Hop til indhold

Min hund vil ikke gå i snor


Gæst Hunter
 Share

Recommended Posts

Gæst Hunter

Hej alle.

 

Jeg er ny her inden, og jeg har fået min første hund :-D (labrador) han er nu lige godt 10 uger nu, og har være i hjemmet i 2 uger. Han virker glad og frisk, og der er fuld fart på den lille mand :banan: her kommer så mit problem, han vil ikke gå i snor, så snart han får snor på ligger han sig ned, og piver :( prøver at lokke med godbidder sætter mig på hug og kalder roser, så kommer han som regl, men kun når jeg sidder på hug, vi træner hver dag med snor, og jeg synes jeg har prøve alt men uden held. Uden snor er der ingen problemer, han søger meget tryghed mellem mine ben, feks. hvis han høre en anden hund kø en bil osv. dette gør han også når han er uden snor. jeg må tydligvis gøre et eller anden forkert, for det ser virkelig ud som om han er ked af det når han har fået snoren på. kan max gå et par meter, og så ikke længere, men har jeg har i armene og går med ham 50 meter, og sætter snor på ham og siger nu går vi hjem, tager han snoren i munden og går i et pænt tempo hjem.

 

hvad gør jeg galt ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hunter
Hvilken type snor bruger du?

Sætter du den i halsbåndet eller sele?

 

 

Jeg har både prøve halsbånd og sele, læste på nettet at hunden skulle vende sig til halsbånd før man tog snoren i brug, det har jeg så prøve, men stadig uden held. snor er en 150 cm strof snor ved ikke hvad man kalder det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Jeg har både prøve halsbånd og sele, læste på nettet at hunden skulle vende sig til halsbånd før man tog snoren i brug, det har jeg så prøve, men stadig uden held. snor er en 150 cm strof snor ved ikke hvad man kalder det ?

 

:vinken: Velkommen til H-F....er sikker på du nok skal få brugbare svar!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu fremgår det ikke helt, om han kun er utryg ved snoren, eller om han er utryg ved at være hjemmefra. Og vi ved ikke hvordan han er blevet introduceret til snoren.

 

Hvis du har et sikkert område hvor du kan lufte ham, ville jeg nok lade ham være løs nogle dage og så starte forfra med snoren. Start med at sætte den på og af uden at han skal gå med den, og ros ham/giv en godbid. Når han er tryg ved det ville jeg vente indtil han selv tager initiativ til at gå nogle skridt med snoren på, godbid og af med snoren. Og så langsomt øge hvor langt han går. Du kan også gå med ham løs og slæbe snoren tæt på ham og give godbidder hist og her, indtil han ikke synes den er noget særligt.

 

Men herregud, han er jo så ung og ny i verden, der er meget der skal opdages og udforskes og vænnes til. Tag dig tid til at lade ham blive tryg ved alting i hans eget tempo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har både prøve halsbånd og sele, læste på nettet at hunden skulle vende sig til halsbånd før man tog snoren i brug, det har jeg så prøve, men stadig uden held. snor er en 150 cm strof snor ved ikke hvad man kalder det ?

 

Velkommen til.

 

Hvis det er selve snoren og selen, lillemanden ikke synes er et sjovt match, kunne du give ham det på hjemme og bare lade snoren hænge efter ham. Han vil så træde på snoren ind imellem og mærke et lille træk og finde ud af at det er helt uskadeligt.

 

Det er en super god ide at lade ham bære snoren i munden også gerne mens du også har fat så det bliver en hyggelig leg :-)

 

Du er formentlig klar over at vi vil se fotos ikk'? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

En hund i den alder går slet ikke tur !

 

Jeg har vænnet mine hvalpe til sele/halsbånd/ ved at de fik det på i kort interval - så blev der kastet fokus på leg og sjove ting - efterhånden som tiden gik kunne tidsintervallet øges hvor de havde sele/halsbånd på.

