Hop til indhold

De dumme spørgsmål


Louisen
 Share

Recommended Posts

Som Spilop siger, arbejder man sig i hundesport, med de givne forudsætninger, frem mod et mål. Ofte kræver det hård arbejde! Med udstilling har man en hund der enten kan vinde eller ikke kan (groft sagt). Man kan jo ikke ændre på hundens knoglestruktur, tandsæt osv.

 

Men jeg forstår Bernerazuros argumenter - tildels. For desværre har jeg oplevet "professionelle" udstillere, som stiller med 5-7 hunde. Hvor hunden tilbringer hele dagen på et trimmebord og konstant bliver touperet og sprayet med hårspray, kun afbrudt af de få minutter i ringen. Hunden synes vel næppe dét er hyggeligt? Eller en dame jeg overhørte. Hendes hund var kommer til skade og skulle gennem et langt genoptræningsforløb, så hun ville nok aflive sin hund og købe en ny at bruge til udstillinger:shock:

 

Dem jeg selv kender, hygger rigtig meget med udstillinger. Der bliver hygget med hunden og venner. Dét forstår jeg sådan nogenlunde (stadig ikke 100%).

 

Forskellige udstillingsdommere har forskellige "mål"

 

Det samme gælder lydighedsdommere - hvad der tæller lidt ned hos den ene, tæller måske ikke ned hos den anden.

 

Udstilling er, som tidligere beskrevet, også hårdt arbejde. Selvfølgelig kan det ikke sammenlignes med lydighed, agility osv. og så alligevel. Indrømmer dog blankt, at det er sværere at træne Møffe op til en lydighedsprøve, end det har været at træne ham op til udstilling. Men hvis jeg skulle træne ham perfekt op alla kennel-løwchen, så tror jeg dælme faktisk det ville være lige så hårdt, hvis ikke hårdere... Har prøvet at stå i ringen engang med Møffe i stive 20 minutter, fordi en dommer ikke kunne beslutte sig for, hvilken hund der skulle vinde... Prøv du at få en hund til at holde samme begejstring for at stå og trave i 20 minutter :chok: Og der kan det være ganske afgørende, at hunden stadig har en fed gnist, som den holder. Og glem ikke, at den på daværende tidspunkt har været i ringen en gang før og skal det flere gange igen, hvis den vinder.

 

Men altså, primært kommer jeg til udstillinger, fordi jeg synes det er sjovt, for det sociale - og så for at se og opleve andre hunde i racen, så man forhåbentligt kan blive pejlet ind på sin næste opdrætter med tiden. Den glemte jeg lige i nat :-)

 

glæder os til at se dig og din hund på en Terrierklubudstilling - der er en i Hedensted d 9/2 og igen i Haarlev ( på Sjælland ) den 13 - 14 /4 .Nu kommer der så et dumt spørgsmål : Har alle hunderacer knurhår ? mine ( og mange andre har jo skæg og lange øjenbryn ) så eventuelle knurhår kan ikke ses , men jeg er da temmelig sikker på at de ville ømme sig når jeg trimmer dem , hvis de er så følsomme , men jeg har bare aldrig oplevet at de reagerede når får trimmet skæg eller øjenbryn.

 

Knurhårene i sig selv er ikke følsomme, det er de nerver, de er sat fast til tilgengæld. Derfor gør det ikke ondt at få dem klippet af :-)

 

Om det er korrekt at gøre (fx. i udstillingsøjemed), hvis det kan undgås, er jo så en anden sag. For det synes jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 321
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Janni privat
Ser første denne tråd nu, så måske der er blevet spurgt om dette her før :oops: men vil gerne vide om når man trimmer en cairn, om det så gør ondt på dem? Er det ikke noget med at man hiver pelsen af eller har jeg misforstået det?
Jo men det er jo de døde hår man tager..Dem der sidder løst..Tror ikke det gør ondt på dem
Link til indlæg
Del på andre sites

Jo men det er jo de døde hår man tager..Dem der sidder løst..Tror ikke det gør ondt på dem

 

