Hop til indhold

Helt ude i hampen.


Tullemus
 Share

Recommended Posts

Nu får de ældre i Hedensted kommune pålagt at lukke deres hunde væk, når de får besøg af hjemmehjælpen.

 

Den der med allergi køber jeg ikke, det er ihvertfald ikke nok, at lukke hunde væk, hvis man er allergisk over for dem og opholder sig i deres hjem. I øvrigt mener jeg så også, at man måske skulle vælge et andet job, hvor man ikke kommer i kontakt med det der udløser allergien eller hvis man er bange for hunde.

 

Vil tage hjemmehjælpen fra 91-årig fordi hun har en løs puddel - Danmark | www.bt.dk

 

 

 

http://www.bt.dk/danmark/foa-dennis-slaar-fast-puddelhunden-kesa-skal-spaerres-inde

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 181
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst 1stkholm

Forstår dem godt. Det jo ikke alle hunde der er lige venligsindet og hvis man er bange for hunde? Alle arbejdere vil jo gerne have gode forhold. Mon ikke også at din fagforening har forbedret dine forhold? :)

 

De burde bare sortere sådan at de hjemmehjælper der kan lide hunde, besøger de ældre med hund. det burde ikke være så svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså.....hvor er det bare skide kommunalt (siger jeg der er kommunalt ansat). I sådan en sag kan det være svært at se hvor "hunden er begravet", men vi kan ikke lukke øjnene for at mange SSH'er i dag er af anden etnisk oprindelse end dansk. Og de er som oftest bange for hunde. Måske det kan være derfor. (og nej, der er ingen racistiske undertoner gemt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu får de ældre i Hedensted kommune pålagt at lukke deres hunde væk, når de får besøg af hjemmehjælpen.

 

Den der med allergi køber jeg ikke, det er ihvertfald ikke nok, at lukke hunde væk, hvis man er allergisk over for dem og opholder sig i deres hjem. I øvrigt mener jeg så også, at man måske skulle vælge et andet job, hvor man ikke kommer i kontakt med det der udløser allergien eller hvis man er bange for hunde.

 

Vil tage hjemmehjælpen fra 91-årig fordi hun har en løs puddel - Danmark | www.bt.dk

 

 

 

FOA-Dennis slår fast: Puddelhunden Kesa skal spærres inde - Danmark | www.bt.dk

lad os da endelig fjerne, den sidste glæde fra de ældre, så de kan føle sig rigtige ensomme og ikke leve med den ubetinget kærlighed som, man får fra sin bedste ven...... Det er bare ikke iorden. :cry:

Hvis man ikke kan befinde sig hjem, med forskellige udfordringer..... SÅ FIND ET ANDET JOB.!!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår dem godt. Det jo ikke alle hunde der er lige venligsindet og hvis man er bange for hunde? Alle arbejdere vil jo gerne have gode forhold. Mon ikke også at din fagforening har forbedret dine forhold? :)

 

De burde bare sortere sådan at de hjemmehjælper der kan lide hunde, besøger de ældre med hund. det burde ikke være så svært.

 

Hvis jeg meddelte min arbejdsgiver, at jeg ikke kunne 'tåle' at være i nærheden af hunde og krævede hunde holdt på afstand...jeg ville ryge ud på røv og albuer, og jeg møder godt nok en hel del fritgående og knap så venlige hunde i hverdagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er hysteri. Hvorfor er det nu pludselig blevet et problem ? Er det mig eller skal der bare gøres et problem ud af alt hver gang det handler om hunde ? Medmindre hunden går så meget i vejen eller forsvare sin ejer, så arbejdet der skal udføres bliver besværet eller ikke kan udføres for hjemmehjælperen, så kan jeg virkelig ikke se hvorfor det nu skal til at blive et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så med dem der har kat ?? Skal katten så også spærres inde? Eller gælder det kun massehysteriet omkring hunde ?

 

Folk kan vel også være bange for katte eller allergiske over for katte ??

I øvrigt det med allergi holder ikke en meter. Er man allergisk, er det ligegyldig om hunden er spærret inde eller ej. Der er jo hundepels og skæl mm over det hele. Det kan jo ikke undgås.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg arbejder som bostøtte hos psykisk syge, og hos os kan de også risikere at skulle lukke deres hunde ind i et andet rum mens vi er der.

 

Vi planlægger det sådan, at er en af mine kollegaer bange for hunde eller allergisk over for katte, så bliver de ikke kontaktperson for en der har hund/kat.

