Hop til indhold

kursus specielt tilpasset omplacerings hunde


Gæst hundplus
 Share

Recommended Posts

Gæst hundplus

Jeg er i gang med at tilrettelægge et kursus specielt tilpasset omplacerings hunde, og de specielle udfordringer man kan møde, når man står der med en voksen hund, hvis historie man ikke kender.

- er der specielle ting i tænker der ville være gode at tage med i sådan et kursus?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg skægt nok også tænkt på. Men disse hunde er jo spredt i hele landet og evt adoptanter også og tillige over hele året.

Hvis det skulle gøre rigtig gavn skulle det foreligge i skrevet udgave, så forskellige dyreværn og andre organisationer kunne uddele det.Tænker her også græske, polske juguslaviske hunde, de spanske osv.

Men disse importer er så vidt forskellige, at det hundemæssig/typemæssig er umuligt.Og det ved jeg at danske hunde til omplacering også er, da jeg selv har haft sådanne 6 akuthunde.

Hvis du har en relevant uddannelse i dyrepzykologi og ville gavne dyrene er der nok masser af frivillig arbejde i dyreverdenen.Også på de hjemlige internater.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundplus

Det er kursus jeg laver i samarbejde med Irene Jarnved, så hun tager sig af den teoretiske del omkring bl.a. stress og forebyggelse/afhjælpning af adfærdsproblemer, jeg er uddannet hundeinstruktør hos hende, og tager mig af den praktiske træningsdel. Jeg oplever ofte at folk der lige har overtaget en voksen hund, egentlig trænger til et slags 'hvalpe' træning for at komme godt i gang med samarbejdet og kontakten. Disse hunde har ofte specielle krav og trænger til en lidt mere opmærksom opstart på træning end andre hunde i samme alder. Tænkte bare at det kunne være at i sad med specifikke ønsker som vi kunne få med i kurset, som vil blive afholdt rundt omkring i landet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes egenligt, at det nu lyder rigtig fint med det kursus.

Synes stadig du skulle kontakte nogle der f.eks ofte har plejehunde og efter adoption har forbindelse til nye ejere.

Jeg vil tænke på, om jeg ikke har sådanne kontakter du kunne bruge.

Se lige herinde, der er en ny tråd vedr en omplacering fra i går. som jeg har svaret på.

 

 

den hedder Hjælp til en nybegynder.

Link til indlæg
Del på andre sites

God ide!

 

Kontaktøvelser i forskellige former.

 

Næsearbejde, feks finde den rigtige te pose ( hunde elkser jo som bekendt at bruge næsen og da omplaseringer ofte er lidt stresset, så det det et ekstra plus at falde ned på den måde og lave noget mere "uformel træning " med ny ejer)

 

Tillidsøelser, som feks balance eller kravle på ejer.

 

Lære at lege sammen - finde lige den leg ens nye hund elsker

 

Faktisk synes jeg at det vigtigste med omplasseringer er at man tager det roligt og giver hunden tid til at falde til, før den skal udsættes for mere "alvorlig" træning.

 

Hilsen hende med 2 X omplassering:)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Faktisk synes jeg at det vigtigste med omplasseringer er at man tager det roligt og giver hunden tid til at falde til, før den skal udsættes for mere "alvorlig" træning.

 

Hilsen hende med 2 X omplassering:)

 

Også min erfaring, efter 2 omplaceringshunde.

 

Min erfaring, med en dværgpinscher og en schipperke, er, at man tror umiddelbart, at hunden hurtigt er faldet til, men senere kan man se, at dette ikke var helt tilfældet.

 

Div. problemer kan også risikere først at vise sig efter noget tid, når hunden er blevet helt tryg ved ejeren.

 

Nærmest lige som når vi mennesker møder nye mennesker, vi viser heller ikke vores dårlige sider lige med det samme. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville egentlig ikke deltage i denne tråd fordi jeg ikke rigtigt har noget positivt at sige om sådan et kursus. Men nu har andre lukket lidt op for posen, så..

 

Et teoretisk kursus med en person som har erfaring fra mange omplaceringshunde synes jeg kunne være rigtig fint, f.eks. en som har været mellemstation for importerede hunde, der må ligge en masse erfaring hos disse personer.

