Hop til indhold

Er det "beagle pain syndrome" lille Hera har fået?


Gæst HeraTheBeagle
 Share

Recommended Posts

Gæst HeraTheBeagle

youtube.com/watch?v=AUHCCmQ3PlY

 

Se overstående video.

 

Hera er en to år gammel beagle, som med mellemrum tager de ture som er vist på overstående video. Der kan gå måneder i mellem og andre gange 2-3 uger.

 

I hverdagen er der ikke de store problemer med hende. Dog har hun noget med sit højre bagben. Hun trækker ligesom på det. Står hun stille kan hun godt finde på et lette benet. En enkelt gang, har hun også trukket så meget på det, så hun kun gik på tre ben.

 

Hvad siger I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha:megaked: Så kun 10 sekunder, så kunne jeg ikke mere!

 

Det ligner til forveksling de anfald mine svigerforældres hund får - hun er diagnosticeret med epilepsi. Det råd de har fået, og som vi også fik med vores tidligere hund, er at sætte sig med hunden, holde om den, kæle og snakke blidt. Den KAN komme til at bide uden at være klar over det.

 

Hvad siger dyrlægen? Benet tænker jeg knæskal eller korsbånd, som åbenbart slet ikke er sjældent hos beagler.

 

Jeg håber egentlig at jeg tager fejl, for epilepsi og operationskrævende lidelse med efterfølgende 6 måneders ro og genoptræning, lyder ret uoverskueligt.....:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står noget om Beagle Pain syndrome på denne side: http://www.beagleclub.dk/hvalpeanvisning/Pdf/neckpain-ver04.pdf

Der står også nogle adresser man kan henvende sig på, måske ville det være en ide at sende dem videooptagelsen så de kan bedømme det, og måske hjælpe dig.

Held og lykke med din hund, håber ikke det er for slemt med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set videon, og googlet en smule... Der ligger et par andre videos af beagle pain syndrome på yuotube, og de ligner ikke helt, så vidt jeg kan se..? Hera ser mere "væk" ud, hvor de andre tydeligt er mærkede af smerte, og ser ud at være så stille som muligt. Men uanset hvad, så ser det jo ud til at det kan konstateres vha. blodprøve - så af sted til dyrlægen, og tag endelig videoen med, hvis det er muligt. Hvis ingen af beaglefolkene herinde decideret kender sygdommen, og kender forskellen på den og f.eks. epilepsi (som det ellers kunne ligne meget), er det jo ikke rigtig nogen af os der kan komme med et bud. Og hvis vi kunne, så kan du jo ikke rigtig bruge andet end dyrlægens diagnose... Men god bedring med hende, håber dyrlægen kan fikse det i en ruf! :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Beagle neck pain som det hedder er en form for menigitis. og rammer nakke området på beaglen

Jeg skal ikke kunne afgøre om det er sådan noget - på mig virker det som en slags lammelse - kunne være epilepsi som der foreslås. Uanset hvad så af sted til dyrlæge - det kan kun gå for langsomt.

I øvrigt en forfærdelig video holdt til at se det første minut :megaked:

 

PS det hedder selvfølgelig beagle pain syndrome - beklager :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Afsted, og det kan kun gå for langsomt! Det er min holdning.

 

Ærligt bliver jeg også en smule "forarget" over I ikke har været afsted, jeg ville ikke engang havde googlet før end jeg var afsted til dyrlægen, det der skal behandles, hvordan det ved jeg ikke, men min hund ville ikke få lov at tumle rundt alene på den måde!

 

Jeg er enig med dem som siger det ligner epilepsi, i mine øjne ser det ud som kramper/lammelse, mere end decideret "smerte"...

Link til indlæg
Del på andre sites

... Det burde overhovedet ikke være nødvendigt i dette tilfælde, at påpege, men : En god regel, hvis man er i tvivl, om en behandling eller undersøgelse er nødvendig, er at spørge sig selv: Hvordan ville du selv reagere, hvis du pludselig fik lignende symptomer? Ville du selv blive bange og søge læge? Hvis ja, så bør du også søge hjælp til dit dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lunas epelipsiandfald er meget volsomre end det på vidioen,

men måske det er mendre andfald, det kunde godt ligne noget epelipsi.

Luna kom til dr. dyr allerede samme dag som første andfald.

 

Få hunden til dyrelægen sammen med vidioen,

den samme sygedom kan se forskeligt ud fra hund til hund,

så det er dyrlægen der skal se hund og vidio, og ikke os

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HeraTheBeagle

Tak for alle input.

 

Skulle måske have formuleret mig tydligere, da nogen af jer har fået den overbevisning at hun har lidt af det i to år. Det er ikke tilfældet. Hera er to år gammel og første anfald opstod for ca. 1/2 år siden. Derefter gik der ca. 2-3 måneder før end det opstod igen. Med det anfald der kom i morges, der var det så godt tre uger siden det sidst var sket. Dette er hendes femte anfald - og hidtil længeste.

