Hop til indhold

lydigheds"problem"- når man selv har skabt et problem


CBK
 Share

Recommended Posts

Jeg har et lille teenagerproblem med Zeus.

 

Jeg har ganske enkelt lært min hund at læse mit kropssprog og mine tanker.

 

Vi har fået lidt problemer med een bestemt form for indkald

Han har normalt hvad jeg vil kalde et super indkald. Kan kaldes ind fra vildt, hunde, mennesker man troede man skulle hen og rundere på og alt andet.

Kommer altid med hans bold og aflevere fint, og er klar til mere træning.

 

Men men men... Når han så har fået sin bold og det er sidste øvelse og han skal i bilen, vil han ikke komme :slem:. Et par gange var det når jeg tog linen frem og ville sætte ham i bilen. Og ja her gjorde jeg jo en stor fejl, for synes egentlig det var lidt kært og grinede af ham. Og han kom hvis jeg pakkede linen væk igen.

Men i søndags og i mandags havde jeg faktisk to gange problemer med at kalde ham til mig, da vi var færdige med at træne...

I mandags prøvede jeg at træne det lidt. Ved som sagt at give ham fri da han endelig kom ind. Men der må alligevel have været noget i mit kropssprog, for gjorde det 3 gange - og alle 3 gange var han svær at få ind.

Nåh ja og så gjorde han det en gang i tirsdags.

 

Så jeg skal tydeligt helt tilbage i denne slags træning... Men er faktisk lidt i tvivl om hvor langt tilbage jeg skal.

 

Hans normale indkald er jo nærmest perfekt, da han kan kaldes væk fra stort set alt. Så skal jo have trænet med at jeg står med linen, eller tæt på bilen etc...

Og som sagt gælder alt dette kun hvis han allerede har hans elskede chuckit bold.

 

Så please i kloge mennesker, er der nogen af jer der kan fortælle hvordan jeg skal gribe dette ad?:mrgreen:

Skal I bruge mere viden om min frække teenager hund inden i kan fortælle mere, må I sige til.

Sammy så hans fine ulydighed i mandags, så måske hun kan give lidt syn på hvordan hun så det også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det primært er når du står ved bilen eller med linen, så skal du måske træne en hel masse indkald tæt ved bilen eller med linen i hånden :hmm: På et eller andet tidspunkt vil han fange, at det ikke nødvendigvis behøver at betyde, at I skal hjem bare fordi du kalder i de situationer :-)

 

Jep der er jeg også.

Men problemet er jo opstartstræningen til dette jeg gerne vil have input til... For problemet er der jo allerede, så kan jo ikke bare "gøre" det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep der er jeg også.

Men problemet er jo opstartstræningen til dette jeg gerne vil have input til... For problemet er der jo allerede, så kan jo ikke bare "gøre" det.

 

Jeg ved sgu ikke helt om jeg kan komme med input, som du ikke selv havde tænkt over :lol: Tror måske bare jeg skal hoppe ud af tråden igen og lade de mere erfarne komme til :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville sætte snoren på længere væk fra bilen, fjerne fokus fra hans nye "hobby", og så lave nogle sjove ting med ham, med snoren på. Derefter opbygge afstanden til bilen, til du kan komme tættere på.

 

Hehe det er der tankelæsningen kommer ind ;)

For kan godt kalde ham ind og sætte snor på ham. Men kalder jeg ham ind for at sætte snor på og så gå ned til bilen (som kan være laaangt væk), så er det han dyrker hans nye "hobby"(godt ord i øvrigt:mrgreen:) - så må jeg gøre et eller andet med mit kropssprog så han læser det...

Som nævnt: da jeg tænkte at træne det et par gange i søndags, altså kalde ind sætte snor på og slippe ham igen et par gange, inden han så blev sat i bilen - men det skulle han inden for de næste par minutter, der havde jeg også problemer? :hmm: . Og op til der var han kommet fint ind og klar til at fortsætte træningen. Så han kan virkelig læse mig.

Tænker selvfølgelig at træne med lang line i slutningen af øvelserne, så han ikke får trænet det andet mere(skulle jo nødigt blive et problem i andre situationer også). Men tror altså godt han ved at han har line på...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et lille teenagerproblem med Zeus.

 

Jeg har ganske enkelt lært min hund at læse mit kropssprog og mine tanker.

