AnneMangetal Skrevet Oktober 8, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 8, 2012 To hunde skudt: Blev pudset på betjente - TV 2 Nyhederne 2 hunde blev igår skudt af politiet. I overskriften står der at hundene blev "pudset på" betjentene, men i teksten står at hundene "kom løbende mod" betjentene. Så tænker jeg...... Hvis nogen, uanset om det er politi eller ej, går hen til mit hus, risikerer man jo at Bella kommer blæsende og måske endda siger vov og ser farlig ud (alternativt logrer med hele kroppen og smider sig for at blive nusset på maven). Men må politiet så skyde hende? Eller må de skyde hende hvis jeg har gjort noget slemt, og de kommer for at anholde mig, men ikke hvis de kommer for at tage et vidneudsagn? Hvor går grænsen? Og bør politiet affyre varselsskud først når det gælder hunde? Jeg tænker, mange hunde bliver jo skræmt af lyden..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Jeg tror forskellen går i hvilken "sindstilstand" betjentene er i. Hvis de f.eks. kommer ud til dig for at oplyse om at et familie medlem er død.. Så tror jeg ikke de skyder hunden... Hvorimod hvis de kommer ud for at anholde en voldtægts morder, så er de nok i et "højere gear", og dermed større risiko for at de skyde rhunden, fordi alene deres bevægelser og sindssteming gør hunden ivrig og sandsynligvis forsvarende. Så derfor tror jeg der er forskel... Og jeg synes det er okay at skyde en hund hvis de finder den truende, eller at den modarbejder dem f.eks. ved at skærme af for en forbryder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Grænsen er helt klart flyttet - i den forkerte retning. Det er ikke kun herhjemme - husker en sag fra USA sidste eller forrige år, hvor hele 6 politifolk følte at de var nødt til at taze en 80-årig ubevæbnet oldemor, fordi hun gjorde modstand mod en ransagning af hjemmet. Mon ikke det ville have været nok at lægge hende i håndjern? :hmm: Som det fremgår af historien med hundene, flygtede de efter at skuddene var afgivet, så et varselsskud burde have været nok. Politiet burde ikke have lov til at skyde folks hunde, færdig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Som Umulia synes jeg, at et varselsskud havde været nok. Det er jo lidt svært at få en hund til at trække sig ved at sige "stop eller jeg skyder". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Oktober 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Hmmmm, jeg er enig med Shii. Umulia, jeg tænker bare, at (afhængig af afstanden, selvfølgelig) tager det jo ikke lang tid for sådan et par hunde at løbe et menneske op. Og hvis valget står mellem varselsskud med risiko for at hundene ikke bliver skræmt, og dermed kan angribe, eller at skyde på hundene for at skade/dræbe, kan jeg godt forstå at politiet vælger det sidste.....:hmm: Uanset hvad, synes jeg det er en meget speget sag.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Der er helt sikkert mere til den sag end der står i den korte artikel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Der er regler for den slags. Jeg går ud fra, at betjente gjorde det, de var trænet til. Ellers kommer der jo en disciplinærsag ud af det. Jeg synes, det er synd for hundene. Men ejeren er sgu da sindssyg hvis han tror, at han kan pudse hundene på politiet og de så intet gør ved det. Derudover står der i artiklen, at der var tale om 3 hunde som kom betjentene i møde, men kun to af dem blev skudt. Den ene dødeligt og den anden forsøges reddet af dyrlægen. Slutteligt står der også, at manden er kendt af politiet i forvejen. Mon ikke de også kender til hans hunde? I sådan et område, har politiet et godt kendskab til gengangere, så de har sikkert vidst at hundene ikke var til at stole på. Eller lad mig sige det sådan her: Ingen betjent jeg kender, ville risikere sit job ved at skyde hunde, der i lokalområdet var kendt som værende søde og fredelige. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Manden har forsøgt at vælte en politibil med sin traktor engang. Ville jeg stole på sådan en mands hunde? NEJ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Der er regler for den slags. Jeg går ud fra, at betjente gjorde det, de var trænet til. Ellers kommer der jo en disciplinærsag ud af det. Jeg synes, det er synd for hundene. Men ejeren er sgu da sindssyg hvis han tror, at han kan pudse hundene på politiet og de så intet gør ved det. Derudover står der i artiklen, at der var tale om 3 hunde som kom betjentene i møde, men kun to af dem blev skudt. Den ene dødeligt og den anden forsøges reddet af dyrlægen. Slutteligt står der også, at manden er kendt af politiet i forvejen. Mon ikke de også kender til hans hunde? I sådan et område, har politiet et godt kendskab til gengangere, så de har sikkert vidst at hundene ikke var til at stole på. Eller lad mig sige det sådan her: Ingen betjent jeg kender, ville risikere sit job ved at skyde hunde, der i lokalområdet var kendt som værende søde og fredelige. Det samme for mit vedkommende. Der skal laves en indberetning, hver gang tjenestepistolen har været brugt, så jeg er sikker på, at det bliver undersøgt til bunds. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jepsen Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Manden har forsøgt at vælte en politibil med sin traktor engang. Ville jeg stole på sådan en mands hunde? NEJ! Der er jeg ret enig. Jeg er også enig i, at grænsen har bevæget sig i den forkerte retning. MEN jeg er ret sikker på, betjentene ikke har hevet pistolerne frem, og bare skudt løs på hvad end, der kom mod dem. Jeg tror nu nok, de har haft ro nok i sindet til at vurdere situationen professionelt. Som en anden skriver, så er der nok mere til historien, end vi lige får oplyst. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Jeg tænker mere: Hvor går grænsen for hvad Politi og redningsfolk skal risikere for at udføre deres arbejde? Når grænserne hos borgerne flyttes, som vi har set de seneste år, hvor betjente overfaldes, køres ind i, får pudset hunde på sig, slås med flasker, rednings- og brandfolk skal have politibeskyttelse for at redde liv og ejendom mv. så må grænserne nødvendigvis også flyttes hos dem der er i risiko for at blive skadet, når de er på job. Situationen udvikler sig jo i sindsrivende fart og jeg ville nødig som betjent tøve for længe. Denne hundeejer var kendt som trusselsgiver og voldsmand af politiet så de har muligvis været noget mere på dupperne end de ellers ville have været. Det er synd, at det går ud over hunde, men det kan nok bare ikke altid undgås i sådan en situation :-( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Nu står der jo hellerikke noget om typen på disse hunde. Det var nok ikke sket hvis 3 sure pekingeserer var kommer farende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Hvor går grænsen? Og bør politiet affyre varselsskud først når det gælder hunde? Jeg tænker, mange hunde bliver jo skræmt af lyden..... I teksten stod: "Den 33-årige, der godt kendt af politiet i forvejen, sigtes nu for diverse overtrædelser af færdselsloven, vold mod tjenestemand og overtrædelse af fyrværkerilovgivningen. I august blev han sigtet for vold mod tjenestemand, efter at han havde forsøgt at vædre en patruljevogn med sin traktor. Efterfølgende truede han med at slå politifolkene ihjel.". Det lød for mig, som om de udmærket kendte til den herre og hans evt. "evner". Hvis jeg var politibetjent i den situation, ville jeg formentlig også have skudt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Oktober 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Nu står der jo hellerikke noget om typen på disse hunde. Det var nok ikke sket hvis 3 sure pekingeserer var kommer farende. Jeg er fuldstændig enig i alt der er skrevet, men er en schæfer mere farlig end en lab? Eller rotte? Eller dober? Hvad med en leonberger eller Skt. Bernhard? Hvornår vurderes en hund "farlig"? Jeg ville sgu blive pænt bitter hvis min hund blev skudt for at være schæfer..... For ikke så længe siden var min