Hop til indhold

Hvalp og koncentrationsevne..

Gæst Christina og Nala
 Share

Recommended Posts

Gæst Christina og Nala

Hej herude :)

Er der mon andre der har samme problem som mig?

Har en golden retriever hvalp på 5 måneder. Hun er rigtig dygtig til mange ting.

Dog har hun VIRKELIG svært ved at koncentrere sig udenfor lejligheden når der er hunde og mennesker og.. blade... og pinde.. xD

Så det med at gå pænt i snor er simpelthen for kedeligt. Snuden er konstant i jorden, og så er det rigigt svært at træne hende når man ingen opmærksomhed får.

Det lykkes en sjælden gang imellem at gå på plads, så jeg ved at hun godt kan! Det er bare som om det sværeste er at koncentrere sig længe nok til det!

Er det normalt, og kan jeg regne med at det forsvinder med alderen? Eller er jeg bare nødt til at kæmpe for at få hendes opmærksomhed selvom hun slet ikke kan koncentrere sig? Det forsøger jeg jo i øjeblikket for jeg vil virkelig gerne lære hende det. Men jeg prøver så heller ikke når jeg kan se at hun er helt umulig at komme i kontakt med.

Det samme problem gælder når vi møder en hund. Hun bliver helt ekstatisk og vil lege og lege og kan slet ikke acceptere hvis hunden ikke gider hende, så er jeg nødt til at hive hende til mig og forsøge at få hende i sit. Hun er rigtig dygtig til "vente" kommandoen så den virker nogle gange, men i MEGET kort tid!

Link til indlæg
Del på andre sites

En MEGET klog dame herinde har sagt: hvis du ikke kan lege i situationen, kan du ikke træne i situationen:-)

Du skal i meget små trin træne kontakt (gennem leg og godbidder). Når du kan få kontakt i situationen, kan du træne andre ting, fx lineføring. Det gøres imo bedst ved at have gufferne i munden, så hunden lærer at kigge dig i øjnene. Start med at belønne efter 1 skridt, så 5 skridt, 8 skridt osv. Husk at veksle mellem hvornår du belønner. Men lad være med at trække belønningen for længe på lineføring. Hellere 4 perfekte skridt end 12 ringe skridt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender godt lidt situationen. Har en Goldenhan på 5,5 mdr. Lige for tiden er alle blade spændende da de fiser hurtigt afsted.

Kontakten er ok, syntes jeg. Han kan godt afledes fra andre hunde på den anden side af vejen. Dog kniber det ved forbi passerende

hunde. Der syntes han jo godt at de lige kunne leget lidt.

Han er faktisk ferm til at gå pænt i snor, men med snuden på opdagelse i blade og bede. Når han er ved at være "luftet af" og vi

nærmer os "hjemme" laver jeg kontaktøvelser. Hver anden torsdag får vi også trænes NEJ:slem: ret heftigt. Da får vi nemlig tømt skrald

og der ryger altid lidt ved siden af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej herude :)

Er der mon andre der har samme problem som mig?

Har en golden retriever hvalp på 5 måneder. Hun er rigtig dygtig til mange ting.

Dog har hun VIRKELIG svært ved at koncentrere sig udenfor lejligheden når der er hunde og mennesker og.. blade... og pinde.. xD

Så det med at gå pænt i snor er simpelthen for kedeligt. Snuden er konstant i jorden, og så er det rigigt svært at træne hende når man ingen opmærksomhed får.

Det lykkes en sjælden gang imellem at gå på plads, så jeg ved at hun godt kan! Det er bare som om det sværeste er at koncentrere sig længe nok til det!

Er det normalt, og kan jeg regne med at det forsvinder med alderen? Eller er jeg bare nødt til at kæmpe for at få hendes opmærksomhed selvom hun slet ikke kan koncentrere sig? Det forsøger jeg jo i øjeblikket for jeg vil virkelig gerne lære hende det. Men jeg prøver så heller ikke når jeg kan se at hun er helt umulig at komme i kontakt med.