 

Vi har fået lidt problemer med een bestemt form for indkald

Han har normalt hvad jeg vil kalde et super indkald. Kan kaldes ind fra vildt, hunde, mennesker man troede man skulle hen og rundere på og alt andet.

Kommer altid med hans bold og aflevere fint, og er klar til mere træning.

 

Men men men... Når han så har fået sin bold og det er sidste øvelse og han skal i bilen, vil han ikke komme :slem:. Et par gange var det når jeg tog linen frem og ville sætte ham i bilen. Og ja her gjorde jeg jo en stor fejl, for synes egentlig det var lidt kært og grinede af ham. Og han kom hvis jeg pakkede linen væk igen.

Men i søndags og i mandags havde jeg faktisk to gange problemer med at kalde ham til mig, da vi var færdige med at træne...

I mandags prøvede jeg at træne det lidt. Ved som sagt at give ham fri da han endelig kom ind. Men der må alligevel have været noget i mit kropssprog, for gjorde det 3 gange - og alle 3 gange var han svær at få ind.

Nåh ja og så gjorde han det en gang i tirsdags.

 

Så jeg skal tydeligt helt tilbage i denne slags træning... Men er faktisk lidt i tvivl om hvor langt tilbage jeg skal.

 

Hans normale indkald er jo nærmest perfekt, da han kan kaldes væk fra stort set alt. Så skal jo have trænet med at jeg står med linen, eller tæt på bilen etc...

Og som sagt gælder alt dette kun hvis han allerede har hans elskede chuckit bold.

 

Så please i kloge mennesker, er der nogen af jer der kan fortælle hvordan jeg skal gribe dette ad?:mrgreen:

Skal I bruge mere viden om min frække teenager hund inden i kan fortælle mere, må I sige til.

Sammy så hans fine ulydighed i mandags, så måske hun kan give lidt syn på hvordan hun så det også.

Jeg ville jo tænke at det ikke kun er fordi han har bolden, eller fordi det er tæt på bilen, eller fordi du står med linen - men alle disse ting sammenlagt og i kombination med at det er efter endt træning, ikke? Så jeg ville starte træningen med de her "svære indkaldssituationer", f.eks. at du står ved bilen, eller med linen, eller at han får sin bold - men på "det helt forkerte tidspunkt", dvs. i starten af træningen. For jeg tror det har mindst lige så meget at gøre med tidspunktet, han ved at I først træner, og så får han sin bold og i kører hjem igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er derfor jeg skriver "lav nogle sjove ting med ham".. Så sætter du ikke snor på, for at komme ned til bilen, men for at lege en sjov leg med snor på :mrgreen:

 

Hihi også det jeg havde tænkt i søndags ;) Vi laver nemlig også sjove ting med snor på. Det er nogengange nødvendigt. Både fordi vi har øvelser hvor snoren skal være på, men også fordi det nogengange er nødvendigt at have den på. F.eks. ved orientering fra træneren. Så han kommer tit ind og får snor på og så træner vi videre. Ingen problemer.

Men nå jeg så tænker, "godt så skal vi slutte nu" og har belønnet for sidste gang. Så VED han det altså...

Og det er der han ikke har villet komme.

 

Ved godt det lyder sært - men der må virkelig stå bil i mit kropssprog, og jeg må være for meget sammen med min hund når han kan læse mig så godt...:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville jo tænke at det ikke kun er fordi han har bolden, eller fordi det er tæt på bilen, eller fordi du står med linen - men alle disse ting sammenlagt og i kombination med at det er efter endt træning, ikke? Så jeg ville starte træningen med de her "svære indkaldssituationer", f.eks. at du står ved bilen, eller med linen, eller at han får sin bold - men på "det helt forkerte tidspunkt", dvs. i starten af træningen. For jeg tror det har mindst lige så meget at gøre med tidspunktet, han ved at I først træner, og så får han sin bold og i kører hjem igen.

 

Nope tidspunktet har intet at sige. For vi kører tit træning ala: 10 min ude, ind i bilen, anden hund ud, 15 min træning ind igen - altså ofte ind og ud af bilen... Da vi hjælper hinanden. Og i lørdags var det under opvarmningen, og så skulle han i snor, så vi kunne komme på banen (vi var til konkurrence).

Men kan godt være jeg skal prøve at træne dette helt i starten af træningen alligevel. Og ja så måske med lang line? For han skal jo selvfølgelig ikke få for meget held med det her.

