Hop til indhold

Stamtavle vs blandingshunde i agility (landshold)


Hoppebolden
 Share

Recommended Posts

Mig der skriver tåget - jeg mener da at DM er åbent også for hunde uden tavle?

 

Jeg har altid troet DM var åbent for alle' date=' men vindertitlerne var ikke.

 

du kan godt blive danmarksmester, men ikke få titlen champ? den er forbeholdt tavlehunde?[/quote']

 

Altså - de eneste ting indenfor agility i DK, der kun er for hunde med tavle, er vel landshold og championater??

Ej, det er da også forvirrende, når man ikke lige er inde i den verden :lol: Så man kan godt deltage i DM, man kan bare ikke blive champion eller være med til hold mesterskaber? Er det rigtigt forstået?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 97
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Altså - de eneste ting indenfor agility i DK, der kun er for hunde med tavle, er vel landshold og championater??

Ja, indtil videre....

 

men hvis det sker at, det ændres, hvad ville argumentet så være for at udelukke hunde u. tavle?

 

synes også det med championater er dybt fjollet. Hunden har lavet den samme præstation uanset baggrund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, det er da også forvirrende, når man ikke lige er inde i den verden :lol: Så man kan godt deltage i DM, man kan bare ikke blive champion eller være med til hold mesterskaber? Er det rigtigt forstået?

Undskyld hvis jeg også er med til at forvirre.

 

Tidligere kunne alle hunde også deltage ved rally DKK dm - ikke mere. Nu kun hunde med tavle.

 

har hørt at det samme sker med dkks agility dm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, det er da også forvirrende, når man ikke lige er inde i den verden :lol: Så man kan godt deltage i DM, man kan bare ikke blive champion eller være med til hold mesterskaber? Er det rigtigt forstået?

Såvidt jeg ved, er DM åbent også for tavleløse. Men alt med landshold (NM, EM, VM) er lukket land uden tavle. I stedet for championat får man en "mestertitel" hvis hunden ikke har tavle, da championaterne i bund og grund også er sådan en FCI-ting.

 

Ja, indtil videre....

 

men hvis det sker at, det ændres, hvad ville argumentet så være for at udelukke hunde u. tavle?

Hvis det skulle ske, så kræver det jo for det første at DKK overtager DM. Og det tror jeg søreme ikke de har lyst til, de er jo i skrivende stund meget interesserede i at gi' de nationelle stævner fra sig. Og så ville deres argument (eller rettere sagt bevæggrund) vel sandsynligvis være det samme - at de vil lave et DM for sine egne stambogsførte hunde..? :vedikke: Men noget fornuftigt argument, det vil man få svært ved at finde...

synes også det med championater er dybt fjollet. Hunden har lavet den samme præstation uanset baggrund.

Championaterne er jo også noget der har med FCI at gøre. Du kan jo bli' nordisk og international champion og hvad har vi, og der er jeg overhoved ikke inde i hvordan det hænger sammen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt dit eksempel, men i dette tilfælde er det jo noget lidt andet. Synes jeg....

 

Agility er en sport, hvorfor skal ekvipager udelukkes fordi hunden ikke har en stamtavle? Hvis vedkommende melder sig ind i det krævede forbund, kvalificerer sig og fx betaler på lige fod med andre medlemmer, så bliver de jo ikke forfordelt eller snyder?

 

DKK interesserer sig for tavlehunde, alle kan bare lave deres eget DM, det er helt åbent, DKK har ikke monopol, de har bare et DM, som de kalder for DM, du kan sagtens lave et og invitere udvalgte, kun tillade bastarder etc. Det er ikke noget regeringsmæssigt, lovmæssigt eller på anden måde noget DKK har fået 'lov' til, de laver det bare.

 

Det er ikke hunden der er forkert, det er den manglende stamtavle, der går mod DKK's interesser og formål.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK interesserer sig for tavlehunde, alle kan bare lave deres eget DM, det er helt åbent, DKK har ikke monopol, de har bare et DM, som de kalder for DM, du kan sagtens lave et og invitere udvalgte, kun tillade bastarder etc. Det er ikke noget regeringsmæssigt, lovmæssigt eller på anden måde noget DKK har fået 'lov' til, de laver det bare.

