikke er nogle, får han også lov til at løbe frit og hvis vi ser en hund i det fjerne kommer han i snor.

 

Chinook har skisme ikke et dårligt hundeliv p.g.a. det og jeg føler mig heller ikke som dårlig hundeejer. Til gengæld synes jeg at han har et lettere liv, fordi vi ikke har de konflikter, der ville opstå, hvis jeg bare lod ham løbe frit omkring - vi har et sæt regler og dem kender både han og vi. Snor på - punktum! Og han har det sgu god alligevel, det bette nus :lun:

 

Og diskussionen om JEG synes at det er morsomt, at hunde uden snor kommer ræsende op til os, er en hel anden historie :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg jo ikke hvilket indlæg du hentyder til, men jeg synes da i høj grad det kommer an på hvorfor hunden skal være i snor.

 

Hvis hunden fx. er i snor, fordi den er ekstremt bange for andre hunde og derfor vil gå på dem, hvis de kommer for tæt på, må det være enormt stressende for den. Og det er jeg ikke sikker på, at jeg ville byde min egen hund :hmm:

 

Men hvis den bare er i snor, fordi den ikke kommer på indkald, så kan den da sagtens have et godt hundeliv og bør selvfølgelig ikke aflives.

 

Det handler vel i bund og grund om livskvalitet for hunden. Hvis hunden har et problem, der gør at den skal være i snor og det påvirker dens livskvalitet i negativ retning, så kunne jeg da personligt godt overveje en aflivning, hvis der ikke var udsigt til bedring.

Men det betyder jo slet, slet ikke at en hund i snor kan have et super godt liv og masser af livsglæde og livskvalitet.

 

Giver det mening? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg jo ikke hvilket indlæg du hentyder til, men jeg synes da i høj grad det kommer an på hvorfor hunden skal være i snor.

 

Hvis hunden fx. er i snor, fordi den er ekstremt bange for andre hunde og derfor vil gå på dem, hvis de kommer for tæt på, må det være enormt stressende for den. Og det er jeg ikke sikker på, at jeg ville byde min egen hund :hmm:

 

Men hvis den bare er i snor, fordi den ikke kommer på indkald, så kan den da sagtens have et godt hundeliv og bør selvfølgelig ikke aflives.

 

Det handler vel i bund og grund om livskvalitet for hunden. Hvis hunden har et problem, der gør at den skal være i snor og det påvirker dens livskvalitet i negativ retning, så kunne jeg da personligt godt overveje en aflivning, hvis der ikke var udsigt til bedring.

Men det betyder jo slet, slet ikke at en hund i snor kan have et super godt liv og masser af livsglæde og livskvalitet.

 

Giver det mening? :-D

 

Jeg bor næsten midt i Kbh og jeg har i flere år nu formået at gå lange ture hvor vi stort set ikke møder en hund, så nej, at ens hund ikke kan lide andre hunde er heller ikke aflivningsgrund i mine øjne, ikke hvis man ønsker at tage de hensyn der nu engang skal til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor næsten midt i Kbh og jeg har i flere år nu formået at gå lange ture hvor vi stort set ikke møder en hund, så nej, at ens hund ikke kan lide andre hunde er heller ikke aflivningsgrund i mine øjne, ikke hvis man ønsker at tage de hensyn der nu engang skal til.

Her hvor jeg bor, møder vi næsten en hund på hver gåtur. Der bor rigtig mange hunde lige her omkring. Hvis man så har en hund, der stresser voldsomt over det hver gang den ser en anden hund, så kunne jeg godt overveje om det ikke var bedre, at den fik fred. Som jeg skrev, hvis det påvirker dens livskvalitet, så den ikke har det godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hellere en hund i snor der bliver gået med end en hund der aldrig ser andet end sin have?

