Hop til indhold

Helt ude i hampen.


Tullemus
 Share

Recommended Posts

En anden betragtning. Da jeg for 5 år siden arbejdet som sosa i aftenvagt, hvad jeg 32 besøg, vi var 2 udkørende og ting skulle køre på skinner for at det gled for os, der ville ikke have være den store mulighed for at bytte rundt pga. hunde i hjemmet, det ville have forøget kørselstiden betragtlig og det ville gøre tingene umulige at få til at hænge sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 181
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu er det ikke helt sammenligneligt, men vi har rengøringshjælp hver 14 dag. Jeg var til stede de første par gange og ellers er det selvfølgelig nødvendigt at det er en person der tør lukke sig ind til skipper. Men når først de er i huset så er det helt op til dem om de vil lukke ham væk eller lade ham gå med rundt. De har et arbejde de skal passe og det skal de have lov til.

Skipper er så bedøvende ligeglad med dem har det vist sig, som regel gider han ikke engang hoppe ned fra sengen når de låser sig ind.

 

Jeg lukker også skipper væk når vi får besøg af ikke hunde glade folk, det sker ikke så tit, men fx sundhedsplejersken, præsten i forbindelse med barnedåb, forsikringsmanden osv. Det er da almindelig høflighed når det er folk der kommer i embeds medfør :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Jeg kan nu heller ikke lige se problemet :vedikke:

 

Mine hunde bliver godt nok typisk ikke lukket væk når her kommer gæster, fordi jeg egentligt har det sådan, at man skal kunne acceptere deres tilstedeværelse hvis man skal være her. Men hvis her kom en person der gav udtryk for at det var utrygt/ubehageligt for vedkommende at de var til stede, så ville de da bare blive lukket i bryggerset eller have underetagen til rådighed imens vi sad ovenpå.

Når min mødregruppe er her, er hundene altid lukket væk. For deres egen skyld og for min, fordi jeg ikke stoler på at 5 tumlinger kan finde ud af at behandle dem pænt og jeg ved at jeg ville sidde på nåle hvis de skulle rende rundt iblandt dem.

 

Hvorfor er det et problem, at lukke sin hund væk? Jeg er med på at det ikke skal være i 10 timer i streg som daglig begivenhed. Men hvorfor er det et problem for en kort periode?

Hvis hunden kører op over det, handler det jo bare om, at den ikke har fået det lært? Det er heldigvis rimeligt simpelt at træne, så :vedikke:

 

Problemets kerne er at det er et diktat, ikke et spørgsmål om nødvendighed, men fjern hunden eller ingen hjælp! :evil: Bare sådan, altså indret din tilværelse efter vores regler, eller du kan rende os i røven. Rendyrket skrivebords tyrani som vi kender systemet for! :fornaermet:

 

Enkelte hunde har været et problem, alle hunde skal bære skylden, er der noget der dæmrer :vedikke: ...eller vi beslutter fra centralt hold, på demokratisk vis, i alles interesse så ingen skal føle sig udsat for overgreb af nogen....bare ret ind, ellers skal vi vise dig hvad overgreb betyder....fy for f....n!

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemets kerne er at det er et diktat, ikke et spørgsmål om nødvendighed, men fjern hunden eller ingen hjælp! :evil: Bare sådan, altså indret din tilværelse efter vores regler, eller du kan rende os i røven. Rendyrket skrivebords tyrani som vi kender systemet for! :fornaermet:

 

Enkelte hunde har været et problem, alle hunde skal bære skylden, er der noget der dæmrer :vedikke: ...eller vi beslutter fra centralt hold, på demokratisk vis, i alles interesse så ingen skal føle sig udsat for overgreb af nogen....bare ret ind, ellers skal vi vise dig hvad overgreb betyder....fy for f....n!

Oookay... Jeg synes godt nok det der er noget overdrevet. De er ikke fordi de siger kræene skal aflives, bare lukkes væk et sted de ikke går i vejen-ing?

