Hop til indhold

Træning "på trods" af race?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Gæst Janni privat
:5up:

 

Sådan har jeg det osse - min dober kunne alt muligt, men det var for at gøre det nemmere for mig selv når jeg lavede billeder af hende ;-)

 

Men jeg synes det lyder som n glimrende ide at du får lært de løver at sidde ned samtidig, så kan det være det blir muligt for dig at tælle dem :mrgreen:

 

Da jeg havde dober gik jeg også til alt mulig..Eller alt og alt..gik på trofast hundeskole elelr noget i den dur.. Men han kunne da lydighed..

Nu synes jeg det virker skræmmende at det er koldt, vådt og blæsende...

 

:hmm: nå ja så kunne jeg tælle dem..god idé :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 189
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Rally Kimmi.... og jeg kan godt tåle at høre, hvis du får knopper :mrgreen:

 

 

Nææh ingen knopper, jeg blir altid glad over at se en glad hunde der ser ud til at have det rigtig sjovt med det den laver :-)

Men jeg har godt nok svært ved at se for mig at en GD vil kunne komme så fint rundt som din lille hund, den tar jo et skridt hvor din tar tre....

 

Sig mig en gang, er der skilte for alt det man skal?

Det ser så flydende ud at jeg tænker der sgu da må være noget af det som man ved skal indlægges mellem andre øvelser?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

og så er jeg totalt upædagogisk. men sig det ikke til nogen..

Jeg tror det var lille luie eller måske Petrine der sagde jeg skulle belønne når hunden gjorde det jeg ville have den til..

Sad seriøst og gloede på Magic i 10 min..og er sikker på hun sagde hvad glor du på? til sidst trykkede jeg hende på røven så hun satte sig ned.. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nææh ingen knopper, jeg blir altid glad over at se en glad hunde der ser ud til at have det rigtig sjovt med det den laver :-)

Men jeg har godt nok svært ved at se for mig at en GD vil kunne komme så fint rundt som din lille hund, den tar jo et skridt hvor din tar tre....

 

Sig mig en gang, er der skilte for alt det man skal?

Det ser så flydende ud at jeg tænker der sgu da må være noget af det som man ved skal indlægges mellem andre øvelser?

 

Der er skilte for alt, man skal, ja - men man må jo gå banen inden, lige som til f.eks. agility. Først går dommeren den igennem med hundeførerne og så har man 10-15 minutter til selv at gå den igennem uden hund. Oftest får man også en banetegning, så man kan sidde og øve sig lidt.

 

Jeg gør det (ok - jeg har været til.... 4 rallyprøver) at jeg husker serier af skilte - gerne fra sitøvelse til sitøvelse, så jeg egentlig ikke rigtig behøver at kigge på skiltene.

 

Og nej - selvfølgelig kan en GD ikke komme så hurtigt rundt som en lille hund - men det forventes heller ikke! Den første hund, der for alvor gav mig ståpels, mens jeg dømte, var en leonberger.... smukt, smukt, smukt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke personligt, men min træner har opnået virkelig mange titler i lydighed med racer, man ikke normalt forbinder med den disciplin, bl.a. en blodhund, en pointer og en greyhound.

 

Årsagen tror jeg simpelthen er, at hun syntes det ville være en udfordring for hende som træner.

Det må godt nok have været en ret stor udfordring for hende at træne en blodhund i lydighed. Respekt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørgsmålet er mere, hvad der mon vil være nemmest at komme i gang med. Jeg kunne godt tænke mig at have et opnåeligt mål, så er chancen for at jeg bringer min ide til ende sikkert større :-)

Hvad med sporprøver (SPH1 OG SPH2)? Sidder der ikke en god tud på sådan en GD?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med sporprøver (SPH1 OG SPH2)? Sidder der ikke en god tud på sådan en GD?

 

Jo det gør der bestemt og jeg kender til flere i racen med sportitler i sverige og norge. Jeg har gået lidt spor med nogle af mine gennem tiden, men jeg interesserer mig simpelthen ikke nok for det til at kunne gøre det målrettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi startede med Ninja, labrador-Tysk korthåret hønsehund-Kleiner münsterländer-blanding, til PH træning, fordi det tænkte vi kunne være sjovt, og måske også adde noget selvsikkerhed til Ninja.

