Hop til indhold

Var det nu også nødvendigt ????


Tullemus
 Share

Recommended Posts

Det er da ialtfald under ingen omstændigheder rimeligt at politiet overlader det til en tilfældig landmand at aflive et dyr ! Politi & Falck har adgang til at aflevere fundne dyr på internater , man kunne have lokket hunden i en fælde ( der kunne være sat op i den lade hvor hunden åbenbart holdt til ) med noget mad , hvis hunden ikke var blevet fodret i flere dage ville det vel ikke være umuligt at lokke den, lidt madrester har landmanden nok råd til at give hunden, hvis vedkomende har større udgifter kan man vel godt forestille sig at hundens ejer ville betale dem for at få sin hund igen !

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi der faktisk gik et par dage hvor de forsøgte at efterlyse ejeren inden den blev skudt!

Så ejeren har yderligere virkelig haft tid til også at efterlyse sin hund - og et godt sted at starte er hos politiet, for at høre om de skulle have "fået den ind".

Hunden døde uden stress, og mærkede højst sandsynligt ikke hvis den er skudt rigtig - den led mindre nød end hvis man skulle forsøge fange den, indespærer den hvor den vil nå et ekstremt højt stress niveau!

 

Jo. det er jeg med på. Men det jeg mener, og nok ikke formulerede særligt godt, er at det kunne jo tænkes at den ER efterlyst i et andet distrikt, men simpelthen er løbet for langt til at lokalpolitiet det pågældende sted er opmærksom på efterlysningen. Som flere i denne tråd også skriver, er jeg også bange for at politiet ikke bruger ressourcer på samarbejde mellem distrikter i denne slags sager. Synes jeg efterhånden man har kunne fornemme mange gange.

 

Er ikke enig med dig i det markerede. Men i sidste ende, kan ingen af os jo vide hvad der i virkeligheden ville være mest værdigt i forbindelse med aflivningen af netop denne hund. Min hund ville reagere med et meget højt stressniveau og blive rigtig bange, hvis den blev spærret inde et fremmed sted, sammen med en fremmed mand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville godt nok være ked af, hvis det var min hund, der blev skudt på den der måde. Så kan man argumentere for, at jeg ikke havde passet godt nok på min hund, hvis den kan blive skudt i en fremmed mands lade, og det er nok også rigtigt. Men jeg synes da som minimum at man skal finde ud af hvor hunden hører til, før man skyder den.

 

Og når det nu er sådan, at en hund der bliver efterlyst i én politikreds ikke nødvendigvis er efterlyst i de omkringliggende politikredse, så er det heller ikke stedet jeg ville starte med at efterlyse min hund. Hunde kan løbe langt, hvis de først bliver væk og ikke kan finde hjem og så kunne jeg efterlyse hunden på mange politistationer, tænker jeg :hmm: Så jeg tænker, at det ikke er ensbetydende med at hunden ikke er blevet efterlyst, fordi politiet ikke lige ved at den er efterlyst.

 

I hvert fald synes jeg det er en overilet handling at skyde hunden, når man ikke engang ved om den hører til et sted. Jeg synes ikke man kan konkludere, at den ikke har et hjem, fordi en (for den) fremmed mand ikke kan komme til den. Det er jo ikke labradorer alle sammen, som typisk elsker alle mennesker. Nogle racer/blandinger er lidt forbeholdne overfor fremmede. Og måske var den også bange, hvilket vel heller ikke hjælper på det.

Jeg synes det er lidt en trist udvikling, hvis det skal til at være normen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi der faktisk gik et par dage hvor de forsøgte at efterlyse ejeren inden den blev skudt!

Så ejeren har yderligere virkelig haft tid til også at efterlyse sin hund - og et godt sted at starte er hos politiet, for at høre om de skulle have "fået den ind".

 

Hunden døde uden stress, og mærkede højst sandsynligt ikke hvis den er skudt rigtig - den led mindre nød end hvis man skulle forsøge fange den, indespærer den hvor den vil nå et ekstremt højt stress niveau!

 

 

Jeg forstår ikke din sidste sætning, en hund ville da til enhver tid vælge at være ekstrem stresset mens den bliver indfanget eller indespærret frem for at dø !

 

Jeg ville selv til enhver tid have galoperende angst og stress i et par dage, hvis bare jeg kunne få lov at leve.

 

Hvorfor er det så farligt og frygtelig at hunde skal opleve angst og stress og smerte i deres liv i kortere perioder ?? Det er en del af livet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er desværre rigtig mange ældre mennesker der ikke aner at man nu om dage ringer og efterlyser sin hund, og de har ofte ikke adgang til en computer så de kan efterlyse den via nettet, så ofte spørger de bare naboer hvis de har sådan nogle eller leder så godt de selv nu kan...

 

Har selv oplevet dette godt nok med en fritte, men den ældre herre der ejede den blev ovenud lykkelig over at vi havde fundet hans kæledyr i god behold, vi nåede at have den i en uge inden han opdagede vores flyers vi havde sat op i de lokale butikker...

 

Og hvor svært er det lige at lukke en ladeport og fange en hund ind der er derinde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Et af problermer med løse hunde, der farer rundt er, at når politiet optager dem som herreløse, skal de betaler for pension, dyrlæge, osv.De fleste internater og pensioner vil straks lade hunden vaccinerer pga smittefarer, og der skal kørsel osv til.

Så politiet er nok lettede , hvis man har et gyldigt jagttegn, hvis man henvender sig ang. sådan en ikke efterlyst hund.

 

Og så kommer det jo også an på hvem i polisen man lige taler med.

Husker en sag fra Albertslund for et par år siden. Nogle mænd har lånt en bil og dagen efter da de skal afleverer den, kan de ikke få kontakt med ejeren., ingen åbner eller tager telefonen. De spørger hos naboerr og de mener ikke at have set manden den dag og vist hellerikke igår, så tilsidst ringer de til politiet der arriverer med en låsesmed. Naboerne plejer at se ham ofte, fordi han går flere gange dagligt med sin lille hund. De finder manden død og politiet spørger om der er børn, der vil have hunden. Nej ,ingen børn. Nå så kører vi den bare til aflivning.Hans venner protesterede, den var 9 mdr.Så det endte med en nabo kontakte en dyreredder, der straks hentede den til videreformidling.

Hvis hunden skal overdrages , skal der jo ligge papirer på den, så nemmere at afleverer den lille til Dr Dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

At lukke en ladeport, forudsætter at der rent faktisk ér en ladeport.

 

Ud af de efterhånden mange gårde og landejendomme jeg har været på, tror jeg kun jeg kender 2 steder hvor laderne faktisk har en port, om de overhovedet kunne lukkes vil jeg endda stille spørgsmålstegn ved.

 

 

Og at en hund skulle stresse eller lide, eller at det skulle være synd at dø for en kugle, kontra ved dyrlægen, har jeg umanerligt svært ved at se.

Jeg kan ikke engang se hvordan det skulle være en mere "voldsom" død.

 

Og nej. Der ér ingen forskelsbehandling, om man har hund eller kat. Det er de samme regler. Ja det er endda de samme regler hvis man stod med en hest, eller en tyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

At lukke en ladeport, forudsætter at der rent faktisk ér en ladeport.

 

Ud af de efterhånden mange gårde og landejendomme jeg har været på, tror jeg kun jeg kender 2 steder hvor laderne faktisk har en port, om de overhovedet kunne lukkes vil jeg endda stille spørgsmålstegn ved.

 

 

Og at en hund skulle stresse eller lide, eller at det skulle være synd at dø for en kugle, kontra ved dyrlægen, har jeg umanerligt svært ved at se.

Jeg kan ikke engang se hvordan det skulle være en mere "voldsom" død.

 

Og nej. Der ér ingen forskelsbehandling, om man har hund eller kat. Det er de samme regler. Ja det er endda de samme regler hvis man stod med en hest, eller en tyr.

Nu ved jeg ikke hvad for nogle steder du kommer, men de steder jeg kender til der har en lade har der da været port på, som endda kan låses, skide smart opfindelse. Måske fordi der har været ting af værdi derinde, hvem ved...

 

Det er ikke fordi jeg er modstander af at man skyder knoppen af husdyr af og til, men her er det måske gået lidt stærkt, i nordjylland får de da lov til at rende i nogle måneder inden man sætter jagt på dyret, med mindre den seføli er til fare for alt og alle, eller sig selv. Nu er er det også meget sparsomme oplysninger der er i den artikel, så vi ved måske ikke det hele...:vedikke:

 

Et er hvad der står i vores love omkring dette emne, noget andet er hvor etisk korrekt det stadig er i vores samfund, at rende rundt og plaffe husdyr ned der er kommet på afveje. Eller om dansk jægerforbund er begyndt at øve sig på hunde inden der kommer flere ulve til DK...:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg udtaler mig overhovedet ikke om nødvendigheden af at skyde den her hund.

