Gæst Iben B Skrevet Oktober 5, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2012 Nu fik jeg mig lige en rant i en anden tråd, som egentlig intet havde med sagen at gøre, så jeg må hellere give emnet dets egen tråd. Mit grundlæggende argument er: Hvis nogen prøver at bilde dig ind at det koster ekstra at få stamtavle med på en hund som du er ved at købe, så er du i færd med at blive snydt godt og grundigt! En stamtavle er statisk - enten er den der, ellers er den der ikke. Den er der ikke 'måske' eller hvis du lægger en ekstra sjat penge. Den er meget mere end et stykke papir: den er registreret, hunden har sit eget nummer, og man kan slå den op på hundeweb, eller hvor det nu er. Hvis stamtavlen bortkommer kan man bestille en ny mod nogle hundrede kroner - netop fordi at er den en gang lavet, så ligger den på hunden permanent. Beslutningen om hvor vidt den skal laves tages ikke når hunden skal til at sælges - det er en beslutning der tages for hele det kuld man har avlet. Lad mig illustrere: jeg har ingen anelse om hvor min hunds stamtavle befinder sig - jeg ved jeg fik den med da jeg købte ham. Men uanset om det var tilfældet så har han stadig stamtavle. Jeg kan nemlig slå ham op på svensk hundeweb og få følgende frem (screenshot): Vupti - stamtavle! På en hund der er registreret i mit navn. Ergo: min hund har stamtavle, uanset at jeg ikke har anelse om hvor papiret befinder sig og uanset om hans tidligere ejer af uvisse grunde havde interesse i at sidde og ruge på papirversionen. Længere er den faktisk ikke. Folk der siger 'stamtavle koster ekstra' kan i mine øjne ikke være andet end snydepelse, kort og godt. Hvad siger I? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
* Laila * Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Nu fik jeg mig lige en rant i en anden tråd, som egentlig intet havde med sagen at gøre, så jeg må hellere give emnet dets egen tråd. Mit grundlæggende argument er: Hvis nogen prøver at bilde dig ind at det koster ekstra at få stamtavle med på en hund som du er ved at købe, så er du i færd med at blive snydt godt og grundigt! En stamtavle er statisk - enten er den der, ellers er den der ikke. Den er der ikke 'måske' eller hvis du lægger en ekstra sjat penge. Den er meget mere end et stykke papir: den er registreret, hunden har sit eget nummer, og man kan slå den op på hundeweb, eller hvor det nu er. Hvis stamtavlen bortkommer kan man bestille en ny mod nogle hundrede kroner - netop fordi at er den en gang lavet, så ligger den på hunden permanent. Beslutningen om hvor vidt den skal laves tages ikke når hunden skal til at sælges - det er en beslutning der tages for hele det kuld man har avlet. Lad mig illustrere: jeg har ingen anelse om hvor min hunds stamtavle befinder sig - jeg ved jeg fik den med da jeg købte ham. Men uanset om det var tilfældet så har han stadig stamtavle. Jeg kan nemlig slå ham op på svensk hundeweb og få følgende frem (screenshot): Vupti - stamtavle! På en hund der er registreret i mit navn. Ergo: min hund har stamtavle, uanset at jeg ikke har anelse om hvor papiret befinder sig og uanset om hans tidligere ejer af uvisse grunde havde interesse i at sidde og ruge på papirversionen. Længere er den faktisk ikke. Folk der siger 'stamtavle koster ekstra' kan i mine øjne ikke være andet end snydepelse, kort og godt. Hvad siger I? Helt enig. :5up: Hvis en sælger forsøger den, vil jeg holde mig laaaaaaangt væk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Jeg kan ikke være mere enig - hvis man skal betale ekstra for en stamtavle er der da noget galt. Mine hundes stamtavler, DHR papir, dyrlæge regninger mv. ligger i hver sin mappe så jeg altid lige kan finde det jeg skal bruge på den enkle hund - men ellers kan man jo slå dem op på hundeweb Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Helt enig. DOG findes der særtilfælde. F.eks. er Penny lavet hos en privat person, som har importeret sine to Aussies fra Polen. Hun er ikke opdrætter, men begge forældre har FCI stamtavle. Disse hvalpe kunne i princippet have været stambogsført, men eftersom hun er privat person og