 

Et par af mine kollegaer har været udsat for, at de har stået ansigt til ansigt med et blottet tandsæt på en hund da de skulle hjælpe ejeren under et epileptisk anfald, så forstår egentlig godt at hjemmeplejen gør sådan.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes I overreagerer helt vildt..

Fordi man er bange for hunde og ikke ønsker at hunden er til gene imens man arbejder, så skal man åbenbart skifte arbejde.. De er jo ikke uddannet til at yde omsorg for dyr, men for mennesker!!

Jeg kan slet ikke se problemet i, at hunden bliver lukket ind i et andet rum (I artiklen: indespærret!!!), imens der bliver ydet pleje i 20min - 1 time.

Hvor meget kontrol har en ældre dame over sin hund, hvis den ikke bliver holdt i snor? Hvad hvis den nok så rare hund pludselig går til angreb og bider?

Det ville være urimeligt, hvis hun skulle af med sin hund pga hjemmeplejen, ja. Men der er jo kun tale om et lille tidsrum, imens personalet arbejder..

Jeg synes ikke det er urimeligt at forlange.. Det er da det samme som, at ikke ryger ikke ønsker at borgerne ryger imens de er der. :vedikke:

Det har da overhovedet ikke noget at gøre med, at fratage den ældre dames eneste glæde..

Hvor svært er det lige at undvære sin hunds tilstedeværelse imens man er i bad eller får lavet morgenmad? :vedikke:

Ja man kan sagtens bytte besøg, men den samme hjælper kan ikke være der hver dag, og sommetider kommer der også vikarer ud.

Hilsen en sosu hjælper der ikke har noget imod tilstedeværelse af en hund.

(Har en gang været ude ved en hammer dement herre, som absolut ingen kontrol havde over sin hund.. Heldigvis var den sød)..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Helt ærligt så tror je ikke at nogen, hverken ælde eller hunde, liger nød af at hunden spærres inde mens hjemmehjælpen er der. Ellers skal de færreste af os da have hund. Mange af os lader hunden tørre i gangen efter en tur, lukker den væk når der er gæster eller måske den kun har en del af huset når den er alene hjemme. Hvad er forskellen fra det, og så at den lige skal være i gangen e.l. de par minutter hjemmehjælpen er der?

 

jeg kan slet ikke se hvor problemet er

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se problemet, for der laves flere og flere åndsvage regler der hele tiden begrænser de ældres hjemmepleje. Så må personalet ikke stå op på en stol, så må de ældre ikke ryge i deres ejet hjem og nu det med husdyr. Selvfølgelig skal hunden være god og rar (og i den forbindelse skal man tænke på at hunden mærker at dens ejer er svag og at personalet sommetider (i hundens øjne) kan komme til at virke overvældende overfor dens ejer) men er den det, kan jeg ikke forstå at det skulle kunne være et problem. Personalegruppen ved jo hvor der er husdyr og kommer der en nyansat der er bange eller ellergisk overfor hund, så tager man jo bare det med ind i planlægningen.

 

Tilgengæld kan jeg ikke forstå at folk kan mene at man ikke bør være hjemmehjælper hvis man ikke kan finde sig i at der er husdyr i huset. Nu er jeg ikke i hjemmeplejen, men har været der i praktik, og 7 vilde heste ville ikke kunne få mig ind i et hjem hvor der var børn. Når man arbejder med mennesker er det vigtigt at man kan sige fra, hvis der er opgaver man ikke føler man kan udføre professionelt nok. Vi er jo også bare mennesker der har ting og sager med i bagagen som gør, at det den ene medarbejder er god til, er en anden håbløs til og så drejer det sig jo om at udnytte personalets ressourcer på bedste måde til gavn for dem der skal modtage ydelserne.

 

Jeg er stolt af at være social og sundhedshjælper, men synes desværre mit fag er en skraldespand hvor alt muligt kan hældes i. Det seneste er at man skal lave mad på plejecentrene, selvom det sgu ikke indgår i uddannelsen og så lyder det fra toppen: så må du jo finde et andet arbejde. Jamen hey, jeg er fandme god til det jeg er uddannet til og da jeg i sin tid tog min uddannelse var det fordi jeg synes det kunne være spændende og dejligt at kunne støtte andre mennesker til at kunne tage ansvar for deres ejet liv, sgu da ikke fordi jeg regnede med at skulle lave mad til borgerne eller kunne enes med deres hunde. Mit fag mangler helt klart nogle faglige grænser og lidt respekt fra omverdenen, for vi laver faktisk andet end at drikke kaffe og tørre andre mennesker i røven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Finder reglen en smule mærkelig. For burde det så ikke bare generelt så dække kæledyr der ikke holdes i bur? Igen bliver der gået specifikt efter hunde!

