Hop til indhold

H-seler versus Y-seler


Louisen
 Share

Recommended Posts

Jeg er rigtig glad for Hurtta serien, men er i et dilemma.

 

Taiki har lige nu en H-sele i serien Hurtta pro, da det er en enkel og let sele som er polstret og har reflekser.

Fordelene ved h-selen er, at den har et "håndtag" på ryggen, hvor ringen til snoren sidder i. Det betyder, at snoren i ringen kan skøjte fra skulder til skulder, så snoren generer Taiki mindst mulig. Samtidig bruger vi håndtaget til hjælp med hurtige løft op i ladcyklen eller hvis han gør udfald.

Ulempen er, at det virker som om at den rem der går foran på brystet, generer ham på benene når han leger og løber. Den sidder ligesom for langt nede på brystet - som om selen er for stor til ham og sidder for langt nede. Problemet er, at det er en str. 80 - og den mindre størrelse er en 70, som er for lille! Der findes ikke en str. 75. :???:

Dog kan han ikke komme ud af selen.

 

 

En Y-sele ville give ham mere bevægelsesfrihed ved forbenene, til gengæld sidder snoren fast i en ring, som sidder fast hvor Y-et mødes i et kryds på ryggen. Dvs. intet hjælpehåndtag, og jeg er også nervøs for, om snoren vil genere ham for meget, når den sidder fikseret på ryggen og ikke kan skøjte ud til siden.

 

 

Kan I fortælle lidt om jeres oplevelser med de forskellige seler?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Stella

Jeg har faktisk aldrig set en sele med bryststykke sidde optimalt på nogen hunde. Enten hænger det for langt nede eller også, og det gør det oftes, sidder det helt oppe i halsen. Ligesom spændet ofte er meget stort og lukkes i siden lige bag albuen på forbenet, så det nemt skaver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er skiftet fra en y sele (easy dog) til en t-sele(?) eller hvad man nu betegner en K9 sele som :).

 

Y selen sad tæt på albuen, samt gled rundt, alt efter hvilken side snoren lå på - og det medførte slid på både hud og pels :(

 

K9 selen sidder, på tea, en del længere tilbage, og giver mere frihed til forben og albuer. Frontstykket er vi nødt til at have ret løst, for ellers vipper selen frem når hun går og snuser, så det er ikke 100% optimalt. Men selen sidder ellers godt, og bliver hvor den skal være, selv med løse remme. Den er også hurtigere at give på og tage af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk aldrig set en sele med bryststykke sidde optimalt på nogen hunde. Enten hænger det for langt nede eller også, og det gør det oftes, sidder det helt oppe i halsen. Ligesom spændet ofte er meget stort og lukkes i siden lige bag albuen på forbenet, så det nemt skaver.

 

Den sidder perfekt på Bella, 100%! Og vi kender en del andre hvor den sidder lige så perfekt:-)

 

Men Louisen, jeg erkender at de gange du har vist billeder af Taiki i selen, har jeg tænkt at den sidder helt forfærdeligt:oops: Og at jeg umiddelbart har tænkt at han skulle have en størrelse mindre. Men hvis den ikke kan bruges, synes jeg du skal kigge efter andre mærker eller typer af seler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det gør jeg da.

 

Pelle promenerer en brun Kenjan som denne SPOR/G SELE - lder med filt/messing - snapspnde i metal (kan bruges som trksele) - small - brun

 

Det er den første vi har prøvet som virkelig sad som smurt på Egon (at jeg så ikke har den endnu fordi den størrelse jeg skulle bruge, var umulig at få, er noget andet) - men jeg har ikke brugt læder pga nogen siger at det kan slide pelsen grim (har semi-langhårs hund). Om den slider hårene eller om den måske kan farve dem, ved jeg så ikke?

 

Som regel bruger jeg halsbånd, bruger sele hvis jeg skal ud og vandre i skov eller på strand hvor jeg ved min hund trækker og hopper uforudsigeligt rundt (fanger mus, leger osv).

 

 

Edit, ej bruger faktisk mere sele til Egon, han snuser meget og kommer nemt til at jokke på snoren når han har halsbånd på og han hader det. Han kan bare godt lide at have sele på, tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
OK - hvad er grunden til at MANGE bruger og anbefaler alt andet end de gode læderseler? :-)

 

Hvis jeg sad og var vild med seler havde jeg fluks anbefalet Kenjan, men jeg ser ingen trække det kort når der er seletråde her inde.

 

 

Min ærlige mening ??

 

Læder er grimt. Kunne aldrig drømme om at ofre de der 500 kr på en lædersele. Læder bliver tungt når det bliver vådt, man skal pleje det med lædersæbe og tørre det efter brug.

 

 

Jeg elsker seler i farver og mønstre, der hverken skal plejes eller passes og som kan købes for under 200 kr. Så kan man også have lidt forskellige typer seler.

 

 

Til hest bruger jeg også nylon grimer i flotte farver, samt kunsstof sadler. Faktisk er det kun hovedtøjet der er af læder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ærlige mening ??

