Gæst Skrevet November 2, 2012 Rapporter Share Skrevet November 2, 2012 Ja, kan man det? Nu er min ''lille'' hvalp jo ved at være stor efterhånden, og der kommer jo en del pels af når han bliver børstet.. Så jeg tænkte om det var muligt at bruge noget af det pels vi børster af til fuglereder? En af mine veninders far har en voliere med diverse fugle i, og tænkte jo så, at hvis det kunne gøre nytte dér så var det da langt bedre end jeg bare smider det ud, når nu det jo er en posefuld der kommer af ad gangen.. Men altså, kan man overhovedet bruge hundehår til fuglereder, eller kan de små kræ komme til skade ved det? I forhold til at blive viklet ind i pelsen, eller andet... På forhånd tak.. PS. aner faktisk ikke om det her hører til i debatten, men det var nu det sted jeg syntes det gav mest logik at lægge det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 Når Taiki afpelses udendørs, lader jeg bare hans pels ligge. Her i foråret da han fældede til sommerpels, lå der ofte store totter som forsvandt i løbet af dagen. En måneds tid senere havde en fuglemor gjort rent i et fuglehus ved at skubbe den gamle rede ud, for at gøre plads til en ny, til nye æg/unger. Der kunne jeg se, at hele reden var foret med hvide og rødlige hår = Taikis pels. Så det kan anbefales! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trine Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 De vil elske at fylde deres reder med hunde hår, så gør du bare det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Howlucky Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 De kan sagtens bruges til redemateriale.. Kæresten trimmede engang sit efterhånden lange hår ude på græsplænen.. Det fandt vi sidenhen i en af de redekasser vi tømte, det havde de lige hentet nede på plænen hr og fru musvit:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret November 2, 2012 Rapporter Share Besvaret November 2, 2012 Vi har haft kanarie fugle og de måtte ikke få hår til rede materiale, da det er så stærkt at de faktisk kan komme til at hænge fast i deres egen redde. Eller ungerne kan. Så jeg ville nok lade være. Men det er mange år siden (7-8 år) og jeg husker det ikke præcist. Så måske der er kommet ny viden siden eller jeg husker noget forkert. Men vil måske høre nogle fugle eksperter først. Barney s pels ryger altid i skraldespanden da jeg netop ikke ville komme til at skade fuglene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret November 3, 2012 Rapporter Share Besvaret November 3, 2012 Jeg børstede Møffe for et par uger siden og glemte at smide pelsen ud, som jeg ellers plejer (min mor gider ikke det roder i haven). Men mærkeligt nok var hvert eneste hår væk næste dag Har svært ved at tro, at det kun kan være fuglene på denne årstid, det er jo ikke ligefrem fordi det er redesæson - så tænker, at det må være mus, pindsvin og andet, der går i vinterhi... Så andre dyr kan sikkert også have godt af det Om pelsen kan være farlig for fuglene ved jeg dog intet om. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Eris Besvaret November 3, 2012 Rapporter Share Besvaret November 3, 2012 Jeg børstede Møffe for et par uger siden og glemte at smide pelsen ud, som jeg ellers plejer (min mor gider ikke det roder i haven). Men mærkeligt nok var hvert eneste hår væk næste dag Har svært ved at tro, at det kun kan være fuglene på denne årstid, det er jo ikke ligefrem fordi det er redesæson - så tænker, at det må være mus, pindsvin og andet, der går i vinterhi... Så andre dyr kan sikkert også have godt af det Om pelsen kan være farlig for fuglene ved jeg dog intet om. Eris må godt nok stinke! Hendes hår ligger i en hel uge på volden uberørt. :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bakker Besvaret November 3, 2012 Rapporter Share Besvaret November 3, 2012 Jeg har flere gange funder reder af hunde- eller hestehår, så vilde fugle bruger det i hvert fald. Jeg børster også min sorte spids ude, og lader hårene ligge, tænker at der er større chance for at nogen får gavn af dem ude i naturen end nede i en skraldespand. Med hensyn til om tamfugle kan bruge dem, så prøv at spørge din venindes far. Han ved vel selv om det vil være godt eller skidt for dem at få helårsisolering til rederne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
ccmi Besvaret November 3, 2012 Rapporter Share Besvaret November 3, 2012 Jo fugle elsker hundehår og pindsvin gør også. Bare sjovt, for her tager de kun hår fra Isa (schæfer), men ikke fra de tre små løver vi har :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret November 3, 2012 Rapporter Share Besvaret November 3, 2012 Jo fugle elsker hundehår og pindsvin gør også. Bare sjovt, for her tager de kun hår fra Isa (schæfer), men ikke fra de tre små løver vi har :hmm: Mon ikk de helst går efter underuld hvis de har noget at vælge imellem, begrænset hvor meget hår varmer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret November 3, 2012 Rapporter Share Besvaret November 3, 2012 Det der fnuller der bliver tilbage, når man har tørretumblet sit tøj, er de også helt vilde med, at bruge som redemateriale. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret November 3, 2012 Rapporter Share Besvaret November 3, 2012 Jeg klipper og trimmer ofte udenfor og ja især mejsefugle kommer og henter det. Dog har oritologer advaret mod dette da fugleungenes ben og kløer for ofte indvikles i det og ikke kan koimme af reden når de er flyveklar. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret November 5, 2012 Rapporter Share Besvaret November 5, 2012 Mange tak for de mange svar, det var ganske brugbart Når vi børstede min gamle hund røg hendes aflagte pels også bare ud i haven til fri afbenyttelse af de små fugle, men vidste ikke om der var forskel på hvad vilde fugle og tamme fugle kan tåle.. Har tænkt mig i dag at gå i dyrehandleren og spørge dem til råds, da min venindes far ikke vidste om man måtte eller ej... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Kirsten90 Besvaret November 5, 2012 Rapporter Share Besvaret November 5, 2012 Ved at Farstrup Vildtplejestation har en aftale med en mutte-ejer om pels til reder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst presaio Besvaret November 11, 2012 Rapporter Share Besvaret November 11, 2012 I foråret havde jeg en bomuldsbusk i den periode hvor vinterpelsen faldt, den blomstere i ca. to uger før den blev hel vissen. Her i efteråret blomsteret den lidt igen, men der er ingen fugle som yngler på denne tid af året. Tilgengæld er der andre mange smådyr som nyder af det til at bygge småhuler til at overvintre i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret November 11, 2012 Rapporter Share Besvaret November 11, 2012 jeg smider altid hundepels ud, og det er væk på 15 minutter:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts