Hop til indhold

Gøende Hund under træning


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Måske spørger jeg dumt, men hvad er NILIF? :oops:

Fratage hundens initiativ for en periode - altså ignorere alle tiltag, forsøg på kontakt osv. Sådan groft skitseret. Og derefter bruge opmærksomhed som belønning for god adfærd, korrekt udførte øvelser osv.

 

Nothing in life is free

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt jeg tænker bare stres:) slet ikke lederskab, forbud med mere, bare sted og forventning om at nu skal vi have det sjovt, stres det passer også fint på racen

Men hvordan kæder du det sammen med, at den arbejder roligt, koncentreret og uden lyd, så snart der er en anden fører? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt jeg tænker bare stres:) slet ikke lederskab, forbud med mere, bare sted og forventning om at nu skal vi have det sjovt, stres det passer også fint på racen

 

Hvordan hænger dette sammen med at han ikke vil tillade en irettesættelse?

 

En anden ting er, at selv om man kan synes collier er dumme, så er de jo lynende hurtige til at lære, så måske skal han have langt mere udfordring i træningen for at holde sin mund? Som et specielt projekt for lige netop ham.

 

Han ville f.eks. ikke kunne søge og gø samtidig og selvom søg ikke er på programmet var dette muligvis noget der kunne lukke munden på ham, så han kunne lære også at være stille til træning. Hvis ejeren hjemme gav ham søgeøvelser kunne hun overføre disse til træningspladsen og få mulighed for at belønne ønsket adfærd.

 

Ejer lyder ikke som den nemmeste at have med at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk enig med Kleo...

 

Tænker opmærksomheds/frustrations gøen. Og hvis ejer er lidt standhaftig normalt, så kan det have været meget normalt for hende at gribe fat i halsbånd/kravepels på hunden og det kan han reagerer på..Så med mindre han ligefrem bider hende hårdt eller virker aggressiv i det han gør det, så ville jeg faktisk heller ikke lægge det store i det.. Andet end konstatere at hunden er frustreret.

 

Så jeg ville nok fokusere på i en længere periode, at der trænes ikke på øvelser, men der trænes på at være på pladsen uden at gø. Så MEGET korte sekvenser med høj forstærkningsfrekvens, så han hele tiden ved hvad han skal og forhåbentlig ikke når at gø. Gerne belønning med rolige ring, som feks fodersøg. Kan også bruges i evt pause, hvor ejer skal lytte til dig.

 

Og så ville jeg filme sådan en ejer når hun træner, for helt præcis at finde ud af HVAD der udløser adfærden. Det kan være at han gør når hun kigger på ham, kigger væk, tager hånden i lommen ovs.

 

Et bur med til træning inden på pladsen kunne også være en mulighed, hvor de så primært øver ro i bur hjemmefra og så på pladsen og så straks ind i buret ved lyd eller ved pause.

 

Han kunne også lære at dække med hovedet i gulvet og virkelig holde den position.

 

Så jeg er ude i forstærkning af en masse alternativ adfærd:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lucku Luna: Jamen der er da ingen tvivl om, at der ligger frustration/ophidselse bag, hovedpunktet, for mig, er hvad en hund så foretager sig i den forbindelse. Eksempelvis kan man ikke drive noget frem i en hund, som den ikke har i sig.

De fleste hunde ville man kunne ophidse ekstremt uden de så meget som drømmer om at sige fra ved at nappe i sit menneske.

 

Dette og de andre hæmmende tiltag der er forsøgt, giver mig et billede af en hund, som generelt ikke har lært at samarbejde er vejen til succes for den og den hænger naturligvis på ejerens skuldre. Når hunden kan træne eksemplarisk med anden fører, må man gå ud fra, det ikke er selve opgaven (at skulle arbejde på træningspladsen) der er for stort et krav, men at kombinationen hund/fører er den afgørende og så havner vi igen på relationen hund og ejer imellem.

Som hunden opfører sig nu er den i allefald ikke klar til træning på pladsen med sin ejer uanset hvor dygtig og nem den eventuelt er hjemme.

 

Jeg er enig i at der skal forstærkes positivt så meget som muligt, omvendt, hvis jeg har ret, bør sådan en hund også lære at tilpasse sig, indordne sig om man vil, både for sin egen, ejerens og alle andres skyld.

Det er svært for mig at acceptere at hunde (eller børn) kan slippe afsted med alting med forklaringen at de er ophidsede/frustrerede som undskyldning. Der må være rimelige grænser og rammer.