 

Vi nåede dog kun afsted omkring 6 gange, og så blev det december, og sæsonen sluttede. Men vi regner da stærkt med at møde op igen til første træningsgang :-D

 

 

Ved ikke om det som sådan er 'på trods' af race, for mange af øvelserne ligger for det meste ret nemt til jagthundene. Spor og apport f.eks. (eller ihvertfald velviljen mod at tage noget i munden.)

 

 

Vi mærkede ihvertfald at Ninja bare var PÅ ude på banen, og hun klarede det faktisk supergodt hvis jeg selv skal sige det. Det eneste som godt kan spænde lidt ben er hendes forsigtige væsen. Den døde genstand skulle nærmes langsomt, og hun turde ikke rigtig at gø af den.

 

Med rundering nåede vi op på to skærmbrædder, sådan ... nogenlunde. Martin som gemte sig med bidepølsen var bare THE MAN! i Ninjas øjne. Da Casper så tog afsted sidste træningsgang, var Martin gået på ferie, så i stedet stod en kvindelig træner for runderingen.

 

Dét kunne Ninja ikke forstå. Hende gad hun hverken gø af eller tage bidepølse fra. Hun var jo ikke Martin ! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Taiki skal til sporprøver i 2013, han er mægtig god så jeg regner bestemt med, at det kan gå i hvert fald tilforladeligt. Men i 2012 var der en shiba der vandt en del sporprøver, så jeg tror ikke det er helt ukendt at shibaer har en god næse.

 

Til gengæld var jeg på en åben wannabe agilitybane med ham. Han sad først i 20 minutter og bare gloede på hunde, der gik banen. Lige pludselig tog fanden ved ham, og han løb selv banen igennem næsten fejlfrit. Jeg stod bare og holdt hans snor, måtte give slip da han gik igennem tunnellen, men fangede snoren igen på den anden side (der var en del tæver der og han er tæveglad, så tager ingen chancer). Den eneste han ikke gik rigtigt var vippen, hvor han hoppede ned inden den var vippet helt ned.

 

Han lagde sig så ned igen på det spot vi havde siddet ved før og jeg satte mig ved siden af, og kløede mig lidt i nakken. Der kom så en mand hen med en boxer og spurgte, hvor ofte vi trænede, for han havde aldrig set en shiba løbe agility før. Der måtte jeg jo så sige, at det var første gang på en agilitybane, udover de fem pæle og den lille forhindring, der står på Guldbergs Plads. Han måbede noget.

 

 

(Da jeg prøvede at løbe banen med Taiki igen senere, nægtede han pure. Ikke engang tørret lammepølse fik ham i drev. Så måske var det bare dét? At vise at han kunne, og så gad han ikke mere da han først havde gjort dét. Det kunne godt ligne ham, vi havde samme problem til træning, hvor han kun gad lave kommandoen én gang, for så havde man vel for helvede set at han kunne, så resten var jo bare pjat.)

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt var jeg som barn med min onkel til agility konkurrencer, da han dyrkede det meget. Der deltog altid denne her lille chihuahua med en stor rød sløjfe. Hun løb alle forhindringerne perfekt, havde super kontakt med sin ejer og var faktisk ret hurtig. Jeg ved ikke om hun vandt noget, men hun trak fulde huse når hun skulle på. ALLE skulle se hunden der var mere sløjfe end hund, der løb den bane. Og de deltog i mange konkurrencer, for jeg så dem altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg startede jo med at have hunde bare for at have hund. Men da både Carla og jeg havde flair for træningen, så greb det hurtigt om sig. En coton er bestemt ikke en alm. race i LP3 - jeg ser i hvert tilfælde sjældent andre :lol:

 

Vi går også rally, men det er mest bare for sjov. Kan ikke helt tage det alvorligt, fordi det er så nemt for en lydighedshund (indtil championklassen).

 

Jeg stiller nøjagtig ligeså høje krav til hende som til Spot. Når jeg træner noget, så gør jeg det målrettet og seriøst - og stiller meget høje krav til hunden. Det tager hverken glæden eller pippet fra hende, men får hende bare til at klø på! Fremover skal jeg klart altid have tæppetisser, men jeg har i dag primært hunde for at kunne træne med dem. Det vil sige at jeg vil have hunde, der har en række forudsætninger for at træne. For det er det jeg synes er fedt vd at have hund.

