Hop til indhold

Mere kontrol med opdrættere?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Pia Skovmose ville have hund, der kunne passe på hende - men hunden var sky

 

Jeg vil sige, at hvis det drejer sig om erhvervsmæssigt opdræt, så ok. Men det skal stadig være muligt for den almindelige hundeejer at lade deres tæve få et enkelt kuld.

 

Og så synes jeg i øvrigt ikke at man skal købe hund for at blive "passet på". Hvis man har problemer med angst, er det snarere en psykiater end en hund, der er brug for.

Link til indlæg
Del på andre sites

:stupid:

 

Jeg forstår slet ikke denne her sag... Mangler der måske noget oplysning, eller hvad er det egentlig sagen er?

 

At hun ikke har gjort sit forarbejde godt og nu står med en "forkert" hund? Det kan da aldrig blive opdrætterens ansvar om folk gør deres forarbejde eller ej.

 

Selvom vi ikke helst siger det så ER opdrættere altså også "sælgere", og sådan noget som f.eks. at hunden er sky kan jo sagtens være noget "pådraget", havde det været der fra starten kunne hun jo selv have undersøgt hvordan man udvælger sig den bedste "vagthund"....

 

Jeg synes det er noget pjat, omend jeg synes det er en god idé at have mere kontrol med hensyn til opvækst og forhold for hundene generelt set, så er det i mine øjne stadig køberens eget ansvar at udvælge opdrætteren, og finde den hjælp de skal bruge for at kunne udvælge den rigtige hvalp!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke helt se hvordan det skulle gavne nogen at lave større kontrol med opdrættere.

Så vidt jeg kan se er det de foreslår at lave en liste hvor man kan se om en kennel har haft sager med myndighederne indenfor de seneste tre år. Men de mennesker der køber en indsmuglet hvalp på en rasteplads eller fra en hvalpefabrik vil jo ikke tjekke sådan en liste. Dem der tjekker en liste er dem der allerede idag er kvikke nok til lige at google en kennel inden de køber en hvalp derfra og dermed se hvis stedet har et rigtig dåligt ry!

Og ja, man kunne da sikkert afhjælpe problemet med hvalpe der lever under kummerlige forhold på danske kennler hvis alle der lavede et kuld hvalpe fik besøg fra myndighederne og fik tjekket om forholdende var i orden, men det kan jo ikke praktisk lade sig gøre. Forventer man at de lyssky hundehandlere skal ringe ind og sige "vi venter en sending ulovlige 5 uger gamle hvalpe fra udlandet en af dagene, vil i komme og se vores stald?"?

Det eneste myndighederne kan gøre, så vidt jeg kan se, er at reagere på klager fra folk der har opdaget hundehandlerne/de dårlige kennler, hvilket allerede er det man gør idag. Det er nærmere en bedre indsats overfor de opdagede skyldige der er brug for end udvidet "præventiv" kontrol med opdrættere. Den slags kontrol er nem at undgå for dem der har lyssky forretninger, og vil kun give besvær til de reelle, fornuftige opdrættere, samt en stor udgift til myndighederne der skal foretage kontrollen.

Det de nævnte hjemmesider, DKK osv kan gøre der kan betyde en forskel er at sætte ekstra kræfter ind på at informere folk om farerne ved at købe en dårligt opdrættet hvalp, hvilken uhyggelig industri man støtter med sit køb og hvordan man undgår disse hundehandlere og genkender en god opdrætter fra en dårlig. Så længe der er mennesker der køber hvalpe med hovedet under armen og uden forberedelse, så skal det nok lykkes hundefabrikkerne og hundehandlerne at få produceret og leveret dyrene. Hvis man kunne kontrollere ulovlig handel ved at holde ekstra øje, så ville det jo også være vanskeligt at købe ulovlige, euforiserende stoffer, hælervarer, sex med handlede kvinder osv. Men det er jo alt sammen frit tilgængeligt, ude i det åbne nærmest, på diverse gadehjørner.

Anyway, det var min 5-øre. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da specielt hvis man specifikt vil have en bestemt type hund, så skal man gøre sit forarbejde... Hvis man "bare" vil have en hund, kan jeg nok egentlig godt forstå man ikke bruger penge på hvalpetester og den slags hjælp.... Altså hvis man bare skal have en 4-benet fordi man lige vil... Men så får man jo også derefter...

 

Men hvis man specifikt ønsker sig bestemte egenskaber hos hunden, så MÅ man da tænke sig til at man også skal kigge efter disse ting?