 

Igen - jeg kan ikke se problemet og mener i øvrigt at det bør være ganske almindelig pli at man viser ganske almindelig hensyn til hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke helt sammenligneligt, men vi har rengøringshjælp hver 14 dag. Jeg var til stede de første par gange og ellers er det selvfølgelig nødvendigt at det er en person der tør lukke sig ind til skipper. Men når først de er i huset så er det helt op til dem om de vil lukke ham væk eller lade ham gå med rundt. De har et arbejde de skal passe og det skal de have lov til.

Skipper er så bedøvende ligeglad med dem har det vist sig, som regel gider han ikke engang hoppe ned fra sengen når de låser sig ind.

 

Jeg lukker også skipper væk når vi får besøg af ikke hunde glade folk, det sker ikke så tit, men fx sundhedsplejersken, præsten i forbindelse med barnedåb, forsikringsmanden osv. Det er da almindelig høflighed når det er folk der kommer i embeds medfør :genert:

 

Imponerende at han er så ligeglad.

 

Her kan vi ingenting med Lux, han skal være med i ALT!

Er glad for at vi skal have samme sunhedsplejerske, for hun ved han er en gøhund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror måske, at det kan være svært for folk at forstå problemet, hvis de selv er vant til at problemfrit lukke deres hunde væk i kortere eller længere perioder. de fleste hunde vil vel også finde sig i det uden at kny. men det gælder ikke alle. halfdan kan ikke være bag en lukket dør - overhovedet. han går i akut, højlydt panik. og jeg har vurderet, at det vil tage så meget arbejde at lære ham (mindes med gru alene-hjemme-træningen), at jeg ikke orker det. når jeg f.eks. har mødregruppe, er han med min mand på arbejde.

 

jeg siger ikke, at det ikke kan læres, slet ikke. men jeg magter det ikke, så jeg forstår godt, hvis en 93-årig heller ikke lige kan overskue projektet.

 

når det så er sagt, må man, selv om det er trist, lidt acceptere, at når man ikke længere er selvhjulpen, er ens hjem ikke kun ens hjem - det er også andres arbejdsplads. så jeg er hverken forundret eller forarget over, at hunde skal lukkes væk. jeg tænker, at det kan sikre mod mange utrygge episoder for både plejere og hunde, sådan set.

 

så på et generelt niveau, synes jeg slet ikke, at det er krænkende eller grænseoverskridende. men når der så er en sjælden hund, der ikke kan, så må man jo hjælpe, på en eller anden måde, udvise en eller anden form for fleksibilitet. eller hjælpe med at købe et babygitter, det må kunne gøre tricket for de fleste, selv en hystade af halfdanske dimensioner, vil jeg tro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selvfølgelig også forståelse for at en dame på 93 nok ikke lige har det store overskud til alene hjemme træning, så det er slet ikke fordi jeg ikke har sympati med hende, specielt ikke når nu hunden efter alt at dømme er ganske velopdragen og fredelig.

 

Men ja hendes hjem er desværre blevet andres arbejdsplads, og der er vel grænser for hvor meget der kan blive rykket rundt på folks arbejdsplaner hvis der skal tages hensyn til at nogle steder må hunde rende frit i hjemmet. Det kan vel ikke passe at man skal kunne lide hunde og ikke være allergiker for at få et job som sosuhjælper?

 

Men ja et hundegitter var da nok en ret nem løsning, hvis der er tale om andet end personlig pleje så kan den ældre dame jo også opholde sig i nærheden af gitteret

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Oookay... Jeg synes godt nok det der er noget overdrevet. De er ikke fordi de siger kræene skal aflives, bare lukkes væk et sted de ikke går i vejen-ing?

 

Igen - jeg kan ikke se problemet og mener i øvrigt at det bør være ganske almindelig pli at man viser ganske almindelig hensyn til hinanden.

 

:-D Normalt er snuseren der udviser både almindelig pli og sund fornuft (mener jeg da selv :engel:) ....men ikke overfor en der bag sit skrivebord diktatorisk udtænker planer der rammer bredt, for en gruppe mennesker personen ikke interesserer sig for, og som denne måske end ikke har kendskab til....ville den person bryde sig om at andre befolkningsgrupper kom og dikterer hvordan h*n skulle bo og indrette sit liv:vedikke:....er det ikke det man gør her? Hvad med hjemmepleje der selv lukker sig ind, på alle tider af døgnet?

