Hop til indhold

Oppustet mave


Kirsten90
 Share

Recommended Posts

Mine forældre har en schæfer/labrador blanding på 9½ år. En dejlig dame der dog de sidste par år er begyndt at virke en smule gammel, men hey, det er hun jo også :genert:

 

I mandags var jeg hjemme ved mine forældre og blev mildest talt overrasket over at Sally ikke ville med ud da Futte og deres plejehund gik ud i haven. Overrasket, for selv om hun det sidste års tid er begyndt at vise lidt tegn til gigt, plejer hun altid gå med ud i haven.

 

Da jeg kom ind igen påtalte jeg det, men fik at vide at hendes ben havde det dårligt og at hun ligesom accepterede at hun ikke kunne løbe og lege ligesom da hun var yngre.

 

Blev dog alvorligt bekymret da jeg så hendes mave - Den var helt oppustet og lignede faktisk at hun havde slugt en ballon :shock: Jeg mærkede på den og den var ligesom blød men udspilet, som var den fyldt med luft eller væske.

 

I går snakkede jeg så med min far om det. Jeg synes virkelig de burde overveje hvor længe hun skal gå sådan. Hun ser syg ud når hun står op, for hendes ellers stærke bagben er blevet helt magre og afpillede i løbet af den sidste måned. Hun virker også meget tyndere og mere benet i hovedet.

 

Hun er desuden begyndt for første gang i hendes liv at gå for sig selv at sove i løbet af dagen. :???:

 

Mine forældre er desværre ikke typen der overrender dyrlægen og derfor ved jeg jo godt at når de på tirsdag besøger dyrlægen er det sandsynligvis for at få min Sally-pige aflivet. :megaked:

 

Jeg tænker at med det accellerede forløb kan det næsten kun være kræft. Det giver mening på alle måder. For bare en måned siden virkede hun frisk, omend lidt gammel.

 

Please kom med erfaringer, især hvis de er ala "Det havde min hund også, h*n levede fint med det i yderligere 5 år!"

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk havde min svigermors vaks de samme symptomer to år før hun døde, hun fik vanddrivende, en indsprøjtning med prednisolon, disse indsprøjtninger fik hun med et par måneders mellemrum de sidste år og samtidig fik hun et foder til leversyge hunde, hun levede som sagt yderligere to år, der var ingen tvivl om at det var kræft, men hun havde indtil de sidste få uger et udmærket liv og blev aflivet da hun mistede lysten til mad til sidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men selvfølgelig er det da dyrlægen straks, men ærlig talt det regner jeg da med er en selvfølgelig ting!

 

Desværre er det ikke en selvfølge for dem :-( Jeg ville ikke tvivle, men på SU og med mine egne dyr også har jeg ikke råd til at tage hende til dyrlægen for dem.

 

Mit hjerte græder for Sally. Det er den første hund mine forældre har haft fra hvalp men jeg har været til og hun har bare altid været min øjesten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre er det ikke en selvfølge for dem :-( Jeg ville ikke tvivle, men på SU og med mine egne dyr også har jeg ikke råd til at tage hende til dyrlægen for dem.

 

Mit hjerte græder for Sally. Det er den første hund mine forældre har haft fra hvalp men jeg har været til og hun har bare altid været min øjesten.

Det er altid lidt hårdt, når det går den vej med ens barndomshunde. Masse af :ae: og :bighug: til dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis maven er blvet oppustet indenfor få dage, ville det ikke være sikkert at hun levede til på tirsdag - hvis det altså er det, jeg deværre tror det er, hæmangiosarkom - kræft i milten. Det er forholdsvis almindeligt hos både schæfer og Labrador når de er oppe i alderen. Min egen Schæfer/Lab/Broholmer blanding fik det kort før sin 13 års fødselsdag. Dyrlægen sagde at han ikke ville kunne leve mere end en uge, og ville dø under voldsomme smerter, hvis han ikke blev aflivet. Det er nemlig væske, der er i bughulen, og det ender med at sarkomet/svulsten brister og "drukner" alle organerne.

