Hop til indhold

Retriever - "jordens nemmeste hund"


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Jeg mødte endda en gammel barndomskammerat på en udstilling som havde en noget mere krævende race (efter hendes eget udsagn) og hun gad ikke at have en golden, for de var for nemme, hun kunne godt lide udfordringen, hvorefter hun, da hendes egen hund gjorde udfald mod en forbipasserende hund, hev den op i kinderne og råbte den ind i hovedet :damn: Tillykke med udfordringen, din største udfordring ligger nok i at komme i trit med moderne træningsmetoder :roll: :stupid:

Tillykke til damen! Nu har hun masser af udfordringer i, at få sin hund til at respektere hende. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 108
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

 

Men kommer aldrig til at eje (andet end) bc'er.

Elsker at blive udfordret :mrgreen:

 

 

Der må åbenbart findes mere end én slags udfordringer, for det er netop af samme årsag, jeg aldrig ville have en BC. Synes ikke det er en særlig interessant udfordring at have en arbejdsglad hund :vedikke: Det er det til gengæld at være nødt til at forhandle med sin hund for overhovedet at få den til at rejse sig fra sofaen :mrgreen:

 

Men så er det jo godt at der er så mange forskellige typer hunde, der kan udfordre forskellige typer mennesker på den måde, vi hver har brug for :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

OT, men reglerne for agility i den nærmeste omegn:

Forudsætninger for at komme på begynderagility:

Hunden kommer når der bliver kaldt, der er god kontakt mellem hund og fører. Små hunde skal være minimum 1 år og store hunde skal være minimum 1½ år. Hundene må ikke være overvægtige.

:damn:

 

Sådan står der altså også i vores klub men stort set alle hundene vi træner med har taget lykkerunder på pladsen, evt lokket andre med på den. Den ene brugte de første par gange på totalt at undgå sin ejer når den tog sig en spurter, alle fik besked på at sende hunden væk hvis den kom hen til os/vores hund og det virkede super godt, nu bliver den faktisk ved hende (undtaget lige de der lykkerunder :lol:)

 

En anden stjal legetøj fra andres kurve og tasker og så er det altså også svært at få den til at komme, indtil træneren tog et pivdyr med, så kom den sgu :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har (haft, lige nu går det heldigvis bedre) nøjagtig det samme problem som TS :???: Noomi har været enormt svær at træne, hun gad ikke mad, bolde eller hvad jeg ellers fandt på, det eneste der talte i hendes verden var andre hunde og det kan altså være lidt svært at bruge som belønning :mrgreen: Jeg har også "ligget under" for den fordom, at en golden retriever er det nemmeste i verden at træne og dermed implicit at det er mig der ikke har styr på det :damn: Sjovt nok var min gamle Futte fuldstændig lydig, men det var måske begynderheld? :mrgreen: Jeg mødte endda en gammel barndomskammerat på en udstilling som havde en noget mere krævende race (efter hendes eget udsagn) og hun gad ikke at have en golden, for de var for nemme, hun kunne godt lide udfordringen, hvorefter hun, da hendes egen hund gjorde udfald mod en forbipasserende hund, hev den op i kinderne og råbte den ind i hovedet :damn: Tillykke med udfordringen, din største udfordring ligger nok i at komme i trit med moderne træningsmetoder :roll: :stupid:

 

Har mødt en viril hanhund, der som belønning, efter en agility runde, blev præsenteret for en kastrat lab. Alle hunde har det der motiverer dem. Denne hund havde fundet sin niche;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Der må åbenbart findes mere end én slags udfordringer, for det er netop af samme årsag, jeg aldrig ville have en BC. Synes ikke det er en særlig interessant udfordring at have en arbejdsglad hund :vedikke: Det er det til gengæld at være nødt til at forhandle med sin hund for overhovedet at få den til at rejse sig fra sofaen :mrgreen:

 

Men så er det jo godt at der er så mange forskellige typer hunde, der kan udfordre forskellige typer mennesker på den måde, vi hver har brug for :5up:

 

Haha - Ja, jeg kan jo godt lide at blive udfordret som træner og hele tiden skulle være et skridt foran, for at hunden ikke danner de her mini-kæder.

Men det er jo heller ikke arbejdsglæden der er udfordringen - Det er deres intelligens, skarphed og at de så hurtigt danner kæder.

Selvom drivet og arbejdsglæden såmænd også kan skabe ret store udfordringer.... En dag må jeg bevise med en video hvad jeg mener.