 

 

Og ja du har ret det er ikke "fordi han har bolden", for den kommer han jo gladeligt ind og aflevere og er klar til næste øvelse.

Problemet opstår kun når jeg har belønnet for sidste gang på det tidspunkt "i mit hoved", og tænker "godt pause nu", eller "vi skal have anden hund ind, og han skal i bilen lidt" etc

Link til indlæg
Del på andre sites

hov: Jeg er altså meget taknemmelig for alle jeres svar! Sådan som jeg svare kunne det måske godt lyde som om jeg ikke er.

Håber ikke det fremstår sådan.

 

Men det er virkelig fordi det er et lidt specielt problem. Eller det synes jeg det er :mrgreen: Så forsøger bare at forklare hvordan problemet præcist er...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du gør helt sikkert noget bestemt inden du har tænkt dig at putte ham i bilen og det lærer hunde helt sikkert. Det er jo ligesom at de ved hvornår de skal med ud af døren eller blive hjemme ovs.

 

Du kan jo se på det som at, hver gang du kalder zeus ind fra træning og putter ham i bilen, så straffer du ham for at komme;) Så er det jo ikke så underligt at han prøver at undgå det.

 

Skal du undgå denne kopling, så skal du lader der gå lidt tid, fra du har taget ham i snor /sluttet træningen og til du putter ham i bilen. Måske gøre det til en vane at du altid slutter en træningssession med at han er hos dig og i træner noget i line, så han ikke får muligheden for at øve denne adfærd. Og så lad ham falde ned og holde pause, før han kommer i bilen, så han ikke forbinder det med at det sjove stopper.

 

Og så ville jeg nok træne på at hvert indkald opfølges af at du tager i halsbåndet og belønner dette med bold. Og så to bolde som vi har snakket om, så han ved han kan komme retur og få en til kastet.

 

I kan helt sikkert også træne på at det er en fed øvelse at hoppe ind og ud af bilen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du gør helt sikkert noget bestemt inden du har tænkt dig at putte ham i bilen og det lærer hunde helt sikkert. Det er jo ligesom at de ved hvornår de skal med ud af døren eller blive hjemme ovs.

 

Du kan jo se på det som at, hver gang du kalder zeus ind fra træning og putter ham i bilen, så straffer du ham for at komme;) Så er det jo ikke så underligt at han prøver at undgå det.

 

Skal du undgå denne kopling, så skal du lader der gå lidt tid, fra du har taget ham i snor /sluttet træningen og til du putter ham i bilen. Måske gøre det til en vane at du altid slutter en træningssession med at han er hos dig og i træner noget i line, så han ikke får muligheden for at øve denne adfærd. Og så lad ham falde ned og holde pause, før han kommer i bilen, så han ikke forbinder det med at det sjove stopper.

 

Og så ville jeg nok træne på at hvert indkald opfølges af at du tager i halsbåndet og belønner dette med bold. Og så to bolde som vi har snakket om, så han ved han kan komme retur og få en til kastet.

 

I kan helt sikkert også træne på at det er en fed øvelse at hoppe ind og ud af bilen:)

 

Tak for svar.... Ja du har helt ret, det jeg skal tænke over.

 

Angående det fremhævede: Altså hver gang jeg kalder ham tager jeg lige fat i halsbåndet, og kaster så bolden og slipper igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der muligt at gå hen til ham, sætte snor på og så sammen gå hen til bilen? Jeg bruger aldrig indkald når de skal have snor på, da jeg ikke vil ødelægge indkaldet. Jeg smider jævnligt en håndfuld godbidder på græsset og sætter snor på mens hunden søger.
d- Det er en konstruktiv og fornuftig løsning, man skal vælge sin konflikter med omhu- og bedst hvis man kan få sin opdragelse igennem uden. Jeg ser heller ingen grund til at trække det her opdragelsesissue ud.
Link til indlæg
Del på andre sites

Altså når det kommer til sådan det helt basale, så er jeg upædagogisk. Så hvis hunden ikke kommer, så henter jeg den. Hvis den så skrider, når jeg prøver at hente den, så beder jeg den om at ligge sig ned og henter den så. For mig er det ikke ok, at hunden ikke kommer, bare fordi den skal i bilen.

Du kan snyde lokke, aflede osv - alt det du vil! Men med en klog og førersensitiv hund (som jeg selv har), så regner han dig lynhurtigt ud. Forklar ham hvad du vil have og forklar hvad du ikke vil have.