 

Jeg tilslutter mig dem som siger at ro og fred, falden til, før egentlig træning må være det vigtigste. Selve træningen, når man kommer dertil, giver sig selv synes jeg, idet man tager udgangspunkt i individet og alligevel sandsynligvis skal starte helt forfra med mange af hundene.

 

Selv har jeg haft flere omplaceringshunde og tager man det bare stille og roligt uden at presse på, synes jeg ikke selve omplaceringen er noget problem. Alt det andet kommer når man har lært hinanden at kende og så tager man det derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er kursus jeg laver i samarbejde med Irene Jarnved, så hun tager sig af den teoretiske del omkring bl.a. stress og forebyggelse/afhjælpning af adfærdsproblemer, jeg er uddannet hundeinstruktør hos hende, og tager mig af den praktiske træningsdel. Jeg oplever ofte at folk der lige har overtaget en voksen hund, egentlig trænger til et slags 'hvalpe' træning for at komme godt i gang med samarbejdet og kontakten. Disse hunde har ofte specielle krav og trænger til en lidt mere opmærksom opstart på træning end andre hunde i samme alder. Tænkte bare at det kunne være at i sad med specifikke ønsker som vi kunne få med i kurset, som vil blive afholdt rundt omkring i landet.

Jamen det var da godt tænkt. Jeg havde bare brug for et par stikord, men andre er kvikkere end mig, kan jeg se:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke var: Træningsdelen lyder for mig som mange af de hold man kan komme på som begynder med voksen hund.

 

I hvert fald da jeg gik i DCH i tidernes morgen, havde de da et "begynder hold", for hunde der var voksne, men aldrig trænet, og der går man jo netop op i kontakt øvelser, og samarbejdet imellem hund og ejer.

 

Derfor synes jeg selve træningsdelen af det, måske kan virke lidt overflødig. I og med at i mine øjne kommer træningen i sidste række, og den træning de skal have, er på lige fod med andre "ældre hunde der trænes for første gang". Back to basics, kontaktøvelser, tryghed imellem andre hunde osv.

 

Men selve hvordan man skal forholde sig til at få en voksen hund i sit hjem, og at der er mange ting man måske ikke ved. F.eks. at en renlig voksen hund sagtens kan være ureling pludselig. Dernæst f.eks. noget omkring hundeadfærd og sprog, så folk kan læse deres nye hund bedre, og ved når en eventuel grænse er ved at blive overskredet. Det tror jeg kunne være en god idé.

 

Så i mine øjne; Teori før anskaffelse, det ville være en fantastisk idé. Men selve hundetræningen tror jeg ikke at jeg ville synes var meget mere anderledes end så mange andre steder...

 

Jeg ville egentlig ikke deltage i denne tråd fordi jeg ikke rigtigt har noget positivt at sige om sådan et kursus. Men nu har andre lukket lidt op for posen, så..

 

Et teoretisk kursus med en person som har erfaring fra mange omplaceringshunde synes jeg kunne være rigtig fint, f.eks. en som har været mellemstation for importerede hunde, der må ligge en masse erfaring hos disse personer.

 

Jeg tilslutter mig dem som siger at ro og fred, falden til, før egentlig træning må være det vigtigste. Selve træningen, når man kommer dertil, giver sig selv synes jeg, idet man tager udgangspunkt i individet og alligevel sandsynligvis skal starte helt forfra med mange af hundene.

 

Selv har jeg haft flere omplaceringshunde og tager man det bare stille og roligt uden at presse på, synes jeg ikke selve omplaceringen er noget problem. Alt det andet kommer når man har lært hinanden at kende og så tager man det derfra.

 

Jeg er rigtig meget enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er i gang med at tilrettelægge et kursus specielt tilpasset omplacerings hunde, og de specielle udfordringer man kan møde, når man står der med en voksen hund, hvis historie man ikke kender.

- er der specielle ting i tænker der ville være gode at tage med i sådan et kursus?