 

Rigtig ked af at jeg ikke kan fortælle dig det, du gerne vil vide. Men oppustet mave er altid et alvorligt symptom, som man bør reagere hurtigt på. Jeg krydser selvfølgelig fingre for at det er noget helt andet :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis maven er blvet oppustet indenfor få dage, ville det ikke være sikkert at hun levede til på tirsdag - hvis det altså er det, jeg deværre tror det er, hæmangiosarkom - kræft i milten. Det er forholdsvis almindeligt hos både schæfer og Labrador når de er oppe i alderen. Min egen Schæfer/Lab/Broholmer blanding fik det kort før sin 13 års fødselsdag. Dyrlægen sagde at han ikke ville kunne leve mere end en uge, og ville dø under voldsomme smerter, hvis han ikke blev aflivet. Det er nemlig væske, der er i bughulen, og det ender med at sarkomet/svulsten brister og "drukner" alle organerne.

 

Rigtig ked af at jeg ikke kan fortælle dig det, du gerne vil vide. Men oppustet mave er altid et alvorligt symptom, som man bør reagere hurtigt på. Jeg krydser selvfølgelig fingre for at det er noget helt andet :x:

 

Jeg har selv tænkt i retning af levercancer eller anden aggressiv cancer i samme område.... Og ingen tvivl om at bughulen er væskefyldt! :-(

Det er kommet over de sidste 14 dage. Det er dog først i dag at hun for alvor er træt og "hænge-øret".

 

Har det bare dårligt med at jeg skulle tage beslutningen på deres vegne..... Glæder mig dog over at hun ikke skal gå indtil tirsdag!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter så ikke at dine forældre ikke kan se, at hunden burde til dyrlæge straks. Det kan jo være alt muligt og hvis man venter på det går over, så kan det gå galt. Mavevending, vand i lungerne pga hjerteproblemer, livmoderinfektion name it????

Faktisk er det jo strafbart ikke at yde hjælp til syge dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter så ikke at dine forældre ikke kan se, at hunden burde til dyrlæge straks. Det kan jo være alt muligt og hvis man venter på det går over, så kan det gå galt. Mavevending, vand i lungerne pga hjerteproblemer, livmoderinfektion name it????

Faktisk er det jo strafbart ikke at yde hjælp til syge dyr.

 

Jeg forstår det godt. Det er kommet over et par uger og det er først i dag at hun virker til at have det skidt. Hun har hold sig mere i ro på det sidste, men hendes far havde slem slidgigt i benene og da hun på mange andre punkter ligner sin far troede de at det var grunden til at hun var mindre aktiv.

 

Hun får hjælp. I morgen bliver hun aflivet. Min frustration går mest på at 1) min lille hundepige skal aflives og 2) det var mig der af praktiske grunde ringede og bestilte tiden til det.

Jeg bryder mig ikke om ansvaret for hvornår et dyr skal dø. Nu har jeg klokkeslet og det hele....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror altså ikke der er nogen grund til at blive ved med at nævne, at det er for dårligt, at der ikke er blevet søgt dyrlægehjælp noget før. Det ved Kirsten jo godt, men hvad skal hun gøre? Hendes forældre er jo voksne mennesker og man kan ikke presse det ned over hovedet på dem, at de skal til dyrlæge med hende.

 

Den her tråd handler vel mere om, at en hund hun holder af, skal aflives og det er hun vildt ked af. Så mon ikke man bare skulle lade det andet ligge?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror altså ikke der er nogen grund til at blive ved med at nævne, at det er for dårligt, at der ikke er blevet søgt dyrlægehjælp noget før. Det ved Kirsten jo godt, men hvad skal hun gøre? Hendes forældre er jo voksne mennesker og man kan ikke presse det ned over hovedet på dem, at de skal til dyrlæge med hende.

 

Den her tråd handler vel mere om, at en hund hun holder af, skal aflives og det er hun vildt ked af. Så mon ikke man bare skulle lade det andet ligge?

 

Tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det nogle gange er ejerne, der er de sidste til at se, hvor det bærer hen, og hvornår det er tid. Det kommer jo både stille og roligt, men der er også gode dage og dårlige dage...

Det er slet ikke så nemt at bestemme den endelige dato..

 

Både de, der aldrig har prøvet at træffe beslutningen, og de, der har gjort det mange gange bør nok være lidt forsigtige med at dømme.

 

OG i sidste ende er det KUN ejeren, der kan se, hvornår hunden er klar til at sige farvel. Først derefter er det op til ejeren selv at hjælpe sin hund..

