Hop til indhold

Hundehår til fuglereder


Gæst
 Share

Recommended Posts

Ja, kan man det?

Nu er min ''lille'' hvalp jo ved at være stor efterhånden, og der kommer jo en del pels af når han bliver børstet.. Så jeg tænkte om det var muligt at bruge noget af det pels vi børster af til fuglereder? En af mine veninders far har en voliere med diverse fugle i, og tænkte jo så, at hvis det kunne gøre nytte dér så var det da langt bedre end jeg bare smider det ud, når nu det jo er en posefuld der kommer af ad gangen..

Men altså, kan man overhovedet bruge hundehår til fuglereder, eller kan de små kræ komme til skade ved det? I forhold til at blive viklet ind i pelsen, eller andet...

På forhånd tak..

 

PS. aner faktisk ikke om det her hører til i debatten, men det var nu det sted jeg syntes det gav mest logik at lægge det

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Taiki afpelses udendørs, lader jeg bare hans pels ligge. Her i foråret da han fældede til sommerpels, lå der ofte store totter som forsvandt i løbet af dagen. En måneds tid senere havde en fuglemor gjort rent i et fuglehus ved at skubbe den gamle rede ud, for at gøre plads til en ny, til nye æg/unger. Der kunne jeg se, at hele reden var foret med hvide og rødlige hår = Taikis pels. Så det kan anbefales!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft kanarie fugle og de måtte ikke få hår til rede materiale, da det er så stærkt at de faktisk kan komme til at hænge fast i deres egen redde. Eller ungerne kan. Så jeg ville nok lade være. Men det er mange år siden (7-8 år) og jeg husker det ikke præcist. Så måske der er kommet ny viden siden eller jeg husker noget forkert. Men vil måske høre nogle fugle eksperter først. Barney s pels ryger altid i skraldespanden da jeg netop ikke ville komme til at skade fuglene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg børstede Møffe for et par uger siden og glemte at smide pelsen ud, som jeg ellers plejer (min mor gider ikke det roder i haven). Men mærkeligt nok var hvert eneste hår væk næste dag :vedikke: Har svært ved at tro, at det kun kan være fuglene på denne årstid, det er jo ikke ligefrem fordi det er redesæson - så tænker, at det må være mus, pindsvin og andet, der går i vinterhi... Så andre dyr kan sikkert også have godt af det :-)

 

Om pelsen kan være farlig for fuglene ved jeg dog intet om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg børstede Møffe for et par uger siden og glemte at smide pelsen ud, som jeg ellers plejer (min mor gider ikke det roder i haven). Men mærkeligt nok var hvert eneste hår væk næste dag :vedikke: Har svært ved at tro, at det kun kan være fuglene på denne årstid, det er jo ikke ligefrem fordi det er redesæson - så tænker, at det må være mus, pindsvin og andet, der går i vinterhi... Så andre dyr kan sikkert også have godt af det :-)

 

Om pelsen kan være farlig for fuglene ved jeg dog intet om.

 

Eris må godt nok stinke! Hendes hår ligger i en hel uge på volden uberørt. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har flere gange funder reder af hunde- eller hestehår, så vilde fugle bruger det i hvert fald. Jeg børster også min sorte spids ude, og lader hårene ligge, tænker at der er større chance for at nogen får gavn af dem ude i naturen end nede i en skraldespand. Med hensyn til om tamfugle kan bruge dem, så prøv at spørge din venindes far. Han ved vel selv om det vil være godt eller skidt for dem at få helårsisolering til rederne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for de mange svar, det var ganske brugbart :-)

Når vi børstede min gamle hund røg hendes aflagte pels også bare ud i haven til fri afbenyttelse af de små fugle, men vidste ikke om der var forskel på hvad vilde fugle og tamme fugle kan tåle..

Har tænkt mig i dag at gå i dyrehandleren og spørge dem til råds, da min venindes far ikke vidste om man måtte eller ej... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I foråret havde jeg en bomuldsbusk i den periode hvor vinterpelsen faldt, den blomstere i ca. to uger før den blev hel vissen.

Her i efteråret blomsteret den lidt igen, men der er ingen fugle som yngler på denne tid af året. Tilgengæld er der andre mange smådyr som nyder af det til at bygge småhuler til at overvintre i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...