 

Blot at man ikke bare uden videre kan forvente en ladeport lukket, der måske slet ikke ér der, og hvis de ér, måske slet ikke KAN lukkes, fordi de har stået åben i evigheder og er goet fast i rust, jord, og andet godt. (også selvom der faktisk står store værdier i form af maskiner derinde, eller måske fordi det "kun" er en staklade.)

 

Ligesom jeg også blot udtaler mig om, at jeg ikke helt kan se hvad der ér der er "synd" for et dyr, ved at det ender sine dage for en kugle, kontra at blive indfanget og afleveret ved dyrlægen for så at ende sine dage på briksen dér.

 

 

Et er hvad der står i vores love omkring dette emne, noget andet er hvor etisk korrekt det stadig er i vores samfund, at rende rundt og plaffe husdyr ned der er kommet på afveje. Eller om dansk jægerforbund er begyndt at øve sig på hunde inden der kommer flere ulve til DK...:lol:

Dét der er lidt en unødig og temmelig fordomsfuld kommentar.

Jægerforbundet har ikke noget som helst med sådan noget hér at gøre. Desuden behøver man ikke være medlem af jægerforbundet for at være jæger, ejheller behøver man være jæger (eller dyrlæge) for at måtte aflive et dyr.

Herudover er der ikke nogen der render rundt og plaffer husdyr ned bare fordi de er kommet lidt på afveje, hvis det sker med grundlag i lov om mark- og vejfred.

 

Dem der gør, gør det IKKE med grundlag i den lov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvad for nogle steder du kommer, men de steder jeg kender til der har en lade har der da været port på, som endda kan låses, skide smart opfindelse. Måske fordi der har været ting af værdi derinde, hvem ved...

 

Jeg kender ikke adressen på den gård der er tale om, men med udgangspunkt i en beliggenhed nær Alssundbroen, og med mit lokalkendskab til de områder der ligger der, så har enhver bygning i det område en låge/dør/port, der kan lukkes låses - hvor sidstnævne næppe var nødvendigt for at tilbageholde en hund.

 

Et er hvad der står i vores love omkring dette emne, noget andet er hvor etisk korrekt det stadig er i vores samfund, at rende rundt og plaffe husdyr ned der er kommet på afveje. Eller om dansk jægerforbund er begyndt at øve sig på hunde inden der kommer flere ulve til DK...:lol:

 

Drenge bliver nu engang knotne når nogen kommer og snupper deres legetøj.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg udtaler mig overhovedet ikke om nødvendigheden af at skyde den her hund.

 

Blot at man ikke bare uden videre kan forvente en ladeport lukket, der måske slet ikke ér der, og hvis de ér, måske slet ikke KAN lukkes, fordi de har stået åben i evigheder og er goet fast i rust, jord, og andet godt. (også selvom der faktisk står store værdier i form af maskiner derinde, eller måske fordi det "kun" er en staklade.)

 

Ligesom jeg også blot udtaler mig om, at jeg ikke helt kan se hvad der ér der er "synd" for et dyr, ved at det ender sine dage for en kugle, kontra at blive indfanget og afleveret ved dyrlægen for så at ende sine dage på briksen dér.

 

 

 

Dét der er lidt en unødig og temmelig fordomsfuld kommentar.

Jægerforbundet har ikke noget som helst med sådan noget hér at gøre. Desuden behøver man ikke være medlem af jægerforbundet for at være jæger, ejheller behøver man være jæger (eller dyrlæge) for at måtte aflive et dyr.

Herudover er der ikke nogen der render rundt og plaffer husdyr ned bare fordi de er kommet lidt på afveje, hvis det sker med grundlag i lov om mark- og vejfred.

 

Dem der gør, gør det IKKE med grundlag i den lov.

Det var nu også bare strøtanker herfra i vildskab, men jeg vil nu kalde en portløs lade for et skur, men vi har jo alle vores lyster. Og kræet er nok kommet bedre af dage end vores slagtekyllinger herhjemme...