Jeg har med overraskelse læst et par steder, her på HF, at ældre trimmehunde bliver klippet, for at skåne dem - mine forældre har haft terriere, der skulle trimmes og de blev alle trimmet hele livet og med det temperament sådan en welsh terrier har, er jeg overbevist om, at det mere var behageligt end smertefuldt at blive trimmet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ser første denne tråd nu, så måske der er blevet spurgt om dette her før :oops: men vil gerne vide om når man trimmer en cairn, om det så gør ondt på dem? Er det ikke noget med at man hiver pelsen af eller har jeg misforstået det?
man fjerner de døde hår med en trimmekniv - man kan også gøre det med fingrene , det er bare temmelig meget mere besværligt , man kan tjekke at man har gjort det på den rigtige måde ved at se på de hår man har fjernet , hvis de er grå i den ende der har siddet ind mod huden er de døde . Grunden til at man trimmer er at nogle racer ikke fælder på normal vis , kun hvis de bliver meget langpelsede. Der er stor forskel på at trimme og klippe !
Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle gør det nu lidt ondt på - Stella lærte aldrig at kunne lide det, så hun endte som klippehund, efter jeg stoppede med at udstille hende.

 

Og vil lige tilføje at nogle "trimmehunde" slet ikke har trimmeegnet pels. Har før haft fox-terrier, der blev egnet til at blive trimmet. Man kunne på ham helt tydeligt se hvor det nye pels kom frem og hvor det gamle var, det gamle pels kunne man tage med to fingre og hive af uden at han reagerede overhovedet.

 

Hverken Tex eller Stella har sådan en pels, så Stella bliver fortsat klippet og det gør Tex også :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og vil lige tilføje at nogle "trimmehunde" slet ikke har trimmeegnet pels. Har før haft fox-terrier, der blev egnet til at blive trimmet. Man kunne på ham helt tydeligt se hvor det nye pels kom frem og hvor det gamle var, det gamle pels kunne man tage med to fingre og hive af uden at han reagerede overhovedet.

 

Hverken Tex eller Stella har sådan en pels, så Stella bliver fortsat klippet og det gør Tex også :5up:

Stella's var mere trimmeegnet fra hvalp og imens jeg stadig trimmede hende - det gik jo helt galt efter hun først var klippet :lol: - men helt optimal, har den aldrig været, hvilket hun også blev "dømt ned på" de få gange hun var afsted til bedømmelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jeg har med overraskelse læst et par steder, her på HF, at ældre trimmehunde bliver klippet, for at skåne dem - mine forældre har haft terriere, der skulle trimmes og de blev alle trimmet hele livet og med det temperament sådan en welsh terrier har, er jeg overbevist om, at det mere var behageligt end smertefuldt at blive trimmet.
Men deet er også en uskik at starte på..Så kommer de døde stubbe jo ikke ud

 

Stella's var mere trimmeegnet fra hvalp og imens jeg stadig trimmede hende - det gik jo helt galt efter hun først var klippet :lol: - men helt optimal, har den aldrig været, hvilket hun også blev "dømt ned på" de få gange hun var afsted til bedømmelse.
JA når først de er klippet er pelsen da helt af helvede til
Link til indlæg
Del på andre sites

man kan jo altid tjekke om pelsen er trimmemoden ved at fjjerne en tot med fingrene , hvis den let følger med er hunden trimmemoden , man skal også tænke på at en trimning tager lang tid hvor en gammel hund skal stå op i måske flere timer , så alene af den grund kan det jo være en god ide at klippe istedet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke overbevist om, at det ikke er synd for de hunde, som mangler deres knurhår!

 

Jeg foretog en yderst videnskabelig test i dag, hvor jeg i morges lå i sengen og aede Taiki på knurhårene og så begyndte han at nyse helt vildt. Jeg er sikker på, at hvis jeg klippede dem af, ville han ikke kunne andet.

 

Det forklarer små hundes temperament, jeg ville også være sur hvis jeg gik rundt, med en konstant trang til at nyse! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg foretog en yderst videnskabelig test i dag, hvor jeg i morges lå i sengen og aede Taiki på knurhårene og så begyndte han at nyse helt vildt. Jeg er sikker på, at hvis jeg klippede dem af, ville han ikke kunne andet.

 

Det forklarer små hundes temperament, jeg ville også være sur hvis jeg gik rundt, med en konstant trang til at nyse! :blink:

Og det kunne ikke tænkes at dét at hunden skal nyse af at du aer den på knurhårene, ikke rent faktisk er på grund af at dét at du aer hunden over knurhårene giver en irritation og dermed udløser en nyserefleks? Eller at hunden bare skulle nyse?

