Hop til indhold

Hvad skal man gøre og kan man gøre noget ?


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Jeg har igen skabt ravage i min familie grundet mit store hjerte til dyr og min dårlig evne til at lukke øjnene.

 

Jeg har nemlig kendskab til nogen der holder hund på denne måde.

 

Hunden står lænket til en kæde på 4 meter døgnet rundt og ja af flere forskellige årsager ved jeg at det er DØGNET RUNDT. Hunden står lænket til et hundehus, den kun kan ligge inden i, altså ikke stå oprejst i. Den bliver aldrig snakket med eller beskæftiget med, den græder flere timer om dagen, får tiden til at gå med at gnave en en stor dunk til den liggende ved sig og ellers så sover den. Den er ca 1 år gammel og jeg har kendskab til at den har stået sådan i 3 måneder. Jeg ved ikke om den har stået sådan siden den var hvalp, men det tror jeg den har.

 

Den får foder og vand 1 gang dårligt. Den har alvorlig diarre, det ligner der ligger kokasser over det hele. De har to gange flyttet hundehuset og hunden til andet sted i haven da den ikke kunne komme rundt for afføring.

Ejeren af hunden er voldelig og alle er bange for ham.

 

Jeg har grædt så meget over den hund og pga de sædvanlige familiære problemer har det været svært at gøre noget ved. Pga katastrofen jeg udrettede for 4 år siden da jeg kontaktede DB ( nogle af jer kender historien ) valgte jeg ikke at kontakte Dyrenes Beskyttelse.

 

Der ER rent faktisk en lov om at hunde ikke må stå lænket og desværre er det også det eneste jeg kunne rette henvendelse på. Loven i DK er jo så grotesk mærkelig at bare hunden har ly og mad og vand, så skid hul i resten.

 

Jeg retter henvendelse til et dyreorganitasion der reklamere med at de har stor viden og altid tog sagerne alvorligt. Jeg havde virkelig taget mod til mig, for det er ikke nemt grundet familiesituationen.

 

Og hvad får jeg så i røret ?? En ældre mand som intet aner om hundeloven og lyder utrolig LIDT begejstring for at undersøge sagen. Faktisk lyder han småvrissen og irreteret og i følge ham gør det ham ikke noget at hunden står lænket. Han lover dog at køre ud at se på sagen.

 

Mit bedste bud er at der er sket absolut INTET. Måske har han fået en sludder for en sladder og det er det.

 

Det har ikke været muligt at involvere politiet i det, dog tror jeg hellere ikke de har redskaber til at gøre noget.

 

For fanden altså hvor er det bare frustrende. Hvorfor kan man aldrig gøre noget, når det handler om dyr ?

 

De få love der skal opfyldes som absolut MINIMUM får et dyr, får sjælden konsekvenser hvis ikke de bliver overholdt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 151
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Stakkels hund :cry:

 

Nu ved jeg ikke hvilken organisation du har henvendt dig til? Men jeg ville nok helgardere mig og kontakte alt jeg kunne komme i tanke om f.eks. politiet, dyreværnet, dyrenes beskyttelse osv, på trods af andres dårlige erfaringer. Jeg kender ikke noget til din fortid med DB, men kan man ikke henvende sig anonymt? Hvis ejeren er voldelig, er det nok en dårlig idé selv at henvende sig, ellers havde det måske været en god løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ikke en berner og hellere ikke i juelsminde :)

 

Har altid været anonym, men det hjælper ingenting, folk kan sagtens ligge to og to sammen, særligt ude i de små lokal samfund hvor alle kender alle og intet kan ses ude fra vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har INGEN tiltro eller tillid til dyrenes beskyttelse og ville ikke have noget med dem at gøre.

 

Det er jo langt fra første gang man hører om dårlige erfaringer med DB, desværre. Men hører nu også om positive historie fra tid til anden. Måske du kender nogen som vil kontakte dem for dig? Ellers er der også Anmeld en dyreværnssag

 

Hvorfor er det ikke muligt at kontakte politiet? Hvis loven bliver overtrådt burde det vel ikke være et problem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg ser det må du vælge mellem din konfliktskyhed som gør at du intet foretager dig og at redde et dyr fra kummerlige forhold. Valget er dit.

 

Det er en lortesituation hvis der er familie blandet ind i det, men på et eller andet tidspunkt er man bare nødt til at gøre det, der skal gøres - eller lukke øjnene

 

Der er en lov om at hunde skal have dækket deres adfærdsmæssige behov og behandles forsvarligt. Det er ikke forsvarligt at den står i lort til knæene og har en voldsom ubehandlet diarré

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg ser det må du vælge mellem din konfliktskyhed som gør at du intet foretager dig og at redde et dyr fra kummerlige forhold. Valget er dit.