 

Nej enhver idiot kan slå et dyr ihjel eller erhverve sig et jagttegn eller skydevåben. Men når vi har med skydevåben som det er tilladt for menig mand at håndtere i fri dressur så vender den danske presse ofte snuden mod forbundet for at høre hvad de mener om evt. aktuelle sager, og den sidste fik de skudt sig selv i foden med, men det var nu stadig sjovt at læse. Nå men de har nu heller ikke så meget at sige de kære foreningsjægere. Tror da heller ikke der har været tale om mark og vejfreds loven her, men bare givet grønt lys til at plaffe en hund ned der havde tullet rundt noget tid i området og som ingen kunne komme til. Men ville det ikke være ligeså nemt lige at bruge en halv time på at sætte en fælde op til kræet eller blot forsøgt på det...:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men når vi har med skydevåben som det er tilladt for menig mand at håndtere i fri dressur så vender den danske presse ofte snuden mod forbundet for at høre hvad de mener om evt. aktuelle sager, og den sidste fik de skudt sig selv i foden med

 

Men ville det ikke være ligeså nemt lige at bruge en halv time på at sætte en fælde op til kræet eller blot forsøgt på det...:vedikke:

 

Den sidste?

 

 

Og joo.. det ville det vel. Det fremgår af artiklen at hunden ikke kunne indfanges, altså er det vel nærliggende at tro at dét har været forsøgt. Under alle omstændigheder mere nærliggende, end at tolke ud af dén tekst, at hunden "bare" er blevet skudt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den sidste?

 

 

Og joo.. det ville det vel. Det fremgår af artiklen at hunden ikke kunne indfanges, altså er det vel nærliggende at tro at dét har været forsøgt. Under alle omstændigheder mere nærliggende, end at tolke ud af dén tekst, at hunden "bare" er blevet skudt.

 

Den artikel er da så fattig, at ingen kan vide en hujende fis om hvad der i virkeligheden er sket.

 

Ang. fælder. Er de ikke ret svære at få fat på? Med mindre man tager kontakt til noget dyreværnshalløj. Synes som regel kun fælderne kommer i spil, hvis folk er i gang med den helt store eftersøgning. Som f.eks. med den mutte i nordjylland :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den artikel er da så fattig, at ingen kan vide en hujende fis om hvad der i virkeligheden er sket.

præcis en del af min pointe.

 

Ang. fælder. Er de ikke ret svære at få fat på? Med mindre man tager kontakt til noget dyreværnshalløj. Synes som regel kun fælderne kommer i spil, hvis folk er i gang med den helt store eftersøgning. Som f.eks. med den mutte i nordjylland :vedikke:

Både og. Det er ikke mange der lige lægger inde med den slags i hundestørrelsen. Men det er sjældent et problem at få lov at låne dem, man skal selvfølgelig vide hvor man skal spørge, før det kan lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står dette omkring folks forsøg på at fange hunden:

 

Hverken politi eller andre har kunnet komme i nærheden af hunden, mens den rendte frit omkring.

 

Altså tolker jeg det meget utvetydigt som, at det ikke er forsøgt mens den var i laden... Og jeg kan vitterligt ikke se, hvordan det kan være svært at fange en hund i en lade. Har den ikke en dør, der kan lukkes og låses, så kunne man jo nok rimelig hurtigt finde noget at sætte for.

 

Men jaja, der er vel grænser for hvad man kan forlange/forvente af folk i dagens Danmark - for det er vel der den falder og står, desværre :-(

 

præcis en del af min pointe.

 

 

Både og. Det er ikke mange der lige lægger inde med den slags i hundestørrelsen. Men det er sjældent et problem at få lov at låne dem, man skal selvfølgelig vide hvor man skal spørge, før det kan lade sig gøre.

 

Ligger!

 

UNDEKYLD! Ku' ikk' la' vær' :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Der har været en del beretninger om hunde, hvor politiet beder folk om at slippe dem løs på befærdede steder, fremfor at få dem afhentet når de nu er indfanget - Rigtig flot, når nu argumentet for at skyde denne hund, var at den var til fare for trafikken :hmm:

En del eksempler på, at hunde der er efterlyst i en politikreds dukker op i en anden og at politiet ikke evner at tjekke andre kredse og ejeren derfor ikke lige findes.

Osv.

 

Så er jeg ikke helt tryg ved, at de lader hunden skyde.

Jeg håber den som minimum blev kørt til en dyrlæge bagefter, som tjekkede den for chip efterfølgende, så en evt. ejer kunne findes.