 

Irritationen, hvis det er dét, vil jo i så fald ikke kunne lade sig gøre, hvis knurhårene ikke eksisterer, altså vil de hunde jo IKKE gå rundt og skulle nyse evig og altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke overbevist om, at det ikke er synd for de hunde, som mangler deres knurhår!

 

Jeg foretog en yderst videnskabelig test i dag, hvor jeg i morges lå i sengen og aede Taiki på knurhårene og så begyndte han at nyse helt vildt. Jeg er sikker på, at hvis jeg klippede dem af, ville han ikke kunne andet.

 

Det forklarer små hundes temperament, jeg ville også være sur hvis jeg gik rundt, med en konstant trang til at nyse! :blink:

 

Ingen af mine hunde nyser når jeg aer dem hen over knurhårene. Jeg har endda hevet et knurhår ud nogle gang hvilket der ikke kommer drama ud af.

Jeg passede en hund for et års tid siden, den havde altid fået plukket sine knurhår og nej jeg ved ikke hvorfor. Men det var en ganske normalt fungerende hund, der legede som andre, var social og glad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Johna stak snotten for tæt på et lys da hun var hvalp og mistede derved alle knurhårene på den ene side af fjæset... hun reagrerde ikke anderledes... :vedikke: tror helt ærligt ikke rigtigt de bruger dem til noget... Jeg kan ihvertfald godt ae dem og mysse dem og holde ved deres snudepartier - uden noget der nærmer sig nys eller anden reaktion

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt det er nogle timer siden JOW mente at stemningen skulle ødelægges og jeg vil ikke rippe op i det.

 

Jeg vil blot sige til dig, søde Shii, at du har fuldstændig ret :) Både min kæreste og jeg selv har Aspergers og vi er altså ikke onde mennesker og det sker vi tænker os om :)

Folk mener bare, at man er et monster, hvis man har en diagnose...

Ikke desto mindre er det en ret alvorlig sygdom der skal tages hånd om, selvom der stadig ikke er mange der ved hvad det er på trods af hvor mange der har denne sygdom...

Link til indlæg
Del på andre sites

Cocker får klippet knurhårene af pga. det lange søløve skæg de har ved siden af, jeg har aldrig kunne mærke forskel på den, klippet eller ej.

 

 

En af mine cocker i "½ fuld pels" Og efter som man ikke vil hvis i knurhårene, så klipper man bare mulen fri, knur hår unt alles

Img_5171.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985
Ikke desto mindre er det en ret alvorlig sygdom der skal tages hånd om, selvom der stadig ikke er mange der ved hvad det er på trods af hvor mange der har denne sygdom...

 

Det har du helt ret i :) Desværre er det meget få, der får den hjælpe de faktisk behøver; specialskoler, psykologsamtaler osv. Jeg har desværre ikke været én af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle gør det nu lidt ondt på - Stella lærte aldrig at kunne lide det, så hun endte som klippehund, efter jeg stoppede med at udstille hende.

 

Det same med Trille.

 

Hvis man nøjesdes med at tage de "døde" hår er det fint nok, me så er der det der med at det også skal se pænt ud og da er det ikke nok at tage de døde.

 

Efter Trille en gang blev helt strippet ned af trimmeren, jeg var så torskedum at forlade hende da jeg troede jeg kendte trimmeren, og kun var iført inderulden var det slut med det. Jeg trimmede selv og overgik så til at klippe i stedet. Meget bedre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du helt ret i :) Desværre er det meget få, der får den hjælpe de faktisk behøver; specialskoler, psykologsamtaler osv. Jeg har desværre ikke været én af dem.

Præcis :-) Jeg har også en diagnose inden for autismespektret.

Jeg blev udredet, flyttede skole og det var det. Da jeg efter mange år tog mig sammen til at gå til læge og bede om hjælp, fik jeg bare at vide, at jeg skulle tænke positivt..

Jeg tror virkelig man skal være langt ude før, at man kan modtage hjælp. De giver dog gerne piller ud til højre og venstre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis :-) Jeg har også en diagnose inden for autismespektret.

