Hop til indhold

Thor.


Tullemus
 Share

Recommended Posts

Man kan jo undre sig over at vi som ellers er os selv nærmest skaber sådan en debat om en enkelt hund! - Hvad søren er det lige det gør at lige netop den her sag berører alt og alle i DK - så meget af dyrlæger trues på livet?

Hvad med alle andre dyr? Hvad med alle de køer og grise mv. der hver eneste dag må lade livet for at danskerne kan få deres frikadeller og hakkebøffer - skal der ikke også skabes debat om det? ER det ikke også synd for dem?

Ved godt det udenfor det her - men alligevel så kan sådan 1 enkelt hund sætte sindene så meget i kog - undskyld men kunne ikke lige dy mig :slem:

Tjo. Hvis det er synd for et dyr at blive aflivet, så er det vel synd for køerne og grisene. Men det synes jeg så heller ikke det er. Det er synd, hvis de ikke bliver behandlet ordentligt, mens de er her, men jeg synes ikke det er synd at slagte dem. Ikke hvis slagtningen foregår på en ordentlig måde.

 

Og jeg synes dermed heller ikke, at det er synd at Thor bliver aflivet. Men det er uretfærdigt, hvis han bed i selvforsvar, fordi den lille hund bed ham først og hvis grundlaget for aflivningen er at sårene skulle sys ene og alene fordi ejeren ikke tog til dyrlægen med det noget før. Det synes jeg er forkert, men jeg vil ikke sige det er synd for ham. Nok mere for hans ejer, som er den der sidder tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 644
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

For mig drejer det sig bestemt ikke om en enkelt hund! For mig er spørgsmålet:

 

Skal vi hundeejere virkelig finde os i, at vi på en ganske almindelig luftetur - hvor vores hund er i snor - kan blive opsøgt af en løs hund, hvorefter det ender med, at vores hund dømmes til aflivning? Skal vi finde os i, at hundeloven forvaltes vidt forskelligt i de forskellige politikredse? Skal vi finde os i, at politiet ikke kan skelne mellem et sår, der skal sys, og direkte skambidning?

 

Der er langt, langt mere på spil i denne sag end "blot" Thor!

Og det her hopper jeg også lige med på :lol: Er fuldstændig enig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Rikke, lige for at få en enkelt detalje på plads. Ingen betjente kan bryde tredelingen, ej heller kan andre grupper inkl. borgerne i dette land bryde tredelingen. Den kan kun "brydes" (ophæves) af en regering.

 

At bryde en lov er en ganske anden ting, og der kan netop civil ulydighed komme ind - såfremt man altså ikke benytter sine jobmæssige beføjelser.

 

Du ved forhåbentligt hvad jeg mener med at bryde tredelingen?! Jeg mener jo ikke, at bryde tredelingen "som lov" - men som pligt. Lars Bo "brød jo ud af tredelingen". Hvis du har et bedre ord, udover embedesmisbrug (som jo ikke absolut har noget at gøre med tredelingen), så må du meget gerne præsentere det for mig. Regnede ikke lige frem med, at jeg ville blive misforstået på det.

 

Det er der til gengæld ingen herinde, der på nogen måde har givet udtryk for, så det var en unødvendig og ret grim beskyldning, synes jeg nok.

 

Personligt synes jeg da selv, at det er værre med et dødsdømt menneske end en dødsdømt hund? Det tror jeg de fleste vil mene? Jeg mener også, at jeg satte "" omkring ordet "kun" af samme grund. Jeg håber da, at folk ville bifalde det, hvis det var et menneske i samme situation som Thor, Lars Bo Lomholdt havde reddet :vedikke: Nu vil det så heldigvis aldrig ske, da vi 1. ikke har dødsdom for mennesker og 2. godt er klar over, at man ikke altid kan styre reflekser og der derfor vil være formildende omstændigheder.

 

Mener du så at det er heltemodigt, hvis politimænd i USA åbner døren til dødsgangen? Fordi de ikke er enig i straffen? Jeg tror ikke helt jeg forstår hvor det er du vil hen.

 

Øh, nej? Men ja, hvis personen er dømt til døden uden rettergang! Men nu var det i grunden noget om middelalderforhold i et demokrati, vi snakkede om - og de er da ikke helt væk, selvom de heldigvis er i jævn tilbagegang de fleste steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
For mig drejer det sig bestemt ikke om en enkelt hund! For mig er spørgsmålet:

 

Skal vi hundeejere virkelig finde os i, at vi på en ganske almindelig luftetur - hvor vores hund er i snor - kan blive opsøgt af en løs hund, hvorefter det ender med, at vores hund dømmes til aflivning? Skal vi finde os i, at hundeloven forvaltes vidt forskelligt i de forskellige politikredse? Skal vi finde os i, at politiet ikke kan skelne mellem et sår, der skal sys, og direkte skambidning?