svigerfars plader til bilen blevet stjålet, mens bilen holdt parkeret i nærheden af vores hus. Pladerne var blevet brugt til et ret voldsomt røveri, og efterfølgende fundet i nærheden af vores kammerats forældre. Vores kammerat har et værksted over for vores hus - altså lige dér hvor pladerne oprindeligt var blevet stjålet. Politiet kom så for at tale med kammeraten (afhøre) om de nummerplader. Han har en schæfer som siger rigtig meget vov og har permanent rejste børster. Situationen er altså en stor hund der gør og rejser børster, og som blokerer vejen ind til (hvad politiet troede var) en hovedmistænkt for en væbnet røveri. Kunne, burde, måtte politiet have affyret skud i den situation? Hunden blev kaldt ind af ejeren, som i øvrigt ikke havde noget med røveriet at gøre..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Jeg er fuldstændig enig i alt der er skrevet, men er en schæfer mere farlig end en lab? Eller rotte? Eller dober? Hvad med en leonberger eller Skt. Bernhard? Hvornår vurderes en hund "farlig"? Jeg ville sgu blive pænt bitter hvis min hund blev skudt for at være schæfer..... For ikke så længe siden var min svigerfars plader til bilen blevet stjålet, mens bilen holdt parkeret i nærheden af vores hus. Pladerne var blevet brugt til et ret voldsomt røveri, og efterfølgende fundet i nærheden af vores kammerats forældre. Vores kammerat har et værksted over for vores hus - altså lige dér hvor pladerne oprindeligt var blevet stjålet. Politiet kom så for at tale med kammeraten (afhøre) om de nummerplader. Han har en schæfer som siger rigtig meget vov og har permanent rejste børster. Situationen er altså en stor hund der gør og rejser børster, og som blokerer vejen ind til (hvad politiet troede var) en hovedmistænkt for en væbnet røveri. Kunne, burde, måtte politiet have affyret skud i den situation? Hunden blev kaldt ind af ejeren, som i øvrigt ikke havde noget med røveriet at gøre..... 1) Jeg tror at de skeler mere til hundens tandsæt end dens race. F.eks. ved jeg, at en shiba blev skudt i USA for nogle år siden, men de har altså også tænder som en schæfer, selvom de er mellem 40 - 45 cm. over skulderen (14 kilo i snit) og derfor ikke særligt store. En lille hund har oftest mindre tænder og kan derfor ikke udrette samme skade. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om nogen, der fik flået ansigtet af af en chihuahua, men en schæfer eller labrador, som får fat i fjæset på nogen... Ydrk. 2) Hver situation vurderes forskelligt. Der er tusind ting, der kan være anderledes i den situation du beskriver. Hvis hunden ikke kommer imod dem, men bare står og siger vov, så er den ikke en umiddelbar trussel. Men måske havde de skudt den, hvis den var løbet dem i møde? Derudover så ER der bare forskel på alm. kriminelle og så kriminelle, som er dømt for at påkøre politibiler med sin traktor. Så er man altså gal i hovedet og så vil politiet være mere på dupperne og tage færre chancer, hvilket kun er fornuftigt. 3) Ikke til dig, men generelt: Kriminaliteten har været faldende de sidste mange år, men andelen som kan kategoriseres som vold, er blevet større. Det ændrer dog ikke på, at volden er faldende. 30% af en lagkage er stadig mere end 80% af en muffin, når man sammenligner mængden, selvom sidstnævte er procentmæssigt større. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Oktober 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 I must say, jeg er 100% enig! Og jeg tror jo heller ikke at der render hunde-hadske betjente rund som i flæng skyder små, søde hundebasser fordi de siger vov. Selvfølgelig har der været en overordentlig god grund til at de har affyret skud, og sådan synes jeg også det skal være. Uanset hvor glad man er for hunde, må menneskets sikkerhed stadig stå over hundens, og jeg tror naivt på at betjentene træffer det rigtige valg i sådanne situationer. Og med fuld fart på fordommene: det er meget muligt at den hund har det bedre død end levende. Sådan nogle typer (dare I say "taber"?????) er