 

Video er en rigtig god ide Luna, og det kunne være interessant med lidt hjemmevideo også, for der må være en forskel hos ejeren ude og hjemme ellers giver det ikke mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lucku Luna: Jamen der er da ingen tvivl om, at der ligger frustration/ophidselse bag, hovedpunktet, for mig, er hvad en hund så foretager sig i den forbindelse. Eksempelvis kan man ikke drive noget frem i en hund, som den ikke har i sig.

De fleste hunde ville man kunne ophidse ekstremt uden de så meget som drømmer om at sige fra ved at nappe i sit menneske.

 

Dette og de andre hæmmende tiltag der er forsøgt, giver mig et billede af en hund, som generelt ikke har lært at samarbejde er vejen til succes for den og den hænger naturligvis på ejerens skuldre. Når hunden kan træne eksemplarisk med anden fører, må man gå ud fra, det ikke er selve opgaven (at skulle arbejde på træningspladsen) der er for stort et krav, men at kombinationen hund/fører er den afgørende og så havner vi igen på relationen hund og ejer imellem.

Som hunden opfører sig nu er den i allefald ikke klar til træning på pladsen med sin ejer uanset hvor dygtig og nem den eventuelt er hjemme.

 

Jeg er enig i at der skal forstærkes positivt så meget som muligt, omvendt, hvis jeg har ret, bør sådan en hund også lære at tilpasse sig, indordne sig om man vil, både for sin egen, ejerens og alle andres skyld.

Det er svært for mig at acceptere at hunde (eller børn) kan slippe afsted med alting med forklaringen at de er ophidsede/frustrerede som undskyldning. Der må være rimelige grænser og rammer.

 

Video er en rigtig god ide Luna, og det kunne være interessant med lidt hjemmevideo også, for der må være en forskel hos ejeren ude og hjemme ellers giver det ikke mening.

Jeg er enig. Især i det markerede beskriver ret godt mine tanker omkring det...

 

Vi havde afsluttende prøve i mandags, og op til forsøgte fører sig med streng grænsesætning kombineret med ingen godbidder. Hunden reagerede ved slet ikke at ville samarbejde under prøven, og måtte trækkes igennem det meste, med mange 0'er som følge.

Det er frustrerende for fører (og undertegnede at overvære), for når hunden arbejder, KAN han alle øvelser, til meget fine point endda. Han er præcis og skarp, hvilket for mig indikerer at han har et meget godt billede af hvad det er der ønskes af ham i de forskellige momenter.

Men det er problematisk, at han tilsyneladende har fået et billede af, at det er okay at vælge til og fra efter for godt befindende og det gør at han ganske rigtigt på nuværende stadie ikke er klar til træning i dén forstand.

 

Jeg oplever fører som frustreret, men jeg håber meget på at vi kan fortsætte dialogen og hun kan bringes til en forståelse af, at det er ok at han optrapper adfærden i forbindelse med grænsesætning fx. Altså at det skal blive værre for at det bliver bedre så at sige.

Men det er klart, at vi er nødt til at se nogle fremskridt snart. Jeg bliver nødt til at tænke på de andre kursister, og det holder bare ikke at de skal udsættes for det der. Især nu hvor vi stadig er i hallen, hvor det nærmeste grænser til lyd-tortur :lol:

 

Jeg gad godt at vide hvordan det er kommet dertil. Altså, f. kom jo til mig med et allerede eksisterende problem. Gad vide hvad der er sket under hvalpe/unghunde/lydighedstræningen andetsteds, der har gjort at udfaldet er blevet sådan.

 

Edit: Hjemme kører hun allerede meget NILIF, sådan i forbindelse med mad, ud/ind osv. Men hun fortæller at han godt kan "blive fornærmet" hvis han bliver bedt om ting han ikke selv ønsker. Men han udfører tingene alligevel dér, hvilket man jo så næppe kan sige gælder når hun er ude :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min far trænede schæfer da jeg var barn til politigodkendelse. Husker, at en unghund, der umotiveret gøede, straks blev dækket af med en Bliv. Jeg har selv brugt dette ved gøende hunde. De fleste bliver hurtigt trætte af at gø i den stilling.

Dette gøeri er træls, jeg træner også i hal om vinteren og kan ikke følge instuktørens tale, når flere bare gøer og gøer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min far trænede schæfer da jeg var barn til politigodkendelse. Husker, at en unghund, der umotiveret gøede, straks blev dækket af med en Bliv. Jeg har selv brugt dette ved gøende hunde. De fleste bliver hurtigt trætte af at gø i den stilling.

Dette gøeri er træls, jeg træner også i hal om vinteren og kan ikke følge instuktørens tale, når flere bare gøer og gøer.

