Hop til indhold

Må andre opdrage jeres hunde?


Brunosmor
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg heldigvis aldrig oplevet at nogen har fysisk afstraffet mine hunde... Men til overskriften, så... tjoooo... Herhjemme er det mig der bestemmer. Men mine svigerforældre har mine hunde en dag om ugen og hjemme hos dem er der jo nogle helt andre regler end her, og de regler har de jo indkodet i hundene. Der skal man fx vente på at blive kaldt frem med navn til madskålen (der er 3 styks når mine er der), hvis man vil være i køkkenet mens der bliver lavet mad skal man være under bordet, man må ikke slikke på folk og man må kun være i sofaen hvis der er lagt et tæppe ud på den...

 

Ingen af disse ting er regler i mit hjem, men hundene accepterer fint de forskellige regelsæt - og den opdragelse er jo ikke kommet fra mig...

 

Nå ja, og til træning må andre folk også godt bede min hund om at klappe kaje, hvis hun gør eller piver (hvis hun fx er bundet af), ligesom jeg også selv kan finde på at sige det til en anden hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

På den måde, som det er beskrevet i startindlægget: aldrig nogensinde!! Jeg ville blive rigtig, rigtig sur og ked af det, hvis nogen fandt på at behandle min hund sådan.

 

Men jeg har jo nogle regler for min hund og dem må folk selvfølgelig gerne "hjælpe" mig med bliver overholdt. Hvis han f.eks. tigger eller hopper op. Men det skal selvfølgelig være på en ordentligt måde. De må gerne sige "nej" til ham, men de skal ikke slå til ham eller andre ting, som gør ondt på ham. Og jeg kan heldigvis ikke umiddelbart komme i tanke om nogen, som jeg tror kunne finde på det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Folk må gerne sige "ned", hvis Eris hopper op, men de må ikke råbe "nej" eller afstraffe hende.

For det meste er jeg dog opmærksom på hendes hoppe op problemer ;-)

Jeg advarer også mennesker i hundeskoven om at give godbidder, fordi Eris ender med at stå og gøre sig lækker foran dem hele tiden :stupid:

Jeg har kun én gang oplevet, at min storebror satte Eris i plads, og da hun ikke sad som han ønskede, rev han op i hendes halsbånd. :evil:

At jeg blev sur var én ting, men Eris mistede fuldstændig respekten for ham der.

Hun gider ham stadig ikke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres input.

Jeg er glad for, at det ikke kun er mig, der går ind for opdragelse uden fysisk afstraffelse. Men der er nu underligt, at de mennesker i min familie, som går ind for fysisk afstraffelse i opdragelse af hunde, mener at det er det eneste, der virker. Hvordan kan det så være, at der så ikke er ret mange hundejere og professionelle hundetrænere, der bruger det mere? Det kunne være, det skulle spørge sig selv om det. Nå, men jeg vil i hvertfald ikke have en hund som er "bange" for mig, og af frygt kommer krybende langs panelerne og gør alt jeg beder ham om af frygt for, at jeg ellers kunne finde på at slå ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres input.

Jeg er glad for, at det ikke kun er mig, der går ind for opdragelse uden fysisk afstraffelse. Men der er nu underligt, at de mennesker i min familie, som går ind for fysisk afstraffelse i opdragelse af hunde, mener at det er det eneste, der virker. Hvordan kan det så være, at der så ikke er ret mange hundejere og professionelle hundetrænere, der bruger det mere? Det kunne være, det skulle spørge sig selv om det. Nå, men jeg vil i hvertfald ikke have en hund som er "bange" for mig, og af frygt kommer krybende langs panelerne og gør alt jeg beder ham om af frygt for, at jeg ellers kunne finde på at slå ham.