Senere når de var i haven kom snoren på, som de trak efter sig under opsyn - mine hvalpe har så aldrig gået en egentlig tur før de var 14-16 uger - hvor vi hoppede lidt frem og tilbage ude på fortovet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til & tillykke med det lille pus ! jeg tror ikke du gør noget forkert - jeg har Ollie ( 4½ mdr ) - han var i bakgear det første laaange stykke tid når han fik snor på - kan stadig godt være det hvis han bliver forskrækket , men her hvor jeg bor er det absolut nødvendigt med snor , til hvalpemotivation fik jeg at vide at jeg skulle gå med en godbid ( af superslags - ost / flæskesvær / minifrikadelle eller lign ) lige foran næsen på ham - og det virker godt hos os , nu er godbidden væk og han følger fint med . Husk at han ikke kan tåle ret lange ture , max 1 min pr uge han er - hvis han er 10 uger , altså MAX 10 minutters tur ialt - altså max 5 min ud og 5 min hjem i HANS tempo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min pjevs som jo er 10 uger går skam tur;) med snor og halsbånd, vi er inde i byen og se på folk og biler, på træningspladsen og se på store hunde og på tur med Kleo og Alfen i skov m.m alt sammen steder hvor snor er nødvendig;) jeg følger bare hvalpen i den første tid, løfter den op når det bliver for meget og lader tempoet blive hvalpene, jeg ser ikke på uret, min hvalp går forrest og hygger, jeg følger efter som snorholder og opsamler både af hvalpen når den bliver træt og af det som kommer ud ;), hvalpe skal opleve verden og der er snor nødvendig og man kan ikke nøjes med 10 min;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ønske jeg kunne hjælpe. Min fik bare snor og halsbånd på og så gik vi. Skulle hun stoppe så ventede jeg bare til hun kom med igen og sørgede for aldrig at vende om fordi hun gerne ville tilbage.

 

Men hun har så også været med ude alle steder fra dagen efter jeg fik hende. Havde haft hende i to dage og så var hun en hel dag med til agilitykonkurrence.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst denniskousgaard

Har fået en lille hvalp på 6 måneder han er rigtig dejlig men nå jeg til og gå en tur med ham ligger han sig og piver. Skal jeg bare trænde? og hvor hård skal jeg være? får jo lidt ondt af ham nå han ligger sig ned og piver og ser op på mig med sinde våde hunde øjne, skal jeg bare være hård?

Mvh den nye hunde ejer som fik sin hvalp D.8Juli.2013

Dennis Madsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har fået en lille hvalp på 6 måneder han er rigtig dejlig men nå jeg til og gå en tur med ham ligger han sig og piver. Skal jeg bare trænde? og hvor hård skal jeg være? får jo lidt ondt af ham nå han ligger sig ned og piver og ser op på mig med sinde våde hunde øjne, skal jeg bare være hård?

Mvh den nye hunde ejer som fik sin hvalp D.8Juli.2013

Dennis Madsen.

 

Giv ham tid til at falde til hos jer, så skal det nok komme med gåturene

Link til indlæg
Del på andre sites

Har fået en lille hvalp på 6 måneder han er rigtig dejlig men nå jeg til og gå en tur med ham ligger han sig og piver. Skal jeg bare trænde? og hvor hård skal jeg være? får jo lidt ondt af ham nå han ligger sig ned og piver og ser op på mig med sinde våde hunde øjne, skal jeg bare være hård?

Mvh den nye hunde ejer som fik sin hvalp D.8Juli.2013

Dennis Madsen.

 

I stedet for at forvente at han vil gå tur, så prøv at tage noget lækkert mad med udenfor huset og bare sid og spis lidt godbidder mens i kigger på verden. Ros ham hvis han viser initiativ til at undersøge og gå så hjem, når han er afslappet. Så skal han nok blive mere og mere modig.

