Hop til indhold

Kastration af hvalp, hvornår er normalen??


Gæst Lenestuk
 Share

Recommended Posts

Gæst Lenestuk

Jeg vil gerne have min lab han hvalp kastreret uanset hvad, men hvornår er det mest normalt at gøre det?

Har hørt noget med 9 mdr til 1 års alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil råde dig til, at læse de tråde herinde, der omhandler kastration. Der er både fordele og ulemper ved kastration og man kan aldrig forudse, hvordan resultatet vil blive.

 

Jeg linker lige til en tråd om emnet, hvor Ninjamor giver et godt eksempel på potentielle fordele og ulemper ved kastration.

 

http://www.hunde-forum.dk/debat/34571-kastrere-thor.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lenestuk

Jeg ved der er fordele og ulemper ved kastration, men vil simpelthen ikke have en hund, som jeg skal være varsom med omkring tæver. Han er 6 mdr og humper allerede tøj dyr, puder osv... + så vil det kun være en fordel, hvis han mister lidt af hans energi niveau, som virkelig er højt. Og så virker det som om, at han allerede nu er blevet mere hanhund agtig hvis man kan sige det sådan. Desuden går jeg til træning med ham hver uge hos DCH, hvor han jo vil være omgivet af mange tæver hele tiden.

Det er meningen han gerne skulle blive til en rolig familie hund på sigt...

Måske jeg lige skulle konsultere mig med dyrlægen og se hvad hendes mening er til det. Men udmiddelbart tænker jeg han skal være ca 1 år først.

Redigeret af Lenestuk
Link til indlæg
Del på andre sites

Men når han kun er 6 mdr kan du jo slet ikke regne med hvordan han bliver som voksen ... jeg ville lade ham blive voksen psykisk & fysisk først før jeg overhovedet ville overveje det, når han ikke er ældre er der jo god tid til at træne " humperiet " ud af ham , jeg synes det er alt for tidligt at tænke på kastraktion endnu.Der er iøvrigt ingen garanti for at han bliver ligeglad med tæver - da jeg havde en tæve mødte vi jævnligt kastrerede hanhunde der lystigt humpede løs på hende - jeg tror det har mere at gøre med opdragelsen af hanhunden.

Redigeret af anne-lise hansen
mangel
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved der er fordele og ulemper ved kastration, men vil simpelthen ikke have en hund, som jeg skal være varsom med omkring tæver. Han er 6 mdr og humper allerede tøj dyr, puder osv... + så vil det kun være en fordel, hvis han mister lidt af hans energi niveau, som virkelig er højt. Desuden går jeg til træning med ham hver uge hos DCH, hvor han jo vil være omgivet af mange tæver hele tiden.

Det er meningen han gerne skulle blive til en rolig familie hund på sigt, måske bruges som søge hund, som han elsker.

 

En 6 måneders unghund humper, sådan er det og dette har absolut intet med "allerede" at gøre eller forudsiger noget om hans sexualitet som voksen

At omgås tæver er almindeligt for de fleste hanhunde uden at dete giver anledning til problemer :-)

Jeg sætter kopierer et indlæg fra en tidligere debat om emnet.

 

Potentielle fordele:

 

Ingen frustration ved løbske tæver

Mere ro (se også ulemperne)

Mindre hanhundeaggressivitet (se også ulemperne)

Ingen testikelkræft

 

 

Potentielle ulemper:

 

Testosteronets feedback system elimineres. Dette system fungerer ved at styrke hundens selvtillid. Testosteron = selvtillid = øget testosteron = øget selvtillid. Den manglende feedback fra hormonet kan resultere i, at en usikker/utryg hanhund får øget usikkerhed/utryghed og i stedet for at blive afslappet bliver hanhundeaggressiv (forsvar)

 

Øget sult med madfixering

Tendens til fedme

Pelsen kan blive kedelig

Roen kan blive til dvaskhed

 

Det er de ting der umiddelbart popper op i mit hoved, andre, samt dyrlægen kan sikkert lægge mere til.

 

Vores første hanhund blev kastreret som 2 årig. Han strejfede og det fortsatte han med at forsøge på resten af sit 15 årige liv.