Lige dæk er ikke en af de bedste for ham. Det andet sted hun træner, er meget glade for at træne hele øvelser ved jeg, og det er mit indtryk at han har fået dækken kædet sammen med langtidsafdækning, hvor han jo er nødt til at være langt væk fra fører og godbidder, hvorfor han gøer meget under hele øvelsen. Så han kan SAGTENS dække og gø.

 

Noget andet er, at han godt kan finde på at nægte at udføre øvelsen hvis han er i gømode. Både dæk og plads er ikke indlært optimalt (i min optik). Forstået på den måde, at hunden ikke har et udpræget positivt billede af de to øvelser.

Han udfører dem meget smukt. Når han vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lucku Luna: Jamen der er da ingen tvivl om, at der ligger frustration/ophidselse bag, hovedpunktet, for mig, er hvad en hund så foretager sig i den forbindelse. Eksempelvis kan man ikke drive noget frem i en hund, som den ikke har i sig.

De fleste hunde ville man kunne ophidse ekstremt uden de så meget som drømmer om at sige fra ved at nappe i sit menneske.

 

Dette og de andre hæmmende tiltag der er forsøgt, giver mig et billede af en hund, som generelt ikke har lært at samarbejde er vejen til succes for den og den hænger naturligvis på ejerens skuldre. Når hunden kan træne eksemplarisk med anden fører, må man gå ud fra, det ikke er selve opgaven (at skulle arbejde på træningspladsen) der er for stort et krav, men at kombinationen hund/fører er den afgørende og så havner vi igen på relationen hund og ejer imellem.

Som hunden opfører sig nu er den i allefald ikke klar til træning på pladsen med sin ejer uanset hvor dygtig og nem den eventuelt er hjemme.

 

Jeg er enig i at der skal forstærkes positivt så meget som muligt, omvendt, hvis jeg har ret, bør sådan en hund også lære at tilpasse sig, indordne sig om man vil, både for sin egen, ejerens og alle andres skyld.

Det er svært for mig at acceptere at hunde (eller børn) kan slippe afsted med alting med forklaringen at de er ophidsede/frustrerede som undskyldning. Der må være rimelige grænser og rammer.

 

Video er en rigtig god ide Luna, og det kunne være interessant med lidt hjemmevideo også, for der må være en forskel hos ejeren ude og hjemme ellers giver det ikke mening.

 

Jamen han kan jo foretage sig det han har lært virker.. Lykkeliv siger at han er blevet værre efter at ejer har forsøgt at aflede ham med godbidder, altså ligger der en forstærkningshistorie bag og så synes jeg faktisk det er unfair at være strengt grænsesættende ( = straffende) overfor noget man selv har lært hunden giver succes! Og dette fører jo kun til frustration..

 

Jeg antager at hunden ikke er helt ung og formentlig har adfærden trappet op over flere år..altså kan jeg ikke se at billedet vender på en femøre fordi man nu sætter grænser for hunden, hvilket han jo tydeligt viser at han ikke forstår noget af og melder sig ud af samarbejdet.

 

Det er det billede JEG får:)

 

Når han så HAR lært hvad der forventes af ham til træning, så kan han meget bedre takle at "fejles" uden at det fører til frustration.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen han kan jo foretage sig det han har lært virker..

 

Absolut

 

Lykkeliv siger at han er blevet værre efter at ejer har forsøgt at aflede ham med godbidder, altså ligger der en forstærkningshistorie bag og så synes jeg faktisk det er unfair at være strengt grænsesættende ( = straffende) overfor noget man selv har lært hunden giver succes! Og dette fører jo kun til frustration..

 

Mener du dermed, det er okay at han napper ejeren? Det er dette jeg vil have på plads hos hunden som det første, altså relationen til ejeren og ikke træningen.

 

Jeg antager at hunden ikke er helt ung og formentlig har adfærden trappet op over flere år..altså kan jeg ikke se at billedet vender på en femøre fordi man nu sætter grænser for hunden, hvilket han jo tydeligt viser at han ikke forstår noget af og melder sig ud af samarbejdet.

 

Det er det billede JEG får:)

 

Hvilket er årsgaen til at jeg siger at han, som han reagerer nu, ikke er parat til træning på træningspladsen. Det er da netop at tage hensyn til hunden ikke at sætte ham i den situation som giver frustrationer?

 

Når han så HAR lært hvad der forventes af ham til træning, så kan han meget bedre takle at "fejles" uden at det fører til frustration

 

Eller: Når relationen er i balance og der ikke stilles højere karv end han kan honorere kan han håndtere at lave "fejl".

Det er som sagt slet ikke hundes "fejl" i træning jeg fokuserer på, men hans indgangsvinkel til at indordne sig rammerne for samarbejdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig. Især i det markerede beskriver ret godt mine tanker omkring det...

 

Vi havde afsluttende prøve i mandags, og op til forsøgte fører sig med streng grænsesætning kombineret med ingen godbidder. Hunden reagerede ved slet ikke at ville samarbejde under prøven, og måtte trækkes igennem det meste, med mange 0'er som følge.

Det er frustrerende for fører (og undertegnede at overvære), for når hunden arbejder, KAN han alle øvelser, til meget fine point endda. Han er præcis og skarp, hvilket for mig indikerer at han har et meget godt billede af hvad det er der ønskes af ham i de forskellige momenter.

Men det er problematisk, at han tilsyneladende har fået et billede af, at det er okay at vælge til og fra efter for godt befindende og det gør at han ganske rigtigt på nuværende stadie ikke er klar til træning i dén forstand.

 

Jeg oplever fører som frustreret, men jeg håber meget på at vi kan fortsætte dialogen og hun kan bringes til en forståelse af, at det er ok at han optrapper adfærden i forbindelse med grænsesætning fx. Altså at det skal blive værre for at det bliver bedre så at sige.

Men det er klart, at vi er nødt til at se nogle fremskridt snart. Jeg bliver nødt til at tænke på de andre kursister, og det holder bare ikke at de skal udsættes for det der. Især nu hvor vi stadig er i hallen, hvor det nærmeste grænser til lyd-tortur :lol:

 

Jeg gad godt at vide hvordan det er kommet dertil. Altså, f. kom jo til mig med et allerede eksisterende problem. Gad vide hvad der er sket under hvalpe/unghunde/lydighedstræningen andetsteds, der har gjort at udfaldet er blevet sådan.

 

B]Edit: Hjemme kører hun allerede meget NILIF, sådan i forbindelse med mad, ud/ind osv.[/b] Men hun fortæller at han godt kan "blive fornærmet" hvis han bliver bedt om ting han ikke selv ønsker. Men han udfører tingene alligevel dér, hvilket man jo så næppe kan sige gælder når hun er ude :-)

 

Jeg havde slet ikke set dette indlæg..

 

Markeringerne:Kan det være førers frustration på træningspladsen som starter det hele og nu har dannet vane hos begge?

 

Når hun er vant til at bruge yde for at nyde systemet er hun muligvis for krævende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige dæk er ikke en af de bedste for ham. Det andet sted hun træner, er meget glade for at træne hele øvelser ved jeg, og det er mit indtryk at han har fået dækken kædet sammen med langtidsafdækning, hvor han jo er nødt til at være langt væk fra fører og godbidder, hvorfor han gøer meget under hele øvelsen. Så han kan SAGTENS dække og gø.

 

Noget andet er, at han godt kan finde på at nægte at udføre øvelsen hvis han er i gømode. Både dæk og plads er ikke indlært optimalt (i min optik). Forstået på den måde, at hunden ikke har et udpræget positivt billede af de to øvelser.

Han udfører dem meget smukt. Når han vil.

Det må på godt pænt dansk være skidehamrende irriterende med al den larm i en hal.

 

Kunne det være en idé, at fører, hver gang hund åbner gabet, straks giver ham en pladskommando og begynder at gå en meget, meget hurtig lineføring med indlagte vendinger og gesvejsninger?

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut

 

 

 

Mener du dermed, det er okay at han napper ejeren? Det er dette jeg vil have på plads hos hunden som det første, altså relationen til ejeren og ikke træningen.

 

 

 

Hvilket er årsgaen til at jeg siger at han, som han reagerer nu, ikke er parat til træning på træningspladsen. Det er da netop at tage hensyn til hunden ikke at sætte ham i den situation som giver frustrationer?

 

 

 

Eller: Når relationen er i balance og der ikke stilles højere karv end han kan honorere kan han håndtere at lave "fejl".

Det er som sagt slet ikke hundes "fejl" i træning jeg fokuserer på, men hans indgangsvinkel til at indordne sig rammerne for samarbejdet.

 

 

Beklager jeg ikke kan finde ud af at multiquote.

 

Nej, synes ikke det er i orden at han napper ejeren, men jeg mener ikke det er noget der skal adresseres i situationen på pladsen, som jeg synes der lægges op til. Jeg er helt med på at relationen skal være der, men det kan den også sagtens være derhjemme. Og så er de jo nødt til at komme på pladsen i det små og lære hvordan man er sammen der, deraf mine forslag:)

 

Synes lidt vi siger det samme nu på to forskellige måder? Bortset fra at jeg ikke bryder mig om at "skulle indordne sig" optræder i samme sætning som samarbejde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...