Hop til indhold

Træningsmængde?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Hvad er den helt rigtige mængde af træning, hvordan får man mest ud af indsatsen?

 

Jeg mener ikke de individuelle forskelle, men nærmere hvordan man generelt vurderer om man tilbyder sin hund den rette mængde træning. Er der forskel alt efter træningsform og kan der indtræffe en form for mæthed der gør at indlæringen bliver langsommere?

 

Hvilke signaler er I opmærksomme på, hvad viser jer at I gør for meget eller for lidt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Da der først nu er kommet huld igennem til Bella, er jeg meget opmærksom på de forskellige signaler hun sender.

 

De tegn der kommer fra Bella er:

Røde øjne

Uopmærksom

Ligger sig på sin pude

Kan pludselig ikke finde ud af øvelserne.

Går sin vej

 

De tegn der viser, at der ikke kan være mere i hundehovedet er:

Ligger sig ned med det samme

Vil ikke lege med sit legetøj

Alle fire poter i vejret

 

Vi har decideret gode og dårlige perioder. I de gode, glemmer jeg tit, at det er bedst ikke at træne mere end 1-3 min. af gangen. Når jeg overtræner, kommer vi ofte ind i en dårlig periode, hvor der ikke kan trænes næste dag. Der er kun plads i hovedet til tisseturen og sove.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle fire poter i vejret

 

:sjov:

 

OK, det kan man nok tage som et ikke så skjult tegn på at trætheden har sat ind. :lol:

 

Men for at svare på det oprindelige spørgsmål, ville jeg nok bare se på om hunden stadig er "tændt" og "på". Hvis hunden ser ud til bare at gøre tingene af pligt, ville jeg nok holde en pause eller finde på noget helt andet at lave med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tolker det som, at du mener træning af egentlig øvelser - at få hunden til at lære hurtigst muligt?

 

Så en undersøgelse på det engang... Bom... Men hvor?

 

Men i hvert fald, var hunde, der kun blev trænet 1 eller 2 gange ugentligt (i denne eksakte øvelse?), dem der klart lærte øvelserne hurtigst, ift. hunde, der blev trænet dagligt. Det skulle ligesom fungere, at holde en lille pause, så hunden fik tænkt over tingene (agtigt, vel?).

 

Og jeg har godt kunnet mærke det på Møffe også. Det bedste har klart været, når vi har trænet på en øvelse et par gange, holder en pause, og så prøver igen nogle dage senere. Så kommer der større fremskridt pr. træningssession. Han kunne måske have lært det samme på færre dage - men på den sammenlagte trænignstid, så er det gået hurtigere.

 

Jeg kan desværre ikke huske, om det var generelt træning eller om det bare var en bestemt øvelse, man ikke skulle træne mere end så... Men regner med, at det var det sidste :-)

 

Jeg kan desværre vitterligt ikke huske, hvad artiklen hed... Endsige om den var på dansk eller engelsk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige det felt har jeg lært enormt meget om på det sidste.

Her er min erfaring. Har altså ikke dokumentation for det, men sådan her gør jeg, og det synes jeg virker rigtig godt:

Når vi er til træning træner vi sammen 2 og 2. Det optimale er at hunden er ude af bilen 7-10 minutter af gangen. Herefter kommer hunden i bilen mens vi træner min makkers hund i samme tidsperiode. Og sådan gør vi timen igennem. Med et godt dækken kan hunden sagtens holde sig varm selvom den skal vente i bilen (er tjekket med en hunde fys). når hunden er ude køre vi som regel 2-3 pas. Dvs. En række gentagelser (hvis det er små momenter vi arbejder med, så typisk 4-8 gentagelser og så pauser vi hunden med snus, bold, leg eller andet, og så tager vi et eller to pas mere. I indlæringen træner vi typisk det samme i alle 3 pas, og skifter først og træner noget andet når hunden igen kommer ud af bilen. Rutineret hunde kan man skifte mellem passene.