Det samme problem gælder når vi møder en hund. Hun bliver helt ekstatisk og vil lege og lege og kan slet ikke acceptere hvis hunden ikke gider hende, så er jeg nødt til at hive hende til mig og forsøge at få hende i sit. Hun er rigtig dygtig til "vente" kommandoen så den virker nogle gange, men i MEGET kort tid!

Dit problem er helt almindeligt :-)

Du kan gøre rigtig meget hjemme ved at træne kontakt og småøvelser og ikke mindst give Nala erfaring for at visse ting ikke sker uden hun samarbejder.

Mine hvalpe finder f.eks. hurtigt ud af at dørene ikke "kan" åbne sig hvis hvalpen ikke søger øjenkontakt. Øjenkontakt får døren til at åbnes :-)

Når dette sidder er næste skridt at man skal kunne komme ud af døren i ro og genoptage øjenkontakten med det samme.

Med dette er kontakten der og så er det ellers med at belønne sin hvalp, inden den begynder at trække fremad ned næsen i jorden. Belønne lige så meget der er behov for for at holde hvalpen beskæftiget og naturligvis give mange snusepauser med et tydeligt verbalt signal!

I min verden "kan" man ikke bevæge sig fremad uden slap line det er ganske umuligt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan også bruge et simpelt puf, husk puf, ikke slag, enten med et knæ, eller en hånd på hunden, så den får brudt sin koncentration omkring den anden hund, blade etc. og brug en lyd, f.eks en væsen, noget du ikke vil bruge til at rose hunden med, og bliv ved indtil du har dens øjenkontakt Og følg op med en bestemt kropsholdning, indtil den enten tager et skridt tilbage, eller ændre kropsholdning, og giv dig tid. Lad være med at stresse, eller blive irretreret. Jo mere du stresser, jo mere stresser hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan også bruge et simpelt puf, husk puf, ikke slag, enten med et knæ, eller en hånd på hunden, så den får brudt sin koncentration omkring den anden hund, blade etc. og brug en lyd, f.eks en væsen, noget du ikke vil bruge til at rose hunden med, og bliv ved indtil du har dens øjenkontakt Og følg op med en bestemt kropsholdning, indtil den enten tager et skridt tilbage, eller ændre kropsholdning, og giv dig tid. Lad være med at stresse, eller blive irretreret. Jo mere du stresser, jo mere stresser hunden.

God ide at bruge Millan-metoder. De har jo dokumenteret effekt:evil:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set utallige af hans programmer, og jeg er blevet så positivt overrasket :) Han er virkelig dygtigt, men man får nok meget mere ud af det, ved selv at se dem.

Tror du er havnet det forkerte sted så. Se under debat og få et lille indblik i brugerens mening om Millan. Ihvertfald får du ikke pluspoint ved at rose ham:-) Men velkommen, og held og lykke:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du enig med ham, eller uenig? :-)

Da jeg selv er nylig hundejer til min egen hvalp, men det er nummer 2 hund jeg har med at gøre, undersøgte jeg en hel del inden jeg købte hund. Og jeg faldt over Cesar Millan, og har set ret mange af hans programmer, fra simpel træning, til hans foredrag, osv. Men man er nok nød til, at se en del af dem, for at få det fulde billede. Men jeg kan lide hans filosofi, og det giver mening. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan godt få hundens opmærksomhed på den måde... Så må vi jo se om hunden bliver ved med at gide at give dig opmærksomhed, når det bliver hverdag at du puffer eller siger lyde. I bedste fald ender hunden med at tror at din hvæsen, puffen osv. er kommandoen for kontakt... Der kunne det måske have været rarere bare f.eks. at bruge ordet "kontakt" og så slipper din hun for at blive "puffet" til.

Du kan også gøre som Anne skriver. Den måde tager længere tid, til gengæld lærer din hund, selvstændigt at tage kontakt til dig... Fordi det kan betale sig for den ;)

Det er heeeeelt normalt, det du oplever! Tålmodighed, tålmodighed og mere tålmodighed. Lig ambitionerne og kravene til side i denne alder og koncentrer jer om de små succes'er :-D HVER gang hun giver dig opmærksomhed så er der ros og guffer! Efterhånden vil hun forbinde, at "opmærksomhed på mor er godt for mig". Og så vil hun begynde at TILBYDE dig opmærksomhed, fremfor at du skal kræve den (efter Millans metoder). Tillidsbåndet mellem dig og din hund forbliver intakt og du får en hund der tænker selv :5up:

Men ja, det tager længere tid på den måde.