Ved siden af dette, ville jeg så absolut belønne ham for at komme, hvis han selv vælger det. Og giv ham gerne et eller andet godt, når han kommer i bilen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke læst alle kommentarerne, så muligvis har du været rundt om dette.

 

Man må lige tage sin opdragelse op til revision og beslutte om man vil opdrage alt opbygget som øvelser = Intet ubehag og 100% frivilligt eller om man vil stille krav.

 

De få gange Pelle har vist sig utilbøjelig til at komme på kald, har jeg krævet at han gjorde det. F.eks. sagt "nej" når han snuste videre, løb eller hvad det var. Jeg går ikke efter et 100% indkald, men generelt skal han komme når jeg vil have det.

Vel hjemme ved mig er han blevet rost/leget med eller andet der opvejede det han forlod fordi jeg krævede det.

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Var lige en tur ude og købe mascara og tænkte videre over "problemet" på turen.

Jeg tænker: hvordan har du det, når han skrider og nægter at komme? Jeg forestiller mig, at du bliver frustreret og irriteret. Og hvordan tror du så han har det, når du kalder og er hørbart irriteret? Jeg har ikke noget svar på spørgsmålene, det er bare en tanke ;-)

Jeg vil til enhver tid hellere få taget den opdragelseskonflikt og få den ud af verden. Og jeg ville - hvis det er muligt - fremprovokere situationen i en anden kontekst end træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

JEg ser så ikke dette problem som opdragelse der har fejlet..

 

Zeus er meget lydhør og Cbk kan I situationen sagtens dække ham af og Så hente ham, men det har nok en stakket frist, hvis konsekvensen stadig ville være at komme direkte i bur.

 

Jeg ville da heller aldrig kalde det et opdragelses problem hvis min hund holdt op med at komme lige inden den skulle være alene hjemme og dermed lukkes inde i bestemt rum.

Så havde min hund bare lært hvornår det ikke var så hensigtsmæssigt for den selv at komme;)

Og måske var den utryg, men det behøvede bestemt ikke være tilfældet.

Link til indlæg
Del på andre sites

JEg ser så ikke dette problem som opdragelse der har fejlet..

 

Zeus er meget lydhør og Cbk kan I situationen sagtens dække ham af og Så hente ham, men det har nok en stakket frist, hvis konsekvensen stadig ville være at komme direkte i bur.

 

Jeg ville da heller aldrig kalde det et opdragelses problem hvis min hund holdt op med at komme lige inden den skulle være alene hjemme og dermed lukkes inde i bestemt rum.

Så havde min hund bare lært hvornår det ikke var så hensigtsmæssigt for den selv at komme;)

Og måske var den utryg, men det behøvede bestemt ikke være tilfældet.

 

Fejl er så grimt et ord synes jeg..

 

Hvis en hund ikke kommer fordi den ved, den nu skal noget den ikke kan lide/er utryg ved er det jo dette der skal tages hånd om - ikke indkald som sådan

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe det er der tankelæsningen kommer ind ;)

For kan godt kalde ham ind og sætte snor på ham. Men kalder jeg ham ind for at sætte snor på og så gå ned til bilen (som kan være laaangt væk), så er det han dyrker hans nye "hobby"(godt ord i øvrigt:mrgreen:) - så må jeg gøre et eller andet med mit kropssprog så han læser det...

Ham Zeus er bare super skarp i pæren og hurtig til at regne ud hvornår du har "nu-skal-vi-i-bilen"stemmen på, men du er også lidt nem at læse :mrgreen: Du tager snoren af på en bestemt måde og kalder på ham i et bestemt tonefald (fordi du jo godt ved at nu er det ikke længere et almindeligt indkald) og med det samme du kalder, så ved Zeus den står på pause og så er det da sjovere at have en fest med sig selv og sin chuck it bold :mrgreen:

 

det er derfor jeg skriver "lav nogle sjove ting med ham".. Så sætter du ikke snor på, for at komme ned til bilen, men for at lege en sjov leg med snor på :mrgreen:

 

Tror helt sikkert der er meget at hente her - når du får pillet lidt væk af det beskrevet ovenfor. Men også at det sjove ikke slutter, men man måske har en fest på vej ned til bilen og får lov at bære sin ynglingsbold (som man får idet man kommer hen (inden da har man haft en kedeligere bold) og får sin snor på for at gå til bilen) helt ind i bilen.