Vi starter altid med at træne noget hvor hunden skal have meget fart på (altså i indlæringen). For den stress vi forstærker adfærden med, er den stress vi får i den endelige øvelse. Så bliv i position (eks. Dæk) starter jeg aldrig med at træne, da jeg jo gerne vil have meget ro i min dæk. Så er det dumt at indlære med en meget frisk hund.

Det er også dumt eks. At lave fremadsendelse med en træt hund. Man vil jo gerne have power i øvelsen, så den skal indlæres under et lidt højere stress niveau end eks. Dæk.

Derudover så plejer vi at sige (når vi indlære noget nyt), 4 dages træning, 4 dages pause (fra den ting - behøver ikke være pause fra andre tinng man kan træne). Og de præcis 4 dage tror jeg ikke er så vigtigt, men det er en god ide indimellem at lade tingene ligge indimellem under indlæring.

Derudover så har jeg oplevet med min egen hund at jeg får mere ud af træningen hvis jeg ikke træner hver dag (eller tæt på hver dag). Jeg får mere ud af det hvis han får nogle træningsfri dage indimellem. Og førhen luftede jeg ham 5 km. Dagligt med fritløb det meste af turen. Det resulterede i at når vi skulle træne så var han egentlig så velstimuleret og godt tilpas, at han ikke havde "brug" for træningen. Så de lange gåture har jeg skåret lidt ned på i en periode fordi jeg er ved at gøre ham klar til konkurrence i slutningen af marts. Men han får stadig lange gåture 4-5 gange i ugen for at holde ham i god form og holde hans muskler ved lige. (og fordi jeg elsker det :D) men han er mere på i træningen, da han har "brug" for aktiveringen.

Håber du kan bruge det til noget :-) jeg synes det gør en kæmpe forskel at strukturere sin træning på overstående måde. Så kan kun anbefale det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo helt givet vidt forskelligt fra hund til hund. Men sådan generelt, stop når hunden er som mest tændt og vil ha' mere. Og så betyder pauser/hviledage også noget for indlæring. Jeg træner også forskelligt afhængig af om det er nyindlæring eller "vedligehold". Men sådan noget med x antal gange og x antal minutter, det tror jeg at man må finde ud af selv, for det er nok meget forskelligt fra hund til hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men i hvert fald, var hunde, der kun blev trænet 1 eller 2 gange ugentligt (i denne eksakte øvelse?), dem der klart lærte øvelserne hurtigst, ift. hunde, der blev trænet dagligt. Det skulle ligesom fungere, at holde en lille pause, så hunden fik tænkt over tingene (agtigt, vel?).

 

Jeg kan desværre ikke huske, om det var generelt træning eller om det bare var en bestemt øvelse, man ikke skulle træne mere end så... Men regner med, at det var det sidste :-)

 

Deeeeet tror jeg så ikke helt på. :blink: Jo, at det er godt nogle gange at holde en lille pause med træningen af en bestemt øvelse, før man træner den igen, det kan helt sikkert have en effekt. Men kun at måtte træne en bestemt øvelse 1-2 gange om ugen, arhh... det stemmer i hvert fald ikke overens med min erfaring.

 

Det er jo helt givet vidt forskelligt fra hund til hund. Men sådan generelt, stop når hunden er som mest tændt og vil ha' mere. Og så betyder pauser/hviledage også noget for indlæring. Jeg træner også forskelligt afhængig af om det er nyindlæring eller "vedligehold". Men sådan noget med x antal gange og x antal minutter, det tror jeg at man må finde ud af selv, for det er nok meget forskelligt fra hund til hund...

 

Enig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo helt givet vidt forskelligt fra hund til hund. Men sådan generelt, stop når hunden er som mest tændt og vil ha' mere. Og så betyder pauser/hviledage også noget for indlæring. Jeg træner også forskelligt afhængig af om det er nyindlæring eller "vedligehold". Men sådan noget med x antal gange og x antal minutter, det tror jeg at man må finde ud af selv, for det er nok meget forskelligt fra hund til hund...