 

Jeg kan altså indimellem godt blive lidt træt af det der: "iiih hvor flot at du kan det med sådan en race" og "neej, tænk at hun kan apportere". Du godeste altså - det er jo en selskabshund med fremragende evner for samarbejde med fører. Hvis du nu bare overvejede at lave noget med din hund, så ville der nok også ske noget :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

I 90'erne hvor jeg havde newfoundlænder gik jeg LP programmet samtidig med de blev brugt til udstilling.

 

Det startede med vi havde en lidt... well...uregerlig..hund som skulle have banket lidt lydighed ind i knolden. Der var på det tidspunkt et super godt træningsmiljø på vores DKK træningsplads, og så lod jeg mig rive med og pludselig stod jeg i LP3 (elite var lige knap opfundet dengang. Programmet også en hel del anderledes end det man går i dag). Dengang var det dog ikke usædvanligt at se newfer på lp prøver, og specialklubben holdt da også ofte prøver i forbindelse med udstillinger.

 

I dag er det længe siden jeg sidst har set en newf gøre sig i LP ringen, jeg har ingen newf mere (desværre), og interessen for LP arbejde har jeg også lagt på hylden. Kom jeg på en træningsplads hvor der var en god ånd kunne jeg dog godt finde på det igen, men det er ikke noget jeg gider køre efter.

 

I dag har jeg cocker, og vi arbejder kun inden for det felt racen er skabt til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Luna var 9 uger gammel startede vi op på et lydighedshold med planen om at hun senere skulle konkurrere i lydighed, sådan bare for at vise at hun kunne :blink:

 

Så på det her yderst seriøse hold var der Luna og så ellers kun hyrdehunde, og man kunne tydeligt se forskellen, Luna lærte tingene og hun kunne godt koncentrere sig, men når den lille hvalp på 3-4 måneder havde lært at komme på plads ved indkald, så havde Luna "kun" lært at komme på plads og at komme ved indkald, men hun havde bestemt ikke lært at kombinere de to øvelser, og til tider forsatte hun da også bare videre forbi mig når vi havde indkald :lol:

 

Men hun lærte rent faktisk rigtig mange ting og jeg tror da bestemt at vi med tiden ville kunne have klaret os rimeligt i den sportsgren, men det blev jo så desværre ikke til noget. Men det kunne have været sjovt at prøve, og bestemt også at se folks ansigter :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Luna var 9 uger gammel startede vi op på et lydighedshold med planen om at hun senere skulle konkurrere i lydighed, sådan bare for at vise at hun kunne :blink:

 

Så på det her yderst seriøse hold var der Luna og så ellers kun hyrdehunde, og man kunne tydeligt se forskellen, Luna lærte tingene og hun kunne godt koncentrere sig, men når den lille hvalp på 3-4 måneder havde lært at komme på plads ved indkald, så havde Luna "kun" lært at komme på plads og at komme ved indkald, men hun havde bestemt ikke lært at kombinere de to øvelser, og til tider forsatte hun da også bare videre forbi mig når vi havde indkald :lol:

 

Men hun lærte rent faktisk rigtig mange ting og jeg tror da bestemt at vi med tiden ville kunne have klaret os rimeligt i den sportsgren, men det blev jo så desværre ikke til noget. Men det kunne have været sjovt at prøve, og bestemt også at se folks ansigter :mrgreen:

 

Jeg har set flere i LP-ringen, der har klaret sig super fint!

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna er en amstaff, ikke?

Igen må jeg sige at jeg synes det er helt naturligt at en terrier kan arbejde, men det skal nok passe at nogle racenørder med hyrde- eller brugsracer syns det virker fjollet at træne lydighed med alt andet. I weekenden på hvalpeholdet i Sorø var der alverdens racer og jeg stod og blev blød om hjertet, først over en lille staffordshire bullterrier der var top motiveret og opmærksom på sin fører, bagefter over et par franske som var lidt større men osse havde en rigtig fin kontakt op ad :-)

 

Siri - jeg har det lidt som dig med det her himlen op over at en atypisk race kan et eller andet, for alle hunde kan sgu da lærer det meste, deres største forhindring er ejeren!

Faktisk føler jeg lidt at det svarer til at sige at en eller race er smådum eller uintelligent når man udtrykker at det er ekstraordinært at et individ har bestået en eller andet prøve på et ikke alt for højt niveau. Man skulle hellere fortælle hundens ejer at man synes det er skønt at der er nogle med den race der er aktive med deres hund.