P.S. Der er en grund til at der står "Do not try this at home" i forbindelse med Millans programmer!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg selv er nylig hundejer til min egen hvalp, men det er nummer 2 hund jeg har med at gøre, undersøgte jeg en hel del inden jeg købte hund. Og jeg faldt over Cesar Millan, og har set ret mange af hans programmer, fra simpel træning, til hans foredrag, osv. Men man er nok nød til, at se en del af dem, for at få det fulde billede. Men jeg kan lide hans filosofi, og det giver mening. :genert:

Og det skal du selvfølgelig have lov til, helt klart :-D Men den generelle holdning herinde er bare, at det ikke er helt hundevenlige metoder og der vil nok være en del, der vil protestere og diskutere det med dig... Det skal du nok forberede dig på, hvis du vil blive herinde :-D

Men jeg vil i hvert fald hilse dig pænt velkommen og opfordre dig til at oprette en præsentationstråd - gerne med billeder, så vi (jeg :mrgreen:) kan se din border collie :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det skal du selvfølgelig have lov til, helt klart :-D Men den generelle holdning herinde er bare, at det ikke er helt hundevenlige metoder og der vil nok være en del, der vil protestere og diskutere det med dig... Det skal du nok forberede dig på, hvis du vil blive herinde :-D

Men jeg vil i hvert fald hilse dig pænt velkommen og opfordre dig til at oprette en præsentationstråd - gerne med billeder, så vi (jeg :mrgreen:) kan se din border collie :blink:

Hejsa, jamen det vil jeg gøre :-D

Men ærligt, så har jeg ikke på noget tidspunkt set Millan slå, eller ligende til en hund. Puffet er kun en lille bitte brøkdel i det. Hele hans pointe er jo at ned stresse folk, da det smitter til hunden. Og gud hvor er det da sundt. ;-)

Og jeg undskylder meget, hvis jeg afledte tråden. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede først at det var skrevet som en joke.....

Håber ikke at trådstarter vælger at følge MsNoirs råd :(

Du kan godt få hundens opmærksomhed på den måde... Så må vi jo se om hunden bliver ved med at gide at give dig opmærksomhed, når det bliver hverdag at du puffer eller siger lyde. I bedste fald ender hunden med at tror at din hvæsen, puffen osv. er kommandoen for kontakt... Der kunne det måske have været rarere bare f.eks. at bruge ordet "kontakt" og så slipper din hun for at blive "puffet" til.

Du kan også gøre som Anne skriver. Den måde tager længere tid, til gengæld lærer din hund, selvstændigt at tage kontakt til dig... Fordi det kan betale sig for den ;)

Det er heeeeelt normalt, det du oplever! Tålmodighed, tålmodighed og mere tålmodighed. Lig ambitionerne og kravene til side i denne alder og koncentrer jer om de små succes'er :-D HVER gang hun giver dig opmærksomhed så er der ros og guffer! Efterhånden vil hun forbinde, at "opmærksomhed på mor er godt for mig". Og så vil hun begynde at TILBYDE dig opmærksomhed, fremfor at du skal kræve den (efter Millans metoder). Tillidsbåndet mellem dig og din hund forbliver intakt og du får en hund der tænker selv :5up:

Men ja, det tager længere tid på den måde.

P.S. Der er en grund til at der står "Do not try this at home" i forbindelse med Millans programmer!!!!

Hmmm...

Jeg ser slet ikke det som vores nye bruger, MsNoirs, beskriver som Millanmetoder. Velkommen til forresten :-)

Dette er stort set hvad jeg gør hvis jeg står overfor en hund som skal afledes og jeg tror næppe nogen herinde vil mene jeg bruger Millanmetoder.

At puffe, gå baglæns og gøre sig lidt til, dog med opmuntrende lyde og kontinuerlig belønning for kontakt er min mest valgte metode.