Link til indlæg
Del på andre sites

For maaaange år siden arbejdede jeg i hjemmeplejen. Gamle fru Hansen havde ikke noget familie og de eneste hun så var hjemmeplejen der kom 4 x i døgnet. Lille Harald var hendes et og alt og den eneste hun talte med når hun ikke lige modtog hjælp. Harald var en glad hund som blev glad for at få at vi kom og besøgte ham. På et tidspunkt var der to personalet som var bange for hunde og det var " besværligt " at planlægge ruten hensigt mæssigt og tage hensyn til hvem der ville komme og besøge fru Hansen og Harald. Løsningen blev at Harald skulle lukkes inde når der var hjemmehjælp. Harald gik amok over ikke at kunne se sin mor og det tog ikke langtid før at han lurede at dem der besøgte ham før nu ville lukke ham væk. Det blev til en fangeleg for at lukke ham ind. Senere skulle han være i en snor så man kunne trække ham ind i det andet rum. Harald holdt til dette i knap 3 måneder og det blev vedtaget at han skulle aflives. Visitationen var ude og fortælle fru. Hansen at vi ikke kunne komme og hjælpe hende når hunden var der. Ut. Var den der gik til dr. Dyr og fik am aflivet. Fru H døde også den dag. Ikke fysisk, men psykisk. Hun lagde sig i sengen, talte ikke meget og spiste ikke. 1 måned senere fik fru. H fred.

slf. Skal der tages hensyn til personalet og de skal slf ikke arbejde under truende forhold. Men at stikke regler ud som skal følges for hver en pris kan koste dyrt for for fru. H og hendes bedste ven / familie.

længst muligt i eget hjem, men måske kan vi ikke respektere det der gør dit liv værd at leve :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Princippet i at hunden skal lukkes væk uden at der er et problem,.. det er problemet. Hvorfor lave regler, der griber ind i de ældres hverdag og stiller endnu flere krav som de skal opfylde for at få hjælp, uden at der en grund?, det er jo bare for at lave en regel for reglens skyld og det har vi da så rigeligt af i forvejen.

 

Desuden kan der jo være dem der lever anderledes end dig og har andre holdninger (det er nok det første man som social og sundhedspersonale bliver bedt om at respektere i alle andre henseender), det gælder så bare ikke lige folks syn på hundehold længere.

 

Der vil være folk der synes det er synd for deres hund at blive lukket ude, hunde der bliver utrygge ved det eller borgere der ikke har overskud til at træne det. Det synes jeg da man bør have en lille smule respekt for (der er jo en masse følelser indblandet i det) hvis hunden ikke er til fare for nogen.

 

Og det er osse 100% i orden at have lige nøjagtigt de holdninger man vil til hundehold... når ikke andre mennesker får ens hundehold trukket ned over hovedet. Og om man vil det eller ej, så er plejepersonalet tvunget til at v´komme i hjemmet -hunden kan jo være nok så rar, men hvis den er i vejen, måske voldsomt glad som en længere oppe beskriver en schæferhund e.l. ja så er det da ikke for meget forlangt at den lige lukkes væk det øjeblik.

 

Jeg kan ikke se at det er at gribe ind i den personlige frihed og hvad der ellers nævnes. Det er at vise hensyn til de mennesker der SKAL komme i ens hjem. At man ikke lukker væk når der kommer gæster er jo en hel anden sag, for de gæster kan vælge at lade være at komme der, hvis ikke de kan leve med at der er hund.

 

At det er en regel for reglens skyld er jeg uenig i. Det tager jo udgangspunkt i at personlaet elsker alle hunde de møder. Det er jo åbenbart ikke tilfældet, for ellers var problemet næppe blevet bragt op. Det handler ikke bare om om en ansat er bange for hunde eller har allergi, men om at der er MEGET stor forskel på de hunde man møder -selvom de er nok så rare, så kommer man altså ud fra alt til hunde der hopper op, hunde der er voldsomme, hunde der er beskyttende overfor ejer osv.

