Hop til indhold

Hunde der "vogter" mad.


Eris
 Share

Recommended Posts

Ja, hvad synes I om det. :-D

 

Hvis hunden viser tænder og passer på sin mad overfor andre hunde? (Altså hunden er ligeglad om du tager maden eller ej).

 

Hvad synes I? Er det uacceptabelt hjemme hos dig, eller synes du det er en naturlig adfærd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også det er naturligt og Egon får lov, Benny i visse tilfælde. Benny vogter nogle gange kun for at vogte, altså han spiser ikke tingen men 'blærer' sig bare med den for at få Egon til at blive misundelig, for så at voldknurre. Og så begynder Egon at gø, går vi ud/ind med ham, farer Benny efter os - med tingen i munden. Det synes jeg ikke er ok, det er bare shit waiting to happen, så det tager vi højde for. Er kun med bestemte ting, så det er ok nemt at holde styr på heldigvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi besøger svigerforældrene har de to hunde der nærmest sluger deres mad, så Eris er aldrig færdig først. Den ene hund ved godt, at den ikke må tage. :fyfy: Men den anden vil gerne tæt på. Jeg plejer bare at blokere den anden hund, så den ikke får muligheden for at snuppe hendes mad :vedikke: Men hvis Eris bare vogter for at vogte og ikke gider spise det sidste, så tager jeg bare maden igen.

Har aldrig selv set det som et problem. :vedikke: Det ville være et problem, hvis hun blev sur over, at jeg tog det. Puha!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. fodersøg, så er det begge hunde på en gang og de render rundt og logrer. Hvis Bono har mad i sin skål knurrer han og det skal han have lov til. For det meste bliver de fodret hver for sig. Og så er der ét bestemt kødben han knurre over. Men hvis andre tager det før ham så er det også ok :)

Jeg har heller aldrig oplevet, at to hunde under fodersøg har været uvenner? Der er vel heller ikke noget at forsvare? :vedikke:

Derimod har jeg oplevet min egen småtspisende hund der pludselig forvandlede sig til en støvsuger :shock:

(Håber min hund bliver fed, når der kommer en hvalp ind i billedet. :engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan desværre ikke lave fodersøg. Det er ellers noget, jeg har brugt virkelig meget før i tiden. Men Vinnie kan tænde af over et simpelt stykke tørfoder, så det er ingen fornøjelse. Det samme gælder foderbolde og andet aktivitetslegetøj. Det er bandlyst her i huset.
Min mors hunde kan ikke lave fodersøg sammen. Den ene er en fb. Fb'en fløj pludselig på coton'en fordi jeg tabte en gennemgnasket melon skræl?

Puha! Så skal man nok passe på med det! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Resourse forsvar er ikke det store problem herhjemme, alm tørfoder spiser de pænt fra hver deres skål side om side uden problemer begge har lært at den andens skål er no go. Gidder ikke hvalpen spiser fodet til gamle hunde og omvendt, begge hundes foder er valgt ud fra lige de behov de har.

 

Tyggeting, der kan de godt lige vrisse skrid til den anden og det bliver respekteret pænt, som oftes kan de sagtens ligge side om side med dem, men går den ene så snupper den anden dem.

 

Fodersøg på græsplænen/i skoven eller hvor jeg lige finder på det er intet problem uanset hvad jeg bruger.

 

Regulære kødben, der bliver de skilt af den gamle vil have hendes helt i fred og er noget opfarende i det tilfælde så den store får i stuen og den lille i køkkenet med lukket baby låge imellem.

 

Den lille kan finde på at knurre af mig hvis jeg kommer for tæt på kødbenet , det har så bare resulteret i at inden hun får det helt 100 så kan jeg godt komme i tanken om bare at sidde med det og holde mens hun spiser, derud over kan jeg godt finde på at bytte et ben for et andet bare så hun lærer at det er positivt at jeg er i nærheden af benet.

 

Så her i hytten er det ok at sige skrid til andre hunde, men tilgengæld skal man lærer at mennesker godt må komme i nærheden af det uden der sker noget farligt eller at benet bliver taget fra en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg virkelig ikke. Jeg synes godt vores kunne have lidt mere resourceforsvar med hendes tyggeting, det er nemlig ikke alle gæster der synes det er fedt med et kødben på deres skød :oops:

 

Men det er også meget rart at hun ikke har det når hun er sammen med andre hunde :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det sådan at det er normal hundeadfærd, men jeg er helst fri for det, da det er fantastisk at have en hund der ikke udviser det (sheila).

 

Der hvor jeg synes der skal arbejdes med det, eller det er overdrevent, er hvis hunden ikke kun forsvarer det den selv har under snuden, men også det andre har (altså vil stjæle) eller hvis bare en anden hund kommer tæt på en tom madskål eller lignende. Eller hvis den er urimelig streng i sin afvisning, feks kun stivner 2 sekunder og så farer lige i hovedet på den anden hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine må ikke gå til hinanden , og skal spise straks de får skålen.Freddy spiser på terrassen, Snoopy i stuen, Molly og Laura i køkken, Nana i gangen og Debbie på et værelse. Desværre får de ikke ben mere fordi de så skal opdeles, og jeg er bange for een har gemt en rest. De får så kallun tørret, det spises ret hurtigt. Fodersøg i haven går ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Taiki kan blive sur på andre hunde som er for tæt på, når der uddeles godbider. Men han snapper i luften, ikke ud efter dem. Det er ok, så længe det ikke er mere end det og vi begrænser altid de godbidder han får af andre, pga. vægten og for at han ikke skal tigge.