 

Det er kursus jeg laver i samarbejde med Irene Jarnved, så hun tager sig af den teoretiske del omkring bl.a. stress og forebyggelse/afhjælpning af adfærdsproblemer, jeg er uddannet hundeinstruktør hos hende, og tager mig af den praktiske træningsdel. Jeg oplever ofte at folk der lige har overtaget en voksen hund, egentlig trænger til et slags 'hvalpe' træning for at komme godt i gang med samarbejdet og kontakten. Disse hunde har ofte specielle krav og trænger til en lidt mere opmærksom opstart på træning end andre hunde i samme alder. Tænkte bare at det kunne være at i sad med specifikke ønsker som vi kunne få med i kurset, som vil blive afholdt rundt omkring i landet.

Hmm jeg tænker at siden du arbejder sammen med IJ - så har I den erfaring og vidensbasis der skal til for at tilrettelægge kurset. Så jeg forstår ikke helt spørgsmålet?

Jeg ville egentlig ikke deltage i denne tråd fordi jeg ikke rigtigt har noget positivt at sige om sådan et kursus. Men nu har andre lukket lidt op for posen, så..

 

Et teoretisk kursus med en person som har erfaring fra mange omplaceringshunde synes jeg kunne være rigtig fint, f.eks. en som har været mellemstation for importerede hunde, der må ligge en masse erfaring hos disse personer.

 

Jeg tilslutter mig dem som siger at ro og fred, falden til, før egentlig træning må være det vigtigste. Selve træningen, når man kommer dertil, giver sig selv synes jeg, idet man tager udgangspunkt i individet og alligevel sandsynligvis skal starte helt forfra med mange af hundene.

 

Selv har jeg haft flere omplaceringshunde og tager man det bare stille og roligt uden at presse på, synes jeg ikke selve omplaceringen er noget problem. Alt det andet kommer når man har lært hinanden at kende og så tager man det derfra.

Enig - omplaceringshunde skal man lære at kende og har de lig i lasten tager man sig specifikt af dette når det dukker op - resten er bare en alimindelig hund der skal trænes til det liv du vil leve med den....
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes egenligt, at det nu lyder rigtig fint med det kursus.

Synes stadig du skulle kontakte nogle der f.eks ofte har plejehunde og efter adoption har forbindelse til nye ejere.

Jeg vil tænke på, om jeg ikke har sådanne kontakter du kunne bruge.

Se lige herinde, der er en ny tråd vedr en omplacering fra i går. som jeg har svaret på.

 

 

den hedder Hjælp til en nybegynder.

 

Var det egentlig ikke noget for dig, Ulla, at give dine dine erfaringer med omplaceringshunde videre? Du må jo sidde inde med en masse praktisk erfaring?

 

Jeg ved ikke om adoptionsforeningerne afholder sådanne informations/foredrags aftener for potentielle adoptanter? Ellers kunne det måske være en god ide.. Det kunne blive indgangen for dig til at arbejde med hunde, som du jo gerne ville på et tidspunkt

Link til indlæg
Del på andre sites

Græske hunde har en adfgærdsuddannet persom, som blev uddannet efter selv at have adopteret 2 voksne hunde med lig i lasten. Mine græske var unge da de kom og de 12 plejehvalpe var jo omkring 134 uger.

Det er slet ikke de samme problemer med de unge, som med voksne kønsmodne hunde,som jeg har haft fra Danmark.

Men dem fra DK skal ikke vænne sig til at være i et hus, vort sprog, og kropsbevægelser er nok mere stive her, klimaet kold , lugtene anderledes,osv.

Jeg kan ikke finde tiden, pga 6 hunde selv og ingen bil. Den med bilen er det værste for nogle hundes problemer kan vurderes ved at tale og spørge ind, men mange har svært ved at vurderer f.eks de hunde, der viser både udfarenhed/forsvar/angst og samtidig tegn på underdanighed. Ved sådan en mistanke skal hunden jo ses.

For mig at ser er det svære ved et sådant kursus at få tilhørere nok, da min opfattelse er, at mange genbrugshunde skifter hjem akut. Mine egne danske vel mindst 6 stk er jo kommet med få timers varsel på nær den ene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...