Som MsNoirs skriver skal der PUFFES og ikke slås. Hunde puffer til hinanden for at få den anden i leg og sådan et hoftepuf giver ofte øjeblikkelig bonus.

At MsNoirs så godkender Millans metoder er en anden sag

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange af os herinde har skam set mange af programmerne med CM. Og vi har også set klippene på youtube, der er langt mere voldsomme, end det man ser på tv. CM har skam nogle gode pointer - at man som ejer skal udstråle ro (hvilket han også selv gør), at hundens behov for aktivering skal imødekommes (at man så måske bør gøre det på andre måder end at smide hunden op på løbebåndet, som han ofte gør, er så en anden sag) og at problemet tit sidder i den anden ende af hundesnoren (dvs. at det er ejeren, der er problemet). Desværre har han samtidig et forskruet syn på "dominans", overskrider hundenes grænser, begår i nogle tilfælde voldsomme overgreb på hundene og benytter sig af metoder som stødhalsbånd, at kvæle hundene mm. Jeg vil lige skynde mig at sige, at det på ingen måde lyder som om, at det er det, du gør. Men prøv at søge på "Cesar Millan" herinde og læs nogle af de tråde, der kommer frem - så vil du forstå, hvorfor du møder modstand, når du nævner CM. :-) Der er en grund til, at Dyrenes Beskyttelse, DKK, DCH og en lang række anerkendte positive trænere protesterede og advarede mod at bruge hans metoder, da han var i Danmark og var på besøg i Go' Aften Danmark for noget tid siden.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Ninjamor...

Jeg Puffer eller sig AH AH hvis Koda f.eks går i snus eller koncentrere sig om et eller andet bestemt jeg ikke vil have, det er dog ved indlært adfærd og rosen falder prompte når han genoptager arbejdet med mig.

Jeg bliver så også puffet eller det vil sige kraftigt bodyslammet nogle gange hehe men det kan jo være de prøver træne lidt på mig hehe.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange af os herinde har skam set mange af programmerne med CM. Og vi har også set klippene på youtube, der er langt mere voldsomme, end det man ser på tv. CM har skam nogle gode pointer - at man som ejer skal udstråle ro (hvilket han også selv gør), at hundens behov for aktivering skal imødekommes (at man så måske bør gøre det på andre måder end at smide hunden op på løbebåndet, som han ofte gør, er så en anden sag) og at problemet tit sidder i den anden ende af hundesnoren (dvs. at det er ejeren, der er problemet). Desværre har han samtidig et forskruet syn på "dominans", overskrider hundenes grænser, begår i nogle tilfælde voldsomme overgreb på hundene og benytter sig af metoder som stødhalsbånd, at kvæle hundene mm. Jeg vil lige skynde mig at sige, at det på ingen måde lyder som om, at det er det, du gør. Men prøv at søge på "Cesar Millan" herinde og læs nogle af de tråde, der kommer frem - så vil du forstå, hvorfor du møder modstand, når du nævner CM. :-) Der er en grund til, at Dyrenes Beskyttelse, DKK, DCH og en lang række anerkendte positive trænere protesterede og advarede mod at bruge hans metoder, da han var i Danmark og var på besøg i Go' Aften Danmark for noget tid siden.

Jeg giver dig ret, der er ikke alt jeg er enig med ham i, men heldigvis kan man selv vælge hvad der virker for en, men der var noget der fik mig til at spekulere over. F.esk. "hvæse" lyden, kontra "Nej" lyden. "Nej" ordet er noget vi har givet mening, altså mennesker. Derfor er det nemt, at bruge det i sammenhæng med noget man ikke må, men hvis man bruger "Hej" tænker vi mennesker med det samme som en hilsen, derfor er der ikke nogen, som man ville bruge det i en sammenhæng med en irettesættelse. Så rent mentalt set giver vi de to ord to forskellige meninger i brug, men hvis man gav "Hej" samme mentale tankegang, som "Nej" og eller omvendt ville de to ord skifte mening, og give det samme resultat. Altså et "hej" med ordet "nej" mentale styrke, ville blive til "nej". Det samme gælder for et "Hvæs" "klik" med tungen osv. Eller et knips med fingeren. Det er en anden måde at sige nej på, eller få opmærksomheden med hunden. Hvis hunden er tunet ind, har tillid osv på lige dig, ville et puf nok slet ikke være nødvendigt :blink:.

