Hop til indhold

Udkast til (Hundelov)


Gæst CesarMillan
 Share

Recommended Posts

Du har helt ret til din mening men er ikke særlig saglig med sådan en udtalelse. Jeg kunne i samme åndedrag kalde dig en bonderøv uden sans for realiteterne, men det ville jo heller ikke være særlig høfligt vel ;-)

Gu er det ej sagligt. Det var heller ikke hensigten

 

Og ja, det kunne du da. Hvad sansen for realiteterne angår, så gentager jeg lige mit første indlæg: Prøv at kom med et forslag der ikke står "by-bo" skrevet henover med fed skrift.

ET forslag om kørekort til hund, i alle de afskygninger vi har set indtil nu, har absolut intet med virkeligheden at gøre for dem der: 1. IKKE bor i iøvrigt rimeligt specifikke områder a iøvrigt rimeligt specifikke byer.

2. dem der har noget reelt at bruge en hund til

3. dem der indtil videre ikke har udgjor et problem i første omgang, og dét er trods alt langt størstedelen af hundefolk.

 

 

Hvorfra vil du tage pengene?

Hvorfra vil DU tage pengene? Det er ikke gratis hverken at lave en ny lov, eller at håndhæve den nye lov. Tværtom så koster det ENDNU mere end at håndhæve en allerede eksisterende lov.

 

Det er nemt bare at kræve, og jeg ville da også gerne drømme om at lave en perfekt lov og med massere af håndhævelse og dyreværnspoliti osv osv. Men træerne gror altså ikke ind i himlen, desværre :-)

Jeg drømmer så HELLER ikke om dyreværnspoliti.

Vi HAR allerede rigtige politibetjente der allerede ER uddannet til at tage sig af den slags... der er bare ikke penge til at sende dem ud at udføre deres arbejde.

 

Det bliver ikke billigere at opføre et helt nyt korps, uddanne folkene, og sende DEM på gaden istedet for det vi allerede har... vel at mærke uden reelle beføjelser.

 

Anyway, jeg tror jeg har forstået at du allerhelst vil brænde grundloven og starte forfra, og det er du i din gode ret til at mene, men vi bevæger os altså ret langt væk fra emnet så ;-)

Jeg har ikke sagt noget om grundloven.

Dine grund idéer er ikke helt tossede, så langt følger jeg dig, men de er bare ikke ret realistiske, og det er realiteterne jeg helst vil forholde mig til :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 112
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

DKWichert> Inden der går Quote hell i den, så tror jeg bare jeg prøver at svare uden.

 

Du må definere hvad du mener med at der står "By-bo" hen over mit indlæg, hvis du vil have at jeg skal omformulere det, for jeg er ikke inde i dine termer for hvad det vil sige, desværre.

Du bruger meget tid på at skyde mit udkast ned, men kommer ikke selv med reelle forslag andet end "brænd den danske lov" hvilket jeg (tilsyneladende fejlagtigt) tolkede som den danske grundlov.

 

Min påstand om din manglende saglighed bygger jeg på din aggressive tilgang til mit forslag uden andet synligt formål end at fortælle mig at jeg er bybo, en ting jeg er ganske bevist om, kan jeg betro dig ;-)

Jeg har ud af alt din vrede kunne konstatere to ting - 1. at du er fortørnet over at jeg har lavet et forslag set med en by-bos øjne (jeg har ikke andre øjne!?) 2. at du gerne så den gamle hundelov genindført og håndhævet.

 

Hvad angår finansieringen af mit forslag, så redegør jeg for den del i mit første indlæg. Du mangler stadig at redegøre for hvordan du vil finansiere dit forslag, og svar denne gang gerne uden blot at stille et modspørgsmål. :-)

 

Slutligt vil jeg sige at det jeg skriver blot er et groft oplæg. Jeg er (desværre :-D) ikke i stand til at indføre noget som helst i den retning egenhændigt, så der er ingen grund til at være så fjendtlig i din tone over for mig. Du er selvfølgelig i din gode ret til at være uenig med mig, og jeg anerkender gerne din ret til at tage fejl :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Lars Barfoed meldte i forbindelse med hundeloven ud, at politiet måtte finde midlerne andetsteds, idet de for længe havde haft et sugerør i statskassen....med den in mente at der jo reelt ikke er midler til håndhævelse af noget som helst....heldigt for os der vil s***e på mundkurven og tilbyde vores hunde et ordentligt liv, om så det kræver at vi kører på landet eller står op før fanden får sko på for at gå tur....

