Hop til indhold

I gætter det aldrig - endnu en tråd om hunderacer ;)


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Hewlett, lige bortset fra størrelse/vægt har du i dine ønsker præcist beskrevet Chase. Total sofakartoffel indenfor men glad for ture og kan løbe løs og lege med andre hunde, lever for kontakt, knus og kram med mennesker og elsker træning.

Kender desværre ikke til dober opdræt i dk, har på fornemmelsen at de ligesom i Tyskland er mere skarpe/vogtende/gøende. Sadie er den eneste af mine der er vagtsom og gør af fremmede mennesker der nærmer sig huset. Greta gør udelukkende af biler, Chase gør udelukkende af egern, og Leah ved endnu ikke hvad hun skal gø af. :mrgreen:

 

Ellers synes jeg også at engelsk springer, mellem Schnauzer eller puddel lyder som gode bud.

 

Synes i det hele taget at puddel passer ind i stort set alle racetråde. Det er nok den mest alsidige, intelligente, venlige og mest trænbare race der findes.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har været nabo til kennel hopla de har wether terrier, hold da op nogle skønne nemme hunde, fin mellem størrelse og vi hørte dem ikke, de er bare dejlige, skal ikke trimmes men klippes:) dejlig race som jeg absolut godt kunne tænke mig:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Chr, korrekt, jeg synes dine hunde har sindsygt meget pels :-) Dog indenfor niveau af hvad jeg gerne vil have som pensionist hund.

 

Engelsk springer spaniel tænker jeg, de er lidt større, og men få undtagelser synes jeg ikke deres pels er helt så krævende som en cocker (ret mig her chr hvis jeg ikke har ret)

Wheaten er også et godt bud, jeg har 2 til at gå herude, ingen af dem ved de er terrier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser dem ihvertfald ikke. Det er nærmest 2 årtier siden jeg sidst har set en pudel på 40 cm med tavle. Enten er de bittesmå ellers er det storpudler.

 

Ok, jeg møder nu ind imellem mellempudler, og jeg ser også nogle til f.eks. agility og rally. Slet ikke så mange som toy- og dværgpudler, men nok flere end storpudler.

Link til indlæg
Del på andre sites

De få hunde jeg har mødt har ikke været terrier-agtige af sind, men meget blide og ikke reserverede men,... ekstremt høflige/ forsigtige overfor fremmede. Racen er ikke ret udbredt i DK men jeg har sakset lidt fra Sverige hvor den er rimelig udbredt.

 

Hälsa: I stor utsträckning är rasen en frisk och sund hund. Många individer är matglada men rasen tycks inte vara lagd åt att bli fet annat än i undantagsfall. En livslängd på runt 11–13 år är inte ovanligt.

Egenskaper / Mentalitet:

 

Ceskyns kärlek och bundenhet till familjen innebär att det aldrig är några problem att ha den lös. Inkallning lär den sig lätt, och på promenad följer den sin mänskliga flock hack i häl. Den har en allmänt välvillig inställning till omgivningen, den är positiv och nyfiken gentemot allt och alla. Rasen är signalsäker och tycks ha lätt att göra sig förstådd, den trivs mycket bra tillsammans med andra hundar och gillar att vara medlem i en flock. Man ska ha gott om tid för sin hund och ge den tillfälle att vara delaktig i vardagen.

 

Ok. Høflig er rigtig godt :5up: Forsigtig er ... måske ikke den bedste kombination til Ninja, som også selv er meget forsigtig. Men det kommer jo sikkert helt an på hvilken hvalp man ender med :-D

 

Jeg oprettede denne tråd og lovede mig selv at være åben overfor de foreslåede hunderacer, men nu har jeg ca. 100 gange været inde og google Ceskyen, og jeg tror jeg har meget svært ved at se udover den, som du siger, vanvittige klipning. Er der nogen der ligger inde med et billede af en Cesky i 'hvalpeklip', eller hvad man nu kalder det ?