 

Min personlige holdning er at ingen af mine hunde bliver neutraliserede medmindre der er en medicinsk årsag til det. Hormonernes betydning tror jeg er langt mere kompleks end bare lige at handle om fertilitet.

 

Pelle er 6 år og intakt.

Jeg har taget konsekvensen af at have intakte hanhunde og har opdraget målrettet på, at de kan slappe af på trods af løbske tæver i nærheden. Vi har flest tæver på vejen her og naturligvis ved jeg, når de er i løbetid, det skal Pelle nok fortælle mig, men han bliver ikke tudefjæs over det. Dels på grund af træningen dels fordi jeg sørger for at han bruger sit hoved til noget andet og faktisk også fordi jeg siger til ham, jeg ikke gider det pjat.

 

Mange hanhundeejere kan fortælle dig at en hanhund ikke er til at holde ud under løbetiderne, og der findes også hunde som er nærmest umulige at aflede og hvor kastration efter min mening er det mest humane, men med træning/opdragelse så tidligt som muligt kan man gøre en masse for at styrke sin hund, så den kan klare situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lenestuk
Siger ikke, at du ikke skal kastrere ham, men altså han er et halvt år, giv ham da lige en chance. Da vi fik vores var han 1 år, han er da bestemt mere rolig og velovervejet nu som 4 årig - og dette uden kastration. ;)

 

Som jeg skriver længere oppe, så regner jeg ikke med det vil blive aktuelt før han når 1 års alderen. Det er IKKE meningen han skal have det ordnet som kun 6 mdr gammel, men man har vel lov til at stille spørgsmålstegn ved, hvornår det er bedst aldersmæssigt og alle de andre ting der hører med til sådan et indgreb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er altså ret så enig med ninjamor her:)

Mener desuden, du ønsker at forebygge noget, du reelt ikke ved om bliver et problem - du vil jo heller ikke putte ham på diætfoder før han er blevet overvægtig?

 

Det kommer vel an på, om man gør det som problemløsning? Så du kan ikke bruge sammenligningen med overvægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lenestuk

jeg ser måske lidt kastration som en form for problemløsning, dog er jeg klar over hundene reagere forskellige på at få lavet indgrebet, som jo også er derfor jeg nu faktisk er blevet i tvivl om vi bare skal gøre det omkring 1 års alderen, eller om vi skal vente og se hvad der sker med hans adfærd. Jeg har desværre bare igennem min barndom og voksenliv, ikke mødt ikke-kastrerede hanhund, som ikke var MEGET påvirkede af hormonerne og dette ønsker jeg ikke skal ske for Balder.

Vi valgte at få en hanhund frem for en tæve for, at undgå løbetiderne og blod drypperiet + vi tidligere har haft en kastreret hanhund (formel 1), som bare fik det bedste sind efter indgrebet... Dog var han ikke vores da det blev foretaget, vi fik ham først et års tid senere men kendte tidligere ejer, og derfor også hans adfærd inden han blev kastreret.

 

Men jeg har nu sendt en mail angående problemstillingen til dyrlægen, og så håber jeg hun kan komme med nogle råd til hvad vi skal overveje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik steriliseret Duffy for 1 1/2 år siden efterhånden på den baggrund, at jeg vidste, at hun aldrig skulle have hvalpe og så at risikoen for fx livmoderbetændelse kunne fjernes. Var overbevist om, at det var det bedste for hunden.

 

Jeg må indrømme, at jeg fortryder lidt min beslutning i dag.

 

Hun har INGEN sultfornemmelse nu (før var hun lidt svær at fodre på, men det gik), hun bliver let overvægtig på trods af at hun er en aktiv hund (agility fx), så hun er på "slankekur" resten af sit liv. Alt bliver vejet og regnet ud i kalorier. HVER dag.

 

Jeg er endt med en kronisk sulten hund som hver dag føler at den bliver sultet. Jeg har så ondt af hende :-(

 

Den nok kedeligste bivirkning er, at hun er blevet mere usikker efter sterilisationen. Lod mig overbevise af nogle dengang, at en sterilisation kunne hjælpe på hendes adfærd, men i stedet forstærkede det den negativt til en vis grad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lenestuk
Jeg ville så ikke selv gøre det mellem 12-18 mdr (som udgangspunkt, undtagelser kan forekomme), da hunden netop er i hormonelt uvejr i den periode.