sjældent gode og fornuftige hundeejere:( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Hvis politiet bare i flæng skød de hunde der stod i vejen, så havde vi med garanti hørt om det Jeg føler mig ret overbevist om at det ikke har været tre lalleglade labrador'er der er kommet imod dem og jeg mener ikke at politiet skal risikere voldsomme hundebid for at skåne hundenes liv. Politiet skal kunne udføre deres arbejde med mindst mulig risiko for dem selv. Det er uden tvivl synd for hundene, men i virkeligheden nok mest at de er havnet hos sådan en idiot i første omgang Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 (rettet) Nu står der jo hellerikke noget om typen på disse hunde. Det var nok ikke sket hvis 3 sure pekingeserer var kommer farende. Jeg læste et sted (kan ikke finde det igen), at det var rottweiler, en schæfer og en labrador Redigeret Oktober 8, 2012 af Dorte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bailey_f1 Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Jeg læster et sted (kan ikke finde det igen), at det var rottweiler, en schæfer og en labrador Jep - Det er hvad Fyns politi skriver Fyns Politi - POLITI ANGREBET AF HUNDE - 2 HUNDE SKUDT Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Howlucky Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Det er da muligt bare at bedøve hundene, altså skyde dem med bedøvelsespil:) og eftersom politiet kendte til manden og risikoen for at løbe ind i hans hunde, så er det overhovedet ikke okay ikke at være forberedt:( Det er sq ikke særlig professionelt bare at skyde folks kæledyr, med risiko for at dræbe dem. Hvis politiet kom her, ville det nok være mest fornuftigt at holde sig på modsatte side af hegnet. Rex er bare slet slet ikke til mænd i uniformer:rolleyes: Så i princippet kunne jeg selv vælge om jeg ville gå ud eller ej. Men det er på ingen måde okay at skyde min hund på min matrikkel for at komme ind til mig. Og så retfærdiggøres det ikke bare fordi man ikke lige bryder sig om schæfere eller andre racer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jepsen Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 (rettet) Jeg læste et sted (kan ikke finde det igen), at det var rottweiler, en schæfer og en labrador Det har jeg også læst Fuld traktorførers hunde angreb politiet - to hunde skudt - Krimi | www.bt.dk Redigeret Oktober 8, 2012 af Dorte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Det er da muligt bare at bedøve hundene, altså skyde dem med bedøvelsespil:) og eftersom politiet kendte til manden og risikoen for at løbe ind i hans hunde, så er det overhovedet ikke okay ikke at være forberedt:(Det er sq ikke særlig professionelt bare at skyde folks kæledyr, med risiko for at dræbe dem. Hvis politiet kom her, ville det nok være mest fornuftigt at holde sig på modsatte side af hegnet. Rex er bare slet slet ikke til mænd i uniformer:rolleyes: Så i princippet kunne jeg selv vælge om jeg ville gå ud eller ej. Men det er på ingen måde okay at skyde min hund på min matrikkel for at komme ind til mig. Og så retfærdiggøres det ikke bare fordi man ikke lige bryder sig om schæfere eller andre racer. Og hvis så en eller flere af hundene ikke kunne tåle bedøvelse, så ville det også være galt ikke? Helt ærligt, jeg synes måske vi går lidt over stregen her. Vi taler om en mand som kører stang bacardi rundt i en traktor, mon ikke de fleste ville have været bragende ligeglade med hans hunde hvis han havde kørt et barn over i sin brandert? Nogle gange må man altså lige stikke en finger i jorden. Politiet er til for at passe på os og vores værdier, giv dem lige lidt credit og tro på at de er i stand til at vurdere den situation de står i:vedikke: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jepsen Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Det er da muligt bare at bedøve hundene, altså skyde dem med bedøvelsespil:) og eftersom politiet kendte til manden og risikoen for at løbe ind i hans hunde, så er det overhovedet