 

Den udstillingsklip er jo ... skør. Den stakkels hund ville jo feje halvdelen af skovbunden med sig hjem :lol:

 

 

Helt enig, og deres psyke ligger bestemt heller ikke lige til højrebenet for at kunne fungere med en hund som jeg forestiller mig Ninja, imo. Der skal ikke ret store bevægelser til før det er for meget for dem (nu oplever jeg det jo personligt hele tiden, med min retriever unghund). Dværg- og mellempudler får hun ikke lov til at omgås uden snor, for hun skræmmer simpelthen livet af dem.

 

Nu ved jeg ikke hvordan du forestiller dig Ninja, men hun er faktisk en meget mild hund, og har kun tendens til 'labrador'-legestil, hvis den anden hund er med på den. Hun har før leget med små hunde, og hun overfuser dem ikke.

 

Selvfølgelig er et problem ved mellempudlen, som du og en anden også nævner, at der ikke er særlig meget hund under pelsen, og det vil måske hæmme Ninja i sin leg med hunden, og det ville være lidt ærgeligt :hmm: (Når nu vi også prioriterer at hunden skal kunne tåle noget leg med 23kg. tung hund)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når I siger Cocker Spaniel, så tænker jeg i to typer (ved ikke om det er forkert?) Amerikansk Cocker Spaniel, som har en meget tidkrævende pels.

 

 

Og så i denne type:

 

cocker-spaniel-baby_92243-1600x1200.jpg

 

Jeg synes de sorte er SINDSYGT lækre og ikke ser ud til at kræve den vilde pelspleje, men tænker umiddelbart at de har et noget større jagt-drive end den amerikanske ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når I siger Cocker Spaniel, så tænker jeg i to typer (ved ikke om det er forkert?) Amerikansk Cocker Spaniel, som har en meget tidkrævende pels.

 

 

Og så i denne type:

 

[ATTACH=CONFIG]104617[/ATTACH]

 

Jeg synes de sorte er SINDSYGT lækre og ikke ser ud til at kræve den vilde pelspleje, men tænker umiddelbart at de har et noget større jagt-drive end den amerikanske ?

 

Dette smukke billede er vist fra Go get it kennelen. Det er den model jeg har. Ft cocker, det er en arbejdshund og jeg kalder dem mine ferrier. Jeg overvejer at bruge den orange i midten til min tæve.

 

Nej tror nok at du skulle kigge på de engelsk og ikke de amr.

 

Ft cocker og springer er mageløse dyr, men de skal bruges. Mine løber løs ca 1 1/2 time om dagen, jeg stamtræner dem både til jagt rally og agility, men har de overskud skulle de ikke være til at være i hus med. Jeg synes dog ikke de er et problem at have. Cockeren er ca. 40 cm og vejer ca. 10-15 kg. Derfor tænkte jeg på springeren, men vælg den engelsk i stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, du rammer godt med racebeskrivelsen, men jeg tænker at den er for lavbenet og kompakt til at kunne følge med i Ninjas tempo?

 

Selvfølgelig er det ikke en hund vi køber til Ninja, men en stor del af hele projekt hund nr. 2, er at Ninja får en legekammerat, som godt kan følge med og som er legesyg som hende.

 

Så længe vægten holder sig på ca. 20 kg (gør heller ikke noget hvis den er under), så er trapperne ikke et problem.

 

Vi bar Ninja op og ned dagene efter sin sterilisation, der vejede hun 25-26kg.

 

du skal ikke skue hunden på hårene ift at være lavbenet og kompakt,...ludwig har en legekammerat, Basse, som er en basset....dog ikke udstillingsmodel. Men er du gal han er altså en adræt 30 kgs-pølse....og følger fint med Ludwig. Så hvis ellers resten af hunden tiltaler så prøv at se dem lege inden i afskriver :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når I siger Cocker Spaniel, så tænker jeg i to typer (ved ikke om det er forkert?) Amerikansk Cocker Spaniel, som har en meget tidkrævende pels.

 

 

Og så i denne type:

 

[ATTACH=CONFIG]104617[/ATTACH]

 

Jeg synes de sorte er SINDSYGT lækre og ikke ser ud til at kræve den vilde pelspleje, men tænker umiddelbart at de har et noget større jagt-drive end den amerikanske ?

 

Når folk skriver cocker spaniel, mener de normalt engelske cocker spaniels. Ellers ville de sige amerikansk cocker spaniel. :-)

 

Som Spilop skriver, er det FT cocker spaniels på billedet, og dem ville jeg nok være liiidt forsigtig med at lægge mig ud med rent energimæssigt. ;-) En engelsk cocker spaniel kræver naturligvis også aktivering og motion, men nok ikke i samme grad som FT'erne. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, den har slettet mine svar, prøver lige igen:

 

Dette smukke billede er vist fra Go get it kennelen. Det er den model jeg har. Ft cocker, det er en arbejdshund og jeg kalder dem mine ferrier. Jeg overvejer at bruge den orange i midten til min tæve.

 

Nej tror nok at du skulle kigge på de engelsk og ikke de amr.

 

Ft cocker og springer er mageløse dyr, men de skal bruges. Mine løber løs ca 1 1/2 time om dagen, jeg stamtræner dem både til jagt rally og agility, men har de overskud skulle de ikke være til at være i hus med. Jeg synes dog ikke de er et problem at have. Cockeren er ca. 40 cm og vejer ca. 10-15 kg. Derfor tænkte jeg på springeren, men vælg den engelsk i stedet.

 

Nej, vi skal ihvertfald ikke ud i noget FT springer spaniel :lol:

 

Engelsk Springer Spaniel

 

Hvordan ikke passe i størrelsen?

 

Vi søger primært efter noget som ikke er større end Ninja. Men jeg kan godt se at vi afskriver ret mange gode bud, ved udelukkende at tænke praktisk.

 

du skal ikke skue hunden på hårene ift at være lavbenet og kompakt,...ludwig har en legekammerat, Basse, som er en basset....dog ikke udstillingsmodel. Men er du gal han er altså en adræt 30 kgs-pølse....og følger fint med Ludwig. Så hvis ellers resten af hunden tiltaler så prøv at se dem lege inden i afskriver :mrgreen:

 

Nej, men hunden skal helst stadig kunne gå op og ned fra 3. sal, uden at det bliver besværligt. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

"Gerne på størrelse med Ninja (ca. 55cm). Hellere lidt mindre, end større. Helst en maks vægt på 20kg. (Og indtil videre snakker vi hanhund)"

 

Det matcher nu da en springer meget godt, som sagt så er en cocker ca. 40 cm og ca. 10-15 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må lige fremlægge Stabyhoun og Engelsk Springer Spaniel for Casper når han kommer hjem. Kan se at størrelse og vægt afhænger lidt af hvor på nette man læser om dem. :hmm:

 

Du finder ikke en engelsk springer-han med en maks vægt på 20 kg..

 

Emma vejer 20,5 kg. og er i den lave ende af højdestandarden og Jessie vejer 21,5 kg. og er i den høje ende af højdestandarden - hannerne er tungere end dem.

 

De har en højde ml. 48-51 cm. både for hanner og tæver og vægten er nok fra 20-25 kg., hvor nogle hanner ligger lidt højere efter hvad jeg har hørt (jeg har ikke vejet hanhunde før, da jeg ikke har hanhunde).

 

Der er skrevet en fejl ind på størrelsen på den racebeskrivelsesside som Spilop henviser til og det er jo direkte pinligt eftersom det er undertegnede, der har skrevet den (jeg har dog ikke givet stjernerne og er ikke enig i antallet af stjerne udfor dominans).

 

Hvis du vil have en ide om størrelsen på hanhundene, så holder spanielklubben udstilling i Ll. Skensved den 3/3-13 og der er 20 springere tilmeldt.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Gerne på størrelse med Ninja (ca. 55cm). Hellere lidt mindre, end større. Helst en maks vægt på 20kg. (Og indtil videre snakker vi hanhund)"

 

Det matcher nu da en springer meget godt, som sagt så er en cocker ca. 40 cm og ca. 10-15 kg.

 

Det matcher måske meget godt med standarden (ca. 51 cm og ca. 25 kg, for hanhunde) men knap så godt med virkeligheden. Min hanhund var 51 cm og vejede optimalt 24 kg (lidt spinkel af bygning men med en stor muskelmasse), men når han stod i ringen lignede han en tæve ved siden af de andre hanner. I de 13 år jeg havde Thailo mødte jeg aldrig en hanhund på samme størrelse (de fleste var omkring 3-4 cm højere). Det er desværre hvad der sker når en race deles, så kan udstillingsfolkene ikke få hundene store og pelsede nok. Skal jeg give et bud på hvad en hanhund typisk vejer, så vil det nok være omkring 27-28 kg, hvis det kan gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du finder ikke en engelsk springer-han med en maks vægt på 20 kg..

 

Emma vejer 20,5 kg. og er i den lave ende af højdestandarden og Jessie vejer 21,5 kg. og er i den høje ende af højdestandarden - hannerne er tungere end dem.

 

De har en højde ml. 48-51 cm. både for hanner og tæver og vægten er nok fra 20-25 kg., hvor nogle hanner ligger lidt højere efter hvad jeg har hørt (jeg har ikke vejet hanhunde før, da jeg ikke har hanhunde).

 

Der er skrevet en fejl ind på størrelsen på den racebeskrivelsesside som Spilop henviser til og det er jo direkte pinligt eftersom det er undertegnede, der har skrevet den (jeg har dog ikke givet stjernerne og er ikke enig i antallet af stjerne udfor dominans).

 

Hvis du vil have en ide om størrelsen på hanhundene, så holder spanielklubben udstilling i Ll. Skensved den 3/3-13 og der er 20 springere tilmeldt.

Lidt sjovt at læse dit indlæg, jeg har egentlig ikke tænkt over at der er så meget forskel på vægten mellem kønnene.

 

Må jeg lige låne tråden og spørge hvad Rosie vejede?, synes hun mindede rimeligt om Thailo i både bygning og højde (vi ser lige borfra når de var for tykke ikk`?). :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

heeeewlett, hvad med en tibetansk terrier? de er SLET ikke terriere, altså hører ikke til i klubben eller noget. jeg kender kun 2, men de er helt vildt søde begge to, vi går til agility med den ene. super lækker hanhund, som hun også træner lydighed med. begge de to jeg kender er hanner, og de er begge meget venlige, milde og gode med andre hunde, de kan vist lidt af hvert, har ikke det vilde jagtinstinkt og virker som en ret alsidig, ukompliceret hund. den var også på vores liste, men fælder vist lidt, så vi turde ikke gå videre med det. størrelsesmæssigt burde den passe ret fint, vil tro dem jeg kender vejer 14-16-18 kg. så er der selvfølgelig pelshurdlen, men om det er puddel, wheaten eller tibbe der skal have en skamklip med jævne mellemrum, kan vist være det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok. Høflig er rigtig godt :5up: Forsigtig er ... måske ikke den bedste kombination til Ninja, som også selv er meget forsigtig. Men det kommer jo sikkert helt an på hvilken hvalp man ender med :-D

Med forsigtig mener jeg ikke cavalier forsigtig (sådan lidt: tør jeg nu det her), men bare at de f.eks. ikke springer snusen over, inden de begynder at lege, som man ser retrieverne gøre.

 

Jeg oprettede denne tråd og lovede mig selv at være åben overfor de foreslåede hunderacer, men nu har jeg ca. 100 gange været inde og google Ceskyen, og jeg tror jeg har meget svært ved at se udover den, som du siger, vanvittige klipning. Er der nogen der ligger inde med et billede af en Cesky i 'hvalpeklip', eller hvad man nu kalder det ?

 

Den udstillingsklip er jo ... skør. Den stakkels hund ville jo feje halvdelen af skovbunden med sig hjem :lol:

 

Jeg kan godt følge dig (hvis jeg skulle have en cesky fik den heller ikke lov til at beholde al det skæg, skørt og øjenbryn, for man vil da ikke være en joke når man går på gaden) og det er heller ikke fordi jeg forsøger at presse racen ned i halsen på dig (undskyld hvis det mærkes sådan) jeg tror bare det kunne være en spot on race for jer. Kan desværre ikke hjælpe med billeder af hunde der ser almindelige ud.

 

 

Nu ved jeg ikke hvordan du forestiller dig Ninja, men hun er faktisk en meget mild hund, og har kun tendens til 'labrador'-legestil, hvis den anden hund er med på den. Hun har før leget med små hunde, og hun overfuser dem ikke.

 

Selvfølgelig er et problem ved mellempudlen, som du og en anden også nævner, at der ikke er særlig meget hund under pelsen, og det vil måske hæmme Ninja i sin leg med hunden, og det ville være lidt ærgeligt :hmm: (Når nu vi også prioriterer at hunden skal kunne tåle noget leg med 23kg. tung hund)

 

Okay, men det gør ikke den store forskel for min opfattelse af de racer vi diskuterer. Som jeg skrev tidligere, er der forskel på hvordan hunde leger sammen når de kender hinanden og der synes jeg mellempudlen virker meget lille og skrøbelig. Tror dog ikke det vil hæmme Ninja, men måske pudlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt sjovt at læse dit indlæg, jeg har egentlig ikke tænkt over at der er så meget forskel på vægten mellem kønnene.

 

Må jeg lige låne tråden og spørge hvad Rosie vejede?, synes hun mindede rimeligt om Thailo i både bygning og højde (vi ser lige borfra når de var for tykke ikk`?). :lol:

 

Rosie vejede 23 kg. inden hun blev Prednisolon-fed og 25 kg. efter.

Hun var kraftigt bygget af en tæve og minder om Emma bortset fra Emma ikke er så stor.

 

Mollie var ihvertfald 5 cm. lavere end Rosie og bygget meget mere spinkelt (hun var jo dybest forkert bygget, men havde de smukkeste springertævehoved).

Hun vejede vel 22 kg. i hendes velmagtsdage og burde have vejet 19 kg..

 

Hverken Emma eller Jessie har for meget på sidebenene og de er bygget helt forskelligt :-)

Jessie er høj og let bygget, hvor Emma*er lavere og kraftigt bygget.

Link til indlæg
Del på andre sites

I see your point :engel:

 

Der bor en meget stor Basset hound i byggerierne bag os, og jeg tror de er glade for at der er elevator. Den har så også virkelig meget hud, og det hænger næsten og slæber efter den - Ninja er bange for den :roll::lol:

 

 

 

Doberfan, kan ikke lige finde dit indlæg, men send gerne Chase denne vej, vi skal nok passe på ham :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

heeeewlett, hvad med en tibetansk terrier? de er SLET ikke terriere, altså hører ikke til i klubben eller noget. jeg kender kun 2, men de er helt vildt søde begge to, vi går til agility med den ene. super lækker hanhund, som hun også træner lydighed med. begge de to jeg kender er hanner, og de er begge meget venlige, milde og gode med andre hunde, de kan vist lidt af hvert, har ikke det vilde jagtinstinkt og virker som en ret alsidig, ukompliceret hund. den var også på vores liste, men fælder vist lidt, så vi turde ikke gå videre med det. størrelsesmæssigt burde den passe ret fint, vil tro dem jeg kender vejer 14-16-18 kg. så er der selvfølgelig pelshurdlen, men om det er puddel, wheaten eller tibbe der skal have en skamklip med jævne mellemrum, kan vist være det samme.

 

Ej, men det vrimler jo med racer :banan:

 

Jeg har kigget, og den ser også meget sød ud. Sætter den lidt i gruppe med Wheaten og pudlen, sådan rent udseende og arbejde-man-skal-lægge-i-trimning/klipning.

 

Casper og jeg har snakket meget, og det bedste ville klart være for os at komme ud og se/mærke på hundene (tak til Ikognito for hint om udstilling! :5up:)

 

Lige nu hælder Casper mest til jagthundene; Springer Spaniel, Welsh Spaniel og Stabyhoun (sidstnævnte var han mest vild med, men han har udelukkende bedømt på udseende). Måske kunne vi gå på kompromis med størrelsen, hvis temperamentet sidder lige i skabet, jeg ved det ikke endnu, og der er jo heldigvis også noget tid til at det bliver rigtig aktuelt og vi skal træffe den endelige beslutning. (selvom der vist er noget venteliste på Stabyhoun .... og man ikke kan vælge forældredyr selv???)

 

Der når at komme mange flere spørgsmål :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...