 

jeg har taget dit svar her til overvejelse og lige fået tilbagemelding fra dyrlægen, hvor hun heller ikke altid anbefaler kastration.

Det kommer helt an på hundens adfærd, så vi tager den op igen med hende når han bliver ældre.

Lige pt er min eneste bekymring for adfærds ændringer, at han allerede nu er SÅ glad for mad og meget fikseret på det, at det så kan blive forværret meget... Det ville jo nærmest ikke være til at holde ud for os, men så vidt også for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
jeg har taget dit svar her til overvejelse og lige fået tilbagemelding fra dyrlægen, hvor hun heller ikke altid anbefaler kastration.

Det kommer helt an på hundens adfærd, så vi tager den op igen med hende når han bliver ældre.

Lige pt er min eneste bekymring for adfærds ændringer, at han allerede nu er SÅ glad for mad og meget fikseret på det, at det så kan blive forværret meget... Det ville jo nærmest ikke være til at holde ud for os, men så vidt også for ham.

 

Det lyder rigtig fornuftigt at se tiden lidt an. :5up:

 

Jeg har selv en knap 1 år gammel hanhund + en neutraliseret han og en tæve.

 

Var selv lidt af den overbevisning, at skulle min nye hund ikke bruges i avl, hvilket han med al sandsynlighed ikke skal, så røg klokkeværket.

Han skal gå konkurrencer og skal kunne fungere på en træningsbane, hvor løbske tæver er meget velkomne på holdene - Og man kunne forstille sig det var en fordel at han var kastreret.

 

Men nu er jeg faktisk 100% sikker på, at han slipper for operationen og ubehaget bagefter.

Der er ganske enkelt ingen grund til det, for han har lært at ignorere løbske tæver på træningspladsen og han har ingen tendens til egetkønsaggressioner.

Desuden er han en mild og blid hund, som jeg tror har glæde af hans testosteron, for at holde på selvtilliden ;-)

 

Så jeg vil personligt aldrig kastrere før hunden er ovre kønsmodningen og man har en idé om hvordan hundens temperament udvikler sig.

Jeg mener også der er noget forskning der viser en forskel på tidligt neutraliserede og intakte hundes vækstmønster.

Så hormonerne har betydning for mange ting.

 

Jeg er hverken for eller imod neutralisering, men synes det kommer an på den enkelte hund - Så tidligere end 12-18 måneder alt efter racen, synes jeg personligt er for tidligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg skriver længere oppe, så regner jeg ikke med det vil blive aktuelt før han når 1 års alderen. Det er IKKE meningen han skal have det ordnet som kun 6 mdr gammel, men man har vel lov til at stille spørgsmålstegn ved, hvornår det er bedst aldersmæssigt og alle de andre ting der hører med til sådan et indgreb.

 

Aldersmæssigt kan man sige, at jo tidligere operationen udføres, des mere hvalpeadfærd bevarer hunden og jo mindre tendens til konflikter og hanhundeaggression er der.

Dog lige med den krølle på at jeg selv oplever tidligt kastrerede hanhunde, som mere underdanige i deres adfærd overfor andre hunde end hanhunde som når at finde ud af hvordan verden hænger sammen, før de kastreres.

 

En del kastrater titrækker andre hanhunde i uhensigtsmæssig grad og kan blive ofre for alt for meget uønsket opmærksomhed

 

Jeg kender rigtigt mange neutraliserede hunde, da jeg er ekstern censor ved STH's sikkerhedstest af servicehunde. Disse hunde neutralises typisk omkring 10 måneders alderen og omgås fint og selvsikkert andre hunde, dog skal man lige tage med i betragtning at disse hunde er nøje udvalgte som nervestærke og tillidsfulde individer, der allesammen skal bestå en adfærdstest. Med andre ord: Den hund som har det rette temperament kan tåle at blive neutraliseret.