 

Jeg forstår simpelthen ikke at det at hunden skal befinde sig bag en lukket dør et par minutter et par gange om ugen, kan medføre sådan debat... for pokker det er ikke noget hverken hund eller ejer dør af, og kan det lette arbejdet for personalet, jamen hvad er så problemet

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan desværre ikke dele links, men hvis I søger på 'Styr på aggressive hunde i hjemmeplejen' på google, så kommer der lidt frem omkring en kommune, som virkelig prøverr at finde løsninger i stedet for begrænsninger. :-) Jeg synes det er en fin løsning, som tilgodeser alle parter ved at være individuel.

Det er åbenbart sket mange gange før, at en hjælper er blevet bidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Basse brokkede sig da også lidt, de første gange hun blev placeret i køkkenet bag et gitter med et ben, men hun lærte det altså, og hun overlevede bestemt..

 

Jeg kan vitterligt ikke se problemet, og jeg synes altså det er ret vigtigt at skelne mellem gæster, som kommer og besøger ens hjem, på ens vilkår og derfor må indordne sig under de regler man har som husholdning. Og så plejepersonale, som er der i arbejdsmæssig henseende, og ikke som ens gæst, men som en ansat i gang med sit job.

Man lukker vel også hunden væk for VVS'eren, vurderingsmanden fra forsikringen, pizzabudet og hvem der ellers kommer til ens dør og i ens hjem, uden at ønske kontakt??

 

 

Måske er det fordi jeg i årevis har haft en forhadt kamphund, og derfor er vant til at opleve mindre tolerance, men det er da det naturligste i hele verden. :vedikke:

 

 

At fru H endte med at få sin hund aflivet og derefter selv dø, er en forfærdelig og grim historie, men jeg tænker at et børnegitter fra Ikea til 200 kr. kunne have gjort meget i den situation? Så kunne hunden have været forholdsvis tæt på, fulgt med, og have undgået den grimme fangeleg med efterfølgende panikken hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Basse brokkede sig da også lidt, de første gange hun blev placeret i køkkenet bag et gitter med et ben, men hun lærte det altså, og hun overlevede bestemt..

 

Jeg kan vitterligt ikke se problemet, og jeg synes altså det er ret vigtigt at skelne mellem gæster, som kommer og besøger ens hjem, på ens vilkår og derfor må indordne sig under de regler man har som husholdning. Og så plejepersonale, som er der i arbejdsmæssig henseende, og ikke som ens gæst, men som en ansat i gang med sit job.

Man lukker vel også hunden væk for VVS'eren, vurderingsmanden fra forsikringen, pizzabudet og hvem der ellers kommer til ens dør og i ens hjem, uden at ønske kontakt??

 

 

Måske er det fordi jeg i årevis har haft en forhadt kamphund, og derfor er vant til at opleve mindre tolerance, men det er da det naturligste i hele verden. :vedikke:

 

 

At fru H endte med at få sin hund aflivet og derefter selv dø, er en forfærdelig og grim historie, men jeg tænker at et børnegitter fra Ikea til 200 kr. kunne have gjort meget i den situation? Så kunne hunden have været forholdsvis tæt på, fulgt med, og have undgået den grimme fangeleg med efterfølgende panikken hund.

 

Det chokerer mig faktisk lidt, at du føler mindre tolerance er ok:vedikke:....ja undskyld men, jeg forstår ikke hvorfor andre mennesker og deres kæledyr, skal undgælde for andre personers dumme handlinger....men ok en gammel hundeejer, der har en gammel hund der ligger pænt ved siden af sin ejer, når hjemmeplejen er på besøg, er så blevet det nye i problem danmark....nåja, problem er det jo så ikke mere, FOA's kampvognsfører og Komunens ditto har jo redet deres medlemmer, og beordret tingene anbragt bag den lukkede dør.