 

Det svarer til at man gerne vil dyrke agility, men bare er helt vild med mastiffer, og så bliver man sur når man står med en fuldvoksen mastiff og ikke kan dyrke agility på konkurrence plan....

 

Nej, man må simpelthen også selv lige tage ansvar, selvom man nogengange får mere, så synes jeg at det eneste man kan forvente af en opdrætter er en sund og rask hund, som har haft en god opvækst hos opdrætteren... Alt derudover (groft sagt) står man altså selv for. Opdrætteren er en sælger og kan i princippet være røv ligeglad med hvem de sælger til!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der burde sættes loft på hvor mange hvalpe en person må sælge (ikke kun opdrætte) hvert år og synes der burde indføres hundeskat, så myndighederne lettere kunne finde ud af hvem der har hund, hvor de har fået den fra osv.

 

Men ellers synes jeg damen i artiklen bare udstiller sin egen dumhed. Hun har åbenbart ikke reflekteret over hvorfor hun har givet (et gæt) 5000,- mindre for sin hund end en DKK opdrætter skulle have haft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor POKKER undersøger folk ikke kenneler bare en lille smule? Kennel Hof-Joy, Kennel Hovawart og hvad den nu ellers hedder, er jo flittigt omtalt, og efter 2 min. på google, kan man finde tonsvis af sider der advarer.

Ja, jeg tænker det samme. Jeg går ikke ind for mere kontrol, men jeg går i den grad ind for at folk selv sætter sig ind i tingene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ind for mere udbredelse af mentaltests, som giver hvalpekøberen en større mulighed for at tjekke op på temperament.

Jeg ville afsky at stå med en sky hund. Ikke fordi den som sådan skal passe på mig, men fordi jeg ikke har lyst til det besvær det er at skulle guide en sky hund gennem tilværelsen.

 

Damen i artiklen har jeg ikke rigtig nogen mening om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hvad hjælper større kontrol af opdrættere, hvis hvalpekøberne ikke gør deres forarbejde godt nok?!

Sådan som jeg læser artiklen, så har køber slet ikke sat sig ind i hverken kennel eller race, og så kan der jo ligge nok så mange oplysninger om avler tilgængeligt, det vil jo intet hjælpe!

 

Jeg synes efterhånden altid at der er ynk og suk omkring opdrættere når man ikke får lige den hund man ønskede sig..

Men jeg mener nu at MANGE af de tilfælde, ville kunne have været undgået ved en grundig undersøgelse af kennel (også gerne race *G*), samt lidt ganske almindelig erkendelse af hvad man ønsker..

 

Jeg kunne personligt aldrig finde på at købe fra en kennel der ikke hvalpetester, og hvor forældre dyrene ikke er mentaltestet..

Og som da jeg købte Fadia, så lægger jeg ALTID alle kort på bordet overfor opdrætter, ergo ved de hvilke forventninger jeg har til hvalpen, og kan dermed råde mig til hvilken hvalp der passer til mig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ind for mere udbredelse af mentaltests, som giver hvalpekøberen en større mulighed for at tjekke op på temperament.

Jeg ville afsky at stå med en sky hund. Ikke fordi den som sådan skal passe på mig, men fordi jeg ikke har lyst til det besvær det er at skulle guide en sky hund gennem tilværelsen.

 

Damen i artiklen har jeg ikke rigtig nogen mening om.

 

ja, mentalttests af hvalpekøbere ville være en virkelig god ide :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre tror jeg lige netop denne opdrætter, ihverfald kvinden kan sælge lidt af hvert, også ting folk ikke her behov for. Hun har sine argumenter og snakketøjet i ordet.

Jeg fik en snak med hende for en del år siden, da hun havde solgt en hvalp her til vejen.Dens bagpart ,især vinkler bagtil var stort set i mine øjne misdannede og en så stor hanhund vil uvægerlig få ondt. Og jeg synes det var farligt,når hendes hunde ofte var pzykisk ustabile og familen her havde 2 småbørn.

Jeg fik da en chok, da jeg så den. Så jeg ringede og fortalte hende min mening. Dengang var hun medlem i DRU, tror jeg og jeg bad dem udstille der.

Den fik KIP = kan ikke præmieres, og blev så ikke så gammel.

Alt for mange urutinerede hvalpekøberer tænker, den 21 /6 har jeg ferie , så tager vi ud at købe hvalp.Eller ringer til nogle 3 dage før datoen og spørger efter en sort hvalp af det køn, der netop bliver 8 uger på dagen.

Når så hvalpen ikke lige findes, så går jagten ind på alt der er til salg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...