Andre hunde, de som kan være lidt usikre, kan blive langt mere usikre ved at blive kastrerede og derfor bør der være noget alder på hunden, før man griber til kniven. Vi kan jo ikke gøre det om :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en af dem der har en hanhund, der blev kastreret som 8-9 mdr, og for mig at se kunne han have haft en bedre udvikling som hanhund med stort H:Men her var det bestemt fra start, for jeg adopterede ham, fik ham hjem fra en græsk hunderedder, som 5 mdr´s og havde 3 fertile tæver, han ikke måtte parre.

Men vi har stadig det problem med underdanighed ala intetkøn mht andre hanhunde, der alle tør bestige ham, uden han tør sætte sig til modværge. Dette sker jo aldrig med min nu voksne fertile hanhund.

Og ja, Snoopy kan med alle, hvilket er rart, men han er født med et turbosind og det har så ikke ændret sig.Hans kropslige fanden i voldsudbrud og løbetrang er den samme.

Jeg ville vente og se hvad din hanhund udvikler sig til, før du skrider til dette indgreb.

Jeg har kun gjordt det for at han skulle få et hjem med oplevelser og ikke ende sine dage i en lille løbegård.

I øvrigt kan Snoopy sagtens parre tæver i løb. Men han slogs ikke om dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et lille pip - man kan selvfølgelig ikke omgøre en neutralisering, hvis man oplever uheldige bivirkninger. Omvendt kan man jo heller ikke opnå de positive virkninger der kan være ved tidlig neutralisering. Så om man gør det tidligt eller sent, kan man risikere både kæmpe bonus eller uheldige bivirkninger.....

 

Javist.

Hvis man lader hunden blive voksen og lærer den at kende godt, har man dog muligheden for at kunne forudsige en uheldig virkning af kastration, det har man ikke ved den helt unge hund der kan have et problem med andre hunde, men som endnu ikke er begyndt at udtrykke det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder rigtig fornuftigt at se tiden lidt an. :5up:

 

Jeg har selv en knap 1 år gammel hanhund + en neutraliseret han og en tæve.

 

Var selv lidt af den overbevisning, at skulle min nye hund ikke bruges i avl, hvilket han med al sandsynlighed ikke skal, så røg klokkeværket.

Han skal gå konkurrencer og skal kunne fungere på en træningsbane, hvor løbske tæver er meget velkomne på holdene - Og man kunne forstille sig det var en fordel at han var kastreret.

 

Men nu er jeg faktisk 100% sikker på, at han slipper for operationen og ubehaget bagefter.

Der er ganske enkelt ingen grund til det, for han har lært at ignorere løbske tæver på træningspladsen og han har ingen tendens til egetkønsaggressioner.

Desuden er han en mild og blid hund, som jeg tror har glæde af hans testosteron, for at holde på selvtilliden ;-)

 

Så jeg vil personligt aldrig kastrere før hunden er ovre kønsmodningen og man har en idé om hvordan hundens temperament udvikler sig.

Jeg mener også der er noget forskning der viser en forskel på tidligt neutraliserede og intakte hundes vækstmønster.

Så hormonerne har betydning for mange ting.

 

Jeg er hverken for eller imod neutralisering, men synes det kommer an på den enkelte hund - Så tidligere end 12-18 måneder alt efter racen, synes jeg personligt er for tidligt.

 

Mine border collies bliver først tæveglade (altså sådan for alvor) når de er 2 eller 3 år, så det kan være du har noget at glæde dig til endnu.

 

Jeg neutralisere hvis der er en grund, og spekulere ikke så meget over det. Jeg har haft 3 steriliseret tæver og 4 kastererede hanhunde, ud over øget sult (ved nogle af dem) og at en enkelt af mine hanhunde tiltrækker homonforstyrrede hanhunde, så har jeg ikke oplevet noget negativt ved det.

 

Jeg har pt. en 3 årig cocker som jeg overvejer skal kast. Han er temmelig tæveglad når vi har løbske tæver i huset, og spiser ikke i 3 uger og sover ikke i 3 uger. Hunde som dette bruger jeg ikke i avl, jeg anser det som uønsket adfærd, og så kan de lige så godt blive kast. Og jo jeg har hunde som er intakte, pt. 2 tæver og 5 hanner, og de 5 hanner klare tævers løbetid fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...