 

Ingen grund til at være "hård" og "tvinge" ham. Han er utryg og skal hjælpes til at forstå at verden ikke er farlig, hvis han ikke har set så meget før i hans 6 mdr, så kan det tage lidt længere tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har fået en lille hvalp på 6 måneder han er rigtig dejlig men nå jeg til og gå en tur med ham ligger han sig og piver. Skal jeg bare trænde? og hvor hård skal jeg være? får jo lidt ondt af ham nå han ligger sig ned og piver og ser op på mig med sinde våde hunde øjne, skal jeg bare være hård?

Mvh den nye hunde ejer som fik sin hvalp D.8Juli.2013

Dennis Madsen.

Du må endelig ikke være hård.

Vis at det er dejligt at være i snor, leg og hyg og giv tid.

vores Luna kan sætte sig og kigge på verden og det tager nogle gange lang tid - men hun skal jo se og snuse og iagttage.

En kiks er altid godt og piver han, så er han måske ikke helt tryg.

Men giv tid, har i en have? Så er det måske ikke nødvendigt med gåture i snor endnu. Nyd hinanden i haven og lær hinanden at kende :)

Tillykke med den lille hvalp

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til ! Nu skriver du ikke hvor stor han er , men hvis han er i en bærbar størrelse kan du bære ham de første fks 100 m og så lade ham gå hjem og så ROSE ROSE og atter ROSE når han går selv , de første 1 - 2 uger jeg havde Ollie var han i " bakgear " hver gang vi var ude , men han lærte hurtigt at det er spændende at gå tur, desuden kan jeg kun anbefale at du finder et godt hvalpehold endten i www.dansk-kennelklub.dk eller Danmarks civile hundeførerforening , de har kredse over hele landet så det burde være muligt at finde noget i nærheden af hvor du bor.

Link til indlæg
Del på andre sites

De helt nye hvalpe der kommer ud til hjem i 8-10 ugers alderen , er sjældent helt parate til den for store verden. Hvis den var blevet i en naturlig hundefamilie med sin moder, fik den ikke lov til at fjerne sig meget lang fra hjemmet trygge kerne. Den er stadig ikke hurtig til bens og skal kunne finde hjem i en stor fart, hvis noget uventet dukker op.

Sådan en hvalp vil nødigt ud,( alt afhængig selvfølgelig af medfødt sind) , før den har en 100 % fornemmelse for, at den nye ejer passer rigtig godt på den.

Lad jeres hvalpe falde godt til og hvis I kender en supersød stabil ældre hund, så gå evt en lille aftalt tur med den. Ofte vil en voksen stabil hund lette usikkerhedspresset for den lille. Lær dem halsbånd og sele hjemmefra og gå bare lidt udenfor hjemmet i starten. Sådan roligt frem og tilbage til nysgerrigheden kapper over og turen bliver længerer. Og lad hvalpen sitte på måsen og bare kigge, hvis det er det den vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst denniskousgaard
Giv ham tid til at falde til hos jer, så skal det nok komme med gåturene

Tusind tak for svaret jeg vil helt sikkert prøve, han har også fået nyt halsbånd så nu har han fået det meget bedre, og det også blevet lidt nemmere og gå med ham nu. Så det jo bare ud og træne.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst denniskousgaard
Tusind tak for svaret jeg vil helt sikkert prøve, han har også fået nyt halsbånd så nu har han fået det meget bedre, og det også blevet lidt nemmere og gå med ham nu. Så det jo bare ud og træne.:-)

Min hund er 6 måneder gammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund er 6 måneder gammel.

 

 

Til Dennis

Din hund er stadig usikker og har måske ikke oplevet det den burde i sin udvikling som hvalp. Hvis man får en hund fra hvalpefabrik på over et år, tør den ofte heller ikke gå ud i samfundet, før efter rigtig meget tilpasning og tilvænning til, at man passer på den.

Det kommer helt an på dens erfaringer, måske slet ingen, måske desværre dårlige, hvilket vil sige, den blev for bange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...