 

Jeg tror heller ikke at de tror det er det eneste der virker. Jeg tror de, ligesom rigtig mange andre, synes at det er den nemmeste løsning, fordi man med fysisk afstraffelse ofte oplever at den uønskede adfærd stopper hurtigere. Og desværre finder jeg det da også korrekt. Fysisk afstraffelse løser ofte problemet langt hurtigere end når man bruger positive metoder. Forskellen er bare ved fysisk afstraffelse mister du tillid i forhold til hunden, og i de fleste tilfælde får du en usikker hund, derfor er det på ingen måde ønskeligt at benytte, fordi man ofte bare skaber et nyt problem, end det man lige løste. Men fysisk afstraffelse virker, det er derfor det er blevet brugt i så mange år. Det er også derfor at en person som f.eks. Ceasar Millan er så populær, fordi hans metoder jo virker, de er bare forkerte.

 

I mine øjne svarer det lidt til at man vil samle sin egen cykel og i stedet for at bruge skruer så bruger man sekundlim, for det er hurtigere og det virker. Du får bare en cykel der kan falde fra hinanden når som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på situtationen. Bliver de passet, ja så må dem de bliver passet hos selvfølgelig godt opdrage på mine hunde, opdragelsen skal bare stemme overens med den de får herhjemme - altså ingen påføring af smerte!

 

Har vi gæster herhjemme må gæsterne godt lave en 'nød-opdragelse'. Til min fødselsdag kiggede Ninja lidt for dybt i skålen med flødeskum inde ved sofabordet. Da jeg var i køkkenet blev det min lillesøster som bad Ninja stoppe det hun havde gang i. Helt okay og Ninja respekterede det også med det samme.

 

Men det forekommer nok også mere naturligt når det er min tætte familie der opdrager på hundene, for de har også en stor plads i hundenes liv, og Ninja bliver ikke usikker eller utryg ved at de lige 'har fat i hende' hvis hun laver ulykker, og hun hører også efter.

 

Var det en fremmed eller en af mine veninder der irrettesatte mine hunde ville jeg føle at en grænse blev overskredet, og som Anne-lise også skriver så sørger jeg for at være på forkant i de situationer hvor jeg ved at mine hunde kunne finde på at hoppe op eller blive fristet over evne.

 

Hvis nogen (familiemedlem som fremmed) nogensinde overlagt påførte mine hunde smerte ville jeg sørge for at det aldrig kom til at ske igen. Som i aldrig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige lidt mere til denne "historie".

De mennesker, som var "ond" (ja, sådan ser jeg altså) ved vores hund Bruno, kom på besøg og fik en kop kaffe. De legende med Bruno. Pludselig gad gæsterne ikke mere, og skubbede hårdt til Bruno, da han kom springende med sin bold, så han faldt og slog sig. Jeg blev virkelig vred og sagde til dem, at sådan skulle de aldrig nogensinde gøre ved vores hund igen. De blev virkeligt fornærmede, og resten af besøgt var noget køligt, men jeg havde det bare så godt. Jeg tror ikke, at de kommer og besøger os igen, og ærligt talt, så er det helt fint med mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om det ikke er et vigtigt venskab og så er det vel ok. Ellers kunne man prøve at gøre som man med fordel gør med hunde: kommunikere hvad man GERNE vil have ("I siger bare til hvis min hvalp bliver for meget"), i stedet for hvad man ikke vil have. Det virker godt på mennesker også:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en ting med hensyn til at skubbe hunden. Jeg holder altid en hånd op for at fortælle hvornår det er nok. Hånden bliver holdt ud i straks arm i hundens højde, egentlig lidt som en blokering. Dexter forstår den 100% og da vi fik nr. 2 var det naturligt at fører dette tegn over til den også, men selv klart forstod hun jo ikke dette med det samme... Og hun har altså taget en spurgte tur lige ind i hånden på mig, og jeg må faktisk indrømme at den automatiske handling der sker er faktisk at hunden bliver skubbet ret hårdt og voldsomt tilbage...

Alt efter hvor hunden rammer ens hånd kan det også se voldsom ud, f.eks. hvis man kommer til at skubbe på et ben, så vil hunden også vælte.

 

Jeg har generelt ikke noget imod at hunde bliver skubbet, selvfølgelig ikke voldsomt, men vores bliver altså skubbet engang imellem. Og har engang også skubbet Dexter væk da jeg lå syg, og han var ikke særlig gammel, og jeg fik skubbet ham så hårdt at han faldt ned af sengen :( Hvalpe ser nemlig ofte tungere ud end de er, og hvis man ikke tænker over det kommer man nogen gange til at være mere voldsom end man havde tænkt sig det skulle være....