Tror selv nogle bc ejere ville dø lidt ved tanken om at arbejde med den ene af mine hunde :genert:

 

Hvorimod at skulle forhandle om at få hunden til at rejse sig, ville dræbe enhver motivation for træning hos mig og jeg ville synes det var røvkedeligt :lol:

 

Så ja, skønt der er en race for enhver smag og at vi er så forskellige at der er blevet lavet forskellige racer.

Og selv indenfor racerne er der stor forskel på linjer og de enkelte hunde - Så der skulle jo være rig mulighed for at få præcis de udfordringer man ønsker :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Retrieveren nemmere end hvad? Verdens nemmeste hund er den ikke og det er der nok ikke nogen race der er.

 

Ja, en labrador kan være nem at træne, men ikke nødvendigvis at opdrage.

 

En golden er bestemt ikke altid nem hverken at træne - eller at opdrage, de kan blive stædige som bare helvede og vælge samarbejde fra.

 

En lab som behandles for hårdt bliver enten selv hård i filten - eller klapper sammen som en våd sæk.

 

En golden som tages for hårdt bliver ofte selv hård og viger i visse tilfælde ikke tilbage for at bide fra sig.

 

Labberne har ofte store problemer med at være alene.

 

Man kan jo blive ved..

 

Jeg synes ikke en labrador nødvendigvis er nemmere end andre racer, udfordringerne er bare nogle andre.

 

Eksempelvis er det min erfaring af de samlende og drivende hyrdehunde er noget af det nemmeste at træne. Så er drejer det sig bare om hvad det er ejeren træner dem i - unoder eller samarbejde, de lærer jo lige så hurtigt det forkerte som det ønskede.

 

Jeg har selv i årevis måtte høre på alt det jeg fik forærende ved at have "nemme hunde". Min første DcH hund var en skt. bernhard/hønsehund mm. blanding (hun lignede en lab blanding) som var redningshund og nåede Eliteklassen + DM. Det var fordi hun var så supernem.. Host host.. var der noget hun ikke var, var det nem.

 

Pelle er en nem hund, for mig, men ville garanteret ikke være det for naboen. Det handler jo også om færdigheder og indsigt, holdning og metoder når man har hund, ikke kun om hunden, men det må man bare tage med når andre kun ser det mere eller mindre færdige produkt af al den tid man har investeret i sin hund :-)

De ser lydhørhed, fællesskab og forståelsen mellem hund og ejer osv. og tilskriver det hele hunden :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har mødt en viril hanhund, der som belønning, efter en agility runde, blev præsenteret for en kastrat lab. Alle hunde har det der motiverer dem. Denne hund havde fundet sin niche;-)

 

Ja i den situation kan det selvfølgelig godt lade sig gøre, det er bare lidt svært pludseligt at hive en fremmed hund op af inderlommen når hun f.eks. er på vej ned i et mudderhul :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes tit man hører (eller læser, også herinde) at en retriever (oftest står der labrador, men også nogen gange bare retriever), er så let at træne, ikke behøver meget motion osv.

 

Og synes også der kan være en tendens til at folk tror man er kommet enormt let til alting, fordi man har valgt en retriever. Eks. har jeg flere gange hørt at det er snyd fordi jeg ikke har haft problemer med apporten, fordi min hund jo er født til det. Men fakta er at jeg faktisk har arbejdet meget med apport, for at få den til at blive som jeg gerne vil have den, og jeg har også haft en lang periode hvor jeg måtte træne det rigtig meget. Og nej, min hund er faktisk ikke voldsom apportlysten, selvom han er en retriever. Så føler bestemt ikke at jeg er kommet lettere til apporten end så mange andre :vedikke:

 

Synes bare der er sådan en tendens til at nogen tror man kommer sovende til det hele, fordi det er en retriever man har, og den er så nem! Ja det er en let og nem hund, og jeg elsker at have retriever. Det er jo ikke uden grund. Men er bare ikke enig i den holdning at det er SÅÅÅ meget lettere at træne en retriever end mange andre hunde.

 

Eks. så er min retriever ikke særlig boldfikseret (det har vi dog trænet på så det er blevet meget bedre), og han er heller ikke særlig madglad. Det giver lidt en udfordring med træningen nogen gange. Alligevel hører man ofte "jamen det er jo let at træne din hund, for den elsker mad fordi det er en retriever". Suk.

 

Bliver bare lidt øv over at folk tror alting bare har været nemt, for det har det ikke altid. Vi har også arbejder med en masse ting, og vi har også taget nogle kampe som skulle tages (altså ikke i bogstaveligste forstand :blink:).