 

Det er ikke hunden der er forkert, det er den manglende stamtavle, der går mod DKK's interesser og formål.

 

Der gjorde du det sq igen - formulerede det perfekt!

 

Jeg er på ingen som helst måder interesseret i at man udelukker tavleløse hunde fra hverken stævner eller DM, det synes jeg ville være latterligt. Men når man betænker DKK's/FCI's interesser og formål, så kan jeg godt forstå at de gerne vil holde de store ting for de hunde der er stambogsførte hos dem, og som dermed fremmer deres interesser.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK interesserer sig for tavlehunde, alle kan bare lave deres eget DM, det er helt åbent, DKK har ikke monopol, de har bare et DM, som de kalder for DM, du kan sagtens lave et og invitere udvalgte, kun tillade bastarder etc. Det er ikke noget regeringsmæssigt, lovmæssigt eller på anden måde noget DKK har fået 'lov' til, de laver det bare.

 

Det er ikke hunden der er forkert, det er den manglende stamtavle, der går mod DKK's interesser og formål.

 

Jep jep, men hvis du laver noget ud over deres ønsker bliver du truet med eskludering og dommere med at blive smidt ud

 

Jeg har lige lavet nye udtagelse kriterier til WAO i år, men bliver nok desværre nød til at flytte datoen, derfor har jeg endnu ikke annoceret arrangementet. Så lige så snart Linda og jeg får det sidste på plads, så spammer jeg agilityverden med det og bliver endnu engang truet på liv og levned.

 

I kan få en for smag her, men kig ikke på datoen.

 

Hold udtagelse til WAO | Just another WordPress.com site

 

Den der vinder verdensmesterskabet pt, er verdens bedste stambogsførte agilityhund, ikke verdens bedste.

 

EO startede som WAO og eksistere nu som det officielle Europamesterskab i agility med bastarder og det hele, og med kennelklubbens velsignelse, mon ikke det kommer til WAO også engang

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK interesserer sig for tavlehunde, alle kan bare lave deres eget DM, det er helt åbent, DKK har ikke monopol, de har bare et DM, som de kalder for DM, du kan sagtens lave et og invitere udvalgte, kun tillade bastarder etc. Det er ikke noget regeringsmæssigt, lovmæssigt eller på anden måde noget DKK har fået 'lov' til, de laver det bare.

 

Det er ikke hunden der er forkert, det er den manglende stamtavle, der går mod DKK's interesser og formål.

Så er det jo netop også de forkerte (FCI internationalt og DKK nationalt) som står for afholdelsen af den slags mesterskaber, da det som sagt ikke er repræsentativt, da alle ikke kan være med.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK - som også arrangerer ag DM?!?

 

Jeg er faktisk meget forvirret lige nu.... Hvem pokker er det nu som har fortalt mig det med rally DM? (Tænker højt...)

 

Der har været en hel facebook storm om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg er så fanatisk, at jeg sagtens kan se logikken, jeg vil gerne være med til at fremhæve tavleopdræt over gadekryds. Og DKK er ikke 'sat til' at arrangere DM, alle, også DCH kan arrangere et DM, der findes stadig ingen over-myndighed, der kan sige, at det ene DM vil være bedre end det andet. I weightpull er der to forbund, begge har DM og VM (tror jeg nok), det kan man jo 'bare' gøre i Rally også. Alle kan købe en resultatbog til DKK, jeg kan derimod ikke købe en resultatbog til DCH uden at træne i en DCH-klub, det synes jeg personligt er mere ekskluderende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dch har DM i både agility og rally. For mig er det det rigtige.

Og jeg fremhæver gerne en bastard over en tavlehund. Hvis mine venner vi have en dsk/svensk, en fransk bulldog så vil jeg helst finde noget godt uden tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem arrangerer rally-DM?

 

Hos DKK er det deres rally-udvalg. For at kvalificere sig skal man (udover et godt resultat) have en stambogsført hund og være medlem af DKK.