 

 

Ved godt det lyder sært - men der må virkelig stå bil i mit kropssprog, og jeg må være for meget sammen med min hund når han kan læse mig så godt...:stupid:

 

Ja, selv jeg kan se der står bil i dit kropssprog :-D I det hele taget er du god til at lyde som en godbid, når der skal belønnes (altså godbidsstemmen - den kender han jo ligeså godt :D) og bil-stemmen på i indkald, når I skal gå til bilen. For ellers har han jo et super fint indkald. Bedre end gennemsnittet, er vigtigt at understrege.

 

Skal du undgå denne kopling, så skal du lader der gå lidt tid, fra du har taget ham i snor /sluttet træningen og til du putter ham i bilen. Måske gøre det til en vane at du altid slutter en træningssession med at han er hos dig og i træner noget i line, så han ikke får muligheden for at øve denne adfærd. Og så lad ham falde ned og holde pause, før han kommer i bilen, så han ikke forbinder det med at det sjove stopper.

 

Og så ville jeg nok træne på at hvert indkald opfølges af at du tager i halsbåndet og belønner dette med bold. Og så to bolde som vi har snakket om, så han ved han kan komme retur og få en til kastet.

 

I kan helt sikkert også træne på at det er en fed øvelse at hoppe ind og ud af bilen:)

Er helt enig med Luckyluna i det første. Hav det sjovt i snor inden I går derned og hav det sjovt på vejen derned og få belønnet ham i buret ved at få sin bold med ind måske? ELler der ligger en halv flæskesteg - hvad der nu skal til :D

Mht nummer to så har jeg aldrig forstået det her med at tage ham i halsbåndet :engel: I alle andre situationer er det ikke nødvendigt og her bliver det en forkommando til at nu skal vi i bilen, så jeg ville undgå at tage i det halsbånd.

 

 

JEg ser så ikke dette problem som opdragelse der har fejlet..

 

 

Jeg syn's så det handler om opdragelse i den her situation. Zeus er helt klar bevidst ulydig fordi han ved at det ikke har nogen konsekvenser (han er jo fri - han løber jo bare lidt væk og står og leger med sin chuck it bold, og har sin egen private fest:banan:). Han er i alle andre indkald stort set Mr 100%. Men lige her har det fra start af ikke været set som et problem, og som cbk vist også skriver tidligere i tråden, har hun grinet lidt af det og syn's det var lidt sødt - og det er sagens kerne imo. De læser lynhurtigt, og Zeus nok lige lidt over gennemsnittet, hvornår vi mener det vi siger og hvornår de kan slippe afsted med det. Og det har Zeus kunnet et stykke tid. Først var det bare lidt modvilje mod at skulle i bilen og lidt mindre tempo på at komme ind og nu er det lidt "vi ses", hvis han kan komme til det.

 

Zeus er som sagt en klog knejt, så ved at arbejde med de forskellige situationer kan du godt få det vendt. Men vigtigt at opsætte situationerne så han ikke får mulighed for at holde fest selv.

 

Som jeg ser det skal der arbejdes med tingene lidt for sig selv.

 

At få snor på er ikke lig med at det sjove slutter ved træningspassets slutning (fx at I får trænet lidt med snor inden der er pause)

 

At det er en fest at følges sammen hen til bilen

 

Biltræning/burtræning for sig

 

At når Zeus er i bilen, så er der tæppe over buret, så han ikke kan sidde og se hvor sjovt alle andre har det med hans moar.

 

Og så ikke noget sødt eller grin over at man ikek vil ind i bilen (ej heller irritation, den reagerer han også på ved at blive lidt stædig :lun: - mere "sådan er det bare"-attitude)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg er helt enig med alle de kloge ord om at forstærke det at komme i bilen. Erfaring viser bare, at det kan være supersvært hvis hunden er meget træningsglad, at finde nogen leg, der er ligeså god, hvis den véd det ender med bur...Hvis det er tilfældet her ville jeg prøve at "køre ham træt" Det kan godt være at man skal rundere hele vejen ned af hærvejen ( kender et par maller....) før de bliver "mætte" men for dem hvor alm forstærkning ikke er nok, kan det være et forsøg værd ;-) Så er de til gengæld taknemlige for at komme ind og slappe af ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...