udelukkende fik hvalpe fordi hun elskede sin hunde og 5 i hendes omgangskreds ville have en hvalp, så fik hun det, og sagde ærligt at hun ikke gad ofre penge, tid eller energi på at få dem stambogsførte i Belgien. Hvordan hun kunne eller kan gøre ved jeg ikke, men jeg forstår egentlig godt at sådan en person fravælger det. MEN hun har så heller ikke brugt "stambogsførte forældre" som salgstrick, hvilket jeg synes mange "racerene" uden stamtavle sælges som. Det vi gik efter ved Penny var at vi kunne se stamtavlen på forældrene, og vi kunne se hvad de kom fra, og at alle var testet for de ting vi gerne ville kunne se... I princippet betyder det jo intet om Penny har stamtavle eller ej, hun skal ikke bruges i avl, så egoistisk set er jeg røv ligeglad.. For arbejdet indenfor racen burde hun helt bestemt have brugt energi på at få disse hvalpe stambogsført. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 F.eks. er Penny lavet hos en privat person, som har importeret sine to Aussies fra Polen. Hun er ikke opdrætter, men begge forældre har FCI stamtavle. Disse hvalpe kunne i princippet have været stambogsført, men eftersom hun er privat person og udelukkende fik hvalpe fordi hun elskede sin hunde og 5 i hendes omgangskreds ville have en hvalp, så fik hun det, og sagde ærligt at hun ikke gad ofre penge, tid eller energi på at få dem stambogsførte i Belgien. Det er jo fuldstændig op til den enkelte, om man vælger at få stamtavle på de hunde man producerer. Min pointe er bare at vælger man det fra, så er det valgt fra - og ligeledes om det er valgt til. Under ingen af omstændighederne kan man puge ekstrapenge af hvalpekunder alt efter om de 'vælger' stamtavle eller ej. Som sagt: enten er den der, ellers er den der ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Jeg går ikke op i om en hund er stambogsført eller ej, men hvis der er papirer på hvalpene skal disse dælen dundreme følge hvalpene - og ikke til en merpris. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Det er jo fuldstændig op til den enkelte, om man vælger at få stamtavle på de hunde man producerer. Min pointe er bare at vælger man det fra, så er det valgt fra - og ligeledes om det er valgt til. Under ingen af omstændighederne kan man puge ekstrapenge af hvalpekunder alt efter om de 'vælger' stamtavle eller ej. Som sagt: enten er den der, ellers er den der ikke. Netop. Hvis man selv kan vælge om der skal være stamtavle, så er det bullshit... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Jeg har tit undret mig over det, men da jeg intet aner om stamtavler, har jeg aldrig kunnet sige noget klogt:-) Jeg mødte en dame med en dejlig, lille goldenhvalp. Da jeg selv (måske) leder efter en golden (om et år eller to), skader det jo ikek at høre andre folks erfaringer med opdrættere. Hun fortalte så hvor hvalpen var købt, og at de havde valgt at få hunden uden stamtavle, da "den skulle bruges som familiehund".....?! Men at andre fra kuldet skam havde tavle..... Jeg fattede ingenting, men tænkte bare, at dér skulle jeg ihvertfald ikke have hund fra! Jeg lurer tilgengæld lidt på, om de hvalpe der i sådanne situationer får "stamtavle", får tavlen fra et af de der håbløse avlsforbund (CKC eller hvad den nu hedder)? Og altså ikke er mere værd end et stykke avispapir i bunden af fugleburet..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Men Iben, kan du forklare det lidt nærmere? For at jeg næste gang jeg støder ind i sådan en, kan tænke noget klogt bagefter:-) Altså, hvis begge forældre er registreret i FCI, kan der laves FCI tavler (og DKK???). Og hvis tavlen er i DKK eller DRU, er hvalpene også hvis opdrætter registrerer dem??? Så hvad er så meningen med IKKE at registrere kuld og få lavet tavle? Hvad koster det at få lavet tavle kontra ingen tavle? Undskyld:stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Jeg har tit undret mig over det, men da jeg intet aner om stamtavler, har jeg aldrig kunnet sige noget klogt:-) Jeg mødte en dame med en dejlig, lille goldenhvalp. Da jeg selv (måske) leder efter en golden (om et år eller to), skader det jo ikek at høre andre