 

Til DCH's DM er det nok at være medlem af en DCH lokalforening - og så selvfølgelig gode resultater i kvalifikationen.

 

Der er altså to DM'er hvert år

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det jo netop også de forkerte (FCI internationalt og DKK nationalt) som står for afholdelsen af den slags mesterskaber, da det som sagt ikke er repræsentativt, da alle ikke kan være med.
Det er fuldstændig rigtigt, men det kræver jo at nogen gør arbejdet og skaber et alternativ. Da jeg var yngre og mere vred, forsøgte jeg to gange at starte en klub for tavleløse hunde, men opbakningen var simpelthen for lille. Og jeg har ikke tal på hvor mange dygtige hundesportsfolk, jeg har mødt, som var kede af at deres muligheder stoppede ved DM, men som ikke gad gøre noget ved det. Svaret er hver gang: "Jeg køber en tavlehund næste gang", og mon ikke det er hele meningen med at tingene er som de er? :evil:
Link til indlæg
Del på andre sites

Rally DM hos DKK er rigtigt nok blevet lukket land i år for de tavleløse - sådan har det ikke altid været... Det kan tænkes du har hørt det fra mig, da jeg hidsede mig pænt meget op da jeg fandt ud af det og startede en mindre facebook storm på DKKs hjemmeside, for at høre om jeg ville få nedsat tilmeldingsgebyr til konkurrencer fra nu af... Jeg har ingen ambitioner om DM i rally, og hvis jeg havde, kunne jeg jo vælge at kvalificere mig hos DCH istedet, men princippet i det var bare så langt ude...

 

Der er 2 DM'er hvert år - et hos DKK og et hos DCH.

Hos DCH skal man være medlem af klubben og en lokalforening, samt have de adgangsgivende resultater inden for den givne sport, for at kunne deltage.

Hos DKK skal man være medlem af klubben, hunden skal have tavle i klubben og have de adgangsgivende resultater indenfor den givne sport (i alle andre discipliner end agility indtil videre hvor tavleløse også kan deltage - op indtil 2011 var rally også åbent for de tavleløse). Hvis de laver det om i agility er det nyt for mig? Men de gjorde det jo også diskret og hemmeligt med rally iår, så vi først opdagede det flere måneder senere :evil:

 

Mht til de "store" konkurrencer: NM, VM osv. Så er de kun de officielle landshold - og disse landshold er kun for FCI hunde. Selvom jeg godt forstår grunden til dette - så synes jeg stadig det er tåbeligt, at udelukke en kæmpe del af hundene i verden til disse store konkurrencer.

 

World agility Open - som var den jeg løb sidste år - er et "alternativt" VM, hvor alle har mulighed for at deltage - såfremt man kan udtages til holdet. Det samme gjorde sig gældende før i tiden med European Open, men den er nu accepteret og sponseret af FCI - så man har lov at håbe, at det samme kommer til at ske for WAO.

 

Og så lige med hensyn til det med championater, så har det intet at gøre med DM /VM osv. championater opnået i hundesport, som fx rally og agility, kan opnåes af alle, men da kun tavlehunde kan opnå titlen champion får vi andre titlen "mester". Kravene til at opnå titlen er dog de samme. Titlen findes ikke hos DCH.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jamen hvis DKK har taget helt over, så kan det da sagtens tænkes at også DM på et tidspunkt bli'r kun for tavlehunde, hvem ved..? Det synes jeg nu godt nok ville være liiiidt... :roll:

 

Ja, sådan var vi også mange, der tænkte, da de lavede rally-DM om til kun at være for tavlehunde (på trods af at jeg ikke laver særligt meget rally - men det er princippet.