 

Derfor må jeg indrømme at jeg måske synes du overreagerede en lille smule. Jeg ville bestemt selv også have påtalt opførslen overfor mine venner hvis de gjorde det, men på en ordentlig måde så de ikke følte jeg kaldte dem dyremishandler eller blev kritiseret. Personligt ville jeg også have fortalt dem alternativet jeg ville have de skulle gøre hvis hvalpen kommer styrtende, og den ikke har lært "stop".

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er nok at gæster får mulighed for at "opdrage" på andres hunde;) hos mig ville det nok være rimelig utænkelig;) mine hunde lukkes altid væk hvis her gæster som ikke er hundefolk;) hundefolk opdrager ikkemålfisk andres hunde, ikke de hundefolk jeg kender i alt fald;) vi har nu ikke mange ikke hundefolk gæster;) men en enkelt forsikringsmand og min mands søster kommerdaen sjælden gang;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er nok at gæster får mulighed for at "opdrage" på andres hunde;) hos mig ville det nok være rimelig utænkelig;) mine hunde lukkes altid væk hvis her gæster som ikke er hundefolk;) hundefolk opdrager ikkemålfisk andres hunde, ikke de hundefolk jeg kender i alt fald;) vi har nu ikke mange ikke hundefolk gæster;) men en enkelt forsikringsmand og min mands søster kommerdaen sjælden gang;)

Det kan være mig der ikke kan læse, men hvad er en målfisk

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være mig der ikke kan læse, men hvad er en målfisk

En målfisk er en dims min iPad elsker at bruge når jeg fx skriver ikke på uden mellemrum det bliver straks til: ikkemålfisk hvilket jo naturligvis betyder ikke på, det siger jo nærmet sig selv;) velkommen til iPad'dens forunderlige verden ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

En målfisk er en dims min iPad elsker at bruge når jeg fx skriver ikke på uden mellemrum det bliver straks til: ikkemålfisk hvilket jo naturligvis betyder ikke på, det siger jo nærmet sig selv;) velkommen til iPad'dens forunderlige verden ;)

Tak:-D

 

Jeg har desværre ikke en Ipad, men jeg kan godt lidt fisk, derfor også målfisk:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt med på, at min hund naturligvis ikke skal være til gene for andre, og at det er helt i orden, at de siger nej, hvis den f.eks. går på bordet.

Når det så er sagt, så tager det jo lidt tid, før hvalpen helt lader være med at småbide i alt, især når den er glad, selv om vi er "over den", når den gør det. Jeg har også været ude for, at noget af min familie har taget den op og drillet den, hvorefter den har nappet den, og så "hyler de op". Min kommentar var: "Ja, men så lad være med at tage den op og dril den". Det synes jeg faktisk ikke er for meget forlangt.

 

Jeg tror, at du er for blødsøden - ift. opdragelsen af din familie.

 

Min familie består ikke udpræget af hundemennesker. Og de få hundemennesker der er, er lidt gammeldags i deres tilgang. Men de kender mig og ved, at der falder brænde ned, hvis de begynder på sådan noget uden at have fået lov.

Ligesom at jeg ikke stikker hele femøren ned i liften til deres baby og råber "TITTEBØØØØH!".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke være mere enig med dig, Louisen; både med hensyn til hundeopdragelsen og med hensyn til min blødsødenhed overfor familien. Desværre har jeg gået i "flinkeskolen", og det er ikke lige sådan at lægge fra sig. Men da der skete overgreb (ja, sådan opfattede jeg det) på vores elskede lille hund, ja så måtte jeg op og "markere".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at du er for blødsøden - ift. opdragelsen af din familie.

 

Min familie består ikke udpræget af hundemennesker. Og de få hundemennesker der er, er lidt gammeldags i deres tilgang. Men de kender mig og ved, at der falder brænde ned, hvis de begynder på sådan noget uden at have fået lov.

Ligesom at jeg ikke stikker hele femøren ned i liften til deres baby og råber "TITTEBØØØØH!".

 

:sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...