Hop til indhold

Er det mig der er tosset..... ??? (Langt)


kharder
 Share

Recommended Posts

Bella er lige blevet tjekket for alm. orm og hjerte / lungeorm. Da dyrlægen ringede tilbage, lagde hun ud med, at hun syntes at jeg ikke skulle bruge så mange penge på unødvendige undersøgelser. Dette undrede mig, da vi kun har været til dyrlægen med et par enkelte ting... Allergi, fjernelse af klips og testen for orm på to år. Derudover, har jeg spurgt dem om flere ting som har undret mig, da Bella er vores første hund. Jeg må indrømme at jeg blev lidt paf. Heldigvis var prøverne negative.

 

En anden ting, er at vi har problemer med at få Bella til at spise sin tørkost. I en periode, har hun fået fløde i sin mad, både pga. vægten, men også for at hun kunne komme i energioverskud og opbygge nogle muskler ved bagparten. Dette har gjort, at vi nu har en hund som ikke vil spise, med mindre der er fløde i maden. Her har vi valgt at være hårde, men det er sku svært når hunden ikke engang gider at komme ud i køkkenet længere, for at se hvad der bliver tilbudt af mad.

 

Hun har været på Orijen i en periode, men startede med at nappe og slikke sig på benene. Dette tolker jeg som værende en allergisk reaktion, og derfor har vi prøvet at skifte tørkost til Essentials fisk, da der er 4% omega-3.

 

Mængden af afføring er den samme. Den starter nogenlunde fast, men det sidste er meget blødt. Det er ikke tyndt, men mere som æblemos. En anden ting jeg har oplevet er, at hendes afføring lugter fælt. Det har dog aldrig lugtet af roser, men det her er kraftigt. Samtidig har hun kun højest spist 1/3 af det hun skal have på en uge.

 

Kæresten og jeg har haft et par diskussioner omkring foder. Jeg bliver beskyldt for at spekulere for meget og være på randen af en depression, hvilket jeg syntes er lige i overkanten.

 

Det eneste jeg gerne vil, er at have en hund som vil spise sin mad med glæde og som selvfølgelig får de vitaminer osv. som hun skal have og som ikke traver igennem huset og piber. Hun er sund og rask, bortset fra allergien og har stadig masser af energi.

 

Hun spiser selvfølgelig både godbidder og vådfodder når vi træner, men det er ikke i mængder som skulle gøre hende mæt. Vi har nu aftalt at hun intet andet får.

 

I de par måneder hvor vi råfodrede, spiste hun med glæde, men jeg følte ikke at have forstand nok på sammensætningen og derfor stoppede vi igen. Jeg har læst en del mere op på hundeernæring og dyrlægen har også snakker om at råfodring er en mulighed, de har dog ikke forstand på det.

 

Selvfølgelig er hunde forskellige, men jeg tror ikke på, at hunde fra naturen er kræsne. Det er noget som vi lærer dem.

 

Bella har altid haft betonmave, men hvor langtid bør der højest gå fra man skifter foder, til maven skal være i orden igen?

 

Jeg hælder mest til at forsøge mig med råfodring igen, men på den anden side, skal det heller ikke være sådan, at den unge dame kan sultestrejke for at få sin vilje...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du hælder til at prøve råfodring igen, og hun sidst viste madglæde ved dette, hvorfor så ikke hoppe ud og prøve det igen?

 

Hvis du er bange for, om hun får det, hun skal så evt få en til at lægge en plan for jer, eller giv noget vitamin/mineral tilskud ved siden af, så du er sikker på at hun er dækket ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i overvejet at prøve et foder med korn i? Nogle hunde synes virkelig bare ikke det der kornfrie er interessant.

 

Har skrevet en lille intro til råfodring, det er slet ikke så svært :-Dhttp://www.hunde-forum.dk/foder/34805-en-kort-guide-til-rafodring.html

 

 

Når man skifter foder, skal man jo gerne gøre det langsomt, cirka over en uges tid hvor man blander mere og mere af det nye sammen med det gamle. Så hunden skal helst ikke få dårlig mave. Selv gør jeg så det at jeg giver mine skånekost til maven er i orden igen, og så blander jeg det nye foder med skånekosten. På apoteket kan man også købe noget som hedder Canicur, hvis nu maven trænger til lidt ekstra hjælp - det er mælkesyrebakterier, ligesom zoolac, det virker bare meget bedre.

 

Selv sætter jeg mine på kallun et par dage, og starter op med lyse kødtyper først, når jeg skal fra tørt til råt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. dyrlægen, så synes jeg at I har en fornuftig en af slagsen. Min egen dyrlæge ser heller ingen grund til at teste med mindre der er begrundet mistanke, og den politik er jeg helt enig i.

Synes det er al ære værd at jeres dyrlæge siger sådan til jer. De fleste ville bare have taget jeres penge, og grinet bag jeres ryg.

 

Mht. foder er jeg enig med Buddha. Det virker ikke som om I har meget held med kornfrit foder.

Til jeres race ville jeg prøve Royal Canin Giant. Som navnet siger er det specielt til gigantracer, og det har et højere indhold af fedt end det meste andet tørfoder - så slipper I måske for fløden.

Mine egne hunde får med mellemrum dette foder (jeg skifter mellem 3 - 4 mærker), og det er tydeligt at de synes, det smager godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du ikke går igang med råfodring, synes jeg du skal tage din hund i foderbar , så finder den selv det foder den gider at æde: du sørger bare selv for at de fodertyper der er i baren er kvalitetsfoder, og så er du sikret den rigtige sammensætning.

Kan du komme med eksempler, hvor de har disse foderbare? Nu har jeg set dig nævne det nogle gange, og jeg er aldrig nogensinde stødt på en:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er det super at dyrlægen reagerer som hun gør, og jeg er for så vidt enig. Men der var en reel årsag til at hun blev tjekket.

 

Årsagen til, at vi bruger kornfrit foder er, at hun har lagermideallergi. Men jeg er begyndt at overveje at det måske er hele produktionsprocessen af tørfoder som hun reagerer på, for hun napper og slikker sig stadig efter en uge. På Orijen, var der fin mave og pøller. Den forskel der er på i år og sidste år, er at hun blev råfodret sidste år og i år får hun tørkost.

 

Når jeg kigger tråden igennem igen, kan jeg se, at det kan være en god idé at prøve råfodring igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du komme med eksempler, hvor de har disse foderbare? Nu har jeg set dig nævne det nogle gange, og jeg er aldrig nogensinde stødt på en:genert:

 

Der er inden for de sidste 4-5 år kommet en ny hundeernæringsuddannelse og det er mit indtryk at de færdiguddannede tilbyder sådan en foderbar. Konkret ved jeg man kan finde en i Vemmelev og ved Karlslunde (har jeg hørt).

 

Der er fodertyper som orijin, wolfblut,marcus muhle, gourmix, arcana som ligger i foderbaren- alternativt kan man jo foreslå den butik/forhandler hvor man køber sit foder at de sætter en bar op. Et langt bræt- 6-7 foderskåle i, et låg, så lugt og smag holder sig og så er det bare til at gå til:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du komme med eksempler, hvor de har disse foderbare? Nu har jeg set dig nævne det nogle gange, og jeg er aldrig nogensinde stødt på en:genert:

 

Du kan jo lave en foderbar selv.

 

Saml nogle foderprøver på dine ønskede varianter og præsenter dem for hunden på hver sin tallerken?

 

Sådan har jeg gjort med mine og selvom Emma har valgt at spise alle varianterne (hun er stort set altædende), så har hun alligevel kunne vælge nogle ud som favoritter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ballalaika100

Først og fremmest, er Bella testet for eventuelle allergier eller er det din egen teori? I forhold til Orijen, så er proteinindholdet forholdsvist højt og jeg har hørt om flere, hvis hunde er begyndt netop at klø sig på kun det foder - måske pga. proteinindholdet. Mht. Essentials er der flere der har erfaringer med, at der er kommet for meget ud i forhold til hvor lidt der er kommet ind ;) Så medmindre du har prøvet andre kornfrie foderprodukter, synes jeg ikke der er grund til at afskrive disse helt endnu. Jeg kan sagtens forstå du ikke er helt tryg ved kun at give BARF, men ville der være noget i vejen for både at give tørkost og BARF eller skifte mellem det? Det ved jeg, at der er flere der gør.

Ellers vil jeg foreslå Platinum hundefoder - der er dog kun en kornfri variant (Iberico and Greens). Det specielle ved dette foder er, at det ikke er blevet behandlet på samme måde som konventionelt tørfoder, hvilket har givet et mere blødt foder som bedre har bevaret smagen (efter sigende). Jeg har ikke selv prøvet det, men har liget bestilt den første sæk til min meget kræsne hund, og jeg er meget spændt på resultatet :)

Ellers har Maxi Zoo noget foder der følger lidt samme principper - Heartbreakers, dog kun til små hunde men du kan jo altid prøve det og se, om Bella vil spise det inden du prøver Platinum ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik også at vide at test for HL orm ikke var nødvendigt når han ikke havde nogen symptomer!

 

eneste symptom var madlede - og det var ikke et symptom iflg. dyrlægen, så hun sagde det var spild af penge.

 

Hun var ikke videre imponeret over sig selv dagen efter, da hun måtte ringe til mig og fortælle at han havde masser af orm!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Tak for jeres svar... Jeg har ikke haft tid til at kigge i tråden, da jeg har skrevet bachelor.

 

Det skal ikke være nemt med Bella... :) Men det har løst sig.

 

Bella spiser en gang om dagen og tager godt for sig. Hun skulle lige vænnes af med at skulle have fløde i maden, og jeg skulle vænne mig til ikke at være så god med godbidderne. Det virker også til at være blevet godt med at fodre med Essentials.

 

Så vi krydser fingre for at det fortsætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...