 

Og ang. motion og aktivering så mener jeg at en retriever har krav på begge dele, og ikke bør spises af med 1/2 time i flexline om dagen. Den vil sikkert affinde sig med det, men det vil ikke være rimeligt overfor den.

 

Vil lige tilføje at jeg godt ved at en retriever ER lettere end visse andre racer, men det betyder jo ikke at det ikke har krævet en masse arbejde at træne hunden alligevel. Og bliver lidt harm når folk med en eks. selvstændig race påpeger at det er let for én, fordi man jo har en retriever. Ja det er måske LETTERE for mig med nogle ting, men det betyder ikke at det er let. (Og så køb da en retriever hvis du synes den er så meget lettere lille dame med en spidshund :mrgreen:)

 

Altså nu skal det ikke forståes som at jeg går og hidser mig op i tide og utide over det, og det er heller ikke myntet på nogle bestemte personer overhovedet, det er mere en generel undren. Så nu vil jeg rigtig gerne ligge op til debat omkring det:

 

Hvad mener I andre med retrievere? Hører I også disse ting?

 

Hvad med jer der ikke har retrieverer? Hvordan opfatter i retrieveren, og mener I at man kommer let til tingene med en retriever?

 

Mvh. en måske nærtagende HF-bruger :klap:

Jeg tror, at alle hundeejere har problemer uanset hvilke andre racer de vælger. At en hund er lærenem er jo ikke ensbetydende med at alt går glat.Og der er jo ingen hunde, der er født til at kunne klare en opgave på den måde, som vi gerne vil have det :-D Det kræver da stadig en del træning at få en øvelse til at se ud, som man lige præcis gerne vil have det. Som du siger, kan man jo gøre det nemmere for sig selv ved at vælge en race, der er avlet til at kunne det, som man gerne vil have. Men det er jo ikke ensbetydende med, at man kommer sovende til det :-D Det er bare nogle forskellige problematikker, der kan gøre sig gældende alt efter hvilken race man har valgt.

 

Og så til spørgsmålet: Nej, jeg hører ikke de ting. Og jeg træner ikke noget, så jeg kan jo egentligt ikke rigtig udtale mig om hvor nemt eller svært det ville være. Men jeg kunne fx. få en udfordring ved at han tygger rigtig meget i apportgenstande. Og at han har ret svært ved at styre hans glæde, når han skal gå spor, så han misser en masse godbidder, fordi han ikke koncentrerer sig. Og der er sikkert en hel masse andet, der kunne finpudses :-D Så jeg ville klart protestere, hvis nogen udtalte sig om hvor nemt det er at træne Bobo. Han er nok i den nemme ende (i hvert fald ift. andre hunde jeg har haft) men det betyder jo ikke, at han ikke har hans "svage" sider.

Link til indlæg
Del på andre sites

De kan ikke se det som et problem at en retriever er for hurtig på sporet (jeg aner ikke selv hvad det betyder :engel: ) )

Det betyder bare, at hunden spæner af sted i stedet for lidt mere omhyggeligt at udrede sporet. Dette har to minusser - det ene, at hunden vil risikere at gå over knæk, det andet at dommeren bliver skidesur over at skulle spæne efter på en måske ujævn pløjemark. Husk på, at han skal gå efter masser af hunde på dagen og så bliver han træt i fusserne. :cool:

 

Sorry for OT.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sværeste for mig, ville være en border, for de forstår ikke, at jeg laver fejl, men tager alt alvorligt - var på et hold, med en, der klikkede lige så kikset som mig og hendes border lavede længre og længre kæder (trænede felt og den endte med at stå pænt på feltet, men lavede et helt cirkusnummer, mens den stod der, løftede forben, bagben, kiggede til højre, løfte ben etc).

:banan:

 

Bare nysgerrig - hvorfor er lydighed ikke til små hunde? Bortset fra springet, som er urimeligt højt for små.

Også små hunde er gode til lydighed. Selv en pekingeser kan komme i LP3 i DKK. Det er altid et spørgsmål om førerens dygtighed.

 

Men nogle små hunde må have svært ved det hjernedøde løbearbejde i A-klassen i DcH. Det er måske det, der menes?

Link til indlæg
Del på andre sites

De små hunde skal gøre det samme som de store - på den samme tid. Dvs. de skal finde eks. 4 genstande på samme antal minutter som eks. en retriever. Også selvom det er i tæt lyng hvor det tager lang tid for en lille hund at kæmpe sig igennem - der har retrieveren altså en fordel med sine lidt længere ben - den kan hurtigere komme rundt og kan tage fært over lyngene. Det samme i eftersøgningen hvor hunden skal løbe rigtig rigtig meget i skoven (igen på tid). En stor hund kommer altså hurtigere frem. Og så er nogle dommere så strenge at de kan finde på at stoppe en lille hund og sige at den ikke søger - blot fordi den har næsen højt (for at få fært i eks. tæt lyng) og ikke har næsen nede som de store hunde jo naturligt har, fordi de er det højere.

 

Så der bliver ikke taget hensyn til de små hunde i DcH - desværre.

Der skal heller ikke tages hensyn til de små racer (bortset fra apportbukkens størrelse og vægt). De små racer er udmærket i stand til at gennemsøge et felt, og man vil oftest netop se dem stille sig på bagbenene og sniffe ud i luften for at få fært. Og så ellers drøne fremad igen. Og ingen dommer ved sine fulde fem ville finde på at kommentere næsehøjden i et feltsøg. Dommerne siger kun noget, hvis hunden står stille og ikke bestiller noget, hvilket jo er meget rimeligt.

 

Jeg tror, at du forveksler det med sporet, hvor en dommer kan trække, hvis h*n synes, at hunden støver for meget - skønt netop denne måde skægt nok er naturlig for den allerbedste til at gå spor, nemlig blodhunden. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med jer der ikke har retrieverer? Hvordan opfatter i retrieveren, og mener I at man kommer let til tingene med en retriever?

Hvis dit mål med en hund er uden det store besvær at tage div. sporprøver, skal du vælge en blodhund. Er målet at optræde i cirkus, vil et par småpudler i forskellige farver være en god idé. Ønsker du at hyrde får, bør du seriøst overveje en border collie.

 

Men vælger du hund med henblik på at træne i DKK, DcH eller Beredskabet, så er en labrador yderst velegnet, for JA - med en retriever vil man der generelt komme nemmere til mange ting end fx med en Skt. Bernhardshund.

 

Men jeg må indrømme, at jeg slet ikke forstår, at det skulle være et problem, hvad andre mennesker mener om din "nemme hund"? Folk siger så meget - lad dem da. Det burde ikke betyde en hujende fis. De siger det såmænd alligevel, uanset hvad du så end prøver at forklare dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal heller ikke tages hensyn til de små racer (bortset fra apportbukkens størrelse og vægt). De små racer er udmærket i stand til at gennemsøge et felt, og man vil oftest netop se dem stille sig på bagbenene og sniffe ud i luften for at få fært. Og så ellers drøne fremad igen. Og ingen dommer ved sine fulde fem ville finde på at kommentere næsehøjden i et feltsøg. Dommerne siger kun noget, hvis hunden står stille og ikke bestiller noget, hvilket jo er meget rimeligt.

 

Jeg tror, at du forveksler det med sporet, hvor en dommer kan trække, hvis h*n synes, at hunden støver for meget - skønt netop denne måde skægt nok er naturlig for den allerbedste til at gå spor, nemlig blodhunden. :shock:

 

Jeg er ikke helt enig. Når jeg f.eks. tænker på min cairn, vilke hun i princippet kunne det samme som min labrador, men de små hunderacer skal arbejde mere end de store.

Skulle Trille f.eks. lave et frit søg i skov eller på roemark ville hun fysisk skulle bruge langt mere energi end mere højbenede hunde.

Det samme på runderingen. Hun ville kunne falde for tidsfristen hvis hun flere gange skulle udenom kvasbunker, væltede træer mv. som større hunde bare hopper over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt enig. Når jeg f.eks. tænker på min cairn, vilke hun i princippet kunne det samme som min labrador, men de små hunderacer skal arbejde mere end de store.

Skulle Trille f.eks. lave et frit søg i skov eller på roemark ville hun fysisk skulle bruge langt mere energi end mere højbenede hunde.

Det samme på runderingen. Hun ville kunne falde for tidsfristen hvis hun flere gange skulle udenom kvasbunker, væltede træer mv. som større hunde bare hopper over.

Kun de færreste hunde uanset race når alligevel op i A- og E-klassen, så spørgsmålet stor hund/lille hund er heldigvis ikke så stort. I B-klassen kan også små hunde snildt lave en god rundering. Men kun få små hunde ville kunne klare løbearbejdet i A- og E-klassens eftersøgning, hvor det betyder mere (?), om hundens mange udslag er lange nok end det gør, om hunden finder det, der jo oprindeligt er formålet med al eftersøgning: at finde nogen, der er blevet væk (figuranter).

