Hop til indhold

Er ulven tilbage?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Vi må have genindført en ordenligt naturhistoritime i de danske skoler.

Da min datter var ung, sagde en veninde på vel 18 år, "Sikke mange anemoner i har i haven". Jeg har ingen anemoner- men erantis.

Og da Nana fik sporet et rådyr midt i et villakvarter, sagde en beboer, der også luftede hund, at hun havde set flere rensdyr der.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 395
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hovsa - det var en kommentar til Morten P, at fordi der er en, så betyder det slet ikke, at der er flere, han skriver, når der er en, så er der sandsynligvis flere, jeg er uenig, det kan sagtens være en enlig (selvom Jylland er øde, så er det stadig imponerende, hvis den har holdt sig uset hele vejen op)

 

Et par tusinder af kilometer om måneden er intet for en ulv. Hvis der er ulve betyder det måske ulvene er presset i et område. Tror blot ikke på teorien om enlig ulv. Hvordan ulven når Thy gør den over broerne.

 

Det er sandsynligt, at når der kommer ulve ind trækker den i fodsporet flere ind. Også sandsynligt, at hvis der er kommet flere ulve forsvinde ulvene ud i jylland som enkelte strejfer. De vil tilpasse sig, og her givet det per automatik bedst muligheder enkeltvis. Et område som jylland vil hurtig skræmme dem væk fra hinanden. De vil nærmest leve som store ræve.

 

Hvad angår grævling findes der mange herude. Har både optagelser og billeder af dem. For at vende tilbage til episoden i skoven laver grævling udfald, hvis dyrene føler sig presset. Men hunden reagere ikke angst på dem, men vil konfrontere dem, hvis han fik lov. Odder er en mulighed, ved ikke hvordan hunden reagere på det dyr. Ved mårhund bliver hunden aggressiv og vil slå ihjel, hvis den er løs. Går altid med sporline.

 

Der blev i samme tidspunkt fisket en pythonslange op af Skjern å. Grinede lidt af slangen som forklaringen på hvad vi mødte om natten.

 

Der er masse af dyr herude. Går man en tur om natten på vejene, kan man høre lyde og der kommer tons af markeringer fra hunden. Sådan er det ikke i dagtimerne. Der ser eller mærker man ingen dyr.

 

Der har været nogen indrapporteringer. Der må være spor, hvis ulvene er her!

Redigeret af Morten_p
Link til indlæg
Del på andre sites

Et par tusinder af kilometer om måneden er intet for en ulv. Hvis der er ulve betyder det måske ulvene er presset i et område. Tror blot ikke på teorien om enlig ulv. Hvordan ulven når Thy gør den over broerne.

 

Det er sandsynligt, at når der kommer ulve ind trækker den i fodsporet flere ind. Også sandsynligt, at hvis der er kommet flere ulve forsvinde ulvene ud i jylland som enkelte strejfer. De vil tilpasse sig, og her givet det per automatik bedst muligheder enkeltvis. Et område som jylland vil hurtig skræmme dem væk fra hinanden. De vil nærmest leve som store ræve.

 

Hvad angår grævling findes der mange herude. Har både optagelser og billeder af dem. For at vende tilbage til episoden i skoven laver grævling udfald, hvis dyrene føler sig presset. Men hunden reagere ikke på dem, men vil konfrontere dem, hvis han fik lov. Odder er en mulighed, ved ikke hvordan hunden reagere på det dyr. Ved mårhund bliver hunden aggressiv og vil slå ihjel, hvis den er løs. Går altid med sporline.

 

Der blev i samme tidspunkt fisket en pythonslange op af Skjern å. Grinede lidt af slangen som forklaringen på hvad vi mødte om natten.

 

Der er masse af dyr herude. Går man en tur om natten på vejene, kan man høre lyde og der kommer en tons af markeringer fra hunden. Sådan er det ikke i dagtimerne. Der ser man ingen dyr.

 

Der har været nogen indrapporteringer. Der må være spor, hvis ulvene er her!