 

Det tror jeg du har fuldstændig ret i! Nogle hunde tåler mange gentagelser for et lille stykke pølse, og nogle hunde skal have MEGET lækre godbidder for at give at lave ret mange gentagelser. Det afhænger både af race, men endnu mere af individ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Den er rigtig svær den der, fordi det som Korvis og Sonja skriver er enormt individuelt fra hund til hund.

 

Når jeg træner viser mine 3 meget, meget forskellige tegn på hvornår de er ved at trænge en pause.

 

Kaia begynder at vimse rundt og have fokus alle mulige andre steder og har nemt ved at blive ukoncentreret.

Optakten til det er typisk at hun begynder at sjuske lidt med øvelserne.

 

Bamse stresser for meget, hvis han er i gang for lang tid. Kan se det på vejrtrækningen og øjnene.

 

Yoda begynder at gå lidt ned i tempo og hopper knap så højt i belønningerne, når han er ved at være træt.

Ignorere jeg det, så kan jeg se han bliver mere og mere dvask og til sidst så kan jeg se i øjnene på ham at han er træt.

 

Det der med pauser mellem øvelserne, den er rigtig svær.

Har også hørt om 4 dags-reglen, selvom dem der eftersigende har opfundet den siger der ikke er sådan en "regel" :lol:

 

Men pointen er god nok - Husk at holde pauser i øvelserne.

Der er virkelig noget om, at hunde lære mens de ikke laver noget. Det er som om at de har brug for tid til at lade det bundfælde sig især i indlæringen.

Om det er lige 4 dage, 2 dage eller bare 1 dag er lige så individuelt som så meget andet når det kommer til hunde.

 

Typisk så keder hundene sig også lidt i en øvelse, hvis man terper det samme hver dag i en uge.

Og så kan de godt se ud til at tænke "YAY, den øvelse kender jeg da, den er super nem" når man så pakker den væk og tager den frem igen efter lidt tid.

 

Du kan jo prøve dig lidt frem og se hvad der sker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tolker det som, at du mener træning af egentlig øvelser - at få hunden til at lære hurtigst muligt?

 

Så en undersøgelse på det engang... Bom... Men hvor?

 

Men i hvert fald, var hunde, der kun blev trænet 1 eller 2 gange ugentligt (i denne eksakte øvelse?), dem der klart lærte øvelserne hurtigst, ift. hunde, der blev trænet dagligt. Det skulle ligesom fungere, at holde en lille pause, så hunden fik tænkt over tingene (agtigt, vel?).

 

Og jeg har godt kunnet mærke det på Møffe også. Det bedste har klart været, når vi har trænet på en øvelse et par gange, holder en pause, og så prøver igen nogle dage senere. Så kommer der større fremskridt pr. træningssession. Han kunne måske have lært det samme på færre dage - men på den sammenlagte trænignstid, så er det gået hurtigere.

 

Jeg kan desværre ikke huske, om det var generelt træning eller om det bare var en bestemt øvelse, man ikke skulle træne mere end så... Men regner med, at det var det sidste :-)

 

Jeg kan desværre vitterligt ikke huske, hvad artiklen hed... Endsige om den var på dansk eller engelsk...

 

Jeg har også læst den forskning, men husker ikke lige hvilke forudsætninger hundene fik. Jeg husker at der var noget som jeg syntes ikke stemte med min erfaring, men husker ikke hvad..

 

Hvis man tænker i hukommelse giver det mening, med få gentagelser, hvis der er pauser uden de store oplevelser efter træningsmomenterne.

Hvis der alligevel sker en masse som hunden skal forholde sig til i pausen mellem træningssekvenserne kan der opstå en afledning - afreaktion hvorved øvelsen kan have svært ved at hæfte sig.

 

Hvis vi tænker i afledning: En hund oplever noget stærkt, en forskrækkelse vil det typisk være, her går vi hurtigt ind med en afledning, dvs. beskæftiger hunden i en tid således at oplevelsen ikke fæstner sig i langtidshukommelsen. Om det er beskæftigelse som

afledning fra en væmmelig oplevelse eler det er "afledning" i form af en mængde andre øvelser, er funktionen den samme: Hjernen har sværere ved at lære det første, man forsøgte at lære hunden.