 

Det er en lortesituation hvis der er familie blandet ind i det, men på et eller andet tidspunkt er man bare nødt til at gøre det, der skal gøres - eller lukke øjnene

 

Der er en lov om at hunde skal have dækket deres adfærdsmæssige behov og behandles forsvarligt. Det er ikke forsvarligt at den står i lort til knæene og har en voldsom ubehandlet diarré

 

 

Det en eneste jeg kan finde i loven er at hunden skal have mad og drikke og ly. Intet andet. Står der noget andet, kan det helt sikkert vendes og drejes på 4000 måder, så nogen aldrig kommer til at bøde for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det en eneste jeg kan finde i loven er at hunden skal have mad og drikke og ly. Intet andet. Står der noget andet, kan det helt sikkert vendes og drejes på 4000 måder, så nogen aldrig kommer til at bøde for det.

 

netdyredoktor - Dyrevrnsloven

 

Af dyreværnsloven fremgår det blandt andet at: "enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer. Dyrenes behov skal tilgodeses i forbindelse med indretning af de rum og arealer, hvor dyrene holdes."

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man ikke snakke med manden om evt omplacering? For synes da slet ikke det lyder til han gider den hund, så det må vel bare være en lettelse at slippe af med den:( hvis tingene står så slemt til som beskrevet.

Det var da et forsøg værd, hvis det da ikke er det der allerede er forsøgt:) kan jo være han i bund og grund godt kan lide kræet, og kan se det fornuftige i, den kommer til et sted, hvor man har bedre tid til at varetage dens tarv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her på Sjælland har man en gruppe i politiet, der tager sig at dyreværnssager. De ligger i Roskilde. Jeg kunne forestille mig at Østjydst politi har en tilsvarende , man kunne spørge dem. Og de skal så nok videregive sagen til en evt landbetjent.

Oftest er det jo landbetjenten ,der ikke gider disse sager med folk de kender. Men hvis der foreligger en mistanke , skal de vel undersøge sagen. Undersøg det - Stella.

Da jeg var 14 år for mange , mange år ,skulle en kusine skilles. Det unge par boede på landet hos svigerforældrende og de blev kun gift fordi hun var gravid.Da hun rejste fra landbyen stjal hun i aftenens mørke en samojede, hun hold så meget af og hun magtede ikke at efterlade den som fortsat lænkehund. Det havde jeg nok ikke turdet , med udsigt til en tilværelse uden uddannelse og som enlig mor. Da jeg spurgte hvordan hun turde, sagde hun, at babyen var for lille at få trøst hos, men Bjørn og hende havde hårdt brug for hinanden i deres ensomhed. Tror aldrig de fandt ud af, hvad der skete med Bjørn.

Hvor gammel mener du hunden er????

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved at se Dinas indlæg med dette citat

Jeg har INGEN tiltro eller tillid til dyrenes beskyttelse og ville ikke have noget med dem at gøre.
kan jeg ikke lade være med at spørge: Er der slet ikke nogen du har tillid og tiltro til?

 

Det har du ikke til DB, Politiet, adfærdsbehandlere og dyrlæger. Hvem skal så kunne hjælpe dig i almindelighed og hunden i denne tråd i særdeleshed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved at se Dinas indlæg med dette citat kan jeg ikke lade være med at spørge: Er der slet ikke nogen du har tillid og tiltro til?

 

Det har du ikke til DB, Politiet, adfærdsbehandlere og dyrlæger. Hvem skal så kunne hjælpe dig i almindelighed og hunden i denne tråd i særdeleshed?

 

Jamen når såkaldte " fagfolk / de kloge hoveder " viser sig at fejle gang på gang, så ser jeg ingen grund til at jeg skal blive ved med at tro på dem, men det er en anden snak. I øvrigt er det indlysende klart at man simpelthen efterhånden ikke kan have tiltro til DB, særlig hvis man læser med på heste-nettet, det sidste nye er formanden selv fra DB der havde tre æsler gående som var blevet vanrygtet af ham, så 2 af dem skulle aflives. Det forsvarer DB også. DB har simpelthen klokket i det så mange gange og man kan læse stolpe op og stolpe ned på nettet om folk der har dårlige erfaringer med dem og oven i min egen rigtig dårlige katastrofale erfaring med dem, ville jeg ikke røre dem med en ildtang længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

netdyredoktor - Dyrevrnsloven

 

Af dyreværnsloven fremgår det blandt andet at: "enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer. Dyrenes behov skal tilgodeses i forbindelse med indretning af de rum og arealer, hvor dyrene holdes."