 

Nå, men det er jo så faktisk osse derfor jeg forsøger at hanke lidt op i mig selv nu og få en holdbar målsætning banket op, for jeg er slet ikke i tvivl om at mine hunde kan og at det er mig der fatter hat :pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set flere i LP-ringen, der har klaret sig super fint!

 

Luna er en amstaff, ikke?

Igen må jeg sige at jeg synes det er helt naturligt at en terrier kan arbejde, men det skal nok passe at nogle racenørder med hyrde- eller brugsracer syns det virker fjollet at træne lydighed med alt andet.

 

 

Jeg er helt med på at en Amstaff kan arbejde, og i udlandet gør den sig rigtig godt, især til de sportsgrene hvor der er lidt fart på, f.eks. agillity.

 

Men omverdenens syn var bestemt ikke at Amstaff kunne være andet end til besvær, og derfor syntes jeg det kunne være sjovt at komme gående med en Amstaff og lige slynge ud "og så er hun forresten lydighedschampignong" :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri - jeg har det lidt som dig med det her himlen op over at en atypisk race kan et eller andet, for alle hunde kan sgu da lærer det meste, deres største forhindring er ejeren!

Faktisk føler jeg lidt at det svarer til at sige at en eller race er smådum eller uintelligent når man udtrykker at det er ekstraordinært at et individ har bestået en eller andet prøve på et ikke alt for højt niveau. Man skulle hellere fortælle hundens ejer at man synes det er skønt at der er nogle med den race der er aktive med deres hund.

 

Nå, men det er jo så faktisk osse derfor jeg forsøger at hanke lidt op i mig selv nu og få en holdbar målsætning banket op, for jeg er slet ikke i tvivl om at mine hunde kan og at det er mig der fatter hat :pift:

 

Jamen jeg kan sgu godt blive sådan lidt "aaarh", når folk kommenterer på hvor fantastisk det er med alt det Carla kan, mens ingen nævner noget om Spot, der lige har gået et kanonprogram. Den der "det er jo en hyrdehund/border" - den er jeg altså ved at brække mig over. Langt de fleste, der når langt med deres hunde smider mange, mange timer i dem! Jeg træner 6 gange ugentligt med Spot - hver uge! Når jeg i perioder gør det samme med Carla, så går hun også fantastisk. Hun har selvfølgelig ikke samme præcision og tempo som en border, men gider man bare bruge lidt tid og være lidt struktureret, så kan de fleste altså være klar til konkurrencer på relativt kort tid!

 

Nå, men hvornår melder du dig til din første rallyprøve...? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg kan sgu godt blive sådan lidt "aaarh", når folk kommenterer på hvor fantastisk det er med alt det Carla kan, mens ingen nævner noget om Spot, der lige har gået et kanonprogram. Den der "det er jo en hyrdehund/border" - den er jeg altså ved at brække mig over. Langt de fleste, der når langt med deres hunde smider mange, mange timer i dem! Jeg træner 6 gange ugentligt med Spot - hver uge! Når jeg i perioder gør det samme med Carla, så går hun også fantastisk. Hun har selvfølgelig ikke samme præcision og tempo som en border, men gider man bare bruge lidt tid og være lidt struktureret, så kan de fleste altså være klar til konkurrencer på relativt kort tid!

 

Nå, men hvornår melder du dig til din første rallyprøve...? :mrgreen:

 

Jeg tror lige jeg vil lære hunden at sætte sig ned, det gør den normalt kun når der står en sofa den kan placere røven i :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror lige jeg vil lære hunden at sætte sig ned, det gør den normalt kun når der står en sofa den kan placere røven i :mrgreen:

 

Kan man ikke have en sofa med til prøve? Det ville da slet ikke se mystisk ud :blink:

 

Hvis du træner 3 dage ugentligt og med 3 træningspas à 10 minutter - så når du langt på kort tid!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man ikke have en sofa med til prøve? Det ville da slet ikke se mystisk ud :blink:

 

Hvis du træner 3 dage ugentligt og med 3 træningspas à 10 minutter - så når du langt på kort tid!

 

Han valgte at lave fejlfri dækøvelse her i efteråret uden jeg havde forsøgt at lære ham noget... Jeg trak bare en frolic ned i græsset foran ham for at se hvad der ville ske, han lagde sig pænt ned og gentog det nogle gange, osse de efterfølgende dage. Jeg vil tro han lærer at placere røven i græsset i nogen lunde samme tempo ;-)

 

Det er jo bare mig der ikke lærer mine hunde noget de ikke har brug for, de skal egentlig bare komme når jeg kalder, gå væk når jeg spiser og stå stille når jeg ber dem om det.... men så må jeg jo sætte mig i en situation der gør at der bliver brug for at de kan noget mere end det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gjorde et forsøg her til aften for at se om min lille hund skulle have lyst til at sætte sig på numsen - nej tak, det har jeg ikke lyst til!

