Hop til indhold

Hvor længe er hunden hvalp?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Hvilken alder har hunde når du holder op med at betegne dem som hvalpe?

Er der forskel på om det er din egen eller en fremmed hund, altså spiller dine følelser for hunden en rolle for hvor længe du ser den som værende en hvalp?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Yoda der fylder 1 år om en uge, er stadig en hvalp - Det tror jeg alle der har mødt han er helt enig med mig i :lol:

 

Kaia stoppede med at være en hvalp da hun var 8-9 mdr. gammel, der var hun næsten voksen-agtig, selvom folk stadig tror hun er meget yngre end hun er.

 

Synes det kommer meget an på den enkelte hund sind og udseende.

Men generelt synes jeg andres hunde er voksne laaaaang tid før mine egne :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, godt spørgsmål egentlig!

 

Jeg har jo lille Luna på 2 år og 3 måneder, og det er faktisk først her i det nye år - altså da hun lige var fyldt 2, jeg begyndte at se hende som voksen. Og dog - hun er stadig ret hvalpet i sit udtryk og sin kontakt med andre hunde, men det bliver stille og roligt bedre.

 

Gammelpot Milo var hurtigt voksen. Han har altid -helt fra hvalp af - virket gammel klog, hvis man da kan sige sådan om en hund :blink: Holdt i en tidlig alder (omkring 18 måneder) op med at ville lege med andre end helt udvalgte hunde, og kun i kort tid! Desuden havde han et voksent udtryk hurtigt - men det hænger måske sammen med han blev kastreret :hmm:

 

Så, jeg vil sige det kommer an på den enkelte hund, men omkring 18 måneder hvis jeg skal sige noget generelt :-D

 

Vil ikke umiddelbart mene det har betydning om det er min egen eller andres hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine yngste hunde bliver 7 måneder i morgen og jeg synes egentlig ikke rigtig de kan gå for at være hvalpe mere. Selvfølgelig kan de ryge i den kategori hvis jeg skal benævne dem sammen med de øvrige hunde. Altså den gamle, drengene og hvalpene... Og ja, de vil på udstilling osse være hvalpe til de bliver 9 måneder, men sådan i forhold til de forventninger og krav jeg har, så er hvalpetiden ved at være overstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken alder har hunde når du holder op med at betegne dem som hvalpe?

Er der forskel på om det er din egen eller en fremmed hund, altså spiller dine følelser for hunden en rolle for hvor længe du ser den som værende en hvalp?

 

 

Aslan er lige blevet 5 år i forgårs....... han fppr 5 ud af 7 aftner et hvalpeflip, hvor han leger med pivdyr, kaster dem rundt, dutter dem, laver badut spring for så at ramme et pivdyr..... ved et "uheld" selvfølgelig og så så laver han et "forskrækket" badut spring og ender med en ordentlig løbetur ude i haven.

 

Så 5 ud af 7 aftner, bliver Aslan betegnet som hvalp.

Vi ved jo godt han er voksen, og han opfører sig jo også voksent..... 2 ud af 7 dage :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså sådan officielt set mener jeg at en hund er unghund når den bliver omkring 7-10 måneder, og det fortsætter til omkring 2 års alderen.. Men Penny er 9 måneder og jeg omtaler hende også som hvalpen engang imellem... Og selvfølgelig er hun altid den lille eller hvalpen herhjemme, selvom jeg faktisk tror hun vejer mere end Dexter......

Link til indlæg
Del på andre sites

jamen når hunden rammer 6-8 mdr afhængig af størrelse så er de ikke længere hvalpe, men unghunde. Selvfølgelig har mange af dem "hvalpet" opførsel, men hey, så er en golden jo hvalp hele livet, så den går ikke. Der begynder at ske noget med dem, der når kønshormonerne sætter ind som gør at de ikke længere er ren uskyldighed;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok først lige stoppet for nylig med at kalde Møffe for en hvalp. Han bliver 4 år d. 7. maj. Men han har det sidste lange stykke tid været en "stor hvalp".

 

Dette ud fra, at jeg ikke har tænkt på ham som fuldt voksen endnu ud fra hans adfærd. Det er jeg stadig ikke helt sikker på, at han er, men jeg finder det ikke rigtig legalt længere at kalde ham hvalp, da han er for meget voksen på så mange måder :-)

 

En unghund er for mig også bare en hvalp... Ja, hvalp for mig, betyder vel bare, at hunden stadig er i gang med at blive voksen, at den ikke rigtig har sat sig endnu, mentalt, og stadig udvikler sig fysisk.

 

Andres hunde er dog voksne lææænge før (2-2½år), da jeg vel ikke kender dem godt nok til at se hvalpen :-) Og så modnes mange racer jo også bare tidligere end berneren.

 

En blanding mellem labrador og berner sennen:-)

Hvornår kan man regne med de er psykisk voksne:-)?

 

Seeent :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker unghund dækker over nogenlunde det samme som teenager. Og min ældste som vel er ved at nærme sig at være voksen, fjoller da stadig rundt - jeg ville blive bekymret hvis han IKKE gjorde. Det synes jeg ikke har noget med alderen at gøre, det har bare noget at gøre med at han er i godt humør :lun:

 

 

Og så så jeg lige denne: Hundens alder

Link til indlæg
Del på andre sites

Men.... er mennesker osse børn ind til de begynder at opføre sig som anvarsfulde voksne?

Er mennesker ikke kun børn indtil de rammer teenagealderen, hvorfor er hvalpe så hvalpe det halve liv hvis de er lidt livlige og 'uopdragne'?

 

Jeg tror det er fordi vi alle misforstår lidt.

 

Hvalpet opførsel gør i mine øjne ikke en hund til hvalp.... Men ligesom at min mor stadig siger at jeg er hendes barn, selvom jeg er tæt på 30 år... Så vil Penny jo også bare være en hvalp rigtig længe :lun: Men andre ser hende jo som en voksen hund allerede nu. Dexter har folk synes så voksen ud siden han var 8 mdr. ca. og det er først nu som 2 årige jeg synes at kunne mærke at han er ved at have "fundet sig selv".

 

Jeg vil mene at officielt set så er en hund kun hvalp til den starter sin "teenage tid", hvor den bliver unghund... Og i min verden er det omkring de der... 7-10 måneder ca... Og det stopper sådan... ca. efter 2 års alderen (2-3 år)...

 

Det betyder ikke at man ikke sagtens kan have en hund på 10 år der opfører sig som en tosset hvalp engang imellem.....

 

Jeg er jo snart 30 år, og jeg opføre mig skam også barnligt engang imellem:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...