 

Men bortset fra det, kan jeg heller ikke se problemet i det. Det er jo ikke fordi hundene skal tages fra de ældre! De skal bare lukkes væk mens hjemmehjælperen er der. Tror jeg virkelig ikke der er nogle hunde eller ældre der tager skade af!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Forklar mig lige hvordan det er et problem at lukke hunden væk et kvarters tid, for jeg forstår det virkeligt ikke.

 

Mine hunde lukke væk alt efter hvilke gæster jeg har, de lukkes ude mens de tørrer efter en gåtur o.l. Det dør de ikke af. Hvorfor er det så forfærdeligt at lukke dem væk et øjeblik mens hjemmehjælpen er der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg været i faget i flere år end jeg bryder mig om at tænke på :mrgreen: og vi har altid kunne finde ud af at fordele hjemmene, og har folk husdyr bliver der taget hensyn til om der er personale der har allergi eller er benge for dyr.

De få gange jeg har hørt om en hund personalet var utryk ved kan tælles på en hånd, og der har det ikke været noget problem at få den ældre til at lukke hunden væk mens vi var der.

Det er vores arbejdsplads ja, men det er altså de ældres hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sikker på at de steder den enkelte har et problem med hunden så bliver den lukket væk, det som støder mig er at kommunen uden undtagelse forlanger alle hunde lukket væk når hjemmeplejen skal komme! Det er for mig ganske uforståeligt og unødvendigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Forklar mig lige hvordan det er et problem at lukke hunden væk et kvarters tid, for jeg forstår det virkeligt ikke.

 

Mine hunde lukke væk alt efter hvilke gæster jeg har, de lukkes ude mens de tørrer efter en gåtur o.l. Det dør de ikke af. Hvorfor er det så forfærdeligt at lukke dem væk et øjeblik mens hjemmehjælpen er der?

 

Problemet opstår når en hund ikke er vant til at være lukket væk.

 

Dine hunde er formentlig blevet vænnet til at være adskilt fra dig fra hvalp af.

 

Hunde dør heller ikke af - og overlever nok - at være alene hjemme ½ time og mere uden at have lært det, her plejer man her på HF ellers nok at kunne forstå hvor uhensigtsmæssigt dette er. Hvad er forskellen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da godt nok også folk overdriver.

Dengang jeg var ufaglært i hjemmeplejen (det er 6-7 år siden) skulle hundene også lukkes væk.

 

Og faktisk blev os, som ikke havde noget imod hunde bedt om at respektere at hunden skulle lukkes væk - fordi det lige så godt kunne blive en vane for den ikke at skulle deltage. Så der var ikke 5 der gerne ville have den der og 7 der ikke ville. Alle enedes om at de blev lukket væk og der var INGEN problemer, de kendte rutinen..

 

Hvor fedt er det også lige at have en hund stående nedenfor en plejeseng mens man udfører personlig hygiejne i sengen på en borger... Fx..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden ikke kan klare at være på den anden side af væggen, så kan den vel bare komme i snor?

For mig er det ikke at invadere hendes hjem, hvis hunden lukkes væk, det er bare almindelig hensyn til gæster :-)

Problemet ligger jo også I, at hvis ikke alle gør det ens, så begynder de ældre at gøre forskel på personale og at brokke sig.

'Du er meget sødere end den anden dame, fordi min hund må være i samme rum'

'Hvorfor må min hund ikke være her imens, når den må for alle de andre?'

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er generaliseringen jeg er imod, "alle hunde uden undtagelse."

Man må ikke ryge når hjemmehjælpen er der ( heller ikke selvom hjemmehjælperen selv er ryger)

Det næste bliver så alle former for husdyr ( også undulaten i bur)

Nogle kan ikke lide børn, de må heller ikke være der når hjemmehjælperen er der.

Herregud vi kunne engang snakke med de gamle og finde ud af tingene til alles tilfredshed, det må vi heller ikke mere.:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er generaliseringen jeg er imod, "alle hunde uden undtagelse."

Man må ikke ryge når hjemmehjælpen er der ( heller ikke selvom hjemmehjælperen selv er ryger)

Det næste bliver så alle former for husdyr ( også undulaten i bur)

Nogle kan ikke lide børn, de må heller ikke være der når hjemmehjælperen er der.

Herregud vi kunne engang snakke med de gamle og finde ud af tingene til alles tilfredshed, det må vi heller ikke mere.:stupid:

 

Der var også engang børn legede med tøndebånd og havde kartoffelferie - i stedet for iphone og PS3.

Times changes - and so do we :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...