Hop til indhold

Hunde som altid er i snor


Buddha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg mener det ellers ganske seriøst.

Træning, træning, træning.

Ved du hvorfor cirkushunden kan det den kan ? Jagthunden ? Politihunden ? Vagthunden osv osv.

Det er ikke noget den er født med, bare hvis nogen skulle være i tvivl

Men for nogle racer ligger bestemte "øvelser" langt mere naturligt for højrebenet. I gamle dage var fx airedale terrieren politihund (er det stadig nogle steder i verden, hvor man formentlig har mere humor :cool:). Den blev siden afløst af schæferhunden. Gad vide, hvorfor.... Jeg har et par gode bud. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

- og at kunne gå fri ved fod giver vel ikke mere frihed end at føres i line?

 

Nej tværtimod. Når min hund er i snor, er han ikke under kommando, og har således to meters penge som kan kan bruge til at snuse, besørge, opføre en lille dans, eller indikere at han gerne vil hen og undersøge noget.

 

Er han ved fod er han ved fod, og ingen andre steder. Klart mere ufrit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej tværtimod. Når min hund er i snor, er han ikke under kommando, og har således to meters penge som kan kan bruge til at snuse, besørge, opføre en lille dans, eller indikere at han gerne vil hen og undersøge noget.

 

Er han ved fod er han ved fod, og ingen andre steder. Klart mere ufrit.

Samme her. Når jeg har bedt ham gå på plads, så er det der han skal gå, indtil jeg siger noget andet. Og det vil jeg egentligt ikke forlange af ham på en hel gåtur - går dem jo primært for hans skyld, så han skal da også have lov til at rende rundt og snuse eller finde en pind, som han kan smadre eller løbe rundt som en skoldet skid og skabe sig åndssvagt. Og så er det i øvrigt også hans glæde ved de nævnte ting, der gør turen sjov for mig.

Elsker da at se ham tonse af sted bare fordi han kan og synes det er sjovt :-D

 

Så er med dig her. Hellere en lang line end fri ved fod på en hel tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej tværtimod. Når min hund er i snor, er han ikke under kommando, og har således to meters penge som kan kan bruge til at snuse, besørge, opføre en lille dans, eller indikere at han gerne vil hen og undersøge noget.

 

Er han ved fod er han ved fod, og ingen andre steder. Klart mere ufrit.

 

Helt klart enig.

Og nej, alle hunde kan ikke lærer alt, men alle hunde kan lærer at gå fri ved fod, uden at æde postbudet, jagte høns, slå koldbøtter eller hvad man nu mener de gør.

Og jeg er helt enig i, at nogle hunde (racer) kræver mere træning end andre, men de kan lærer det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil du så forklarer mig hvordan jeg får forklaret min tøs at hun skal lade hver og løbe ud på veje.. Så jeg kan slippe hende fri, uden at frygte for hendes liv ??

 

Jeg kan ikke gøre for at jeg føler som jeg gør, men dine hunde er dit ansvar og det skal jeg ikke blande mig i. Nu var det jo en generel diskussion og derfor troede jeg at man kunne fortælle hvordan man havde det i forhold til hunde der altid er i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke gøre for at jeg føler som jeg gør, men dine hunde er dit ansvar og det skal jeg ikke blande mig i. Nu var det jo en generel diskussion og derfor troede jeg at man kunne fortælle hvordan man havde det i forhold til hunde der altid er i snor.

 

Det kan man også.. men nu sagde du bare selv spaniels.. Som jeg jo har, så ville jeg bare sige min mening fra den anden side af.. Jeg vælger at gøre det, for min hunds sikkerhed pga. hun virkelig lever på sine instinkter.. og jo klart ikke holder øje med veje

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
- og at kunne gå fri ved fod giver vel ikke mere frihed end at føres i line?

 

Fuldstændig enig.

 

Ville være meget ked af at forlange det af min hund, som sagtens kunne gå en tur i fri ved fod, uanset hvad der ellers røre sig.

Faktisk så er han så glad for plads positionen, at han gerne går på den måde hele vejen hjem fra en tur og jeg kan have svært ved at få ham til at forlade den.

 

Men det er jo ikke det vi går tur for.

 

Vi træner så rigeligt og han er jo konkurrencehund, så han får al den træning han har brug for - Så at han også skal bruge sin frikvarter på det synes jeg ikke er så heldigt.

Så får han jo ikke brugt sine muskler, sin næse og får ikke nye oplevelser.

 

Så havde jeg hellere puttet en line på ham, hvis det fik ham til at gå mere frit rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man også.. men nu sagde du bare selv spaniels.. Som jeg jo har, så ville jeg bare sige min mening fra den anden side af.. Jeg vælger at gøre det, for min hunds sikkerhed pga. hun virkelig lever på sine instinkter.. og jo klart ikke holder øje med veje

 

Det bliver jeg nødt til at kommentere, og det er ikke for at være personlig, men ingen hund "lever på sine instinkter".

 

Måske lever hun i visse situationer på sine "drifter". Disse kan komme under kontrol, men det var jo ikke det snakken gik på :-D

 

Ville være meget ked af at forlange det af min hund, som sagtens kunne gå en tur i fri ved fod, uanset hvad der ellers røre sig.

Faktisk så er han så glad for plads positionen, at han gerne går på den måde hele vejen hjem fra en tur og jeg kan have svært ved at få ham til at forlade den.

Men det er jo ikke det vi går tur for..

 

 

Det er det nemlig ikke. Hellere fri i line end låst ved fod på turene.

 

Pelle ville slet ikke ane hvad "plads" betød, til gengæld ved han hvad "vi følges ad" betyder og kommer ind på "plads" positionen.

En sjov observation, ift. det du skriver er, at han selv vælger denne position når han vil hurtigt frem til noget. Han erfarede meget hurtigt, at han kommer hurtigere i mål, hvis han følges med mig end hvis han bare styrter frem.

Hunde er fantastiske :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er med dig her. Hellere en lang line end fri ved fod på en hel tur.

 

Nu mente jeg faktisk kort line :-D Det giver også mere frihed end fri ved fod.

Skal han vælte rundt som en skoldet skid, slipper jeg ham bare løs, men selvfølgelig - var hans indkald ikke stabilt ville han være i langline.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu mente jeg faktisk kort line :-D Det giver også mere frihed end fri ved fod.

Skal han vælte rundt som en skoldet skid, slipper jeg ham bare løs, men selvfølgelig - var hans indkald ikke stabilt ville han være i langline.

 

Jeg kunne også bare have skrevet line, for længden er jo egentligt underordnet. Synes jeg i hvert fald :-D Min pointe var bare, at jeg var enig med dig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...