 

Vi siger jo også, at man skal slutte en træningssession med noget positivt så det bliver det, hunden husker..

Så, om det drejer sig om læring omkring miljø eller deciderede øvelser, så fungerer hjernen ens og hvor afledning ifm. en slem oplevelse er rigtig godt, kan "afledning" i form af for mange øvelser evt. gentagelser med fejl, hæmme læring af det ønskede.

 

En del hunde synes ikke at "forstå" klikkertræning, de synes ikke at lære det ønskede og dette kan netop handle om at ved frishaping, og med en uøvet træner, får hunden lavet så mange fejl at det er disse der hæfter sig i hukommelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt sjovt, det der med træningspauserne... Jeg kender det nemlig fra mit fag, som musiker. Når man indøver et nyt stykke musik, så er det en selvfølge at man først øver det ind, og så lægger man det væk et stykke tid, hvor man slet ikke rører det. Måske 1-2 uger. Og når man så ta'r det frem igen, så er det på mystisk vis "modnet" i løbet af pausen. Så for mig er det naturligt at også bruge i hundetræningen, og også derfor jeg synes at vinterpause er en god ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt sjovt, det der med træningspauserne... Jeg kender det nemlig fra mit fag, som musiker. Når man indøver et nyt stykke musik, så er det en selvfølge at man først øver det ind, og så lægger man det væk et stykke tid, hvor man slet ikke rører det. Måske 1-2 uger. Og når man så ta'r det frem igen, så er det på mystisk vis "modnet" i løbet af pausen. Så for mig er det naturligt at også bruge i hundetræningen, og også derfor jeg synes at vinterpause er en god ting.

 

Det samme med svært læsestof, det hjælper også gerne at lægge det helt væk et lille stykke tid :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du skriver træning, mener du så formel træning af øvelser eller også aktivering?

Jeg mener målrettet træning med et konkret formål.

 

Jeg tolker det som, at du mener træning af egentlig øvelser - at få hunden til at lære hurtigst muligt?

Præcis!

 

Det er jo helt givet vidt forskelligt fra hund til hund. Men sådan generelt, stop når hunden er som mest tændt og vil ha' mere. Og så betyder pauser/hviledage også noget for indlæring. Jeg træner også forskelligt afhængig af om det er nyindlæring eller "vedligehold". Men sådan noget med x antal gange og x antal minutter, det tror jeg at man må finde ud af selv, for det er nok meget forskelligt fra hund til hund...

Nej det var heller ikke det jeg mente :-)

Min overvejelse var udelukkende hvornår hunden lærer bedst. Når det handler om muskeltræning er der behov for hviledage, så jeg syntes det var interessant at få belyst den optimale træningsform for hundene.

 

Lige det felt har jeg lært enormt meget om på det sidste.

Her er min erfaring. Har altså ikke dokumentation for det, men sådan her gør jeg, og det synes jeg virker rigtig godt:

Når vi er til træning træner vi sammen 2 og 2. Det optimale er at hunden er ude af bilen 7-10 minutter af gangen. Herefter kommer hunden i bilen mens vi træner min makkers hund i samme tidsperiode. Og sådan gør vi timen igennem. Med et godt dækken kan hunden sagtens holde sig varm selvom den skal vente i bilen (er tjekket med en hunde fys). når hunden er ude køre vi som regel 2-3 pas. Dvs. En række gentagelser (hvis det er små momenter vi arbejder med, så typisk 4-8 gentagelser og så pauser vi hunden med snus, bold, leg eller andet, og så tager vi et eller to pas mere. I indlæringen træner vi typisk det samme i alle 3 pas, og skifter først og træner noget andet når hunden igen kommer ud af bilen. Rutineret hunde kan man skifte mellem passene.

Vi starter altid med at træne noget hvor hunden skal have meget fart på (altså i indlæringen). For den stress vi forstærker adfærden med, er den stress vi får i den endelige øvelse. Så bliv i position (eks. Dæk) starter jeg aldrig med at træne, da jeg jo gerne vil have meget ro i min dæk. Så er det dumt at indlære med en meget frisk hund.

Det er også dumt eks. At lave fremadsendelse med en træt hund. Man vil jo gerne have power i øvelsen, så den skal indlæres under et lidt højere stress niveau end eks. Dæk.

Derudover så plejer vi at sige (når vi indlære noget nyt), 4 dages træning, 4 dages pause (fra den ting - behøver ikke være pause fra andre tinng man kan træne). Og de præcis 4 dage tror jeg ikke er så vigtigt, men det er en god ide indimellem at lade tingene ligge indimellem under indlæring.

Derudover så har jeg oplevet med min egen hund at jeg får mere ud af træningen hvis jeg ikke træner hver dag (eller tæt på hver dag). Jeg får mere ud af det hvis han får nogle træningsfri dage indimellem. Og førhen luftede jeg ham 5 km. Dagligt med fritløb det meste af turen. Det resulterede i at når vi skulle træne så var han egentlig så velstimuleret og godt tilpas, at han ikke havde "brug" for træningen. Så de lange gåture har jeg skåret lidt ned på i en periode fordi jeg er ved at gøre ham klar til konkurrence i slutningen af marts. Men han får stadig lange gåture 4-5 gange i ugen for at holde ham i god form og holde hans muskler ved lige. (og fordi jeg elsker det :D) men han er mere på i træningen, da han har "brug" for aktiveringen.

Håber du kan bruge det til noget :-) jeg synes det gør en kæmpe forskel at strukturere sin træning på overstående måde. Så kan kun anbefale det.

Tak for din fyldestgørende beskrivelse :-)

 

Det er lidt sjovt, det der med træningspauserne... Jeg kender det nemlig fra mit fag, som musiker. Når man indøver et nyt stykke musik, så er det en selvfølge at man først øver det ind, og så lægger man det væk et stykke tid, hvor man slet ikke rører det. Måske 1-2 uger. Og når man så ta'r det frem igen, så er det på mystisk vis "modnet" i løbet af pausen. Så for mig er det naturligt at også bruge i hundetræningen, og også derfor jeg synes at vinterpause er en god ting.

Det er jo osse fremgangsmåden for en hel del når der tilrides heste - rid hesten ind så den er fortrolig med rytter og hjælpere og giv den så en pause.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Jeg tolker det som, at du mener træning af egentlig øvelser - at få hunden til at lære hurtigst muligt?

 

Så en undersøgelse på det engang... Bom... Men hvor?

 

Men i hvert fald, var hunde, der kun blev trænet 1 eller 2 gange ugentligt (i denne eksakte øvelse?), dem der klart lærte øvelserne hurtigst, ift. hunde, der blev trænet dagligt. Det skulle ligesom fungere, at holde en lille pause, så hunden fik tænkt over tingene (agtigt, vel?).

 

Og jeg har godt kunnet mærke det på Møffe også. Det bedste har klart været, når vi har trænet på en øvelse et par gange, holder en pause, og så prøver igen nogle dage senere. Så kommer der større fremskridt pr. træningssession. Han kunne måske have lært det samme på færre dage - men på den sammenlagte trænignstid, så er det gået hurtigere.

 

Jeg kan desværre ikke huske, om det var generelt træning eller om det bare var en bestemt øvelse, man ikke skulle træne mere end så... Men regner med, at det var det sidste :-)

 

Jeg kan desværre vitterligt ikke huske, hvad artiklen hed... Endsige om den var på dansk eller engelsk...

 

Og så var der sørme lige nogle, der linkede til artiklen på facebook! Så nu hiver jeg lige tråden her frem igen :-)

 

Hunde skal trænes i små doser | Videnskab.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Deeeeet tror jeg så ikke helt på. :blink: Jo, at det er godt nogle gange at holde en lille pause med træningen af en bestemt øvelse, før man træner den igen, det kan helt sikkert have en effekt. Men kun at måtte træne en bestemt øvelse 1-2 gange om ugen, arhh... det stemmer i hvert fald ikke overens med min erfaring.

 

 

 

Enig :5up:

 

Helt enig! Hvis man vil nå noget med sin hund, så er 1-2 gange ugentligt slet ikke nok. Jo måske hvis man skal indlære et trick, men hvis man nu træner målrettet på noget bestemt, så er det ikke.

Jeg træner 7 gange om ugen med Spot og 3-4 gange om ugen med Carla. Det er ca. det Carla kan holde til uden at gå ned - Spot kan holde til alt. Jeg træner jo målrettet på lydighed, men 2 gange ugentligt træner jeg noget andet end lydighed (Nordisk og agility). Og så er der stor variation i træningsmængen. Nogle dage 20 minutter, andre dage 2 timer.

Der er også stor variation i hvornår jeg stopper træningen. Oftest når hunden er tændt og har gjort det godt, men indimellem presser jeg også mine hunde lidt, for at træne dem til at præstere og være på, selvom de er trætte.

Min konklusion er, at det kommer meget an på den enkelte hund. Men hvis man er målrettet, så kræver det at man har en plan og som minimum træner 3 gange ugentligt! Og så kræver det at man har en forestilling om hvad man vil træne og hvordan. UStruktureret træning giver ikke det halve af hvad struktureret træning gør. Og det kræver, mener jeg, at man kører "kampagner" på bestemte øvelser og momenter. Jeg kører ikke alle 10 LP-øvelser hver dag, jeg arbejder målrettet med enkelte ting i perioder.

 

Linket fra videnskab.dk er fint og interessant, men det handler jo om følgende - altså at I FORHOLD TIL hvis hunden bliver trænet intensivt hver dag i 1 UGE, så lærer de bedre hvis de bliver trænet i 1 gang om ugen i flere måneder. Og det lyder da plausibelt. Men det relaterer sig jo slet ikke til, hvis man træner 3 gange ugentligt!

 

Hunde lærer mest, hvis de bliver trænet i korte sessioner med en uges mellemrum i sammenlagt flere måneder, end hvis de træner intensivt hver dag i sammenlagt en uge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Linket snakker jo om en enkelt øvelse - jeg tror ikke, at det tager forhold til, hvis du træner flere forskellige øvelser samtidig og de hver især trænes et par gange ugentligt :-)

 

Det er hvordan du får mest muligt ud af den enkelt træningssession. Og der tror jeg så godt, at man kan have fat i foreksempel 7 forskellige øvelser og træne 2-3 af dem dagligt i 7 uger. Dvs. hver øvelse trænes min. 2 gange på en uge.

 

Det vil nok være mere effektivt end intensivt at køre en hel uge med kun den ene øvelse, en anden øvelse i næste uge og så videre.

 

Det er så ikke det, artiklen lige just refererer til - den snakker jo så netop om folk, der ikke har tid til mere end x tid og fortæller så, hvordan man administrerer den tid bedst. Men den nævner jo netop også, at jo mere man træner i alt, jo mere vil hunden selvfølgelig også lære.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så var der sørme lige nogle, der linkede til artiklen på facebook! Så nu hiver jeg lige tråden her frem igen :-)

 

Hunde skal trænes i små doser | Videnskab.dk

 

Jeg har artiklen som pdf fra Applied Animal Behaviour Science. Kan ikke huske hvornår jeg læste den første gang, men jeg kunne straks relatere til det. Efter at jeg har skruet ned for ambitionerne, og træner langt sjældnere, opnår jeg de samme eller bedre resultater.

Link til indlæg
Del på andre sites

Linket snakker jo om en enkelt øvelse - jeg tror ikke, at det tager forhold til, hvis du træner flere forskellige øvelser samtidig og de hver især trænes et par gange ugentligt :-)

 

Det er hvordan du får mest muligt ud af den enkelt træningssession. Og der tror jeg så godt, at man kan have fat i foreksempel 7 forskellige øvelser og træne 2-3 af dem dagligt i 7 uger. Dvs. hver øvelse trænes min. 2 gange på en uge.

 

Det vil nok være mere effektivt end intensivt at køre en hel uge med kun den ene øvelse, en anden øvelse i næste uge og så videre.

 

Det er så ikke det, artiklen lige just refererer til - den snakker jo så netop om folk, der ikke har tid til mere end x tid og fortæller så, hvordan man administrerer den tid bedst. Men den nævner jo netop også, at jo mere man træner i alt, jo mere vil hunden selvfølgelig også lære.

 

Ja, enig. Men jeg tænker også, at for mig er det vigtigt at inkorporere træningen i hverdagen.

Jeg træner eks. altid 10 minutter lige når jeg kommer hjem fra arbejde - bare i haven. Og jeg træner ofte hver morgen på gåturene. Spot bader næste altid, og han elsker søen. Så inden han får lov til at hoppe i den, så skal han lave noget. Eks. bære metalapporten eller gå plads og "slippe" belønningen (søen).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg sidder og tænker at der er stor forskel på om man er i indlæringsfasen med enkelte øvelser eller om man "Strækker" belønningselastikken for at blive konkurenceklar. Under indlæring fungerer det bedst for mange med ultrakorte momenter med rigtig meget leg og hvilepauser imellem mens har man nået dertil hvor målet er stævne så må man træne mere intensiv på fysisk og mental udholdenhed.

Hvor meget og hvor lidt afhænger også af hvilken type træning man foretager, hvor fysisk krævende er den for hunden?

Går hunden træt kan det jo også skyldes flere ting: manglende fysik, for lidt forstærkning ( typisk begynder problem )og den klassiske for os erfarende hundeføre: vi er i gang med at ekstingere adfærd fordi vi strækker hundens elastik for hurtigt. Når vi begynder at køre flere øvelser imellem forstærkeren ser vi først en øget adfærd ( ser vi det kan vi nok godt regne med at vi er igang med at ekstingere ) tænker vi så "det går jo fantastisk" med mindre forstærkning og går for hurtigt frem så begynder ekstingering at blive synlig, hunden "går træt". Så holder vi en træningspause og "voila" så går det forrygende igen. Vi begår samme fejl og hunden går træt endnu hurtigere denne gang, skal have pause igen og så kører skruen.

Ved af egne fejl, at hvis man tager tur linen frem og hunden gemmer sig under sofabordet - så er det på tide med en hund mere.... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. hvor længe at man kan træne den samme ting, så var jeg på et interessant foredrag ved Hund & træning: Indlæring i hjernen med Karen Frost.

Det er receptorer i hjernen, der bestemmer hvor længe, en enkelt øvelse kan fortsætte, når receptorerne er "slidt/brugt op", går der et stykke tid, før at de kan bruges igen. Så er det vigtigt lige at lave noget andet med hunden, så den kan være klar igen med de samme øvelser.

Så jeg gør det i små trænings pas, og ikke det samme hver dag.

Men hvis hunden begynder at tabe energien, bliver langsom, så stopper jeg altid, uanset hvor lidt vi har lavet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. hvor længe at man kan træne den samme ting, så var jeg på et interessant foredrag ved Hund & træning: Indlæring i hjernen med Karen Frost.

Det er receptorer i hjernen, der bestemmer hvor længe, en enkelt øvelse kan fortsætte, når receptorerne er "slidt/brugt op", går der et stykke tid, før at de kan bruges igen. Så er det vigtigt lige at lave noget andet med hunden, så den kan være klar igen med de samme øvelser.

Så jeg gør det i små trænings pas, og ikke det samme hver dag.

Men hvis hunden begynder at tabe energien, bliver langsom, så stopper jeg altid, uanset hvor lidt vi har lavet.

Og blandt andet derfor er det vigtigt at have en træningsplan.

Jeg holder ofte inden hunden bliver træt, men i indimellem presser jeg dem også lidt, fpr at de skal lære at det er fedt at give lidt ekstra, selvom man er træt. Det kommer mig virkelig til gode til konkurrencer, hvor det er varmt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...