Hop til indhold

Race der er bedre til at være alene end andre?


Simba2011
 Share

Recommended Posts

Hejsa med jer.

 

For 9 måneder siden valgte jeg at finde et nyt hjem til min hund Simba, da han udviklede alenehjemme angst. Han bor nu hos en aktiv dame, som er gået på efterløn, og han har det bare så skønt. Men hold da op hvor vi savner at have hund i huset. Vi er sommetider hundesittere for vennernes hunde, når de skal på ferie, men det er bare ikke nok.

 

Så jeg har besluttet at gøre et rigtig godt forarbejde til måske at skulle have hund igen om et års tid. Grunden til det ikke skal være nu her er, at min nuværende arbejdssituation er lidt usikker og vil derfor vente til det er på plads.

 

Er der nogen, der har erfaring med racer, der er stærkere i sindet til at kunne være alene end andre?

 

Jeg håber, at kunne finde en genbrugshund, når tiden er inde, da jeg ikke har lyst til at gennemgå et år med en hvalp, der derefter måske får problemer + plus det at kunne hjælpe en familie, der ikke kan have hunden mere.

 

Håber at få nogle idéer. Og hvis nogen kender nogle gode steder at søge efter genbrugshunde, ville det også blive varmt modtaget.

 

Hilsener fra Susan uden Simba

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Der findes ingen racer som bare "kan" være alene... Og i mine øjne findes der INGEN hunde som kan lide at blive efterladt... Det er ikke sjovt for dem, og derfor skal de trænes, rigtig meget...

 

Jeg synes du skal vælge hund udfra hvad der passer til dig, og ikke om den kan være alene hjemme....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes helt sikkert du skal kigge på at få en voksen omplaceringshund, så ved du præcis, hvad du går ind til..

 

Jeg brugte ikke mere end 1-3 dage på at lære min hund at være alene hjemme. :shock: Gik bare ud af døren en gang imellem og der var intet.. Så jeg er åbenbart en af de heldige. :pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ud fra hvad jeg har hørt, er det som oftest selskabsracerne som tager det tungest med at være alene hjemme.

 

I min verden virker det logisk, at selvstændige hunderacer, som måske ikke er synderligt selskabelige, har nemmere ved at acceptere at ejeren ikke er i huset altid. Men jeg aner ikke om det holder vand :vedikke:

 

 

 

Hvis I går efter omplaceringshund fra internat, ville jeg være påpasselig med at vælge en hund som er blevet forladt. Altså forladt, forladt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nu ikke helt enig i at der ikke findes racer der er bedre eller dårligere i gennemsnit til at være alene hjemme end andre racer..

Og jeg bakkes op af statestikken!

 

Etologisk institut lavede feks engang et tjek på alle deres adfærdsbehandlinger gennem 10 år for at se hvilke tendenser der var hos de forskellige racer, køn ovs indenfor en hel masse områder.

Og en helt klar tendens til at tæver af en blid race, som feks retriever, havde større problemer med at være alene end en hanhund af selvstændig race, som feks terrrier.

 

Jeg har en god veninde som er efterhånden ret erfaren adfærdbehandler og vi har diskuteret dette, da vi begge synes der er nogen hunde som har langt større problem på dette område end andre. Og tilsyneladende er det ikke kun et spørgsmål om hunden feks er tæt knyttet til familien, da feks en schæfer typisk ikke har de store alene hjemme problemer. Jeg har i hvertfald aldrig hørt om eller kendt en som ikke var ganske cool med det (at der ryger et par sko i teenage alderen gælder ikke). Ligesådan har jeg kendt til rigtig mange terriers som også var heeelt cool. Og rigtig mange islandske fårehund, retrievere og bomuldshunde der ikke kan.

 

Så jeg har faktisk overvejet at starte en afstemning herinde om hunderace og alene hjemme..

 

Men nu synes jeg ikke racevalget skal falde alene på dette og en omplaceringshund kan meget vel FÅ problemet af at skifte hjem, især hvis den skifter i den typiske teenalder. Så skal du være sikker på dette, skal du få en hund der er + 2 -3 år og som du overtager langsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

I min verden virker det logisk, at selvstændige hunderacer, som måske ikke er synderligt selskabelige, har nemmere ved at acceptere at ejeren ikke er i huset altid. Men jeg aner ikke om det holder vand :vedikke:

 

Måske logisk.. Men f.eks. husky er jo en race kendt for at den ikke kan være alene hjemme uden at ødelægge huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene.

 

Jeg er helt enig med jer, der skriver, at der ikke er nogen race der "bare" kan, og at der skal trænes uanset om, det er en hvalp eller en omplacering. Jeg tænkte bare om muligheden for (som Hewletts teori) at nogle racer var bedre disponerede grundet racens selvstændighed/andet??

 

Jeg har også været inde og lege med tanken om hvalpenes forskellighed i kuldet. Hvilken type temperament der er bedst i forhold til dette?

 

Jeg knoklede med Simba både, da han skulle lære det, og da problemet opstod i 10 måneders alderen efter et halvt år succes. Jeg forestiller mig bare at en hund, der allerede har lært det, muligvis hurtigere og mindre hårdt (for hunden), ville kunne genoptage sine "gode" vaner.

 

Man sidder lidt tilbage med en tom følelse efter sådan en omgang "hunde/alenehjemme nedtur" og gransker sin hjerne omkring, hvad man kunne have valgt at gøre anderledes. Valgt en anden type race/ en anden type temperament/ været anderledes i opdragelsen/ fået en voksen/ osv. Specielt fordi jeg virkelig ønsker at have en bedste kammerat i en hund, gå ture, hygge og træne.