 

Jeg bruger snoren meget mere end jeg egentlig havde troet jeg ville da jeg fik hund. Vi har fritløbsområde lige i nærheden på stranden men jeg slipper ham kun hvis der er kendte hunde og mennesker. Så vi kan sagtens gå tur på stranden med snoren på. Også selvom vi har stranden helt for os selv. Det ser jeg intet problem i!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tror jeg er enig med Therese her.

Jeg kender flere hunde der altid er i line og det er absolut intet problem og de har fuldstændig lige så godt et liv som mine kræ har, som kan rende løs hver eneste dag og sjældent har line på.

 

Men synes Therese har en pointe i, at nogle hunde kan være bosat i miljøer som de ikke kan kapere og får så mange stimuli der påvirker dem negativ, at de reagere så kraftigt at linen er den eneste måde at holde dem under kontrol på - Der kan være eksempler på, at en omplacering, flytning eller aflivning er bedre for hunden.

 

Tag nu f.eks Bamse.

Havde jeg boet midt i en storby, så ville det klart være bedre at aflive ham end at lade ham leve hele sit liv i den korte line der ville være nødvendig.

Egentlig ikke så meget pga linen, men pga. det der gør at han konstant skulle være i line.

 

For der ville konstant være mennesker og hunde der ville stresse ham og køre ham op i det røde felt og jeg ville være nød til konstant at holde kontakt til ham, for at han ikke keglede ud på andre hunde eller mennesker.

Så den del af gåturen ville være som at bevæge os igennem et mineområde uden nogen som helst snus, hygge eller tissen.

Når vi så havde nået et område hvor der er plads til at løbe lidt rundt i en lang line ville han allerede være kørt så højt op, at der skulle så lidt til at han lavede udfald at det reelt ikke ville være forsvarligt ikke at holde ham tæt på mig.

For en løs hund i hovedet på ham, kunne få rigtig grimme konsekvenser når han er oppe i det felt.

 

Han stressniveau ville konstant være højt og så brænder han sammen.

Det kan han bare ikke kapere og selvom han er blevet rigtig god til at klare f.eks konkurrence situationer, så er der laaaaaaang vej til at han kunne overkomme et liv som byhund.

Og derfor ville kort line være en nødvendighed for at han ikke gjorde skade på andre.

 

Her vil linen være et symptom på at der er noget andet der er helt galt og det er de her tilfælde jeg synes det ikke er et værdigt hundeliv længere.

 

Så hvis linen skyldes en alm. velfungerende hund, der bare ikke har noget stabilt indkald, så kan jeg slet ikke se det behøver have nogen som helst negativ påvirkning på hundens liv - Hvis ikke næsten tværtimod på nogle punkter.

Men er linen et symptom på et bagvedliggende adfærdsproblem, som skyldes et miljø hunden ikke kan tackle - Så er der et problem i det, selvom problemet ikke er selve linen.

 

Giver det mening? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan da være mange årsager til at en hund ikke kun gå løs. Mange spidshunde lærer det aldrig, lige meget hvor ihærdigt man prøver (Men det kommer Egon til). Det ved man, når man anskaffer sig en af spidshunderacerne, og man er derffor parat til også at tænke alternativt, så hunden alligevel kan få et godt og aktivt hundeliv.

 

Men så er der dem der køber en hund, og som ikke gider forsøge at lære den at gå løs, og dem har jeg alligevel mødt nogle stykker af. Det har gerne været lidt ældre mennesker, der ikke har vidst hvordan de skulle gribe det an, og ikke engang har fundet det nødvendigt at melde sig til noget træning, og så får den lov at gå i kort line hele livet, for så ved de da hvor de har den. Ikke noget med cykling, sporline eller andre måder at tænke alternativt på. Det synes je er synd

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna kan godt gå løs, men vælger faktisk selv at ville i snor.

 

Sjovt, min mors hund spadserer afsted fri og frejdig når han er i snor. Men bliver snoren hægtet af, trisser han afsted lige bag min mors hæle, og hverken snuser eller kigger på andet. Han føler sig åbenbart kun tryg med snoren på :vedikke:

 

Mine er også altid i snor. Der er steder hvor jeg godt ville turde at slippe dem fri, men da vi ikke længere har bil, kan vi ikke komme dertil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har tilbragt deres første år i snor.

Af den simple grund, at de ikke magtede et indkald, før efter de blev voksne.

Typiske labber, der styrtede afsted, bare en person dukkede op i horisonten.

 

Min nye hvalp er dog helt ovre i den anden grøft. Meget kontaktsøgende og viger ikke 2 meter fra mig, hvis Cody ikke er med.

Han kommer altid, når jeg kalder. (Så må vi se, hvor længe det holder)

Han har så også noget mere pleaser-gen end de andre, jeg har haft.

 

Men altid snor, ser jeg ikke som noget problem. Der er racer, der ikke magter frihed under ansvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor i et trafikeret område med mange hunde så kræet har altid snor på udenfor haven.

Ca hver anden dag går vi tur med sporline i en skov men han holder sig meget tæt på os det meste af tiden og udnytter ikke at han løbe 20 m frem og tilbage.

Indkaldet er stadig svagt når der er forstyrrelser så han slippes ikke løs på strand osv når der er andre hunde - hormonerne gør ham helt overgearet men det retter sig forhåbentlig om et par år...

Indtil da træner vi impulshæmning, indkald osv med mere og mere forstyrrelse på og forsøger at give ham et godt hundeliv i snor og line :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du henviser til mit indlæg i den anden tråd :-) men jeg mener ikke at din hund har et dårligt hundeliv og som du skriver, sørger du jo også for at finde steder din hund kam være løs.

Men som Karinao nævner så findes der folk som ikk gør en indsats med deres hunde og som er ligeglad. Det synes jeg er synd. Specielt det ældre ægtepar som har anskaffet sig en labrador med en masse energi.

 

Selvfølgelig kan man sætte hunden i en lang Line, cykle med den eller andet. Og det kan også tilfredsstille dens behov.

 

Kan så lige afsløre at jeg selv har en jagt Golden som har været i snor i et par uger grundet sygdom. Hold op hvor var det synd for ham! Han var virkelig ved at gå ud af sit gode skind! Nu må han heldigvis løbe frit igen. Barnety løber frit hver dag men kaldes selvfølgelg ind ved mødet med andre. Han vil ikke trives i en lang Line da hans radius er ca 50 meter væk fra mig og så lang en Line kan jeg vist ikke styre. Jeg tror ikke på at HAN ville trives med et liv som lang Line hund. Han ELSKER at få snoren af og tage en spurte tur! Dermed ikke sagt at det gælder alle hunde!! Nogen bliver jo meget tættere på ejeren og kan fint trives i en lang Line. Og nogle hunde har ikk på samme måde behov for at løbe frit.

 

Men hunde som kun ser haven eller som aldrig får lov at strække ud - det synes jeg er synd.

 

Så alt i alt kommer det jo an på hunden synes jeg. Men ligegyldig hvilken en hund det er så synes JEG at den skal have mulighed for at strække ud jævnligt. Om det så er i en have eller i en lang Line, det er jeg sådan set ligeglad med. Men den skal have muligheden :-)

 

Og hunde der kun ser haven, ikke aktiveres osv, det er en helt anden sag, men nej det synes eg heller ikk er i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt, min mors hund spadserer afsted fri og frejdig når han er i snor. Men bliver snoren hægtet af, trisser han afsted lige bag min mors hæle, og hverken snuser eller kigger på andet. Han føler sig åbenbart kun tryg med snoren på :vedikke:

 

Mine er også altid i snor. Der er steder hvor jeg godt ville turde at slippe dem fri, men da vi ikke længere har bil, kan vi ikke komme dertil.

 

Det er nøjagtig sådan Luna gør, når hun vil have snor på. Altså hun går stadig ofte fri, men det sker mere og mere, at hun kommer hen og får snoren på og vupti så kan hun sagtens gå frem i rask tempo. Og det er også derfor jeg elsker min flexiline. For så har hun frihed, men stadig tryghed.