 

Nogle hunde vil kæmpe til det allersidste og de nærmest tigger om at få lov til at LEVE. Uanset hvordan.

Og andre resignerer allerede tidligt i alderdommen fordi de ikke mere har den samme livskvalitet.

 

Hunde er forskellige. Og det er mennesker også. Man kan ikke bare sætte regler for hvornår man BØR gøre dit eller dat.

 

I modsætning til os andre, så kender Kirsten90 både Sally og sine forældre. Og derfor kan hun hjælpe ved at skubbe lidt til, når hun ser det, der måske ikke er så åbentlyst for ejerne fordi de er så tæt på hver dag.

 

Mere kan Kirsten ikke gøre. Mere bør Kirsten nok heller ikke gøre. Hun har også sin egen sorg at forholde sig til.

 

Kirsten: Husk regnbuebroen. Vi møder vores hunde igen. Når du selv engang skal sige farvel til livet, så vil du møde alle de hunde, du har måttet sige farvel til i løbet af livet. De leger sammen på regnbuemarken mens de venter på deres mennesker. Sunde, unge og raske allesammen.... :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da ikke Kirsten , jeg hakker på. Jeg forstår bare ikke at nogle hundeejer kan se en ældre hund blive svag uden at ville undersøge, om dyret kan hjælpes.

Og den med at ejer er de bedste til at vurderer om livet er for svært, tror jeg ikke på.Alt for mange beholder de syge alt for længe, netop fordi de ikke magter afskeden.

Mit sidste eksempel mht dette er noget grusomt.Et lokalt par havde en lækker ammbull/bullmastik mix, som stort set kunne med alle hunde til sidste sommer. Så¨røg han på en måned på 2 hanhunde og politiet kom. Men registreret som bullmastif tog de ham ikke med, men fik snore og mundkurvspåbud og bøde. Derefter begyndte han at tabe sig voldsomt, kom på hospitalet , blev åbnet og opereret , men de fandt cancer.Og fik besked på at han ikke kunne leve længe uden smerter.

Da de endelig havde taget sig sammen til afsked, havde han igen tabt 17 kg og var lige så bred over ryggen, som den lokale whippet.Totalt uden nogen for for livsglæde . Jeg bliver så gal, når folk kan se deres dyr blive så uværdigt uhelbredelig syg og bare lader dagene gå.Han blev så kun 7 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Det er da ikke Kirsten , jeg hakker på. Jeg forstår bare ikke at nogle hundeejer kan se en ældre hund blive svag uden at ville undersøge, om dyret kan hjælpes.

Og den med at ejer er de bedste til at vurderer om livet er for svært, tror jeg ikke på.Alt for mange beholder de syge alt for længe, netop fordi de ikke magter afskeden.

Mit sidste eksempel mht dette er noget grusomt.Et lokalt par havde en lækker ammbull/bullmastik mix, som stort set kunne med alle hunde til sidste sommer. Så¨røg han på en måned på 2 hanhunde og politiet kom. Men registreret som bullmastif tog de ham ikke med, men fik snore og mundkurvspåbud og bøde. Derefter begyndte han at tabe sig voldsomt, kom på hospitalet , blev åbnet og opereret , men de fandt cancer.Og fik besked på at han ikke kunne leve længe uden smerter.

Da de endelig havde taget sig sammen til afsked, havde han igen tabt 17 kg og var lige så bred over ryggen, som den lokale whippet.Totalt uden nogen for for livsglæde . Jeg bliver så gal, når folk kan se deres dyr blive så uværdigt uhelbredelig syg og bare lader dagene gå.Han blev så kun 7 år.

JAmen kan de se det, Ulla? Vil de se det? Jeg tror at rigtig mange er så bange for afskeden at de lyver for sig selv og lever på de gode øjeblikke..

Jeg syens altid at folk siger "Nu her bagefter kan jeg godt se jeg burde have fået ham aflivet tidligere" men når man står i det så griber man hvert eneste lille halmstrå, hvert eneste lille håb..