 

Livet som listehundeejer, er slet ikke så slemt...folk er, for de flestes vedkommende, sympatiske og kan godt forstå at man f.eks. har en lang snor, så det er ikke fordi jeg føler mig ramt så hårdt som person...

 

Men min retsfølelse bliver krænket når det er laveste fællesnævner og medierne der sætter dagsordenen, især set i lyset af hvor tyndt et grundlag loven er skrevet på....

 

og selvfølgelig skal der ske noget...men der skal sgu være en konsekvens for ALLE der ikke fatter at holde hund, og ikke bare hunde der intet andet har gjort end at være født i en massiv krop eller se lidt farlig ud med kuperede ører....som DKW så ofte har sagt(og nu håber jeg da jeg tolker rigtigt), så var den gamle hundelov fin, den manglede bare at blive håndhævet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan

Hvad laver hunderegister?

 

Er det ikke bare tom administration?

 

Hentet fra deres hjemmeside:

 

Stk. 2. Dansk Hunderegister er en forening, der efter aftale med justitsministeren er stiftet af: Foreningen til Dyrenes Beskyttelse i Danmark, Dansk Kennel Klub, Dyrenes Dags Komité og Den Danske Dyrlægeforening.

 

(Jeg skriver ikke konkret, for at undgå misforståelser.)

 

Enig i hundeloven ikke hjælper, hvis der ikke er ressourcer. Der bliver sagt hunde loven var god nok som den var, hvis der var ressourcer til at håndhæve den.

 

Ressourcerne kommer ikke. Love ændre ikke meget på forholdene.

 

Men et systems design har stor betydning for de valg mennesket tager i livet. Ansvar er en sjov størrelse

 

Syntes måske klip er en god ide. Bøder forhindre ikke folk i at op føre sig uansvarligt. Det handler om at få pillet uansvarlige opdrættere og ejere ud.

Er generelt modstander af kastration og sterilisation. Men det kan udenfor et given system eller regi være et påbud og en løsning. Måske aflivning. Ved godt det lyder ekstrem.

 

Mit syn er alle skal ha lov til at havde den race, man hver især favorisere.

 

Mennesker har forskellige måder, at have og bruge hunde på. Men min mening er det ingen ret, at opdrætte eller eje hunde. Min opfattelse er at kontakten mellem opdræt og ejer før til gensidigt ansvar og et fornuftigt miljø for hunde.

 

Nogen vil tænke Dansk Kennel Klub, men det gør jeg ikke.

 

Antal af hunde afgør deres værdi. Arbejdet lagt i hunde fortæller ligeledes en værdi. Man skal hæve hundes værdi.

Mine tanker. Om det urealistisk ved jeg ikke.

 

Man kan kigge mod katte-verdenen. Der ligger måske gode ideer fra katte-entusiaster.

 

Hundeloven burde måske stille opdrætter med et større ansvar end ejerne. Tanken er utænkelig, idet man ikke kan stiller opdrætter til ansvar for andres handling.

 

Der skal vilde tanker til. Hvilket måske er urealistisk. Hvis man virkelig vil gøre noget ved problemet. Skal man skabe et system, være foregangsland, der kan eksporteres til udlandet.

 

 

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt nok er det Kat.1 jeg oftest oplever bøvl med. Ignoranter der kommer med en lille hys hund i en laaang flexi gående rund om et hjørne. De kan ikke se hvad deres hund laver.

Ellers som jeg skrev i mit forrige indlæg. Man burde tænke før man trykker på en knap - eller lade være. Netop det synes svært for mange kat.1 hundeejere hvis bemeldte knap sidder på håndtaget af en flexiline.

 

Det problem kender jeg godt. I hundeskoven er der så bare alle dem med store hunde som ikke kan forstå at deres store hund ikke skal lege med min lille hund.

 

 

Angående bidskader, så synes jeg ikke jeg der er så mange små hunde som bliver dræbt at muskelhunde.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hunderacer skal være sunde - som minimum skal man kunne forlange at hundene skal kunne trække vejret - bevæge sig - og føde normalt , i racer hvor dette ikke er tilfældet , feks racer med meget store hoveder ( hvor tæven ofte skal have kejsersnit ) eller racer med andre deformiteter , mange rynker og hudproblemer eller HD / AD - You name it - skal man tilstræbe at gøre racerne så sunde som muligt både fysisk og psykisk - DET kunne man efter min mening passende indføre i loven - det kan kun være tilfordel for hundene , men at forbyde nogle racer er stadig skørt ! men typisk for nogle politikere at tage den " nemme " løsning .