 

Men jeg er også en af dem, der ikke render og flagrer med den:lol: Skal vi passere andre hunde/mennesker/cykler, så bliver hun hevet ind og går ved siden af mig. Og jeg er endnu ikke kommet til skade selv eller forvoldt skade på andre:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg ejer selv 3 hunde af en race der ikke kan gå løs - og netop det med at de ikke kan være løse, har jeg hørt så mange gange, for så har de ikke et ordentligt liv. Det kan gøre mig så gal i skralden, når jeg får den slags bemærkninger. Folk ved ikke hvor meget vi går og aktiverer vores beagler hver eneste dag! - De mangler ikke noget på det område og selvom vi har en stor have, så er det altså ikke den de opholder sig mest i.

Når man har en "snorhund" burde folk jo være glade for at vi netop tager hensyn til det der kommer i mod os - tager hunden til os så den ikke generer andre - for mine render da også "løs" i 10-15 meter snoren nogle gange - men med den jagt iver de har i sig så skal jeg ikke nyde noget at slippe dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo forskel på hundeliv i line!

 

Hunde som aldrig oplever andet end GÅture i alm. line eller 5 - 8 m flexline og f.eks. bori lejlighed, mener jeg har mindsket livskvalitet. Man kan se sådanne hunde for enden af et, typisk, meget brugt menneske og hundene ligner gamle hunde selvom de langtfra er det af år.

Kan disse hunde så komme i haven og ræse af og bruge kroppen, hjælper det en hel del.

 

Hunde som kommer i langline og bliver brugt eller aktiveret så de får anvendt deres evner og får dækket deres adfærdsbehov lever efter min mening et fint hundeliv.

 

Men raske hunde i relativt kort line som aldrig mærker jorden forsvinde hurtigt væk under sig, synes jeg ikke lever et godt hundeliv.

 

Jeg ser hyppigt en schäfer komme med sit menneske i kort line. Det er den 3. eller 4. hund af samme race jeg har set hos familien på 28 år og aldrig, aldrig har jeg set andet end trissegangart. Muligvis går de lange ture med hundene, muligvis kommer hundene på stranden, men jeg er parat til at vædde hvad som helst på at de aldrig er løs.

 

Ung hund i en gammel hunds tempo, det er altså trist.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du henviser til mit indlæg i den anden tråd :-) men jeg mener ikke at din hund har et dårligt hundeliv og som du skriver, sørger du jo også for at finde steder din hund kam være løs.

Men som Karinao nævner så findes der folk som ikk gør en indsats med deres hunde og som er ligeglad. Det synes jeg er synd. Specielt det ældre ægtepar som har anskaffet sig en labrador med en masse energi.

 

Selvfølgelig kan man sætte hunden i en lang Line, cykle med den eller andet. Og det kan også tilfredsstille dens behov.

 

Kan så lige afsløre at jeg selv har en jagt Golden som har været i snor i et par uger grundet sygdom. Hold op hvor var det synd for ham! Han var virkelig ved at gå ud af sit gode skind! Nu må han heldigvis løbe frit igen. Barnety løber frit hver dag men kaldes selvfølgelg ind ved mødet med andre. Han vil ikke trives i en lang Line da hans radius er ca 50 meter væk fra mig og så lang en Line kan jeg vist ikke styre. Jeg tror ikke på at HAN ville trives med et liv som lang Line hund. Han ELSKER at få snoren af og tage en spurte tur! Dermed ikke sagt at det gælder alle hunde!! Nogen bliver jo meget tættere på ejeren og kan fint trives i en lang Line. Og nogle hunde har ikk på samme måde behov for at løbe frit.

 

Men hunde som kun ser haven eller som aldrig får lov at strække ud - det synes jeg er synd.