folks erfaringer med opdrættere. Hun fortalte så hvor hvalpen var købt, og at de havde valgt at få hunden uden stamtavle, da "den skulle bruges som familiehund".....?! Men at andre fra kuldet skam havde tavle..... Jeg fattede ingenting, men tænkte bare, at dér skulle jeg ihvertfald ikke have hund fra! Jeg lurer tilgengæld lidt på, om de hvalpe der i sådanne situationer får "stamtavle", får tavlen fra et af de der håbløse avlsforbund (CKC eller hvad den nu hedder)? Og altså ikke er mere værd end et stykke avispapir i bunden af fugleburet..... Så vidt jeg ved kan det teknisk set slet ikke lade sig gøre at give nogle hvalpe i sit kuld stamtavle og andre ikke. Kuldet bliver registreret hos stambogsførende organisation, ellers gør det ikke. Så skulle vi være ude i at opdrætter lyver om hvor mange hvalpe der er i kuldet, så at nogle ikke får tavlen, men hvad fanden skulle formålet med det være?!? Men du har ret - hvordan tingene foregår i de *hrm* ... andre ... organisationer ved jeg ikke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Så vidt jeg ved kan det teknisk set slet ikke lade sig gøre at give nogle hvalpe i sit kuld stamtavle og andre ikke. Kuldet bliver registreret hos stambogsførende organisation, ellers gør det ikke. Så skulle vi være ude i at opdrætter lyver om hvor mange hvalpe der er i kuldet, så at nogle ikke får tavlen, men hvad fanden skulle formålet med det være?!? Men du har ret - hvordan tingene foregår i de *hrm* ... andre ... organisationer ved jeg ikke Korrekt... Enten eller... Man kan ikke vælge tre får stamtavle og de andre ikke... Men selvom man har to hunde med stamtavle, kan man sagtens fravæge at stambogsfører hundene. (Det koster penge at stambogsføre dem, det er gratis at lade være, men det afspejler sig også i hvad man kan tage for hundene jo ). Hvis man har en hund fra udlandet med stamtavle, skal stamtavlen (så vidt jeg ved) laves om til en stamtavle fra den klub man vil stambogsfører i. Så har man en hund fra Holland og ønsker at stambogsfører den i DKK, skal den hollandske stamtavle altså laves om først. Man skal jo selvfølgelig også være medlem af DKK (Eller kan man uden og så bare betale ekstra?) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Der er også det at morhund og farhund som regel skal have opfyldt nogle krav før hvalpene kan blive stambogsført (kender mest til DKK regler) - f.eks. en enkelt udstilling med et Good resultat (er sikkert forskelligt fra race til race) og så er jeg ikke helt klar over hvordan det virker med de nye regler, men før var der f.eks. for samojeder det krav at hundene ikke måtte have dårligere HD-resultat end B, yderligere skulle de være øjenlyst inden for en eller anden tidsgrænse. Hvis hunden ikke har været udstillet eller hoftelyst før den bliver gravid.. så tror jeg ikke man kan stambogsføre sine hvalpe. Om der findes et smuthul eller 2, skal jeg ikke kunne sige. Men har de nu været udstillet + har de sundhedstjek racen kræver, så er det vel egentligt muligt at vælge at man ikke stambogsfører dem? Men jeg ved også kun af at det er hele kuldet og ikke kun til de ejere der ønsker det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Benny er svensk tavlehund, jeg kunne sagtens lade være at få ham registreret i DKK, men så kunne jeg til gengæld ikke stille op til konkurrencer i træk, så han blev flyttet. Det kan gøres dyrere uden at være medlem af DKK, og billigere hvis man har/får medlemskab. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Der er også det at morhund og farhund som regel skal have opfyldt nogle krav før hvalpene kan blive stambogsført (kender mest til DKK regler) - f.eks. en enkelt udstilling med et Good resultat (er sikkert forskelligt fra race til race) og så er jeg ikke helt klar over hvordan det virker med de nye regler, men før var der f.eks. for samojeder det krav at hundene ikke måtte have dårligere HD-resultat end B, yderligere skulle de være øjenlyst inden for en eller anden tidsgrænse. Hvis hunden ikke har været udstillet eller hoftelyst før den bliver gravid.. så tror jeg ikke man kan stambogsføre sine hvalpe. Om der