ikke okay ikke at være forberedt:(Det er sq ikke særlig professionelt bare at skyde folks kæledyr, med risiko for at dræbe dem. Hvis politiet kom her, ville det nok være mest fornuftigt at holde sig på modsatte side af hegnet. Rex er bare slet slet ikke til mænd i uniformer:rolleyes: Så i princippet kunne jeg selv vælge om jeg ville gå ud eller ej. Men det er på ingen måde okay at skyde min hund på min matrikkel for at komme ind til mig. Og så retfærdiggøres det ikke bare fordi man ikke lige bryder sig om schæfere eller andre racer. Øhh om din hund er til uniformer eller ej .... Hvis politiet SKAL ind til dig .... lad os sige, du ligger syg i din indkørsel og er ved at dø af blodtab ...... INGEN kan nærme sig dig og give dig den livs-nødvendige hjælp DU står og har brug for, da de ikke kan komme forbi dit dyr ..... Der er ikke TID til at hente en dyrlæge og få dit dyr bedøvet. Det er HER OG NU det gælder ....... Så tror jeg sgu politiet, ud fra en velovervejet og professionel vinkel vil skyde din hund...... Hvis hundene lige havde overfaldet en unge og skambidt ungen til uigenkendelighed .... Må de så skyde? Hvis hundene lige havde skambidt en betjent eller post-budet ..... Må de så skyde? Husk nu .... Der er mere til historien end hvad vi får af vide. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
~Henriette~ Besvaret Oktober 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Det er da muligt bare at bedøve hundene, altså skyde dem med bedøvelsespil:) og eftersom politiet kendte til manden og risikoen for at løbe ind i hans hunde, så er det overhovedet ikke okay ikke at være forberedt:(Det er sq ikke særlig professionelt bare at skyde folks kæledyr, med risiko for at dræbe dem. Hvis politiet kom her, ville det nok være mest fornuftigt at holde sig på modsatte side af hegnet. Rex er bare slet slet ikke til mænd i uniformer:rolleyes: Så i princippet kunne jeg selv vælge om jeg ville gå ud eller ej. Men det er på ingen måde okay at skyde min hund på min matrikkel for at komme ind til mig. Og så retfærdiggøres det ikke bare fordi man ikke lige bryder sig om schæfere eller andre racer. Hvis du har foretaget dig noget, som denne mand eller anden farlig gerning.. Jo så mener jeg faktisk det er i orden de skyder, især hvis de bliver angrebet som der jo fortælles de blev i den pågældende situation.. Hvordan vil du nå at skyde 3 aggressive hunde som er i fuld sprint i et angreb med bedøvelses pile OG nå det, så de falder om inden tænderne sidder i dig? Det er for stor en risiko at tage som politimand, og selvom de ved at de kan stå i livsfarlige situationer, synes jeg nu ikke vi som almindelige mennesker, kan kræve at de tager bid fra bidske hunde, bare fordi hundene er på egen matrikel! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Oktober 8, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 8, 2012 Det er da muligt bare at bedøve hundene, altså skyde dem med bedøvelsespil:) og eftersom politiet kendte til manden og risikoen for at løbe ind i hans hunde, så er det overhovedet ikke okay ikke at være forberedt:(Det er sq ikke særlig professionelt bare at skyde folks kæledyr, med risiko for at dræbe dem. Hvis politiet kom her, ville det nok være mest fornuftigt at holde sig på modsatte side af hegnet. Rex er bare slet slet ikke til mænd i uniformer:rolleyes: Så i princippet kunne jeg selv vælge om jeg ville gå ud eller ej. Men det er på ingen måde okay at skyde min hund på min matrikkel for at komme ind til mig. Og så retfærdiggøres det ikke bare fordi man ikke lige bryder sig om schæfere eller andre racer. Som jeg læser artiklen, går der ret kort tid fra politiet får anmeldelsen, kører fast og derefter tropper op på mandens bopæl. Hvor lang tid tror du det tager at finde TRE dyrlæger (når der er TRE hunde), som alle er dygtige til at skyde med bedøvelse? Der skal jo være en vis træfsikkerhed..... Igen, menneskets sikkerhed over dyrenes, sådan er verden bare! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts