Hop til indhold

Hvorfor bider den lille vovse den store vovse i benene?


Gæst DorteDK
 Share

Recommended Posts

Gæst DorteDK

Når vi er ude i haven som her i weekenden og nyde det gode vejr. Bliver den lille lab (9 mdr) hurtig vild/legesyg og så farer han hen og bider den store på 7 år (også lab) i benene, først får forbenene en tur og bagefter bagbenene.

 

Jeg kan se på den store at det gør ondt og sommetider giver han også lige et PIV fra sig den store. Jeg stopper det som regel, ved at aflede med noget legetøj, der er legetøj i haven.

 

Den store kan ikke sige fra, han dukker bare hovedet og jeg hjælper ham, er det dumt af mig? skal de selv finde ud af det? Hvad kan jeg gøre for at stoppe den lille med den lille "leg" som jeg tror han synes det er? Jeg hjælper jo gerne den store da jeg synes det er synd for ham.

 

Har I oplevet det samme? og hvad gjorde I for at forhindre det?

 

TAK på forhånd! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fuldstændig normal adfærd for en overstadig unghund. Jeg har selv lige pillet min af ryggen på den gamle :lol:

 

Hvad du skal gøre må bero på en vurdering af den ældstes reaktion. Når han, som du siger, kun piver, og ikke selv forsøger at sætte sig i respekt, er det nok bedst at gribe ind, nøjagtigt som du gør.

 

Min den ældste leger med indtil en vist punkt, så kommer hun rendende til mig og beder om hjælp. Det er meget praktisk :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ollie gør det meget på Tot - Tot og Racer gjorde det også når de legede , jeg lader dem selv finde ud af det , Tot tager også tit Ollie i benene når de leger , Her forleden dag bed Ollie i Tots tissemand samtidig med at han trak i den -med hans syle spidse hvalpetænder må det have gjort sindsygt ondt - men Tot sagde intet før jeg bremsede Ollie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Tak for svar :blink: dejligt at vide at det er normalt adfærd. Jeg vil prøve at se hvad der sker hvis jeg ikke griber ind, tror at den gamle ville komme og hente hjælp hos mig. Men som jeg forstår er det noget der går over igen. Han er en lille bandit hvalp ham Zeus, men en sød en af slagsen he he :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Nej min den store er ikke god til at sige fra, derfor går jeg også imellem, og Ulla H du har helt ret, den gamle skal ikke være legetøj, og jo Zeus leger med jævnaldrende en gang i ugen :-) men har altid gået imellem når han bider, da jeg synes det er synd for den store. Så det bliver jeg ved med så - tak for svar! Så gør jeg ikke noget forkert ved at stoppe legen, det var lige det jeg ville høre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også det er det helt rigtige du gør. Da jeg fik hund nr. 2, prøvede jeg at lade dem klare det selv, i håb om at den voksne ville lære at sige fra. Det skete aldrig, og i dag fortryder jeg at jeg ikke trådte til noget før.

Lige nu har jeg en hvalp på 17 uger og hun er virkelig en lømmel :) Den "gamle" gider ikke lege med hende, og når hun prøver, brummer han af hende. Det var det han burde have gjort af den første hvalp :) Den mellemste hund har fået sit bedste legetøj nogensinde, på trods af at hun virkelig skal stå model til meget. Jeg er meget overrasket over hvor meget hvalpen får lov til, hun klapper f.eks. de der spidse tænder sammen om kinden og så trækker hun ellers bare til! Men jeg ved at den voksne nok skal sige fra, så jeg blander mig kun når hvalpen humper den store eller knurrer lige lidt for hidsigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Boris' bedste legekammerat er en golden på nøjagtig samme alder. Boris er klart den mindste(og hurtigste), så når kammeraten bider Boris i de ellers så lækre ører, svarer han igen med at bide i bagbenene:engel:Det er nu aldrig rigtig alvor, og Boris skrider bare når han ikke vil bides i ørerne længere:genert: jeg vil nu hellere at de slås lidt og løber efter hinanden, end de kæmpe huller i græsset de ellers kan lave (sammen) i et ubevogtet øjeblik. I virkeligheden burde de ansættes i et entrepenør firma, for jorden flyver dem om ørene når de rigtig tager fat.....rigtig træls, men deres teamwork fungerer perfekt og ser sjovt ud:sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes faktisk , det er temmelig interessant at iagttage netop de frække hvalpes/unghundes opførsel overfor voksne hunde. Hvalpe født her i huset lærer jo fra ganske små, hvem de kan være frække og grænseoverskridende overfor, og hvem, der svarer kontant igen.

Mine græske plejebørn er jo oftest 12-15 uger ved ankomst og de har som oftest fattet dernedefra, at man lige stikker fingeren i jorden, før man angriber.

Men får man en, der virkelig har go på og skal lege meget vilddyrbullerbasse, synes jeg bestemt de skal stoppes. Alene fordi de uværlig vil møde andre hunde, der slet ikke finder sig i denne opførsel, der jo vil accelerere, hvad vilddyret føler sig fredet pga ung alder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes faktisk , det er temmelig interessant at iagttage netop de frække hvalpes/unghundes opførsel overfor voksne hunde. Hvalpe født her i huset lærer jo fra ganske små, hvem de kan være frække og grænseoverskridende overfor, og hvem, der svarer kontant igen.

Det er rigtigt, rigtigt skægt at iagttage hunde, der bor - eller på det nærmeste bor - sammen. Sofus bliver snart 4 år og har hver dag i sit liv leget med nabo-labrador Nikolaj. De har et ganske specielt og meget inderligt venskab, og selvom Nikolaj for 2 år siden fik en "rigtig" lillebror, rottweiler-/ruhåret hønsehunde-blanding Rasmus, så er hans forhold til Sofus langt mere inderligt. Begge store hunde elsker dog også lille (kæmpestore) Rasmus, men venskabet er tydeligt af en lidt mindre soulmate-agtig art.

 

Nikolaj finder sig i stort set alt fra de andres side. Sofus har altid storgnasket overalt i Nikolaj, selvom det nu er på en lidt mere åndsfraværende måde. Han går fx hen til Nikolaj, griber ham i øret....og så går de en lille fredelig tur side om side, hvorefter Sofus slipper øret. Det minder mest om noget gammelt hyggeligt vane-noget.

 

Rasmus er ekspert i netop at bide Nikolaj i benene, konstant og hele tiden, og Nikolaj siger sjældent fra. Men når han brummer, adlyder Rasmus og slipper omgående. Når Rasmus derimod bider Sofus i benene, er der kontant afregning, hvilket er ret uretfærdigt, eftersom Sofus voksede op siddende overalt i Nikolajs ben og pels. Men det anfægter ikke Sofus. Han vil ikke selv bides i benene, slut-prut.

 

Vi andre har aldrig grebet ind og hundene ser fint ud til at finde ud af det sammen.

 

Alene fordi de uværlig vil møde andre hunde, der slet ikke finder sig i denne opførsel, der jo vil accelerere, hvad vilddyret føler sig fredet pga ung alder.

Hverken Sofus eller Rasmus har nogensinde behandlet fremmede hunde på den måde, hvorpå de behandler hinanden og Nikolaj. Vi lufter dem ofte sammen på stranden eller - lidt sjældnere - i hundeskove, og alle tres opførsel er upåklagelig og høflig over for andre hunde.

 

Jeg tænker, at medmindre der er tale om hvalpe, der kører på hvalpelicens, eller voksne hunde, der er skidehamrende uopdragne/uvante med andre hunde - så vil en voksen hunds instinktive adfærdsmønster træde kraftigt frem ved mødet med fremmede hunde?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min nu 5 årige græske Snoopy har haft 2 virkelige soulmate. Total gensidig forståelse, så smukt at iagttage.Den ene en græsk hyrdehundetæve, der desværre måtte aflives pga albuedysplasi. Den anden en lidt ældre end Snoopy stor ammbull/bulmastif mix, som desværre netop er aflivet pga fremskreden cancer.

Disse forhold vil nok aldrig kunne ske med en af mine andre hunde, trods ham og græske Nana har super sammenhold.

De forhold, der er så trygge og tætte skal nok oftes opbygges fra ungdommen, tror jeg.

Mine andre er ikke så fikserede på andre end de hunde der bor her.En lidt sammenspist familieklub.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Sjovt at læse om Jeres iagttagelser, og ja nu er Zeus jo 11 mdr. så det er som om han har kørt på det at være hvalp indtil nu, nu kan de have bryde lege og den store er vild sjov at iagttage - han deltager glædeligt, der bides også i ben og i "dellerne" på den store, men det er ligesom om den store nu kan brumme og viser tænder, det er stadigvæk leg kan jeg se. MEN jeg ved nogenlunde hvornår det skal stoppes og det er inden den lille bliver for vild, for så "kommer han til" at bide lidt hårdere end han nok ville også synes jeg det er synd for den store så henter han hjælp hos mig - også stopper jeg legen :-) men jo det har udviklet sig, og er meget sjovt at se på, skal se om jeg kan optage det en dag ;-)

For resten er Zeus slet ikke sådan overfor fremmede hunde vi møder, da ligger han sig helt ned på mavsen, og er meget underdanig. Han har ørerne tilbage og slikker sig i mundvigen - indtil den fremmede hund stille og roligt når ham, så vender han kinden til og vupti ligger han på ryggen og overgiver sig helt.

Mærkeligt han så skal være så "hård" ved min gamle pus ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ollie har jo stadivæk " hvalpepas " men igår mødte vi en fransk buldog og de legede bare SÅ godt - håber vi kan mødes igen engang - men når Tot & Ollie leger kan Ollie ikke altid følge med når de løber - Tot kan vende " på en tallerken " selv i fuld fart - Ollie har ikke helt styr på det endnu så han fortsætter ligeud og bliver rigtig sur- det ser så sjovt ud !

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...