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest burde dyresex være forbudt.

Dernæst burde der indføres et hundekørekort, hvor man skal lære om ernæring, hundens behov for aktivering og familieliv. Det skal være lovpligtigt at have og være registreret elektronisk så man ikke skal rende rundt med et fysisk kort. Kortet skal bestå af en teoretisk prøve og noget praktisk undervisning. Uden kort, ingen hund.

Årligt tjek hos dyrlægen skal være lovpligtigt.

Bødestraf for overtrædelse.

Flere hundeskove/strande eller bare en "hundene slippes løs"-dag. Altså indenfor rimelige grænser, på strande, marker, fodboldbaner, parker.

Flere penge til politiet øremærket til at tage sig af sager om dyr.

Evt kunne man have nogle frivillige til i forbindelse med en dyrlæge at tage ud og besøge nye hundefamilier og få en lille snak 2-3 gange indtil hunden er 2 år. Lidt a'la en sundhedsplejerske som man sender ud til nybagte mødre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Kan huske der engang blev foreslået ren straffeattest(kan ikke huske om det er her) i kørekortet...

 

Men det ville jo så for mit vedkommende betyde farvel til hund, selvom jeg prioriterer mine hunde højere end alt andet her i livet.....

 

....

 

Alt det med hundekørekort, er en smule for "romantisk" for mig....der er ingen af os der er perfekte, og hunderacerne er bare så forskellige, at man jo knapt kan lave en "køreprøve" der kræver mere end at man kender til hundens basale behov, og jeg tænker det måske er at skyde gråspurve med kanoner...jeg tror ikke folk bliver bedre hundeejere af at kunne sætte et kryds her

 

"hunden skal føres i snor hvis:

 

__Det regner

X den ikke er under fuld kontrol

__Den ikke er blevet fodret"

 

Det er vitterligt ikke for at gøre nar ad jeres gode og konstruktive forslag, men jeg tror personligt ikke på hundekørekort, selvom jeg førhen har bifaldt idéen....

 

Hvis man samtidig holder sig for øje, at uden en særlig hundeskat el. lign., så er der formentlig slet ikke penge i kassen til at håndhæve kontrollen af det, så ville det jo bare blive symbolpolitik og ikke så meget andet...

Det er bare heller ikke så svært at være ansvarlig...det kræver fandme ikke meget at sætte snor på sin hund eller lade være med at slæbe den med i hundeskov, hvis ellers man er opgaven voksen, og er født med den fornødne selvindsigt der skal til for at forstå at man er "far" eller "mor" til en hund der ikke kan med andre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan

Man kan evt. tilføje to eller tre kategorier af kørekort, fx.:

kat. 1. Hunde op til 10kg. - Omhandler ernæring, adfærd og pleje.

Kat. 2. Hunde op til 20kg. - Ud over Kat. 1 også handler om træning, stimulering, lovgivning, lineføring og ansvar.

Kat. 3. Hunde over 20kg. - Kræver kat. 1 & 2, og løbende prøver der beviser dueligheden.

 

Ansvar er et spørgsmål om vilje. Der kan være vilje til at tage et kørekort. Forholdsvis kortvarig motivation, at leve op til et kørekort. Et andet problem med kørekort er det lukker mennesker ude, der enten lider af social angst, pstd, sociale handikaps og lignende. Det er ofte dem som nyder hundes selskab. Høre selv til kategorien.

 

Der er andre som bruger hunde på en anden måde. Og disse har måske slet ikke behov for f.eks lineføring og dressur.

 

At ha vilje til hund er ganske anderledes. Ofte der hvor ejerne fejler.

 

Jeg mener oplysnings projektet er kuldsejlet. Omgivelserne flyder med information.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan
Først og fremmest burde dyresex være forbudt.

Dernæst burde der indføres et hundekørekort, hvor man skal lære om ernæring, hundens behov for aktivering og familieliv. Det skal være lovpligtigt at have og være registreret elektronisk så man ikke skal rende rundt med et fysisk kort. Kortet skal bestå af en teoretisk prøve og noget praktisk undervisning. Uden kort, ingen hund.

Årligt tjek hos dyrlægen skal være lovpligtigt.

Bødestraf for overtrædelse.

Flere hundeskove/strande eller bare en "hundene slippes løs"-dag. Altså indenfor rimelige grænser, på strande, marker, fodboldbaner, parker.

Flere penge til politiet øremærket til at tage sig af sager om dyr.

Evt kunne man have nogle frivillige til i forbindelse med en dyrlæge at tage ud og besøge nye hundefamilier og få en lille snak 2-3 gange indtil hunden er 2 år. Lidt a'la en sundhedsplejerske som man sender ud til nybagte mødre.

 

Meget tung at løfte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan

Sunde hunde aflives i tusindvis - Politiken.dk

 

Sund hunde aflives. Ved ikke hvor sunde hundene er. Det er ikke dyrvelfærd. Kan man kalde dem overskud hunde?

 

Mere koordinering i opdræt og antal ville være godt.

 

Processen fra 0-2 år er rigtigt vigtigt. Der har opdrætter måske en opgave. Det er mere end sælge hund. Det jo ikke ansvar at markedet bare spytter hvalpe ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan evt. tilføje to eller tre kategorier af kørekort, fx.:

kat. 1. Hunde op til 10kg. - Omhandler ernæring, adfærd og pleje.

Kat. 2. Hunde op til 20kg. - Ud over Kat. 1 også handler om træning, stimulering, lovgivning, lineføring og ansvar.

Kat. 3. Hunde over 20kg. - Kræver kat. 1 & 2, og løbende prøver der beviser dueligheden.

 

Ansvar er et spørgsmål om vilje. Der kan være vilje til at tage et kørekort. Forholdsvis kortvarig motivation, at leve op til et kørekort. Et andet problem med kørekort er det lukker mennesker ude, der enten lider af social angst, pstd, sociale handikaps og lignende. Det er ofte dem som nyder hundes selskab. Høre selv til kategorien.

 

Der er andre som bruger hunde på en anden måde. Og disse har måske slet ikke behov for f.eks lineføring og dressur.

 

At ha vilje til hund er ganske anderledes. Ofte der hvor ejerne fejler.

 

Jeg mener oplysnings projektet er kuldsejlet. Omgivelserne flyder med information.

 

Er helt enig. Og jeg ligger under sammen kategori.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan

Hunderegister skal stå for udstedelse per kul og ret til hold af hund. Der skal søges om en udstedelse. Ansøgninger skal bruges til at vurdere markedet.

 

Hunderegister anslår udstedelse på bedømmelse af internathunde, rapporterede bidskader og andre forhold.

 

Hunderegister anslår der skal udstedes så og så mange af denne racer og designerhund/blandinghunde.

 

Hundregister anslår at i øjeblikket med 15000 aflivninger dette år og andre forhold, at der skal udstedes så og så mange udstedelser i år.

Det skal køres på statistik.

 

Sikkert ikke en ny ide. Det vil gøre adfærdbehandling og internater for omplacering mere effektiv. Der skal skrives en kontrakt, der indsendes og arkiveres i registret. Dertil kan man tilknytte forskellige aktører.

 

Hundene stiger i pris. Der bliver større kamp om antallet.

 

Sanktioner kan derefter debatteres.

 

Mit foreløbige udspil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er vel egentlig allesammen enige i, at der er en hel del hundeejere der ikke burde ha' hund... Og at mange af disse udgør et problem for os andre - for selv om man har den ondeste, mest aggressive hund, så ville den jo kunne holdes under kontrol så den ikke var til gene for andre - right? Så i den henseende ER det jo ejerne der er "problemet".

 

Jeg kan sagtens se at det er virkelig svært at finde en løsning der hjælper - og som er muligt at udføre i praksis. Nu har man prøvet at forbyde nogle racer, det har vist ikke hjulpet ret meget på noget som helst, plus at ifølge manges udmeldinger så er de nye regler ikke noget politiet holder ret meget øje med.

 

Idéen med et "kørekort" er jo på ingen måder ny. Og jo, i den ideelle verden ville et kørekort helt sikkert være en god ting! I den ideelle verden ville alle hundeejere komme på et rigtig godt kursus, med rigtig gode instruktører, og på den måde få øjnene op for hvad et godt hundehold er - og følge dette i hverdagen. Og i den ideelle verden ville politiet også kunne tjekke enhver hundeejer de møder på gaden, for at se om de har kørekortet i orden.

 

Men nu lever vi jo desværre ikke i den ideelle verden. Og problemerne tordner sig op allerede når man begynder at diskutere muligheden for et kørekort. Hvem skal stå for de kørekort-uddannelser? Hvem skal afgøre hvad uddannelsen skal indeholde? Hvor finder man uddannere? Hvordan sikrer man sig at uddannelsen er god nok, for alle, i hele landet? Og sidst men ikke mindst - hvem skal stå for det økonomiske, og betale uddannere, sørge for lokationer, materialer etc..? Og når uddannelsen endelig er på plads og hundeejerne har deres kørekort - har politiet ressourcer til at kontrollere hundekørekort? Jeg tror det næppe...

 

Nu kan jeg ikke huske om det var i denne tråd eller i en anden, men det her med by-bo kontra land-bo. Der er en forskel, tro mig... Jeg har boet i byen i maaaange år, også som hundeejer. Så flyttede jeg ud på landet - og folk holder viiirkelig hund på en anden måde herude. Ikke at jeg vil sige at der er her de største problemer er, der er bare andre slags problemer her end der er i byerne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan

Er ikke sikker på det har gang på jorden. Tanken er ekstrem. Måske ikke engang lovlig.

 

Tager udgangspunkt i 15000 internathunde aflivninger om året.

 

Du har nogen statistiker du vil ændre. Programmet ændre markedet efter statistikken.

 

Hundeejere tvinges til at ændre forholdene for markedet. For deres racer/hunde ellers kommer en konsekvens ingen ønsker.

 

Det kan alene isoleres til problemracer eller listeracer, hvis man vil.

 

Jeg mener det kan køre side om side med loven.

 

Det er blot en vild tanke om mekanismen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan
Hunderegister skal stå for udstedelse per kul og ret til hold af hund. Der skal søges om en udstedelse. Ansøgninger skal bruges til at vurdere markedet.

 

Hunderegister anslår udstedelse på bedømmelse af internathunde, rapporterede bidskader og andre forhold.

 

Hunderegister anslår der skal udstedes så og så mange af denne racer og designerhund/blandinghunde.

 

Hundregister anslår at i øjeblikket med 15000 aflivninger dette år og andre forhold, at der skal udstedes så og så mange udstedelser i år.

Det skal køres på statistik.

 

Sikkert ikke en ny ide. Det vil gøre adfærdbehandling og internater for omplacering mere effektiv. Der skal skrives en kontrakt, der indsendes og arkiveres i registret. Dertil kan man tilknytte forskellige aktører.

 

Hundene stiger i pris. Der bliver større kamp om antallet.

 

Sanktioner kan derefter debatteres.

 

Mit foreløbige udspil.

 

Der skal skrives en kontrakt, der indsendes og arkiveres i registret.

Derved har aktøre noget at kritisere udfra, hvis der ikke er direkte brud på dyrværnloven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke sikker på det har gang på jorden. Tanken er ekstrem. Måske ikke engang lovlig.

 

Tager udgangspunkt i 15000 internathunde aflivninger om året.

 

Du har nogen statistiker du vil ændre. Programmet ændre markedet efter statistikken.

 

Hundeejere tvinges til at ændre forholdene for markedet. For deres racer/hunde ellers kommer en konsekvens ingen ønsker.

 

Det kan alene isoleres til problemracer eller listeracer, hvis man vil.

 

Jeg mener det kan køre side om side med loven.

 

Det er blot en vild tanke om mekanismen.

 

Jamen jeg forstår det stadig ikke..? :vedikke: Er det et computerprogram du snakker om, eller hvad? Hvis statistikken viser at f.eks. schæferhunde bider mere end andre - hvad så? Skal programmet så sige at... hvad?? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CesarMillan
Jamen jeg forstår det stadig ikke..? :vedikke: Er det et computerprogram du snakker om, eller hvad? Hvis statistikken viser at f.eks. schæferhunde bider mere end andre - hvad så? Skal programmet så sige at... hvad?? :vedikke:

 

Det kan være en computer. Udbudet af schæfer går ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er altså heller ikk helt med på hvad det program skal gøre, må jeg indrømme... Det er ikke for at være negativ eller på tværs, overhovedet ikke. Jeg forstår vitterligt ikke hvordan et program skulle kunne nedsætte unødvendig avl. Det er vel opdrætterne, der skal holde op med at avle så mange hvalpe, hvis størstedelen af dem ender på internat eller bliver aflivet? Det kan et program vel ikke gøre? Eller hvordan mener du det skal fungere? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Listehundeloven er skrevet i afmagt over at man ikke kan finde ud af at lovgive overfor dem som har problemet, nemlig ejerne. Dette handler ikke om lovgivning om hunde og jeg vil ikke finde mig i at skulle udsættes for hundekørekort og lignende fordi nogle fjolser ikke kan finde ud af hvordan man opfører sig.

Grib ind overfor de mennesker som opfører sig dårligt med deres hund (uanset race) og lad vi andre have vores hunde i fred :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...