 

Herhjemme har han ikke ressourceforsvar, men han kan godt blive irriteret hvis han forstyrres midt i en knogle fra slagteren. 2 gange da han lige var blevet teenager, oplevede vi ressourceforsvar over for ben/knogler, det trænede jeg væk med det samme så det ikke nåede at blive til noget/udvikle sig, for det kan jeg ikke acceptere i en hund.

 

Han har aldrig oplevet, at vi har taget ben, mad eller lignende fra ham, så han har heller ingen grund til det. Vi tager kun skrald og mad han har samlet op på gaden. Det siger han ikke noget til, jeg tror at han har en eller anden retfærdighedssans som siger ham, at nu har han fået denne her lækre knogle fra slagteren og båret det hjem selv, så er det uretfærdigt hvis vi hjemme tager den fra ham (fordi han skal have selen af og selen ikke skal sovses ind i bensaft).

Heldigvis er han blevet så fin til "Slip" at vi slipper for at tage noget som helst, men bare kan give kommandoen. Han ved godt, at det kun er for at få selen af. Skal vi fjerne benet fordi det er blevet for klamt, bytter vi altid med noget ekstra lækkert, f.eks. en lille styk rugbrød med leverpostej. Men jeg venter som regel til han selv er gået fra det eller er ude af huset på tur med kæresten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos mig er det slet ikke ok at slås over mad (fordi jeg roder og der altid ligger noget lækkert et eller andet sted), har arbejdet hårdt på at få det pillet af. Selve aftensmaden er væk på knap 30 sekunder, så det med at forsvare sin aftensmad / ikke stjæle fra hinanden er ikke noget jeg har problemer med, men hvis jeg kaster en godbid, så skal der ikke være ballade af den grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her i hjemmet er det fuldt ud acceptabelt at udvise ressource forsvar, når det er over for andre dyr..

Jeg mener ikke at det er et problem, tvært imod, så synes jeg man skal respektere at det er et instinkt der altså bare sidder i mange racer og hunde generelt :-)

 

Enig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har som sådan ikke noget imod det.. Men lige da vi fik Penny var hun STYG med sit forsvar af mad. Hvis Dexter kom i nærheden røg hun lige på ham! (Hendes 3-4 kg vs. hans 25 kg!), og det kan jeg bare ikke acceptere! Det skal være sådan at de kan være i samme rum uden at komme op og slås om tingene.

 

I dag ca. to mdr. senere er hun stadig en mokke med mad, men det er noget som er meget normalt for racen, og hun får lov at knurre og bede Dexter gå.. Og det gør hun, uden at farer på ham....

 

Der er ingen problemer med hensyn til normalt mad, der kan de spise af samme skål, de kan fodersøg sammen... Den eneste forskel er at Penny er ekstremt hurtig til at spise, og Dexter ekstremt langsom, hvilket betyder at Penny efterhånden er ved at blive lidt små tyk :lol:

 

Den eneste grund til det ikke har skabt et større problem herhjemme tror jeg handler om at Dexter på det punkt er en "pleaser", og han bakker totalt så snart Penny beder ham, eller hvis hun f.eks. tager noget fra ham...

 

Hopper hun på ham, er der no mercy, så går jeg ind og så kan hun få lov at æde det alene udenfor. Nogen gange er jeg så ond at jeg bare tager det. Vi bruger dog som regelt at hver gang de f.eks. får tyggepinde osv. så får Penny to og Dexter en :lol: Så er det som om Penny synes regnskabet er så fair at hun ikke bruger tid på at stjæle Dexters :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Charles deler IKKE sin mad, men vores er også af princip altid adskilt under fodring. Sally har ikke noget resourceforsvar, og hun spiser langsommere end Charles. De kan dog sagtens enes om at stjæle mad fra Agnes, hvis chancen byder sig :rolleyes: Og Charles kan sagtens modtage godbider fra hånden i situationer med andre hunde tæt omkring sig.

Han har ikke noget forsvar overfor mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme er ressourceforsvar også ok - overfor hinanden/andre hunde. Men det eksistere bare ikke for Ayo & Liva. Alt har de uden problemer kunnet spise sammen. Kødben deler de gerne, de spiser af samme skål/tallerken uden problemer uanset hvad de får serveret osv. Men gad de have sig et ressourceforsvar, så var det også ok. :lol:

 

Jeg ser det som en naturlig del af hunden, og så længe det foregår på forsvarlig og almindeligvis - så er det helt ok for mig. Men kammer det over for hunden, så det er sådan noget med at den nærmest laver udfald hvis nogen nærmer sig dens mad, så ville jeg gøre rigtig meget for at hindre adfærden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mor (Athena) og datter (Marcella).

Marcella er et madøre uden lige og spiser på få sek.

Athena giver sig bedre tid.

Jeg forventede Marcella ville prøve at æde fra Athenas madskål, men hun nærmer sig end ikke stedet hvor Athena spiser.

Om det skyldes at Athena har "fortalt" hende hun skal skride eller hun bare har en naturlig respekt for sin mor ved jeg ikke helt.

Men der er ikke noget udpræget ressource forsvar hos nogen af dem.

Jeg har dog tidligere haft schæfere hvor den ene var en rigtig "kælling" mht. mad og ville helst også æde de andres.

Det blev der hurtigt sat en stopper for af mig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...