 

Så alt i alt kommer det jo an på hunden synes jeg. Men ligegyldig hvilken en hund det er så synes JEG at den skal have mulighed for at strække ud jævnligt. Om det så er i en have eller i en lang Line, det er jeg sådan set ligeglad med. Men den skal have muligheden :-)

 

Og hunde der kun ser haven, ikke aktiveres osv, det er en helt anden sag, men nej det synes eg heller ikk er i orden.

 

Du er ikke den eneste der har skrevet det over årene, så som sådan er tråden ikke bare henvendt til dig.

 

Ja dårligt hundehold kun at trisse langsomme runder på den samme korte sti hele livet - ligeså dårligt hundehold bare at fyre sin hund som ikke magter det ind i store hundeflokke og 'så kan de jo bare lege til de er trætte'. Sådan er der jo så meget. Det er bare sjældent alle over een kam.

 

Og nej, de indhegnede steder jeg finder er ikke kæmpe arealer hvor de kan spæne ligesom i en hundeskov. Det er heller ikke vores 1. prioritet at komme der, han får meget mere ud af en lang gåtur. Vi kommer der faktisk kun når jeg tænker de har brug for en rolig 'tur' og bare kunne trisse lidt rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden fx. er i snor, fordi den er ekstremt bange for andre hunde og derfor vil gå på dem, hvis de kommer for tæt på, må det være enormt stressende for den. Og det er jeg ikke sikker på, at jeg ville byde min egen hund :hmm:

 

Hunde som aldrig oplever andet end GÅture i alm. line eller 5 - 8 m flexline og f.eks. bori lejlighed, mener jeg har mindsket livskvalitet. Man kan se sådanne hunde for enden af et, typisk, meget brugt menneske

 

Nej, Fønix bliver ikke aflivet, ja jeg ligner lort :mrgreen: og JO, fandemer om ikke Fønix har et liv ikke bare med indhold, men også med glæde, fornøjelser og høj livskvalitet. Og jeg lever fint med at blive bedømt og dømt, mine går jo også på cafe, hvor de sidder i deres lille taske og nyder en klat flødeskum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... Som ejer af en slædehund kan jeg jo kun være enig...

 

Der er rigtig mange ting jeg vælger kun at dele på "slædehunde fora", fordi folk herinde ikke vil kunne "forstå". Det er absolut ikke ondt ment, men simpelthen fordi slædehunde bare er så langt fra "en hund", så der er nogen ting som man nok skal have "levet med", før man kan sætte sig ind i det. Den med et hundeliv i snor er en af dem. Dexter har et ok indkald, men jeg ville aldrig slippe ham fri hvis ikke der er indhegning... Simpelthen fordi man må bare indse at uanset hvad så er en slædehund bare IKKE en type du kan stole nok på til at du kan f.eks. have den fri ved fod inde i midtbyen.

 

Efter at vi har fået en Aussie kan jeg sidde og være helt forbavset over hvor "let" hun er. Måske har vi været heldig men bare den der med at hvis jeg hopper og siger en sjov lyd så står hun der med det samme, for tænk hvis noget sjovt skulle ske? Dexters reaktion har altid været at vende sig om, kigge, overveje lidt om det nu er det værd, og hvis han finder at han gider det, så vælger han at komme... Og den opførsel har altså været der altid. Og det er en typisk slædehunde "holdning", de vil altid overveje om det de bliver bedt om er "det værd". Penny (vores Aussie) overvejer aldrig (nu er hun jo også kun ca. 3-4 mdr), om noget er det værd. Hvis vi vil have opmærksomhed vil hun altid 100% give den. Kun på et tidspunkt kan jeg ikke fange hendes opmærksomhed, og det er hvis der er spise-søg i haven, mad er hendes liv, og det kan man ikke få hende væk fra :lol:

 

Nå min pointe er egentlig bare, om man vil eller ej så er slædehunde bare en hundetype der er speciel, og kræver så meget andet end andre hunde. (Jeg har hørt mange fordomme, og altid forsøgt at dræbe dem... Efter at have fået en slædehund ved jeg at ca. 90% af alle fordommene har minimum en snert af sandhed i sig!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...