 

Det lyder også så smukt og godt alt sammen, virkeligheden er bare en helt helt anden. Jeg var for 5-6 år siden frivillig på et dyreinternat og man tror simpelthen det er løgn hvad politiet sender lige tilbage i smasken på folk. Mennesker der åbenlyst at tæsket og mishandlet deres hunde, får dem tilbage pga " mangelde beviser " manglende ressuosere " til at gøre ydereligere ved det.

 

Jeg glemmer ALDRIG en hund der kom ind, den havde boet i en kælder i ca et halvt år, den var rigtig tynd, den havde fået klippet ørene og halen af og ejere havde selv syet det sammen med ståltråd. Denne hund var politiet ude at hentet hos manden pga adskillige klager fra naboer.. Den boede på internatet og blev behandlet, 14 dage senere, sendte selv samme betjent den tilbage til ejeren, pga " manglende beviser ". HVORDAN skal man nogensinde kunne have tillid til at politiet gider at hjælpe dyr ?

 

Jeg har været frivillig på et hesteplejehjem, man tror det er løgn hvad der kommer ind af heste der, hvor folk igen og igen og igen har kontaktet DB og politiet og der intet er blevet gjort, selvom det burde været blevet gjort for LANG tid siden, men fordi hestene har fået mad og vand, er der ingen der gør noget. Alt kan bortforklares. Pga mangelende interesse/ressouser bliver det ofte godtaget og aldrig fuldt op på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor er det så, når alle andre ikke er kompetente nok til at fortage sig noget som helst, at DU ikke tager en snak med ejeren af hunden? Kan jo være, vedkommende er godt og grundigt træt af den hund, og egentlig bare venter på en håndsrækning for at komme af med den:-D

 

Det er sq for nemt, bare at læne sig tilbage med armene over kors, og brokke sig over hvor lidt alle de andre gider gøre.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer for, at du sender historien til B.T eller sådan noget. Når historier først kommer i medierne, så plejer der nok at ske ting og sager. Og en hund, der står bundet udenfor 24/7 i sit eget lort og pis i et alt for lille hundehus - det er som regel noget, der kan få folk op på mærkerne, så sådan en historie vil de sikkert gerne have med.

 

Selvom det er utroligt, at sådan noget kan få lov til at foregå uden at nogen gør noget :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

DET er meget muligt at det ikke ALTID forholder sig sådan, men det er det JEG har erfaret " i det virkelige liv " som det så dumt hedder og ikke noget jeg har læst i en bog.

 

Så er der jo kun dig tilbage til at sikre hunden et bedre liv..

 

Jeg VED det er rigtig svært og ville selv hade at stå i situationen, men nu står du altså i lortet så må du også handle på det. Nu er det også dit ansvar og alverdens tårer og gode ønsker hjælper ikke hunden, der skal handling til.

Tag et foto af hunden og det svineri den står i og gør som en foreslår: Kontakt en avis eller andet.

Der findes også andre dyreværnsforeninger end DB, du kan henvende dig til

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er desværre bange for at Stella her ret mht DB og dyreværnssager.DB har ingen retslig myndighed, kan kun påtale og kun hvis politet skønner, at der skal rejses en sag, kommer der noget ud af det.

Husker en kredsformand der flere gange kom i Tv nyheder vedr landmand med kødkvæg, alt for mange på for lille areal.Læforhold og udestaldforhold var for små til alle dyrene og DB havde flere foto af døde kalve eller døende dyr på denne mark. Men landmanden fik den ene dispensation efter den anden.

Men deres internater til herreløse dyr hjælper dog mange dyr til bedre hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der jo kun dig tilbage til at sikre hunden et bedre liv..

 

Jeg VED det er rigtig svært og ville selv hade at stå i situationen, men nu står du altså i lortet så må du også handle på det. Nu er det også dit ansvar og alverdens tårer og gode ønsker hjælper ikke hunden, der skal handling til.

Tag et foto af hunden og det svineri den står i og gør som en foreslår: Kontakt en avis eller andet.

Der findes også andre dyreværnsforeninger end DB, du kan henvende dig til

 

 

Jeg henvendte mig jo netop til en anden organitasion end DB, og fik ikke rigtig noget ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...