Men omkring CM. Det jeg kan lide ved hans filosofi, er den mentale ballance. Hvis der er noget vi mennesker er eksponentiel gode til, så er det at stresse, blive deprimeret, udvikle angst, nervøsitet, social forbi osv. Alle herinde vil jo nok kunne nikke enig i om, at hvis man en dag er syg, skændes, er ked af det, så opfører hunden sig helt anderledes, end hvis man er afslappet. Hans metode gør, som han gentagende gange siger, slap af, fokusere, tømt hovedet, og dan billeder i hovedet til hvordan du gerne vil have din hund til at opfører sig, bliv i nuet, og lad det ikke gå ud over hunden. Jo mere afslappet du er, og ved hvad du vil, jo nemmere reagere hunden.

Men til noget helt andet :blink:

Hvor længe er en hvalps gennemsnitlige koncentration? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg selv bruger et minimum af godbidder, men til gengæld masser af ros. Det sted jeg bruger godbidder, er ved kontakt træning, og på søg opgaver :mrgreen: men da min Hvappe ikke er så gammel endnu, passer jeg også på, ikke at over træne ham. Altså lave store hop, hoppe op og ned af ting. Da jeg tydeligt kan se, at han ikke helt har kræfterne i benene til det endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg selv bruger et minimum af godbidder, men til gengæld masser af ros. Det sted jeg bruger godbidder, er ved kontakt træning, og på søg opgaver :mrgreen: men da min Hvappe ikke er så gammel endnu, passer jeg også på, ikke at over træne ham. Altså lave store hop, hoppe op og ned af ting. Da jeg tydeligt kan se, at han ikke helt har kræfterne i benene til det endnu.

Må jeg spørge hvad baggrunden er for at du bruger et minimum af godbidder er??? :hmm:

Vores hvalp på knap 11 uger kan heller ikke holde koncentrationen så længe af gangen....men det er jo bare sådan det er at have hvalp. I dag lagde han sig til at småsove halveljs inde i hvalpetræningen....men var så frisk igen 5 minutter senere....derhjemme træner vi korte seancer (oftest max 5 min), men tit...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også de metoder der skrives... Jeg puffer tit og siger "Hey du", hvis f.eks. Dexter er fikseret på en anden hund... Der er i min verden forskel på at puffe, og at slå/sparke som Millan gør... Jeg kan også sagtens finde på at sige en "ny" lyd for at få opmærksomhed, men Millan bruger sin "lyd", som en straf "ttchhs", når hunden gør noget forkert.. Igen er der stor forskel på om man siger en lyd for at få opmærksomhed eller for at straffe hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg spørge hvad baggrunden er for at du bruger et minimum af godbidder er??? :hmm:

Fordi jeg ville se om det kan give positiv respons ved ros, så som mundtlig opfodring osv. og få bedre kontakt med ham. For at holde hans fokus væk fra godbidden, og mere på mig. Jeg bruger godbidder når han skal træne næsen. :-) Hvilket han er ret god til.

Men jeg træner også kun korte seancer. Max 5 min. medmindre det er søg træning, da han godt kan lide at bevæge sig, og lede efter ting. Jeg roser ham også når vi går tur over marker, og han finder et hul fra en mus, eller muldvarpe skud i haven. Graver han et dybt hul, dækker jeg det til igen. Så får han brugt kroppen, og næsen til noget spændende :-)

Han største "problem" er biler. Han vil virkelig gerne jage dem, heldigvis havde jeg læst op på det inden jeg hentede ham hjem, så jeg var forberedt. Nu skal jeg bare finde den rigtige måde til, at stoppe ham. Men tid og tålmodighed. :blink: Rom blev ikke bygget på en dag. Tror bare jeg bliver ivrig, når jeg kan se, at der sker fremskridt hver eneste dag. Så jeg skal selv passe på med at presse citronen.

Link til indlæg
Del på andre sites