 

Der findes mennesker i Danmark der seriøst kæmper for at ændre hundelovens grove overgreb....men nu stiller jeg mig det spørgsmål, kan det overhovedet betale sig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det chokerer mig faktisk lidt, at du føler mindre tolerance er ok:vedikke:....ja undskyld men, jeg forstår ikke hvorfor andre mennesker og deres kæledyr, skal undgælde for andre personers dumme handlinger....men ok en gammel hundeejer, der har en gammel hund der ligger pænt ved siden af sin ejer, når hjemmeplejen er på besøg, er så blevet det nye i problem danmark....nåja, problem er det jo så ikke mere, FOA's kampvognsfører og Komunens ditto har jo redet deres medlemmer, og beordret tingene anbragt bag den lukkede dør.

 

Der findes mennesker i Danmark der seriøst kæmper for at ændre hundelovens grove overgreb....men nu stiller jeg mig det spørgsmål, kan det overhovedet betale sig!

 

Det er jo ikke det jeg skriver. Jeg skriver at jeg har været vant til at folk som udgangspunkt ikke brød sig om min hund, og var bekymret for deres ve, når de skulle møde hende første gang.

Derfor er jeg vant til at udvise hensyn overfor andre mennesker - OGSÅ mennesker som har haft et ærinde i mit hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Det er jo ikke det jeg skriver. Jeg skriver at jeg har været vant til at folk som udgangspunkt ikke brød sig om min hund, og var bekymret for deres ve, når de skulle møde hende første gang.

Derfor er jeg vant til at udvise hensyn overfor andre mennesker - OGSÅ mennesker som har haft et ærinde i mit hjem.

 

Ja det har jeg forstået, men jeg mener også de mennesker der arbejder i andre folks hjem skal vise hensyn overfor dem der bor der, en ting er at sige det er svært at udføre arbejde hos x, noget andet er når man begynder at bestemme hvad x må have hvor i sit hjem, når jeg arbejder der....så mener jeg det er indskrænkning af den personlige frihed, i en anden persons hjem, var det så ikke bedre at finde et andet job! :vedikke:

 

Og så lige angående håndværkere pizzabude osv. hvis sådanne personer, siger nej her vil jeg ikke arbejde, så siger de det bare til deres chef, så er den ikke længere....men hvis en håndværker siger jeg går aldrig ikke ind og udfører arbejde hos nogen der har hund, med mindre den er spærret inde :hmm:så tror jeg h*n har meget lidt arbejde, eller som Petrine (diplomatisk)( i klart sprog) sagde, ryger man ud på røv og albuer! :slem::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har et børnegitter mellem stue og første sal og jeg har tit lukket kræet væk fra håndværkere o lign - jeg synes det er at vise omtanke overfor dem der skal arbejde i mit hjem men som måske ikke har lyst til at hunden vimser om benene på dem.

 

det er for mig ok at de ikke kan lide min hund, hvis deres job er at ordne noget helt andet i hjemmet

Link til indlæg
Del på andre sites

Med mig falder det hele på om en hund er blevet vænnet til at kunne være separeret fra sit menneske i et lukket rum/andet rum med gitter.

 

Dette adskiller sig ikke meget fra alene hjemme træning, som jeg går ud fra de færreste ville starte op med 20 - 30 minutter med baggrund i at hunden jo skal lære det og ikke dør af det.

 

Det kan undre mig, at man i dette forum, som plejer at være hundens advokat, kan synes det er i orden fra den ene dag til den anden at lukke en hund væk og synes det er i orden fordi den jo ikke dør af det :vedikke:

 

Ser I for jer, af en pibende ulykkelig hund kommer styrket ud af sådan en oplevelse? Eller er det bare indlært hælpeløshed, og dermed passivitet, I sigter efter?

 

Vi kan tage vores ide om hvorvidt noget skader en hund, når bare den ikke dør af det, og gemme et sted hvor solen aldrig skinner, det er hundens oplevelse som danner basis for dens videre adfærd og indgang til en situation. Jeg forstår jer simpelthen ikke..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ens hund ikke kan administrere at være adskilt fra en, med mulighed for at se en, i 30 minutter, uden at bryde fuldstændig sammen og blive knækket, er der vist begået en ret grel fejl??

 

Så er man imo i en situation hvor man må bruge tough love, og hvor det vigtigste her og nu, er at lade vedkommende udføre det nødvendige job, og så må hunden lide "overlast" imens. Så kan man jo efterfølgende arbejde på at åbne og lukke gitteret, så hunden får forståelse for at der ikke sker noget forfærdeligt, at det udløser fedt legetøj eller vidunderlige godbidder at være der, at man ikke går, og at alt bliver normalt igen bagefter.

 

Jeg vil vove at påstå at min venindes gamle far, som ikke har den mindste smule forstand på hundehold, ville kunne lære sin hund at findet det positivt at blive lukket i f.eks køkkenet med et ben, hvis blot han fik de rette værktøjer.

 

 

Det her er, som jeg ser det, en situation hvor det er nødvendigt, og man evt. må tage lidt hårde midler i brug. Jeg har virkelig svært ved at tro at hunden lider overlast ved at være utilfreds over adskillelsen i en halv time? Der er jo ikke tale om at ejeren skal forlade hunden, der skal bare lægges lidt afstand mellem dem.

 

Man må være ejer af en virkelig svag hund, rent psykisk, hvis ikke den kan holde til den smule adskillelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ens hund ikke kan administrere at være adskilt fra en, med mulighed for at se en, i 30 minutter, uden at bryde fuldstændig sammen og blive knækket, er der vist begået en ret grel fejl??

 

Så er man imo i en situation hvor man må bruge tough love, og hvor det vigtigste her og nu, er at lade vedkommende udføre det nødvendige job, og så må hunden lide "overlast" imens. Så kan man jo efterfølgende arbejde på at åbne og lukke gitteret, så hunden får forståelse for at der ikke sker noget forfærdeligt, at det udløser fedt legetøj eller vidunderlige godbidder at være der, at man ikke går, og at alt bliver normalt igen bagefter.

 

Jeg vil vove at påstå at min venindes gamle far, som ikke har den mindste smule forstand på hundehold, ville kunne lære sin hund at findet det positivt at blive lukket i f.eks køkkenet med et ben, hvis blot han fik de rette værktøjer.

 

 

Det her er, som jeg ser det, en situation hvor det er nødvendigt, og man evt. må tage lidt hårde midler i brug. Jeg har virkelig svært ved at tro at hunden lider overlast ved at være utilfreds over adskillelsen i en halv time? Der er jo ikke tale om at ejeren skal forlade hunden, der skal bare lægges lidt afstand mellem dem.

 

Man må være ejer af en virkelig svag hund, rent psykisk, hvis ikke den kan holde til den smule adskillelse.

 

Det handler om vaner, ikke om en hund er svag psykisk eller ej eller om der er begået fejl i hundens opdragelse.

 

En voksen/ældre hund, som ikke har været vant til adskillelse, kan have det utrolig svært ved pludselig at blive lukket væk. Det kan vel ikke være så svært at sætte sig ind i?

 

Naturligvis vil hunde kunne lære dette, ligesom de kan lære at være alene hjemme, men typisk tilpasses alene hjemme træningen hundens niveau og ikke et tidsskema som skal passe ind i andet. Ofte er det sværere for en hund at være adskilt fra sin familie/sit menneske end at være helt alene og det er dette jeg kan forstå nogle af jer enten overser eller er ligeglade med, og det er det, der undrer mig i disse tider med ellers stor pædagogisk tilgang til opdragelse og træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ens hund ikke kan administrere at være adskilt fra en, med mulighed for at se en, i 30 minutter, uden at bryde fuldstændig sammen og blive knækket, er der vist begået en ret grel fejl??

 

Så er man imo i en situation hvor man må bruge tough love, og hvor det vigtigste her og nu, er at lade vedkommende udføre det nødvendige job, og så må hunden lide "overlast" imens. Så kan man jo efterfølgende arbejde på at åbne og lukke gitteret, så hunden får forståelse for at der ikke sker noget forfærdeligt, at det udløser fedt legetøj eller vidunderlige godbidder at være der, at man ikke går, og at alt bliver normalt igen bagefter.