Så han bakkede rundt i stuen med en frikadelle over næsen, og som forventet satte han sig prompte ned da han mærkede sofaen bag sig ;-)

 

Nå, men han havde jo ikke noget problem med at lægge sig da jeg prøvede det sidste år, så det prøvede jeg igen og han lagde sig med det samme.

Nu kommer spørgsmålet så - for jeg kan nemlig sagtens få ham op i sit fra dæk. Hvordan gør jeg det?

 

Skal jeg vente med at indlære sit til dæk har fået kommando på og sidder fast?

Hvis jeg begynder at indlære sit nu, mens han stadig ikke har lært kommandoen for dæk, så ved jeg nemlig ikke om jeg skal belønne for begge dele, eller kun for sit når jeg trækker ham op fra dæk?

 

Skal jeg helst undlade at indlære sit fra liggende og i så fald, hvordan skal jeg ellers indlære det?

Hunden vejer små 90 kilo og er vel 1.20 over hovedet hvis det har en betydning?

 

 

******************************

 

Jeg flottede mig i øvrigt og lavede lidt dækøvelser med hvalpene bagefter, jojo det er sgu med at smede mens jernet er varmt :mrgreen:

Jeg har indkøbt små frikadeller, makrel på tube, minifrolic, ost, kattestænger osv. for hvis det ligger i køleskabet er der nok en sandsynlighed for at jeg får lavet lidt øvelser hver dag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg husker nok forkert men jeg troede egentlig du brugte klikker?

 

Jeg har frishapet både sit, dæk og stå og lærte hende en øvelse af gangen. Jeg stop bare foran hende (tror endda jeg sad i sofaen) og ventede på hun smækkede røven i sædet (hun prøvede alt muligt skaberi inden fordi hun gerne ville have dunsen). Idet hun gjorde det klikkede jeg og gav hende straks en guf. Så fik jeg hende op og stå med noget leg, gåen rundt osv og så gentog det sig. Da hun begynde at tilbyde sit frivilligt hver gang jeg stoppede op satte jeg kommandoen "sit" på lige inden numsen rørte gulvet og klikket faldt. Da hun forstod sammenhæng mellem handling og kommando (jeg testede den engang i mellem) begyndte jeg kun at klikke når jeg på forhånd havde sagt kommandoen. Klik kan du bare erstatte af dyyygtig og en godbid eller bare en godbid ;-)

 

Det er ihvertfald en måde at gøre det på nu hvor lokning har slået fejl ;-)

 

Nala lærte sit over 2 eftermiddage af 3-4 korte sessioner da hun var 9 uger. Senere blev der brugt krudt på at forstræke den udenfor, men indenfor sad den lynhurtigt i skabet!

 

-------------

 

Enig. Terrier er overhoved ikke dumme. Det er bare ejerne der er for dovne (undtagen dem på HF, hehe). Man ser heldigvis en del cairn og westier som min Nala på både agility og lydighedsbanerne men de er sjældent helt i top desværre :-( Agility er de nok typisk for tunge til (feks er jack russel væsentlig lettere bygget) og til lydighed er de nok egentlig for små og i nogles øjne for snarrådige .. vi skal vise dem skal vi!

 

Det er nok egentlig samme historie med de små selskabsracer hvor ingen forventer de kan noget som helst. De er jo voldsomt intelligente mange af dem og vil gøre alt for ejeren. Det er meget misforstået at de ikke skulle kunne gøre det godt til træning (bullerne er dog nok undtagelsen - pyha, jeg har til gode at se nogle lydige eksemplarer - også på de utallige hold jeg har gået på).

 

Jeg er fuldstændig enig i at det ikke bliver mindre imponerende at bestå prøver i lydighed mv med en arbejdsrace. Der bliver lagt voldsomt mange timer i det uanset race og det skal man altså virkelig huske på! Jeg kan dog stadig ikke lade vær med at blive ekstra imponeret over de utraditionelle - pyha en kamp nogle må igennem!

... har jeg sagt at jeg nok vælger en hyrdehund næste gang? ;-) Hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...