Jeg blev udredet, flyttede skole og det var det. Da jeg efter mange år tog mig sammen til at gå til læge og bede om hjælp, fik jeg bare at vide, at jeg skulle tænke positivt..

Jeg tror virkelig man skal være langt ude før, at man kan modtage hjælp. De giver dog gerne piller ud til højre og venstre.

 

Jeg har så den modsatte erfaring. Jeg kender rigtig mange med ADHD eller autisme, og de får alle rigtig meget hjælp. F.eks. besøgsvenner som hjælper i forhold til husholdning. Dækket ekstra udgifter osv.

 

Min lillebror får også hjælp. Der er ansat en person 10 timer om ugen til "social hjælp", så han kan komme ud og være normal teenager. En såkaldt "voksenven", det har han haft siden han var 5-6 år (Og faktisk været så heldig i løbet af de ti år kun at skifte en gang, så de må være glade for deres arbejde).

Desuden bliver der også dækket alle ekstra udgifter i forbindelse med hans handikap. Den danske lovgivning siger direkte at man ikke må have nogle udgifter i forbindelse med handikap.

 

Dog skal man tage højde for at mange bliver diagnosticeret indenfor autismespektret, uden rent faktisk at have et liv der er påvirket af det. Mange kan sagtens have et normalt arbejde f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jeg har så den modsatte erfaring. Jeg kender rigtig mange med ADHD eller autisme, og de får alle rigtig meget hjælp. F.eks. besøgsvenner som hjælper i forhold til husholdning. Dækket ekstra udgifter osv.

 

Min lillebror får også hjælp. Der er ansat en person 10 timer om ugen til "social hjælp", så han kan komme ud og være normal teenager. En såkaldt "voksenven", det har han haft siden han var 5-6 år (Og faktisk været så heldig i løbet af de ti år kun at skifte en gang, så de må være glade for deres arbejde).

Desuden bliver der også dækket alle ekstra udgifter i forbindelse med hans handikap. Den danske lovgivning siger direkte at man ikke må have nogle udgifter i forbindelse med handikap.

 

Dog skal man tage højde for at mange bliver diagnosticeret indenfor autismespektret, uden rent faktisk at have et liv der er påvirket af det. Mange kan sagtens have et normalt arbejde f.eks.

 

Jeg har 2 med ADHD og jeg har aldrig formået at få hverken medicin eller noget som helst nadet dækket...Det samme med astma allergi, som ALLE fortæller man får dækket..Bare ikke mig!

Nu gider jeg ikke engang forsøge længere, jeg betaler selv færdig bum!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 2 med ADHD og jeg har aldrig formået at få hverken medicin eller noget som helst nadet dækket...Det samme med astma allergi, som ALLE fortæller man får dækket..Bare ikke mig!

Nu gider jeg ikke engang forsøge længere, jeg betaler selv færdig bum!

 

Det er vildt at der er så stor forskel. Kan huske min mor skulle kæmpe meget i starten, og engang imellem skal hun da stadig slå i bordet...

 

Men måske er det bare forskellige fra sted til sted hvor "nemt" det er.

 

Min lillebror får somt sagt dækket rigtig meget, min mor får tilmed efter mange års kamp tabt arbejdsfortjeneste for de timer hun ikke kan arbejde pga ham. Men hun blev groft snydt i mange år, hvor de direkte ikke fulgte loven. (Hvis en forælder mister sit arbejde pga barns handikap, og er på kontanthjælp, må de IKKE sætte dem ned på den lave takst efter 6 måneder som normalt, dette blev min mor).

 

Min eks kæreste havde ADHD, og fik dækket medicin, plus han fik en "besøgsven" som kom en gang ugentlig, og tjekkede op på ham.. Dog bankede jeg i bordet og han fik ny rådgiver da jeg blev kæreste med ham, da jeg ikke mente han gjorde sit job ordentligt. Der gik lidt for meget kaffe og hygge i det, fremfor motivation og inspiration, hvilket jeg mener er deres job.

 

Men man får intet forærende, man skal kæmpe for det og man skal kende hvor i lovgivningen det står; For de ved det som regelt ikke selv!

 

Men alle med diagnose indenfor autismespektret bufår tildelt en sagdsbehandler, som kan hjælpe dem med disse ting...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...