findes et smuthul eller 2, skal jeg ikke kunne sige. Men har de nu været udstillet + har de sundhedstjek racen kræver, så er det vel egentligt muligt at vælge at man ikke stambogsfører dem? Men jeg ved også kun af at det er hele kuldet og ikke kun til de ejere der ønsker det. Ja, men hvad er mon ideen i at parre tæven før det formelle er på plads? Jeg mener, er der nogen ide i at lave en kuld tavleløse hvalpe først? Jeg forstår det ikke:vedikke: Eller kunne det mon være fordi en opdrætter ønsker at avle på en hund der har stamtavle, men ikke selv opfylder kravene til at blive avlsgodkendt? Er der nogen der ved om DRU har samme regler som DKK i den henseende? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Men Iben, kan du forklare det lidt nærmere? For at jeg næste gang jeg støder ind i sådan en, kan tænke noget klogt bagefter:-) Altså, hvis begge forældre er registreret i FCI, kan der laves FCI tavler (og DKK???). Og hvis tavlen er i DKK eller DRU, er hvalpene også hvis opdrætter registrerer dem??? Så hvad er så meningen med IKKE at registrere kuld og få lavet tavle? Hvad koster det at få lavet tavle kontra ingen tavle? Undskyld:stupid: LOL, om du kan tænke noget klogt, vil jeg helst ikke være ansvarlig for Anyhoo ... du har to hunde med DKK tavle, som lever op til alle avlskrav. Du parrer disse hunde og får et kuld hvalpe. Du henvender dig så til DKK og siger "Jeg har fået X antal hvalpe, med X kønsfordeling, og de skal hedde X, vil I venligst registrere dem". Hundene bliver så registreret af DKK, de får hver deres nummer, og så har de stamtavle, som følger dem livet ud (en opdrætter må rette mig hvis jeg er fuldstændig på vildspor her). Hvad det koster har jeg ingen anelse om. Det kan måske spille ind i forhold til om man vælger at få tavle på dem (omend det er mig en virkelig mærkelig indstilling), men min pointe er bare, at det er et valg man tager for hele sit kuld. Alt andet er dybt lyssky i mine øjne. Jeg kan ikke se nogen som helst grund i hele verden til at man ville skrive ind til DKK og kun oplyse om nogle af hvalpene, men ikke andre og dermed kun få stamtavle på nogle af dem. Andet end at man er for skummel :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 man har en hund fra udlandet med stamtavle, skal stamtavlen (så vidt jeg ved) laves om til en stamtavle fra den klub man vil stambogsfører i. Så har man en hund fra Holland og ønsker at stambogsfører den i DKK, skal den hollandske stamtavle altså laves om først. Man skal jo selvfølgelig også være medlem af DKK (Eller kan man uden og så bare betale ekstra?) Ja - hvis jeg ville foretage mig noget med Chino i DKK-regi, så skulle jeg overføre hans stambog fra SKK først. Det ville koste mig et symbolsk beløb, men skulle ellers være fuldstændig problemfrit. Jeg har så fravalgt det, da avl/udstilling/konkurrencer ikke er aktuelt. Der er også det at morhund og farhund som regel skal have opfyldt nogle krav før hvalpene kan blive stambogsført (kender mest til DKK regler) - f.eks. en enkelt udstilling med et Good resultat (er sikkert forskelligt fra race til race) og så er jeg ikke helt klar over hvordan det virker med de nye regler, men før var der f.eks. for samojeder det krav at hundene ikke måtte have dårligere HD-resultat end B, yderligere skulle de være øjenlyst inden for en eller anden tidsgrænse. Hvis hunden ikke har været udstillet eller hoftelyst før den bliver gravid.. så tror jeg ikke man kan stambogsføre sine hvalpe. Om der findes et smuthul eller 2, skal jeg ikke kunne sige. Men har de nu været udstillet + har de sundhedstjek racen kræver, så er det vel egentligt muligt at vælge at man ikke stambogsfører dem? Men jeg ved også kun af at det er hele kuldet og ikke kun til de ejere der ønsker det. Man kan altid vælge at lave et kuld uden stamtavle, fordi forældrene ikke lever op til kravene, fordi man ikke har gidet flytte stambøgerne fra udenlandske hunde, fordi man er for nærig til at betale registreringsafgift, eller hvad grunde man ellers måtte have. Men så kan man jo ikke efterfølgende sidde og bilde sine hvalpekøbere ind at de kan vælge at få en stamtavle på lige den hvalp de køber, hvis de ellers er villige til at smide en ekstraslat. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Hvad det koster har jeg ingen anelse om. Det kan måske spille ind i forhold til om man vælger at få tavle på dem Så vidt jeg husker, koster det i omegnen af 350 kr. pr. hvalp at få registreret tavle på kuldet. Så nej, prisen på tavlen er ikke noget argument, når man avler racehunde til flere tusinde kroner. Og nej, man kan jo ikke nøjes med at få stambogsført nogle af hvalpene, og hvis man prøver at snyde ved at lade være med at registrere alle hvalpe (og hvorfor skulle man dog det), får man jo ikke længere lov til at avle under DKK. Desuden skal man vist registrere hvalpene senest, når de er tre uger gamle, mener jeg? Så man kan ikke - når en hvalpekøber kommer og kigger på en 5-6 uger gammel hvalp - sige til vedkommende, at tavlen kan fravælges. Ja, vi er vist alle enige om, at det er det rene fusk, når sælger siger, at man kan fravælge stamtavlen. Eller muligvis er hundene i et af de dybt useriøse avlsforbund, men så er det sgu ærlig talt også noget fusk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Jeg vil gerne vende tilbage til denne tråd lidt senere i dag, lige nu er der bare hvalpe, hvalpekunder, tæppevask og træning at tage sig af, men når nu samtalen faldt på tavlens pris vil jeg da lige bidrage med min seneste udgift i den sammenhæng. Jeg får lidt rabat grundet kennelmærke. [TABLE=width: 98%, align: center] [TR] [TD=width: 27%]7 hvalpe til 290,- [/TD] [TD=width: 6%] 2030 DKR [/TD] [TD=colspan: 2] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 27%]7 gebyr til Dansk Hunderegister 125,-[/TD] [TD=width: 6%] 875 DKR [/TD] [TD=colspan: 2] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 27%]Hvalpeliste[/TD] [TD=width: 6%] 165 DKR [/TD] [TD=colspan: 2] [/TD] [/TR] [TR] [TD]Totalt [/TD] [TD]3070 DKR [/TD] [/TR] [TR] [TD][/TD] [TD][/TD] [/TR] [/TABLE] Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Jeg kender kun DKK´s regler og de har været at forældredyrene inden parring skal være avlsgodkendt, mht øjenlysning, må den højst være et 1¨år gammel på parringstidspunktet.Her selvfølgelig efter de enkelte raceres regler. Anmeldelse til hvalperegistrering skal foregå inden hvalpenes 3 ugers dag, og man skal opgive, naturlig fødsel eller kejsersnit, Antal fødte hvalpe og antal overlevende for hvert køn. Og give hvert enkelt et navn og beskrive evt farvevariation.Som for cockerer, sort, rød, chocolade, orange roan, hvid med sort, hvid med sort og tan, osv. Desuden skal oplyse om man ønsker en DKK chip-person eller hvilken dyrlæge, der skal chippe dem. Hvis vi tænker os en DKK skamavler, der trækker urimeligt meget på tæven, kan det jo være en fordel ikke at registrerer kuldet, hvis det altså ikke opdages. Pga de etiske regler. Det vil jo også være muligt at kun registrerer og oplyse om de hvalpe, man selv synes er pæne, og f.eks hvis nogle ser meget for standarden forkerte ud, farvefejl, stor navlebrok og meget forkerte tandsæt, voldsomt haleknæk på hele kuldet, hvad ved jeg. Men så vil man nok ikke annoncerer på DKK´s hvalpeliste. For racerene hvalpe uden stambog, evt købt hos en opdrætter fra DKK , vil det vel som køber give problemer at kunne dokumenterer, hvis hvalpen evt har kostbare graverende fejl. Men at købe såkaldt raceren hvalp efter stambogsførte forældre , og hvalpen ingen bog har, det lugter mistænkeligt i mine øjne. Hvad ved en sådan avler om de ting, der skal tages højde for i den enkelte race. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Jeg kender kun DKK´s regler og de har været at forældredyrene inden parring skal være avlsgodkendt, mht øjenlysning, må den højst være et 1¨år gammel på parringstidspunktet.Her selvfølgelig efter de enkelte raceres regler.Anmeldelse til hvalperegistrering skal foregå inden hvalpenes 3 ugers dag, og man skal opgive, naturlig fødsel eller kejsersnit, Antal fødte hvalpe og antal overlevende for hvert køn. Og give hvert enkelt et navn og beskrive evt farvevariation.Som for cockerer, sort, rød, chocolade, orange roan, hvid med sort, hvid med sort og tan, osv. Desuden skal oplyse om man ønsker en DKK chip-person eller hvilken dyrlæge, der skal chippe dem. Hvis vi tænker os en DKK skamavler, der trækker urimeligt meget på tæven, kan det jo være en fordel ikke at registrerer kuldet, hvis det altså ikke opdages. Pga de etiske regler. Det vil jo også være muligt at kun registrerer og oplyse om de hvalpe, man selv synes er pæne, og f.eks hvis nogle ser meget for standarden forkerte ud, farvefejl, stor navlebrok og meget forkerte tandsæt, voldsomt haleknæk på hele kuldet, hvad ved jeg. Men så vil man nok ikke annoncerer på DKK´s hvalpeliste. For racerene hvalpe uden stambog, evt købt hos en opdrætter fra DKK , vil det vel som køber give problemer at kunne dokumenterer, hvis hvalpen evt har kostbare graverende fejl. Men at købe såkaldt raceren hvalp efter stambogsførte forældre , og hvalpen ingen bog har, det lugter mistænkeligt i mine øjne. Hvad ved en sådan avler om de ting, der skal tages højde for i den enkelte race. OMG:shock: Det giver faktisk mening, det med at man vælger kun at registrere dele af kuldet, for derefter at avle flere og flere kuld!!!! Og nye hvalpekøbere får det så udlagt som, at de skal give 3.000 kr. for hvalpen UDEN tavle og 8.000 kr. for hvalpen MED tavle..... Men kan det ikke kun lade sig gøre hvis man kommer uden om det med at hvalpene skal registreres inden de er 3 uger gamle? Ville så gerne forstå det her:stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
~Henriette~ Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Jeg MENER at kunne huske at der på et tidspunkt var krav fra DKK med at det skulle være en af deres dyrlæger der chippede hvalpene, er de gået væk fra det? Eller husker jeg helt forkert? For mener det var sådan, netop fordi man så ikke kunne snyde med antallet af hvalpe i kuldet.. Det hedder sig jo enten hele kuldet eller ingen i kuldet får tavle.. Jeg må indrømme at jeg ikke har læst op på tingene for nyligt, så kan sagtens være jeg husker helt ved siden af Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Jeg vil gerne vende tilbage til denne tråd lidt senere i dag, lige nu er der bare hvalpe, hvalpekunder, tæppevask og træning at tage sig af Hvis du er lidt hurtig, kan du sige at en stamtavle koster 3.000 ekstra :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Det giver ingen mening at undlade at registrere hele kuldet, for at omgå de etiske regler, og derved trække flere kuld på hunden. De etiske regler har med antal kuld at gøre, ikke antal hvalpe, så det giver lidt sig selv. Man kunne derimod forestille sig at nogen kunne finde på at undlade at registrere dårlige hvalpe. Men så alligevel....for hvordan vil du bedømme det på 3 ugers hvalpe? Fejlfarve, ja... knækket hale...ja... Men tandsæt (over- /underbid) kan ret ofte rette sig temmelig meget når hunden vokser til, knæk-hale har for mange racer overhovedet ingen betydning, medmindre du vil bruge hunden som show-star. Og selv med disse fejl og en deraf følgende reduceret købspris, vil du ret ofte få en bedre pris med papirerne, end du ville kunne få uden. Medmindre køber er fuldstændig blå-øjet og overhovedet ikke har sat sig ind i tingene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Howlucky Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Mener at have hørt, at hvis hvalpene får tavle, er det alle i kuldet der får det:) men ved ikke?? Men kan man teoretisk "gemme" nogle hvalpe og sælge dem billigere? Men at forlange flere penge, hvis stamtavlen(altså selve papiret) skal følge med, er da dybt godnat. Som at sælge en bil for 10k, og 15k hvis registreringsattesten skal følge med:rolleyes: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Oktober 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2012 Mener at have hørt, at hvis hvalpene får tavle, er det alle i kuldet der får det:) men ved ikke?? Hvis du læser alle svarene her i tråden vil du se, at der allerede er svaret på det spørgsmål flere gange. Alle hvalpe i kuldet får tavle, man kan ikke nøjes med at give nogle af dem tavle. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts