Hop til indhold

I gætter det aldrig - endnu en tråd om hunderacer ;)


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Hej :vinken:

 

Casper og jeg har her til aften siddet og taget en snak om ønsket om hund nr. 2, mens Ninja stadig er en 'ung hund'.

 

Vi snakker formentligt først 2014, og indtil nu er vi både åbne for hvalp, men også omplaceringshund. Vi er dog helt enige om at det denne gang skal være med stamtavle.

 

 

Jeg kan først stille op hvad vi kan tilbyde en hund nr. 2:

 

- Lange gåture med mulighed for at løbe fri 3-4 gange om ugen.

 

- 3 gåture om dagen i snor, så vidt som muligt til et område hvor snoren lige klikkes af i 20-30min's tid.

 

- Ca. 1-2 timers træning om ugen. (her tælles alt med, både decideret træning men også indkald, øvelser på ture osv.)

 

- Masser af kontakt i hjemmet. Hygge, nus og samvær.

 

 

Ninja vil kunne tilbyde :

 

- Masser af leg, både løb men også lidt brydning. Gerne noget tumle, tumle.

 

----------------------------

 

Hvad vi ønsker af hund nr. 2:

 

- Gerne på størrelse med Ninja (ca. 55cm). Hellere lidt mindre, end større. Helst en maks vægt på 20kg. (Og indtil videre snakker vi hanhund)

 

- Meget gerne aktiv, men ikke for aktiv. Altså ikke en hund der kræver at løbe 10+ km. om dagen, for bare at kunne være til at holde ud af være i rum med.

 

- Meget gerne en hund, som kan slappe af indendørs, men som gerne vil løbe når vi er udendørs.

 

- En hund der skal kunne klare noget tumlen og leg med Ninja på 23kg.

 

- Har ikke noget imod at skulle redde hunden 1-2 gange om ugen, og vi er af den overbevisning at trimning kan læres :lol:

 

- Meget gerne et mildt, legesygt og ikke mindst kærligt temperament. Må gerne elske alle, men en smule reserverethed er også iorden. Må ikke være sky!

 

- Helst intet vagt-gen, men en smule er maks. (Vi bor i lejlighed på 3. sal)

 

- Må meget gerne være en 'pleaser'. Altså helst ikke noget alt for selvstændigt.

 

- Skal være glad for at lære nyt, og kunne tåle nogle gentagelser uden kedsomheden tager over.

 

- Skal kunne begå sig i hverdagen, uden at have et fast 'job'. (altså f.eks. jagt for jagthund, hyrdning for hyrdehund osv. osv.)

 

 

 

Vi har indtil videre selv nogle mulige racer på listen, men tænker at jeg ikke vil skrive dem her. Det kunne nemlig være spændende at se om de måske bliver nævnt :-D

 

 

Håber I vil komme med forslag :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

sådan helt top-of-mind tænkte jeg cocker. jeg kan mest forestille mig jer med endnu en jagthund på en eller anden måde. eller hvad med en gammel dansk hønsehund? en lab er jo nok for stor, men ville sikkert ellers passe godt til både jer og ninja.

 

Cockeren kender jeg slet ikke nok til at kunne sige nej til, men umiddelbart ringer der nogle alarmklokker - Jeg tænker straks ressourceforsvar og det vil jeg ikke risikere. Tænker også at der er en del pelspleje, og at en børste 1-2 gange om ugen ikke er nok ?

 

Jagthund, JA :hjerte: Har en drøm om en korthåret hønsehund, men det kommer ikke til at ske før der er tid og lyst til jagt og dertilhørende jagttræning.

 

Gl. dansk hønsehund er for tung, og labben er både for stor og tung :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg 6 cockere. 1 har ressourceforsvar. Så står det altså heller ikke værre til i racen.

 

Mine bliver så langt fra børstet 2-3 gange om ugen.

 

Dine cockere er så fine, men har, så vidst jeg husker, heller ikke så meget pels som dem man ser på udstillingerne ?

 

Går du på jagt med dine ?

Link til indlæg
Del på andre sites

CHR har herinde nævnt, at cockerer kunne være disponeret eller ihvertfald overepræsenteres i diskosprolaps statestikken.Så måske et skidt valg ,til at skulle gå til 3 sal.En stor muskuløs cockerhan kan godt veje 16-17 kg i sine bedste år.

Og den skal regelmæssig trimmes, hvilket da kan læres til husbehov.Men et stort arbejde, synes jeg. Man skal påregne nogle tusind kroner til trimmeudstyr, da sakse er dyre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke var faktisk bearded collie, selvom den nok lige ligge på grænsen i forhold til, hvad I er ude efter størrelsesmæssigt. Og så aner jeg faktisk ikke, hvad den kræver af pelspleje, hvis man klipper den korthåret, men tænker, at det er til at overkomme. :hmm: Eller hvad med schapendoes, den er lidt mindre? Dog er den vist lidt vagtsom (men ikke vogtende), og man skal nok være obs på at begrænse dens gøen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke var faktisk bearded collie, selvom den nok lige ligge på grænsen i forhold til, hvad I er ude efter størrelsesmæssigt. Og så aner jeg faktisk ikke, hvad den kræver af pelspleje, hvis man klipper den korthåret, men tænker, at det er til at overkomme. :hmm: Eller hvad med schapendoes, den er lidt mindre? Dog er den vist lidt vagtsom (men ikke vogtende), og man skal nok være obs på at begrænse dens gøen.

 

Bearded collie er jo en skøn hund, og pelsplejen er meget nemmere når den er kortklippet. Man skal bare huske den også skal klippes. Jeg synes Lucas pels vokser meget hurtigt, og bruger 1-2 timer om måneden på at klippe. Plus en times børstning hver uge, selvom hun er kortklippet. (Er måske lidt sart med hendes pels, men har jo set hvad der sker hvis ikke det bliver gjort)

Det eneste negative jeg har ved bearded er deres lyd angst, som nærmest sætter sig som stress. Den skal virkelig trænes fra hvalp, og gerne være ud af et godt avls arbejde med stærke forældre. Det er den eneste årsag til jeg ville fravælge bearded collien næste gang. De 4-5 stykker jeg kender, har det alle sammen, mere eller mindre. Rigtig synd, for det er en fantastisk hund. Super nem at træne, med god kontakt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Schapendoes er der to ting ved: gøen der skal begrænses (selvfølgelig er det til at arbejde med, men får man anskaffet sig én der er ekstra glad for sin stemme står man med balladen)

Og så pelsen. Den ser ud til at kræve meget.

 

Når jeg skriver børstning 1-2 gange om ugen og trimning, så tænker jeg en pels ala kleiner münsterländer, langhåret hønsehund, springer spaniel- pels som maks længde.

 

Trimning er overskueligt hvis det ikke skal gøres hver måned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da det er hyggeligt med disse tråde om valg af race,.. så kan jeg jo få lov til at skrive flatcoat, flatcoat, flatcoat. :lol: Ej okay, lige her er den ikke så oplagt.

 

Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg man skal tænke enormt meget på at hunden kan blive syg og at man måske kommer til at skulle bære den både op og ned af trapperne. Nu er vi jo forskellige, men jeg skulle ihvertfald ikke nyde noget af at bære 15 kg hund op og ned fra 3. sal (jeg ville have svært nok ved at få mig selv slæbt op og ned). :lol:

 

Måske et bud kunne være cesky terrier. Det er godt nok en terrier men den er mere blød, både udenpå og indeni, og behøver ikke at blive klippet efter standarden (man skulle tro at det var en spøg). Noget andet smart er at den ikke bliver trimmet, men klippet, fordi den har blød pels (super lækker at røre ved). Jeg har mødt et par stykker og jeg er ellers ikke til terrier, men racen er gået lige i hjertet på mig og tror faktisk den ville kunne passe til jeres krav.

 

Sakset fra terrier klubben:

 

Cesky terrieren er en krydsning mellem Sealyham og Skotsk terrier. Det gør, at den er en robust hund, uden at den er kraftig. Den er altid i godt humør og absolut ikke aggressiv. Cesky’en er en meget bevægelig, udholdende, kærlig og hengiven hund der er let at styre. Det er en udpræget familiehund, som endvidere er meget børnevenlig. Men den er også en skrap jagthund, egnet til at arbejde i grav. Den gøer ikke særligt meget og den kraver ikke meget motion. Derfor er den meget velegnet til at holde i en lejlighed. Den kan opleves en smule reserveret, men vil som regel gerne hilse på dem den møder på sin vej.

 

Smider også lige nogle billeder ind, og prøv at se bort fra den sindsyge klipning.

 

 

 

Cesky+Terrier+breed+picture.jpgGuia-Pet-2cdb37ae58lg_cesky_terrier71.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, du rammer godt med racebeskrivelsen, men jeg tænker at den er for lavbenet og kompakt til at kunne følge med i Ninjas tempo?

 

Selvfølgelig er det ikke en hund vi køber til Ninja, men en stor del af hele projekt hund nr. 2, er at Ninja får en legekammerat, som godt kan følge med og som er legesyg som hende.

 

Så længe vægten holder sig på ca. 20 kg (gør heller ikke noget hvis den er under), så er trapperne ikke et problem.

 

Vi bar Ninja op og ned dagene efter sin sterilisation, der vejede hun 25-26kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pincher (den der tidligere hed mellempincher/tysk pincher) passer på alle punkter. Dog er der ikke så mange opdrættere i DK, men i Sverige er der masser.

 

Måske schnauzer?

 

Ellers tænker jeg også terrier, som flere har nævnt: wheaten, Glen of Imaal, irsk terrier...men jeg er også tosset med terriers og hvis det var mig, kunne jeg også finde på at overveje kerry blue eller bedlington terrier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, du rammer godt med racebeskrivelsen, men jeg tænker at den er for lavbenet og kompakt til at kunne følge med i Ninjas tempo?

 

Selvfølgelig er det ikke en hund vi køber til Ninja, men en stor del af hele projekt hund nr. 2, er at Ninja får en legekammerat, som godt kan følge med og som er legesyg som hende.

 

Så længe vægten holder sig på ca. 20 kg (gør heller ikke noget hvis den er under), så er trapperne ikke et problem.

 

Vi bar Ninja op og ned dagene efter sin sterilisation, der vejede hun 25-26kg.

Hvad så med en dansk-svensk gårdhund? Jeg tror da godt, at den kan følge med Ninja, selvom den er lille + ingen pelspleje og ud fra hvad jeg lige kender til dem, lever de også op til jeres krav om aktivering :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, du rammer godt med racebeskrivelsen, men jeg tænker at den er for lavbenet og kompakt til at kunne følge med i Ninjas tempo?

 

Selvfølgelig er det ikke en hund vi køber til Ninja, men en stor del af hele projekt hund nr. 2, er at Ninja får en legekammerat, som godt kan følge med og som er legesyg som hende.

 

Så længe vægten holder sig på ca. 20 kg (gør heller ikke noget hvis den er under), så er trapperne ikke et problem.

 

Vi bar Ninja op og ned dagene efter sin sterilisation, der vejede hun 25-26kg.

 

:shock: Jeg synes Ascha var tung at bære op på 1. da hun vejede 25 kg. men så sparer I jo også de penge I skulle have lagt i fitnesscentret. :lol:

 

Nej, den kan garanteret ikke løbe så hurtigt som Ninja, men hunde indretter jo deres leg efter hvem de leger med og de behøver jo ikke at styrte rundt for at have det sjovt. Men når Shandie f.eks. leger med hunde der ikke er så hurtige som hende, tager hun bare en ekstra runde og henter den langsomme igen,.. for hende er det et fedt om den anden sakker lidt bagud, hun render ikke og venter på den. Desuden er det min erfaring at hunde der bor sammen oftere leger tummellege eller træklege end løbelege, men måske kommer det lidt an på hvad man laver med sine hunde og hvilke racer det er. Selvom cheskyen har korte ben kan den ihvertfald sagtens følge med på de ture I går, hvis det er en bekymring, og den er robust nok til at lege med en hund på 25 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pincher (den der tidligere hed mellempincher/tysk pincher) passer på alle punkter. Dog er der ikke så mange opdrættere i DK, men i Sverige er der masser.

 

Måske schnauzer?

 

Ellers tænker jeg også terrier, som flere har nævnt: wheaten, Glen of Imaal, irsk terrier...men jeg er også tosset med terriers og hvis det var mig, kunne jeg også finde på at overveje kerry blue eller bedlington terrier.

 

Hverken Casper eller jeg har temperament til et typisk terriersind :lol:

 

Pincheren kan jeg forstå også er ret selvstændig?

 

Hvad så med en dansk-svensk gårdhund? Jeg tror da godt, at den kan følge med Ninja, selvom den er lille + ingen pelspleje og ud fra hvad jeg lige kender til dem, lever de også op til jeres krav om aktivering :-)

 

Der er noget gø-issue ind over her. :hmm:

 

Og så skulle jeg lige til at spørge om det overhovedet er muligt at anskaffe sig en D/S - gårdhund med stamtavle :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...