 

Læder er grimt. Kunne aldrig drømme om at ofre de der 500 kr på en lædersele. Læder bliver tungt når det bliver vådt, man skal pleje det med lædersæbe og tørre det efter brug.

 

 

Jeg elsker seler i farver og mønstre, der hverken skal plejes eller passes og som kan købes for under 200 kr. Så kan man også have lidt forskellige typer seler.

 

 

Til hest bruger jeg også nylon grimer i flotte farver, samt kunsstof sadler. Faktisk er det kun hovedtøjet der er af læder.

 

Bliver læder tungt i vand?

Læder suger da ikke vand så hvordan det?

 

Altså hvis man køber en ordentlig kvalitet, så har jeg faktisk ikke oplevet at der skal noget vedligehold til. Men selvfølgelig, hvis man vil ha' farver og striber er læder jo en rimlig dårlig løsning, jeg tænkte faktisk bare at det handlede om at have det der sad bedst på hunden ;-)

 

Åååh jeg ELSKER lædergrimer til krikkerne og får nærmest lidt udslet ved tanken om en kunststofsadel :scared: :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Bliver læder tungt i vand?

Læder suger da ikke vand så hvordan det?

 

Altså hvis man køber en ordentlig kvalitet, så har jeg faktisk ikke oplevet at der skal noget vedligehold til. Men selvfølgelig, hvis man vil ha' farver og striber er læder jo en rimlig dårlig løsning, jeg tænkte faktisk bare at det handlede om at have det der sad bedst på hunden ;-)

 

Åååh jeg ELSKER lædergrimer til krikkerne og får nærmest lidt udslet ved tanken om en kunststofsadel :scared: :mrgreen:

 

Ja det handler om hvad der sidder bedst på hunden, men man kan jo få 4359 forskellige seler i nylon og alt andet end læder, så mon ikke man kan finde en der sidder godt på hunden OG som man kan lide ?

Link til indlæg
Del på andre sites

OK - hvad er grunden til at MANGE bruger og anbefaler alt andet end de gode læderseler? :-)

 

Hvis jeg sad og var vild med seler havde jeg fluks anbefalet Kenjan, men jeg ser ingen trække det kort når der er seletråde her inde.

 

Jamen, jamen jeg anbefaler som regel Kenjan når jeg deltager i en sele tråd, men de andre seler er vist mere populære

 

Min ærlige mening ??

 

Læder er grimt. Kunne aldrig drømme om at ofre de der 500 kr på en lædersele. Læder bliver tungt når det bliver vådt, man skal pleje det med lædersæbe og tørre det efter brug.

 

 

Jeg elsker seler i farver og mønstre, der hverken skal plejes eller passes og som kan købes for under 200 kr. Så kan man også have lidt forskellige typer seler.

 

 

Til hest bruger jeg også nylon grimer i flotte farver, samt kunsstof sadler. Faktisk er det kun hovedtøjet der er af læder.

 

Vasker du da ikke seler og grimer?

 

Smag kan vel ikke diskuteres? Jeg bruger naturprodukter hvor jeg kan og jeg elsker min Kenjan, som man nu engang kan elske en ting. Da først Rasmus fik en Kenjan sporsele i '91 var jeg solgt og siden da har den været min foretrukne.

 

Pelle havde som stor hvalp en Y sele i fleece, også en god sele syntes jeg, men fleece suger mere vand end læder, bare prøv at gå i regnvejr med en fleecetrøje på :shock: og så er Y sele ikke god til ham, han skal gå med et bringestykke som der er på Kenjan anbefaler kiropraktoren. Hun tror muligvis han trækker :-D

Jeg har endnu ikke fundet en sele som sidder bedre på ham end Kenjan og den holder til et langt liv selvom jeg faktisk ikke er god ved den med pasning og pleje.

 

Skægt så forskellige vi er.... Jeg synes nylon er grimt og elsker læderprodukter. :mrgreen: nu bruger mine praktisk talt aldrig sele, jeg synes simpelthen ikke man har samme føling med hunden i en sele, så jeg har ikke investeret i læderseler til dem...

 

Jeg kan heller ikke lide nylon, alene pga. de stød jeg får af skidtet og jeg synes, de slider mere end læder

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Kunsstof sadler er geniale. De vejer ingenting sammenlignet med lædersadler. De skal stort set ikke vedligeholdes, hellere ikke efter en mudret tur i skoven. Man kan på flere af dem selv skifte copfjern.

 

 

 

Undskyld nu skal det ikke handle om heste og sadler, ville blot lige nævne fordelene. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Ninjamor, rigtig læder skal altså vedligeholdes med læderrens og gerne smøres med bivoks feks for at holde rigtig længe, det skal nylon ikke. Det er det jeg mener med at vaske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor, rigtig læder skal altså vedligeholdes med læderrens og gerne smøres med bivoks feks for at holde rigtig længe, det skal nylon ikke. Det er det jeg mener med at vaske.

 

Jeg er uddannet indenfor hesteverden så jeg ved, hvordan læder skal vedligeholdes, jeg konstaterer bare, at jeg ikke er god til det med selerne. Alligevel holdt Rasmus' sele i over 13 år, Lobos over 14 og Pelles bliver garanteret også gammel :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...