 

Der er langt, langt mere på spil i denne sag end "blot" Thor!

 

Jo det kan jeg godt se - men det er jo noget som foregår hver eneste dag - så skal man jo ikke gå tur med sin hund overhovedet. Det er blevet besværligt at have hunde i sær på den bekostning at man skal gå og være bange for den slags - derfor overvejer jeg også om jeg skal have hund igen når mine beagler ikke er mere!

Link til indlæg
Del på andre sites

Til beaglepach

Jeg tror, at denne sag kan ramme rigtig mange hundeejerer og jeg er selv een af dem.Jeg er selv snart paranoid??? over fremmede hundes tilstedeværelse , når jeg lufter hunde.

Jeg har nok 2 stk , der hurtigt kunne bide.Især i snor, hvor de er forhindret i at komme væk.

For 3 dage siden: Kommer gåernde på en sti hvor der også cykles og har alle 6 hunde med i snor.Pludselig dukker en DSG op mod os, jeg ser ingen mennesker og råber:VÆK. Så kommer endelig en cykel mod os. Jeg er stoppet op for at tage godt fat i snorene for aner jo ikke om det er en han eller hunhund.Dette gør selvfølgelig mine mere agtpågivne. Endelig nærmer cyklisten sig og kommenterer intet, siger bare til sin hund: Viderer. Jeg var sku da bange og gal.

Idag går jeg på en mark og ser nogle komme i den anden ende. Vi går hurtigt den anden vej og kobler de mest hektiske 3 stk, da personerne kommer løbende efter os. Det var 2 stk småpiger på ca 10 år med en løs bassethanhund. Den så ung ud og jeg vurderer at både Freddy og Nana ville flane ud , hvis den gik direkte til dem. Heldigvis blev den optaget af de 3 løse tæver, og jeg måtte sige det flere gange til pigerne. Tag så den hund i snor, så den ikke bliver bidt.De fattede ikke, at der ikke skulle leges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Tjo. Hvis det er synd for et dyr at blive aflivet, så er det vel synd for køerne og grisene. Men det synes jeg så heller ikke det er. Det er synd, hvis de ikke bliver behandlet ordentligt, mens de er her, men jeg synes ikke det er synd at slagte dem. Ikke hvis slagtningen foregår på en ordentlig måde.

 

Og jeg synes dermed heller ikke, at det er synd at Thor bliver aflivet. Men det er uretfærdigt, hvis han bed i selvforsvar, fordi den lille hund bed ham først og hvis grundlaget for aflivningen er at sårene skulle sys ene og alene fordi ejeren ikke tog til dyrlægen med det noget før. Det synes jeg er forkert, men jeg vil ikke sige det er synd for ham. Nok mere for hans ejer, som er den der sidder tilbage.

Her er jeg så ikke enig med dig. Jeg syntes det er synd at dyr skal lade livet hver dag for at danskerne kan få kød på bordet - det er ikke uden grund jeg er vegetar ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Til beaglepach

Jeg tror, at denne sag kan ramme rigtig mange hundeejerer og jeg er selv een af dem.Jeg er selv snart paranoid??? over fremmede hundes tilstedeværelse , når jeg lufter hunde.

Jeg har nok 2 stk , der hurtigt kunne bide.Især i snor, hvor de er forhindret i at komme væk.

For 3 dage siden: Kommer gåernde på en sti hvor der også cykles og har alle 6 hunde med i snor.Pludselig dukker en DSG op mod os, jeg ser ingen mennesker og råber:VÆK. Så kommer endelig en cykel mod os. Jeg er stoppet op for at tage godt fat i snorene for aner jo ikke om det er en han eller hunhund.Dette gør selvfølgelig mine mere agtpågivne. Endelig nærmer cyklisten sig og kommenterer intet, siger bare til sin hund: Viderer. Jeg var sku da bange og gal.

Idag går jeg på en mark og ser nogle komme i den anden ende. Vi går hurtigt den anden vej og kobler de mest hektiske 3 stk, da personerne kommer løbende efter os. Det var 2 stk småpiger på ca 10 år med en løs bassethanhund. Den så ung ud og jeg vurderer at både Freddy og Nana ville flane ud , hvis den gik direkte til dem. Heldigvis blev den optaget af de 3 løse tæver, og jeg måtte sige det flere gange til pigerne. Tag så den hund i snor, så den ikke bliver bidt.De fattede ikke, at der ikke skulle leges.