 

Susan

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var måske fornuftigt at vælge race efter behov og hvad du kan tilbyde og så tale med opdrætter og udvælge selvstændig hvalp? Nogle foretager hvalpetest og må indrømme at jeg prioriterede testen af at være alene højt. Udover det så sætte tid af til træning af at være alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nu ikke helt enig i at der ikke findes racer der er bedre eller dårligere i gennemsnit til at være alene hjemme end andre racer..

Og jeg bakkes op af statestikken!

 

Etologisk institut lavede feks engang et tjek på alle deres adfærdsbehandlinger gennem 10 år for at se hvilke tendenser der var hos de forskellige racer, køn ovs indenfor en hel masse områder.

Og en helt klar tendens til at tæver af en blid race, som feks retriever, havde større problemer med at være alene end en hanhund af selvstændig race, som feks terrrier.

 

Jeg har en god veninde som er efterhånden ret erfaren adfærdbehandler og vi har diskuteret dette, da vi begge synes der er nogen hunde som har langt større problem på dette område end andre. Og tilsyneladende er det ikke kun et spørgsmål om hunden feks er tæt knyttet til familien, da feks en schæfer typisk ikke har de store alene hjemme problemer. Jeg har i hvertfald aldrig hørt om eller kendt en som ikke var ganske cool med det (at der ryger et par sko i teenage alderen gælder ikke). Ligesådan har jeg kendt til rigtig mange terriers som også var heeelt cool. Og rigtig mange islandske fårehund, retrievere og bomuldshunde der ikke kan.

 

Så jeg har faktisk overvejet at starte en afstemning herinde om hunderace og alene hjemme..

 

Men nu synes jeg ikke racevalget skal falde alene på dette og en omplaceringshund kan meget vel FÅ problemet af at skifte hjem, især hvis den skifter i den typiske teenalder. Så skal du være sikker på dette, skal du få en hund der er + 2 -3 år og som du overtager langsomt.

 

Det er lidt pudsigt, jeg har 2 modsatte eksempler. Luna har aldrig haft alene-hjemme problemer (jo lidt, da vi flyttede, da hun var teenager, men ikke noget vildt) og schæfer på samme alder splittede hele huset af i angst:genert:

 

Jeg ved godt, at det bare er 2 eksempler, men jeg kender ingen med retrievere, der har haft alene-hjemme problemer:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var måske fornuftigt at vælge race efter behov og hvad du kan tilbyde og så tale med opdrætter og udvælge selvstændig hvalp? Nogle foretager hvalpetest og må indrømme at jeg prioriterede testen af at være alene højt. Udover det så sætte tid af til træning af at være alene hjemme.

 

Hvordan fungerer de der hvalpetests??? Og specielt alenedelen???

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan da også komme med et andet spørgsmål så:-D Hvilken race?

 

Vi er familie på 4. Min datter på 7 og jeg, samt en kat og en kanin. Vi kan godt lide at være aktive (gåture i skoven/leg i haven), bor i rækkehus, elsker hundetræning/tricks, ville gerne noget agility. Vil gerne have en mellemstørrelse hund (lidt mindre end en lab) sådan 15-20 kg. Om et år vil min datter jo så være 8.

 

Hvis udseende må komme med kan vi godt lide hunde med halvlang-langpels, men det skal ikke være afgørende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men mon ikke det bunder i kedsomhed, fremfor decideret seperationsangst ?

 

Jeg tror ikke nogen racer er mere disponibel overfor "seperations angst" end andre.. Men der findes racer som ikke bryder sig om at være skilt fra deres ejer... Huskies er en af dem.. Derfor anbefales man stort set altid at man aldrig har huskies alene... Simpelthen fordi de ikke bryder sig om at være alene.. Det har intet med kedsomhed at gøre... Jeg mener at have hørt f.eks. beaglen også er en udpræget "flok hund" ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bare man skal vælge en selvstændig race. Ikke at de er bedre til at være alene hjemme, men tror bare de har nemmere ved at acceptere det? :)

 

Jeg kan som sagt kun udtale mig om huskien.. Og de er jo kendt som værende en selvstændig race, og for at være en race som ikke kan være alene hjemme.. Så i deres tilfælde passer det ihvertfald ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 2 samojeder, den ene er meget selvstændig og ikke en klappe-kæle-putte hund, han havde super nemt ved at lære at være alene. Nummer 2 er meget kontaktsøgende, elsker at være tæt, kan åbne meget store og tunge døre og springe over ret høje ting, bare for at komme med os, ham har vi arbejdet noget mere med at lære at være alene - som endda er sammen med den ældre hund.

 

Ved der er flere med samojeder som har skulle bruge tid på alene træningen og de fleste af dem er faktisk meget kontaktsøgende.

 

Min ældste hund er forresten bestemt heller ikke bange for at blive væk fra mig på en gåtur, så han er altså stort set altid i snor, ellers er han over alle bjerge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bare man skal vælge en selvstændig race. Ikke at de er bedre til at være alene hjemme, men tror bare de har nemmere ved at acceptere det? :)

De fleste terriere - som vel kan betegnes som yderst selvstændige - kan altså også have problemer med at sku være alene, i og med at de - fx JRT og parsons - allerhelst vil følge deres mennesker igennem "tykt og tyndt"...

 

så det har ikke så meget med racen at gøren, men et spørgsmål om en grundig alene-hjemme træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bare man skal vælge en selvstændig race. Ikke at de er bedre til at være alene hjemme, men tror bare de har nemmere ved at acceptere det? :)

 

Det jeg ikke helt enig i. Alaskan malmuter gælder som en meget selvstændig race, men vi kæmper i perioder med alene hjemme. Og jeg kender flere med mutter som har samme problem.

En Alaskan er en flok-hund og selvom den er selvstændig vil den gerne være sammen med familien..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...