 

Til det markerede, det kan jeg love dig for man gør, hvis man bare tager sig lidt tid til at gå ind i den danske natur. Dengang jeg arbejdede i Hanstholm på en campingplads blev det så meget vane for kronvildtet at jeg kom forbi dem om morgnen på vej ned til hestene, at de dårligt gad at rejse sig selvom jeg var knap 1½ meter fra dem. I det fiskerendsningshus der var på pladsen boede der en brud der var fræk nok til at stjæle en af mine klude en dag. Har senere hørt at det er meget normalt for brude at være lidt tyvagtige...

 

Jeg har kun set 2 ugler om natten, men et hav om dagen, også jagende. Men altså nu kan jeg jo også blive begejstret ved bare at se en skide mus i underskoven. Men det vrimler med dyr derude også i dagtimerne, man skal bare slå øjnene op og spidse øerne...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi må have genindført en ordenligt naturhistoritime i de danske skoler.

Da min datter var ung, sagde en veninde på vel 18 år, "Sikke mange anemoner i har i haven". Jeg har ingen anemoner- men erantis.

Og da Nana fik sporet et rådyr midt i et villakvarter, sagde en beboer, der også luftede hund, at hun havde set flere rensdyr der.

:sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et par tusinder af kilometer om måneden er intet for en ulv. Hvis der er ulve betyder det måske ulvene er presset i et område. Tror blot ikke på teorien om enlig ulv. Hvordan ulven når Thy gør den over broerne.

 

Det er sandsynligt, at når der kommer ulve ind trækker den i fodsporet flere ind. Også sandsynligt, at hvis der er kommet flere ulve forsvinde ulvene ud i jylland som enkelte strejfer. De vil tilpasse sig, og her givet det per automatik bedst muligheder enkeltvis. Et område som jylland vil hurtig skræmme dem væk fra hinanden. De vil nærmest leve som store ræve.

 

Hvad angår grævling findes der mange herude. Har både optagelser og billeder af dem. For at vende tilbage til episoden i skoven laver grævling udfald, hvis dyrene føler sig presset. Men hunden reagere ikke angst på dem, men vil konfrontere dem, hvis han fik lov. Odder er en mulighed, ved ikke hvordan hunden reagere på det dyr. Ved mårhund bliver hunden aggressiv og vil slå ihjel, hvis den er løs. Går altid med sporline.

 

Der blev i samme tidspunkt fisket en pythonslange op af Skjern å. Grinede lidt af slangen som forklaringen på hvad vi mødte om natten.

 

Der er masse af dyr herude. Går man en tur om natten på vejene, kan man høre lyde og der kommer tons af markeringer fra hunden. Sådan er det ikke i dagtimerne. Der ser eller mærker man ingen dyr.

 

Der har været nogen indrapporteringer. Der må være spor, hvis ulvene er her!

 

Ulve behøver ikke nødvendigvis at bruge broer. de kan sagtens svømmer over fjorden uden problemer... Ser man ingen dyr i dagtimerne!? Hmmm... Altså dengang jeg gik på jagt var det fra solopgang til solnedgang, og jeg så da masser af dyr og jeg har da også skudt ræve, harre, råvildt, kronvildt, fasaner..osv i dagtimerne. Jeg ved ikke rigtig men jeg tvivler kraftigt på at jagtloven er lavet SÅ meget om at man må gå på jagt i nattetimerne... Jeg har da også fornyeligt set ræve og råvidt på marken udenfor vores stuevinduer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever sjældent dyr i dagtimerne, medmindre man bevidst presser dem. Hvilket man jo ikke gør. Ellers kun rå og kronvildt, der gerne har deres steder om dagen.

 

Kronvildt er ligeledes et problem heromkring. Der er for mange, hvis man spørger landmændene. Ser ikke mange ugler her, men mange rovfugle.

 

man skal bare slå øjnene op og spidse øerne

-Ja, ja...Det behøves jeg ikke. Hunden fortæller mig også om der er fugle i luften :)

 

Menneskets rytme, tidsforskydelse samt pressede vinter måneder, især marts, øger chancen for naturoplevelser.

Redigeret af Morten_p
Link til indlæg
Del på andre sites

Ulve behøver ikke nødvendigvis at bruge broer. de kan sagtens svømmer over fjorden uden problemer... Ser man ingen dyr i dagtimerne!? Hmmm... Altså dengang jeg gik på jagt var det fra solopgang til solnedgang, og jeg så da masser af dyr og jeg har da også skudt ræve, harre, råvildt, kronvildt, fasaner..osv i dagtimerne. Jeg ved ikke rigtig men jeg tvivler kraftigt på at jagtloven er lavet SÅ meget om at man må gå på jagt i nattetimerne... Jeg har da også fornyeligt set ræve og råvidt på marken udenfor vores stuevinduer.

 

Vandet afgrænser naturligt, at ulven sikkert vil søge et vadessted.

Selvfølgelig kommer dyrene frem i dagtimerne. Men hvis vi tager en ulv, er dyret nok mere frygtsom end mange andre dyr vi omgiver os med. Og deres sansning er ekstrem.

 

Der findes flere lukkede områder herude enten lukket pga jagt, privat eller terræn. De områder kan sagtens huse en ulv for en tid. Det er forholdsvis store områder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, hvis det er en ulv eller hybrid, er det da som Kim skriver, en eller anden tåbe der har haft den som kæledyr og har sat den ud. Hvorfor skulle den ellers dø af sult? Det må jo være et dyr der ikke er vant til at jage. Stakkels kræ:(

Det kan være den var syg, den var jo gammel sagde de i en anden artikel...:vedikke:

 

Men ja trist hvis det var et dyr der var sat ud for at sejle i sin egen sø...:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vandet afgrænser naturligt, at ulven sikkert vil søge et vadessted.

Selvfølgelig kommer dyrene frem i dagtimerne. Men hvis vi tager en ulv, er dyret nok mere frygtsom end mange andre dyr vi omgiver os med. Og deres sansning er ekstrem.

 

Der findes flere lukkede områder herude enten lukket pga jagt, privat eller terræn. De områder kan sagtens huse en ulv for en tid. Det er forholdsvis store områder.

 

Nu var der en udsendelse iaftes i TV-midtvest om ulven. Der var interview med et par ulve experter fra Naturhistorisk museum, Skandinavisk dyrepark og og en fra zoo i københavn. de var alle enige om at det ikke var et problem for en evt. ulv at krydse limfjorden, eller svømme fra sverige til Sjælland uset af mennesker. Der er fundet et dødt ulvelignede dyr i nationalparken som er sendt til undersøgelse i københavn..så nu må vi se....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det næste halve år bliver spændende. Det taler for ulovlig import.

 

Et hårdt liv dyr lever derude. Forstil dig som menneske, der går ikke mange måneder før man vil gå ned ude i naturen.

 

Især under en tilpasnings fase.

Redigeret af Morten_p
Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ærligt, hvis det er en ulv eller hybrid, er det da som Kim skriver, en eller anden tåbe der har haft den som kæledyr og har sat den ud. Hvorfor skulle den ellers dø af sult? Det må jo være et dyr der ikke er vant til at jage. Stakkels kræ:(

 

Der er en skovløber, der har set den allerede for et år siden.

Det blev bare ikke indberettet, da han ikke havde beviser

 

Desuden var der lagt kadaver af vildt ud, for at lokke den i de opsatte kamera's vinkler.

Og hederne vrimler med mus i øjeblikket

 

Så den er næppe død af sult

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en skovløber, der har set den allerede for et år siden.

Det blev bare ikke indberettet, da han ikke havde beviser

 

Desuden var der lagt kadaver af vildt ud, for at lokke den i de opsatte kamera's vinkler.

Og hederne vrimler med mus i øjeblikket

 

Så den er næppe død af sult

 

Men der er jo blandt alle det har udtalt sig i medierne, enighed om at den er død af sult:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men....obducerer man tit vilde dyr? Får de ikke lov at ligge og være en del af fødekæden normalt.

 

Man obducere på videnskabelig basis. Ellers obducere man ikke. Derfra kan man udtale sig på videnskabelig undersøgelser.

 

En anden grund til svulster ikke ses er vilde dyr ofte dør "naturligt" før alderdom.

 

Hunde i storbyer får oftere tumors end hunde på landet og vilde dyr.

Redigeret af Morten_p
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...