 

I mine øjne bør feltsøg faktisk ikke være et problem for selv en lille hund og da slet ikke for en robust lille arbejdshund som en cairn terrier, der er udholdende i sit søg og som i dén grad kan bevæge benene. Ja, den bliver mere træt end en stor hund, men det mærker en cairn vist først bagefter. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt sjovt, at alle mener deres race er alt andet end den nemmeste - jeg vil påstå, papillon og chorkie er de absolut nemmeste, for det er da lykkedes mig, at lære dem noget :engel:

 

Det er nok fordi ens problemer altid er meget større, end hvis det var andre der havde dem :lol: og så tror jeg også at vi forsøger at diskutere om rundetårn er højere end et tordenskrald.

 

For mit eget vedkommende kan jeg heller ikke lade være at irritere mig, for folk har altid travlt med at sætte et stempel der enten siger, at din hund er latterlig nem eller at du er latterlig dårlig, alt afhængig af om det går godt eller skidt. En hund, hvis race har ry for at være f.eks. stædig har enten en skide dygtig ejer, eller går det skidt, så er det jo fordi hunden er en (sæt selv ind). Det er lidt det samme som at sige til en overvægtig at det er ligeså slemt at være undervægtig. Gu er det da ej, for de dømmes jo ikke med negative tillægsord af resten af samfundet. Dem har man bare ondt af, hvis man altså ikke misunder dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kun de færreste hunde uanset race når alligevel op i A- og E-klassen,

 

For hvem gider forsøge? Jeg gad ikke med en lille hund, det er helt sikkert, af de årsager jeg beskrev i det andet indlæg

 

 

så spørgsmålet stor hund/lille hund er heldigvis ikke så stort.

 

Sikkert ikke og det sætter DcH's slogan "DcH for alle" lidt i perspektiv for problemet "burde" være stort

 

I B-klassen kan også små hunde snildt lave en god rundering. Men kun få små hunde ville kunne klare løbearbejdet i A- og E-klassens eftersøgning, hvor det betyder mere (?), om hundens mange udslag er lange nok end det gør, om hunden finder det, der jo oprindeligt er formålet med al eftersøgning: at finde nogen, der er blevet væk (figuranter).

 

Netop

 

I mine øjne bør feltsøg faktisk ikke være et problem for selv en lille hund og da slet ikke for en robust lille arbejdshund som en cairn terrier, der er udholdende i sit søg og som i dén grad kan bevæge benene. Ja, den bliver mere træt end en stor hund, men det mærker en cairn vist først bagefter. :cool:

 

 

ja og bagefter skal den stadig levere

 

Det er lidt sjovt, at alle mener deres race er alt andet end den nemmeste - jeg vil påstå, papillon og chorkie er de absolut nemmeste, for det er da lykkedes mig, at lære dem noget :engel:

 

Måske har du bare de klogeste hunde :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

For hvem gider forsøge? Jeg gad ikke med en lille hund, det er helt sikkert, af de årsager jeg beskrev i det andet indlæg

Sikkert ikke og det sætter DcH's slogan "DcH for alle" lidt i perspektiv for problemet "burde" være stort

 

ja og bagefter skal den stadig levere

 

 

Der er en langhåret dværggravhund, der går nordisk spor, og jeg har selv været på bjergvandring flere gange med mine dværgpinschere, de kunne løbe en hel dag i bjergene uden problemer.

 

Så små hunde kan sagtens være udholdende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler jo også om færdigheder og indsigt, holdning og metoder når man har hund, ikke kun om hunden, men det må man bare tage med når andre kun ser det mere eller mindre færdige produkt af al den tid man har investeret i sin hund :-)

De ser lydhørhed, fællesskab og forståelsen mellem hund og ejer osv. og tilskriver det hele hunden :sjov:

 

Ja, det hører jeg også (så det er ikke kun ejere af retrievere og bordere, der får den ;-)) - at jeg er heldig, at Tyson er førerfokuseret og samarbejdsvillig og derfor er let at arbejde med. Det er han bestemt også, og jeg synes også, at han er nem at træne. Men jeg har altså også lagt rigtig, rigtig megen energi og tid i at styrke vores relation og fælles forståelse og i at oparbejde stor motivation og arbejdsglæde i ham. Jeg tror da selv, at jeg har det lettere med Tyson, end hvis jeg f.eks. havde en, well, basset eller malamute (også bare fordi de ikke ville passe til mit temperament, men det er så en anden sag), fordi det ligger naturligt til ham at have lyst til at samarbejde med mig. Men derfor har jeg jo stadig lagt rigtig meget træning i ham. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...