 

Svaret er hver gang: "Jeg køber en tavlehund næste gang", og mon ikke det er hele meningen med at tingene er som de er? :evil:

 

Sådan lyder svaret også fra min side. Og jeg har trods alt nogle muligheder med min blandingshund i "min" sport (HTM/Freestyle). Ikke-tavlehunde kan være med i Årets Hund-konkurrencen (det kan de ikke i LP), og de kan blive udtaget til landsholdet til European Open. Der er ikke noget DM i HTM/FS, men hvis der var, er jeg ret sikker på, at det også ville være åbent for ikke-tavlehunde. Det har så primært noget at gøre med, at de personer i DKKs aktivitetsudvalg, der er ansvarlige for HTM/FS, er pro-inklusion (det er de mennesker, der er ansvarlige for rally, tydeligvis ikke :???:). Men ikke-tavlehunde er udelukket fra at blive udtaget til NM og VM, da det ligger i FCI-regi, og det synes jeg er vildt ærgerligt. Så næste hund bliver med tavle, så jeg ikke på forhånd er diskvalificeret fra at blive udtaget.

 

Jeg ville også være rigtig, rigtig ærgerlig over, hvis DKK-DM også blev ændret, så det kun var for tavlehunde. Vi har ganske vist ikke været med endnu, men jeg håber da på, at vi kvalificerer os på et eller andet tidspunkt, og så ville det bare være for bittert ikke at kunne komme med pga. tavlen (så tror jeg for øvrigt også, at stævnearrangørerne mister en del tilmeldingsgebyrer, for så er der nok en del med blandingshunde, der fravælger at løbe de åbne klasser).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem arrangerer rally-DM?

 

 

Det gør DKK.

 

Sådan lyder svaret også fra min side. Og jeg har trods alt nogle muligheder med min blandingshund i "min" sport (HTM/Freestyle). Ikke-tavlehunde kan være med i Årets Hund-konkurrencen (det kan de ikke i LP), og de kan blive udtaget til landsholdet til European Open. Der er ikke noget DM i HTM/FS, men hvis der var, er jeg ret sikker på, at det også ville være åbent for ikke-tavlehunde. Det har så primært noget at gøre med, at de personer i DKKs aktivitetsudvalg, der er ansvarlige for HTM/FS, er pro-inklusion (det er de mennesker, der er ansvarlige for rally, tydeligvis ikke :???:). Men ikke-tavlehunde er udelukket fra at blive udtaget til NM og VM, da det ligger i FCI-regi, og det synes jeg er vildt ærgerligt. Så næste hund bliver med tavle, så jeg ikke på forhånd er diskvalificeret fra at blive udtaget.

 

Jeg ville også være rigtig, rigtig ærgerlig over, hvis DKK-DM også blev ændret, så det kun var for tavlehunde. Vi har ganske vist ikke været med endnu, men jeg håber da på, at vi kvalificerer os på et eller andet tidspunkt, og så ville det bare være for bittert ikke at kunne komme med pga. tavlen (så tror jeg for øvrigt også, at stævnearrangørerne mister en del tilmeldingsgebyrer, for så er der nok en del med blandingshunde, der fravælger at løbe de åbne klasser).

 

Sådan var svaret også fra min side og næste hund blev ganske rigtigt en hund med rigtig tavle. Nu var jeg så heldig at jeg fik dispensation til at få tavle på Carla, men det kunne de ligeså godt have nægtet mig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør DKK.

 

 

 

Sådan var svaret også fra min side og næste hund blev ganske rigtigt en hund med rigtig tavle. Nu var jeg så heldig at jeg fik dispensation til at få tavle på Carla, men det kunne de ligeså godt have nægtet mig!

 

Og hvis du konkurrerede i HTM/FS med hende, ville hun stadig ikke kunne blive udtaget til landsholdet til NM og VM, da hunden der skal have FCI-tavle tre generationer tilbage (jeg ved ikke, om det også gør sig gældende i LP og AG).

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvis du konkurrerede i HTM/FS med hende, ville hun stadig ikke kunne blive udtaget til landsholdet til NM og VM, da hunden der skal have FCI-tavle tre generationer tilbage (jeg ved ikke, om det også gør sig gældende i LP og AG).

 

Ja så er man jo lidt ligevidt.

Aner ikke om det gælder i LP og AG også - og umiddelbart tror jeg ikke det bliver en stor bekymring for mig :blink: Landsholdet med hende er vist laaaangt væk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...