Og nej det er ikke ok, men sådan er det bare. Ville du kunne træffe beslutningen med en højt elsket hund? Hvis Min Blaster blev alvorligt syg, så tror jeg ikke jeg ville kunne.. Jeg vil 100 % sikkert tænke bagefter at han burde have fået fred langt hurtigere :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det godt, og har selv ladet en kat leve for længe, tror jeg.Men med alderen ser jeg det anderledes.Og nok fordi jeg selv er nær de 70 år. Jeg magter ikke at se mine elskede blive triste uden håb om bedring, og går derfor hellere en gang for meget til dr dyr end en for lidt.Og ofre gerne penge på ældre hunde.

Jeg mener bare, at også dyr har fortjent en profesionel vurdering af deres chancer for helbredelse eller bedring.

Og at livet bør slutte før det er meningsløst og uværdigt og man kun er lidt i live.

Jeg har jo selv nu en lidt ældre model, nemlig Molly, der bliver 13 år her den 21/6. Hun har altid været en livlig hund, 4 kuld og masser af plejehvalpe fra de græske.

I år viser hendes blodprøver lidt afvigelse med nyretal, og en tandrens i narkose kom hun fint igennem, men når hun får skavanker, magter jeg ikke at se hende ligge træt hen uden aktivitet. Det bliver yderst svært , ved jeg godt.

Cockerer i den alder får ofte cancer, der slutter deres liv og jeg er hver dag yderst obs på hende.

Men at skulle lide og trække sig tilbage ville være en synd mod hende, så har hun selv sagt farvel.

Og jeg kan hverken se mig selv uden hende eller flokken her.

Men ved jo det kommer.

Billeder af hunde 134.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det godt, og har selv ladet en kat leve for længe, tror jeg.Men med alderen ser jeg det anderledes.Og nok fordi jeg selv er nær de 70 år. Jeg magter ikke at se mine elskede blive triste uden håb om bedring, og går derfor hellere en gang for meget til dr dyr end en for lidt.Og ofre gerne penge på ældre hunde.

Jeg mener bare, at også dyr har fortjent en profesionel vurdering af deres chancer for helbredelse eller bedring.

Og at livet bør slutte før det er meningsløst og uværdigt og man kun er lidt i live.

Jeg har jo selv nu en lidt ældre model, nemlig Molly, der bliver 13 år her den 21/6. Hun har altid været en livlig hund, 4 kuld og masser af plejehvalpe fra de græske.

I år viser hendes blodprøver lidt afvigelse med nyretal, og en tandrens i narkose kom hun fint igennem, men når hun får skavanker, magter jeg ikke at se hende ligge træt hen uden aktivitet. Det bliver yderst svært , ved jeg godt.

Cockerer i den alder får ofte cancer, der slutter deres liv og jeg er hver dag yderst obs på hende.

Men at skulle lide og trække sig tilbage ville være en synd mod hende, så har hun selv sagt farvel.

Og jeg kan hverken se mig selv uden hende eller flokken her.

Men ved jo det kommer.

 

Ulla H. Du skriver at du godt forstår det og at du selv har ladet en kat leve for længe.

Og alligevel forstår du ikke, at ANDRE kan være der hvor du var dengang? Du har sikkert sagt farvel til mange dyr siden da, og man indser efterhånden hvad der er det rigtige at gøre.

 

Men jeg synes godt at vi kan vise forståelse for at ikke alle er nået til den samme visdom som du selv er nået til. Ikke alle er nær de 70. Og ikke alle har haft en masse hunde.

--Jeg er selv 65. Og jeg har selv sagt farvel til 6 hunde. Jeg har selv en seniorhund med skavanker på 11. Netop derfor har jeg stor forståelse for hvad ejerne til Sally går igennem nu. Om jeg selv får aflivet Silke "i tide", det ved jeg ikke. Ting må nødvendigvis ske i den rækkefølge som man er klar til dem. Det gælder både dyr og mennesker.

 

Som ejer af et dyr har man pligt til at gøre en ende på dets lidelser når tiden er kommet... Men med den pligt følger også retten til at beslutte, hvornår tiden er kommet..

 

 

Ulla, ang. din Molly: Er hun på diæt? Min Ronja (berner sennen) fik konstateret forhøjede levertal (godtnok noget andet end Molly) da hun var 8-9år. Hun fik et diætfoder fra dyrlægen og levede fint til hun blev 13. Det er over 20 år siden. Allerede dengang lavede de glimrende diætfodere til hunde med specielle problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...