 

Jeg vil vove at påstå at min venindes gamle far, som ikke har den mindste smule forstand på hundehold, ville kunne lære sin hund at findet det positivt at blive lukket i f.eks køkkenet med et ben, hvis blot han fik de rette værktøjer.

 

 

Det her er, som jeg ser det, en situation hvor det er nødvendigt, og man evt. må tage lidt hårde midler i brug. Jeg har virkelig svært ved at tro at hunden lider overlast ved at være utilfreds over adskillelsen i en halv time? Der er jo ikke tale om at ejeren skal forlade hunden, der skal bare lægges lidt afstand mellem dem.

 

Man må være ejer af en virkelig svag hund, rent psykisk, hvis ikke den kan holde til den smule adskillelse.

 

Du lukker helt af overfor at omtalte hund blev beskrevet som stille og rolig og hurtigt gik hen og lagde sig, så hvordan kan den hund blive til en situation man bliver nødt til at gøre noget ved?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturligvis vil hunde kunne lære dette, ligesom de kan lære at være alene hjemme, men typisk tilpasses alene hjemme træningen hundens niveau og ikke et tidsskema som skal passe ind i andet. Ofte er det sværere for en hund at være adskilt fra sin familie/sit menneske end at være helt alene og det er dette jeg kan forstå nogle af jer enten overser eller er ligeglade med, og det er det, der undrer mig i disse tider med ellers stor pædagogisk tilgang til opdragelse og træning.

Jeg hverken overser eller er ligeglad, for ja, selvfølgeligt er det noget nogle hunde finder svært. De fleste vel egentlig, hvis det ikke er indlært.

 

Men først undres jeg over at der rent faktisk findes mennesker der ikke træner den slags med deres hunde, igen, det er ikke svært at gøre. Heller ikke for fru hansen.

 

Dernæst undres jeg over, at man himler op om diktatur og uretfærdighed, når det i bund og grund handler om et problem der findes meget simple løsninger på. Jeg nævner i flæng hundebur, børnegitter, snor i hund + afbinding, kong/kødben/tyretissemand til afledning imens. Det her kræver altså minimal hundetække, indsats og udgifter.

 

Og min erfaring er typisk, at jo større deal man gør ud af tingene, jo værre bliver det. Det tror jeg faktisk du er enig i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du lukker helt af overfor at omtalte hund blev beskrevet som stille og rolig og hurtigt gik hen og lagde sig, så hvordan kan den hund blive til en situation man bliver nødt til at gøre noget ved?.

Jamen hvis folk er utrygge ved hunden, handler det vel først og fremmest om at vise hensyn til dem, eller hvad? De er der immervæk for at udføre et job, ikke for ufrivillig deltagelse i fru. hansens egen version af fear factor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fuldstændig enig med Ninjamor og vil bare tilføje at jeg formoder at alle mine hunde ville have svært ved at finde sig i at blive lukket inde i mit soveværelse i bare 2 minutter. Det er så muligt at nogle mener jeg har begået en ret grel fejl, men sådan er det jo når man ikke er i stand til at se ud over sin egen næse og erkende, at andre ikke har behov for at træne situationer som man selv har syntes uundgåelige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fuldstændig enig med Ninjamor og vil bare tilføje at jeg formoder at alle mine hunde ville have svært ved at finde sig i at blive lukket inde i mit soveværelse i bare 2 minutter. Det er så muligt at nogle mener jeg har begået en ret grel fejl, men sådan er det jo når man ikke er i stand til at se ud over sin egen næse og erkende, at andre ikke har behov for at træne situationer som man selv har syntes uundgåelige.

Sådan ser vi jo så forskelligt på tingene - jeg synes egentligt det er dig der ikke kan se ud over sin egen næse, hvis du mener at folk der befinder sig i dit hjem i embedstjeneste af den ene eller anden slags, skal tvangsindlægges til din hunds selskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...