 

Jeg forstår det alt for godt. Jeg oplever også sådan nogle ting næsten hver dag. Heldigvis er min ældste bedøvende ligeglad og forholder sig altid i ro. Den yngste er mere udfarende, skal lige stille sig an. Men nr. to Oscar er bare så bange for alle hunde der er større end ham selv - han er virkelig ræd, og vil gøre hvad som helst for at slippe væk - det er et meget stort problem med ham.

Jeg er mere eller mindre holdt op med at gå i "vores område" fordi der er mange løse hunde deroppe - jeg tør bare ikke mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det kan jeg godt se - men det er jo noget som foregår hver eneste dag - så skal man jo ikke gå tur med sin hund overhovedet. Det er blevet besværligt at have hunde i sær på den bekostning at man skal gå og være bange for den slags - derfor overvejer jeg også om jeg skal have hund igen når mine beagler ikke er mere!

Jamen, det er sgu sørgeligt :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er jeg så ikke enig med dig. Jeg syntes det er synd at dyr skal lade livet hver dag for at danskerne kan få kød på bordet - det er ikke uden grund jeg er vegetar ;-)

Hvis du holder så meget af dyr, hvorfor æder du så deres mad? Og har du aldrig hørt, at gulerødder skriger, når man trækker dem op af jorden?

:drille:

 

Nå, spøg tilside - jeg går helt ind for, at man - såfremt der ikke er økonomisk lavvande - udelukkende køber økologisk kød, helst fra så fritgående dyr som overhovedet muligt. Jeg vil jo også gerne have, at vores slagtedyr har en god tilværelse og en så fredsommelig død som mulig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Her er jeg så ikke enig med dig. Jeg syntes det er synd at dyr skal lade livet hver dag for at danskerne kan få kød på bordet - det er ikke uden grund jeg er vegetar ;-)

 

:pift: Nu æder vi danskere ikke alt kødet, kun resterne, det meste smides ud, over grænsen:slem:.... byttes måske til frølår! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så set på TV, hvordan en gnu blev spist af løveunger mens den stadig var i live, fordi løvemor ikke var hurtig nok til at klemme luftrøret sammen på den inden de gik til bords...

 

Så jeg har ikke rigtig ondt af dyr, der får et gak lige i skalden og så dratter døde om på stedet - så længe de har et godt liv, mens de nu engang er levende. Med andre ord spiser jeg min bøf og mit bacon med glæde, vel vidende at de fik et mere humant endeligt end føromtalte gnu (som jeg nu heller ikke har ondt af, for så ville løveungerne jo sulte).

 

Naturen er noget grimmer noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er jeg så ikke enig med dig. Jeg syntes det er synd at dyr skal lade livet hver dag for at danskerne kan få kød på bordet - det er ikke uden grund jeg er vegetar ;-)

Jamen, det er da også helt i orden :-D Jeg har bare aldrig tænkt på døden, som om at det skulle være synd for den, der døde. Jeg har altid tænkt, at man ikke mærker mere, når man er død og derfor er det ikke synd at dø. Jeg har mere ondt af de efterladte, som jo er dem, der skal leve med savnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du ved forhåbentligt hvad jeg mener med at bryde tredelingen?! Jeg mener jo ikke, at bryde tredelingen "som lov" - men som pligt. Lars Bo "brød jo ud af tredelingen". Hvis du har et bedre ord, udover embedesmisbrug (som jo ikke absolut har noget at gøre med tredelingen), så må du meget gerne præsentere det for mig. Regnede ikke lige frem med, at jeg ville blive misforstået på det.

 

 

 

Personligt synes jeg da selv, at det er værre med et dødsdømt menneske end en dødsdømt hund? Det tror jeg de fleste vil mene? Jeg mener også, at jeg satte "" omkring ordet "kun" af samme grund. Jeg håber da, at folk ville bifalde det, hvis det var et menneske i samme situation som Thor, Lars Bo Lomholdt havde reddet :vedikke: Nu vil det så heldigvis aldrig ske, da vi 1. ikke har dødsdom for mennesker og 2. godt er klar over, at man ikke altid kan styre reflekser og der derfor vil være formildende omstændigheder.

 

 

 

Øh, nej? Men ja, hvis personen er dømt til døden uden rettergang! Men nu var det i grunden noget om middelalderforhold i et demokrati, vi snakkede om - og de er da ikke helt væk, selvom de heldigvis er i jævn tilbagegang de fleste steder.

Pligt til at bryde tredelingen som lov? Embedsmisbrug har ikke noget at gøre med tredelingen? Jeg forstår ikke rigtigt dit indlæg, så jeg kan ikke rigtigt svare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hvis du holder så meget af dyr, hvorfor æder du så deres mad? Og har du aldrig hørt, at gulerødder skriger, når man trækker dem op af jorden?

:drille:

 

Nå, spøg tilside - jeg går helt ind for, at man - såfremt der ikke er økonomisk lavvande - udelukkende køber økologisk kød, helst fra så fritgående dyr som overhovedet muligt. Jeg vil jo også gerne have, at vores slagtedyr har en god tilværelse og en så fredsommelig død som mulig.

 

Hvis du levede med den sygdom jeg tilfældigvis er ramt af - mon så ikke du ville ændre din opfattelse af hvad der er godt/skidt at spise - det tror jeg ;-)

 

Jeg hopper ud af tråden nu - den har vist nået lavpunktet

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så set på TV, hvordan en gnu blev spist af løveunger mens den stadig var i live, fordi løvemor ikke var hurtig nok til at klemme luftrøret sammen på den inden de gik til bords...

 

Så jeg har ikke rigtig ondt af dyr, der får et gak lige i skalden og så dratter døde om på stedet - så længe de har et godt liv, mens de nu engang er levende. Med andre ord spiser jeg min bøf og mit bacon med glæde, vel vidende at de fik et mere humant endeligt end føromtalte gnu (som jeg nu heller ikke har ondt af, for så ville løveungerne jo sulte).

 

Naturen er noget grimmer noget.

 

Det markeret med rødt, tror du man finder den slags i danske kølediske?. Det tror jeg er en ganske naiv holdning at have, ellers er det et forsøg på at skyde tingene fra sig.

 

Jeg er mega dobbeltmoralsk, for jeg spiser kød men har det egentlig skrækkeligt over hvordan dyrene bliver behandlet, både under opvækst, transport og selve slagtningen. Leger bare lille Ole nede i supermarkedet der på spørgsmålet: hvor kommer mælken fra, svarer: supermarkedet. Kan derfor sagtens argumentere imod det du skriver.

 

En gnu der er blevet jaget af rovdyr har så store mængder stresshormon i kroppen at det virker som bedøvelse, på samme måde som mennesker der får revet arme og ben af, af hajer eller krokodiller, ikke mærker noget før et stykke tid efter. Tilgengæld har gnuen mulighed for at udøve naturlig adfærd for byttedyr, nemlig at flygte. Det har slagtedyr ikke, de kan højest lade deres frustrationer gå ud over en artsfælle der er i samme situation. En gnu reagerer instinktivt (måske også erfaringsmæssigt) når den flygter, men er næppe i stand til at forbinde det med døden, hvor slagtedyr fornemmer døden og kan lugte de andre dyrs angst, blodet osv.. Og der er vist ingen grund til at sammenligne opvæksten,... så egentlig burde jeg blive vegetar, for det er ganske horribelt hvad vi udsætter dyrene for. Det ligger bare ikke lige for, altså :oops: men i det mindste kan jeg da se at det er noget lort jeg render rundt og laver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du levede med den sygdom jeg tilfældigvis er ramt af - mon så ikke du ville ændre din opfattelse af hvad der er godt/skidt at spise - det tror jeg ;-)

 

Jeg hopper ud af tråden nu - den har vist nået lavpunktet

Jeg kan naturligvis ikke forbyde dig at hoppe ud af tråden, men jeg kan anbefale dig at spekulere lidt over, hvorfor jeg mon skrev, at jeg helt gik ind for, at man "udelukkende køber økologisk kød, helst fra så fritgående dyr som overhovedet muligt. Jeg vil jo også gerne have, at vores slagtedyr har en god tilværelse og en så fredsommelig død som mulig".

 

Bortset fra kødspisningen så tror jeg i grunden ikke, at du og jeg har så forskellige holdninger til, hvad der er godt/skidt at spise.

 

Jeg forstår slet ikke din store vrede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg kan naturligvis ikke forbyde dig at hoppe ud af tråden, men jeg kan anbefale dig at spekulere lidt over, hvorfor jeg mon skrev, at jeg helt gik ind for, at man "udelukkende køber økologisk kød, helst fra så fritgående dyr som overhovedet muligt. Jeg vil jo også gerne have, at vores slagtedyr har en god tilværelse og en så fredsommelig død som mulig".

 

Bortset fra kødspisningen så tror jeg i grunden ikke, at du og jeg har så forskellige holdninger til, hvad der er godt/skidt at spise.

 

Jeg forstår slet ikke din store vrede.

 

 

Jeg læser INGEN steder at jeg er vred - det er noget du fejlagtig tror :-)

 

Jeg ved da godt der er forskel på burhøns og fritgående høns - men de har stadig det tilfælles at de er høns - så hvad er lige forskellen? - men nu skal jeg nok stoppe :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...