 

Omvendt så er det dælme også noget skidt hvis hunden er til fare for trafikken.

Det kan koste menneskeliv og det skal ikke være på bekostning af menneskeliv, at hunden for enhver pris skal indfanges.

Så synes jeg det er fair nok, at hunden bliver skudt, hvis der vitterligt ikke er mulighed for at indfange den.

 

Så jeg synes ikke det er sort/hvidt og den er meget muligt, at det var det rigtige at gøre i dette tilfælde - Omvendt så kunne hunden måske være fanget.

Det ved vi ikke og det vil derfor være gætterier.

Så kan hunden ikke fanges og er den til fare for trafikken og derfor bliver skudt, så synes jeg det er OK.

Kunne bonden nu have lukket en port til laden og fanget hunden er det ikke OK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra jvk`s debatindlæg:

 

 

 

Til alle jer, der sidder og gør jer mange tanker om den hund, der blev skudt ned... Her er hvad jeg ved! Hunden, en virkelig skøn blandingstæve, Isolde, var en hvalp fra mit sidste kuld. Hun var egentlig bestemt til at skulle blive hos os, men hun trivedes bare ikke i vores store flok, så i August måned, solgte vi hende til forældrene til en af vores datters klassekammerater. Hun fik et nyt, dejligt hjem, og hun stortrivedes, der var intet ondt i hende, hun var hverken bidsk eller menneskesky, men meget social og kærlig. De nye ejere har gang på gang fortalt os, at hun var fantastisk, og at hun trivedes hos dem. Tirsdag d. 1. januar kl. ca 16, blev jeg kontaktet af Falck, fordi de havde min døde hund, i deres besiddelse, stor var min forundring, da jeg jo havde medgivet omregistreringspapirerne med Isolde, da hun flyttede hjemmefra, men de har åbenbart forsømt t få dette bragt i orden. Jeg blev bedt om at kontakte politiet, og der fik jeg følgende forklaring: Hunden, der i øvrigt boede i Felsted, var spottet på Alssund broen, 25 km fra hendes hjem, hvor hun rendte panisk rundt, og havde stoppet trafikken i begge retninger, flere forsøgte at kalde hende til sig, men hun var alt for angst til at reagere på indkald. Efterfølgende modtog politiet flere indberetninger om hende, også fra den landmand, der efter sigende havde haft hende i laden natten over. Vagthavende gav Landmanden lov til at skyde hende, såfremt de ikke kunne fange hende, og inden hun blev til yderligere fare for trafik og dermed mennesker. I følge politiet blev hun først skudt ned, da hun var på vej ud på motorvejen, idet det blev vurderet, at hun der ville være til så stor fare, at der kunne være menneskeliv på spil. Det sidste jeg ville ønske for min lille skønne hund, var en brutal nedskydning med haglgevær, men jeg ville også have meget svært ved at tackle, hvis hun nu havde været skyld i, at der var menneskeliv sat til på hendes bekostning. Hvad jeg ikke forstår er, hvorfor landmanden ikke kunne indfange hende fra hans lade? Hun kunne sagtens lokkes med noget lækkert, og jeg ved, at det næsten lykkedes et par unge kvinder at indfange hende dagen før, men en bil kom for tæt på og skræmte hende væk igen. Hvorfor familien ikke meldte hende savnet, kan jeg kun gisne om, men jeg er blevet oplyst om, at hun har kæmpet sig ud fra deres bryggers mens de sov, og da jeg ved at hun var helt ekstremt bange for skud, og dermed fyrværkeri, er det nok forklaringen på hendes flugt. Jeg tror faktisk ikke at landmanden føler sig som en helt, og jeg ved at der sidder 2 børn/unge i Isoldes nye familie, der er helt knust, og herhjemme er vi et hjem i sorg, for hun var virkelig så skøn, dejlig og kærlig, og jeg er helt sikker på, at det hele bare er en række af uheldige begivenheder, der førte til hendes bratte og brutale død. Hvis ikke hun var blevet skudt ned, da indfangningen mislykkedes, så ville overskriften måske have lydt noget i retningen af: Løs hund på motorvejen skyld i en hel families udslettelse?? Det var der jo heller ingen der ville kunne leve med bagefter. Havde jeg vidst at hun var væk, ville jeg have sat himmel og hav i bevægelse for at finde hende, med billeder og efterlysninger o.l., men jeg tror vikke at det havde ændret på udfaldet i sidste ende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...