 

Grunden til hun ikke har været til dyrlægen endnu, er at hun er mere eller mindre fuldstændig fit for fight til dagligt og at før hun skulle til dyrlægen, gerne ville have dokumentation for hvordan anfaldet så ud. Det er der så nu.

 

Hera har siden hun var hvalp haft sygdomshistorie der har krævet ophold på Dyrehospitalet i København, og er blevet udsat for utallige, prøver og undersøgelser. De er meget grundige, og det er selvfølgelig godt, men for at spare hende lidt, vil vi helst have vores egen dyrlæge til at kigge på hende først. Så mandag, ved vi forhåbentligt hvad hun fejler.

Redigeret af HeraTheBeagle
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle input.

 

Skulle måske have formuleret mig tydligere, da nogen af jer har fået den overbevisning at hun har lidt af det i to år. Det er ikke tilfældet. Hera er to år gammel og første anfald opstod for ca. 1/2 år siden. Derefter gik der ca. 2-3 måneder før end det opstod igen. Med det anfald der kom i morges, der var det så godt tre uger siden det sidst var sket. Dette er hendes femte anfald - og hidtil længeste.

 

Grunden til hun ikke har været til dyrlægen endnu, er at hun er mere eller mindre fuldstændig fit for fight til dagligt og at før hun skulle til dyrlægen, gerne ville have dokumentation for hvordan anfaldet så ud. Det er der så nu.

 

Jeg er så ked af det på din stakkels hunds vegne... Din hund har haft FEM anfald over en periode på ET HALVT ÅR!?! Det er en af de dårligste undskyldninger jeg længe har hørt... Har du overhovedet på noget tidspunkt tænkt den tanke at ringe til dyrlægen for at høre hvad de synes inden du ventede på få optaget "beviset"?

 

Hvis du fik (den åbentbart nødvendige) dokumentation i morges, hvorfor har du så ikke været til dyrlæge i dag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er din dyrlæge, der har krævet dokumentation før de ville undersøge hende, så synes jeg godt nok du skulle skifte dyrlæge.

De burde allerde ved det allerførste anfald have lavet en grundig undersøgelse.

 

Men sket er sket - jeg håber du får hende til dyrlæge straks mandag morgen, og så håber jeg, det er noget, der kan behandles og hun slipper for yderligere anfald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HeraTheBeagle

Hej igen

 

Jeg startede ikke indlægget for at diskutere hvor vidt jeg burde have gået til dyrlægen før eller ej. Faktum er at Hera til dagligt er den sundeste, gladeste hund der findes. Og det har været svært at beskrive anfaldets natur/karakter, og inden hun skal udsættes for alverdens smertefulde undersøgelser igen, var det vigtigt for mig at jeg kunne vise dyrlægen præcis hvad der sker med hende under sådan et anfald.

 

Om det er den rigtige måde at tilgå et sygdomsforløb på, kan I være enige med eller ej, men det er det forløb jeg har valgt. Anfaldet var lørdag, og som tidligere nævnt skal vi til dyrlægen mandag. Hun har det fint, spiser og drikker helt normalt, og hun har løbet rundt hele dagen.

 

Der har aldrig været tvivl om at Hera skulle tilses af en dyrlæge, men meningen med indlægget var at høre om der var nogen her der kunne fortælle noget om hvad der var galt med Hera. For selvfølgelig er jeg meget nervøs, og håber ikke det er noget alvorligt, men det ser ud til at være alvorligt og jeg forbereder mig på det værste. Men hvis der var nogen der kunne genkende symptomer og give råd om videre forløb ville jeg måske blive en smule mere rolig.

 

Men hvis emnet er om hvor vidt jeg behandler min hund korrekt, er det ligemeget og har ingen gavnlig effekt.

 

Det første anfald hun havde var så kort, at jeg næsten ikke nåede at se det. Anfaldene sker altid om morgen, så til at starte med troede jeg bare at hun var omtumlet af søvn og var svimmel. Så gik som sagt 3 måneder før det næste, og der kunne jeg godt se at det ikke var normalt. Ligeså snart hun bliver distraheret med en godbid eller snor, kommer hun ligesom tilbage til sig selv.

 

Så hvis der er nogen der kender til de her symptomer og kan fortælle mere, ville jeg påskønne det.

Hera på hospital.jpg

Redigeret af HeraTheBeagle
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det ER beagle pain syndrome, så kan det behandles, --og måske endda kureres -- med prednisolon...

 

---Skriv endelig og fortæl hvordan det går hos dyrlægen..

 

Du siger, at hun kan distraheres ud af tilstanden? Underligt... Det lyder lidt "søvngænger-agtigt"..

 

Forresten, har Hera feber? Der følger vist feber med beagle pain syndrome.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HeraTheBeagle

Jo det vil jeg gerne.

 

Jeg var som første gangs køber uerfaren og kiggede på prisen i stedet for at finde en god kennel. Det bed mig hælene da Hera efter kun 3 dage hos mig blev alvorligt syg. Hun kastede op hver 2-3 time og havde kraftig diarre. Hun ville ikke spise eller drikke. Jeg tog til dyrlægen med det samme og han gav hende væske, og jeg fik noget meget lækkert vådfoder med hjem. Han sagde at hvis hun ikke havde fået det bedre om aftenen, skulle jeg komme om morgnen, når han åbnede. Men hun ville stadig ikke spise eller drikke. Omkring kl 23 gik hun så i krampe, og jeg tog en taxa til Dyrehospitalet. Hera blev indlagt og de havde en mistanke om parvo virus, men da hun lige var blevet vaccineret kunne man ikke udelukke at det var vaccinationen der gav udslag i prøven.

 

Dyrlægen sagde at det var usandsynligt at hun havde fået parvo hos os, og at hun højst sandsynligt havde haft det med fra kennelen. Jeg kontaktede kennelen for at høre om andre fra kuldet var syge, men de ville de ikke oplyse og foreslog at jeg afleverede Hera tilbage og fik en ny hvalp. Men det var ikke en løsning for mig.

 

Det gik ned af bakke i 3 dage, og hun var under hele forløbet i isolation. Dyrlægerne fandt aldrig ud af hvad der var galt, men efter intensiv indsats fra personalet skete der små forbedringer. Hun begyndte at drikke lidt selv, og skulle således ikke "tvangsfodres". Det endte godt og jeg fik hende hjem, men ca. 17.000 kr fattigere.

 

Hun havde det første halve år mange problemer med maven, og blodig diarre, og jeg var meget nervøs hver gang der var det mindste. Vi var gerne på hospitalet en gang hver 14 dag. Selvom jeg ofte vidste hvad hun havde brug for, hvad der var galt, skulle hun altid igennem alle undersøgelserne og prøverne. Jeg er meget tilfreds med Dyrehospitalet, men da de er studerende er Hera også blevet udsat for lidt af hvert. Mange fingre i måsen, fejlstik og ubehændige undersøglser. Hera tager det altid fint, hun trods alt en beagle, men aligevel.

 

Jeg kunne ikke finde et foder der passede, hun fik diarre og opkast, så det endte med jeg lavede alt hendes mad selv. Jeg må indrømme at jeg var meget over hende med maden, da jeg var nervøs for om hun fik det hun havde brug for. Og jeg tror jeg har påvirket hende negativt mht. til min konstante vågen. Hun er stadig ikke meget for drikke vand.

 

Så fik hun hvalpe virus, med sådanne nogle blomkålslignende vorter i munden og på tungen. Men det kan man ikke gøre så meget ved, andet end at holde hende isoleret, så hun ikke smitter.

 

Så blev hun stukket af en bi, så hendes ører hævede op som to stykker toastbrød, afsted på dyrehospitalet...

 

Da hun kommer fra en dårlig kennel, hun har nogle mærkelige brystvorter, og har været meget syg, vil jeg aldrig avle på hende og blev derfor anbefalet af dyrlægerne på hospitalet at sterilisere hende. Det gik fint indtil de skulle vække hende og hun ikke vågnede. De fik liv i hende tilsidst, men siger at hun reagerer dårligt på narkose, og der skal derfor tages forbehold for det i fremtiden.

 

Hera havde i lang tid problemer med seperationsangst, og uden at vide det med sikkerhed tror jeg det stammer fra den uge i isolation på hospitalet. At blive taget ud af sin flok og så blive sat i et bur er nok ikke den bedste start.

 

Men så var det ligesom om at tingene gik i sig selv. Hun har ikke længere problemer med mad, hun får Taste of the wild, masser af tørret kylling og laksegodbidder. Jeg har trænet meget med hende, så nu kan hun være alene hjemme uden de helt store problemer (et par sko, en hue og et par vanter er blevet molestreret).

 

Jeg blev mere rolig, og var ikke så nervøs/bekymret for hendes helbred (indtil nu).

 

Vi er lige kommet hjem fra tur med 2 andre beagler vi kender og der har intet været med Hera. Nu er hun gået omkuld i sofaen. Jeg skal nok skrive når jeg ved noget mere om hvad hun fejler, for et eller andet er der galt. Og jeg håber videoen kan være en hjælp til diagonsticering, så Hera måske slipper for alt for mange prøver og undersøgelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det lyder som et rigtig skrækkeligt forløb du har været igennem. Stakkels jer allesammen :ae:

 

Håber dyrlægen finder ud af hvad der er galt med Hera - jeg syntes ikke det ligner beagle pain syndrom - men måske noget neurlogisk

Vi krydser fingre og poter herfra :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...