Hop til indhold

Gå uden at trække - hvordan?

Gæst Mims
 Share

Recommended Posts

Hej :)

Jeg har en dejlig glad og tillidsfuld, golden retriever tæve, på 8 måneder og er glad for alt og alle :)

Har problemer på vores gåture, som irritere mig og det gør desværre turene til en sur pligt.

Når vi er ude at gå, vil hun bare frem, eller rettere sagt, til siden, for hun vil ind til alle de forskellige dufte som jo er inde i græsset og buskene. Hun må gerne snuse, men gider ikke at hun trækker mig med.

Har læst mig frem til metoden med at stoppe op, hvis hunden trækker og så først gå igen, når hunden søger kontakt og linen er slap. Problemet er bare her, at når vi så stopper op, så gider hun da ikke bare at stå og kigge - nej nej, hun begynder bare at stå og snuse, der hvor vi står stille eller også begynder hun at gå ud til den anden side.

Den anden metode, som jeg så har læst om, er at når hunden begynder at trække, så skal man vende sig om og gå den modsatte vej, for derefter at vende sig igen og forsætte hvor man nu var på vej hen.

Den metode kan vi SLET ikke bruge, for ligeså snart jeg vender mig, så fiser hun ud til siderne for at snuse.

Det er ligesom om at hun er besat af at snuse til ALT.

(Når jeg siger at hun går til den anden side, er fordi det er stisystemer vi gå på og der er der jo buske/græs på begge sider af stien, som hun gerne vil snuse til)

Begge metoder, er altså også enormt svære at bruge, når hun jo ikke trækker ligeud, men ud til siderne!

Hun har også en anden vane, den er dog ikke ligeså slem, som da hun var mindre. Men det er at hun gerne vil spise alt muligt f.eks. græs, blade, grene, affald osv. på vores gåtur.

Hvad skal jeg gøre?

Hvordan får jeg hendes kontakt udenfor, for inde er det ikke noget problem.

Puha, det blev måske lidt langt og indviklet, men håber virkelig I kan hjælpe mig.

Venlig hilsen en lidt frustreret hundeejer :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke rigtig hjælpe, har prøvet begge metoder uden held.. min hund vil frem(og snuse selvfølgelig) jeg har accepteret(dovenskab ja) at første del af turen foregår i højt tempo:)

Men hvorfor må hun ikke snuse? Jeg synes lidt, det er da hyggeligt, og det er vel for hundens skyld i går tur, der er jo ingen der siger i skal tilbagelægge 5 km i timen.

Men selvfølgelig kan jeg godt følge det er røvirriterende, hvis det er sådan lidt på må og få, og man føler armen falder af:( er det ikke muligt at gå ture langs veje, hvor snusning er begrænset til venstre side? Og så bare stoppe mens der snuses..

Som sagt ikke til meget hjælp.. bare lidt sympati/ undren over hun ikke må snuse:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis problemet bare er, at hun trækker ud til siden for at snuse (og altså ikke trækker for at komme fremad) så ville jeg bare gå med hende ud mod siden. Alternativt købe en længere snor. Men jeg har så heller ikke noget problem med at min hund trækker en smule for at komme ud til siden og snuse så længe den ikke hiver mig af sted i snoren konstant.

Men hvis problemet er at hun trækker dig rundt mere eller mindre hele tiden, så ville jeg forhindre hende i at komme hen til duften, før snoren var slap og du havde hendes opmærksomhed. Først der kan I gå hen til den gode duft. På den måde bliver du "adgangen" til noget hun rigtig gerne vil have, og det kan kun være godt ;-)

Giver det mening??

Link til indlæg
Del på andre sites

Howlucky: Du har misforstået mig :) Hun må mere end gerne snuse, men problemet er at hun trækker mig med.

Jeg kan desværre ikke begrænse det sådan, at der kun er græs/busk på den ene side, da der kun er stisystemer i det her område. Vi bor nemlig i en boligforening og deres lejligheder og rækkehuse her ude, er delt op i områder, og så er der stier og små veje i mellem - lidt svært at forklare ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne-lise hansen: Der er ikke rigtig noget i nærheden og vi har ingen bil.

Therese: Jo, det giver skam mening :) Men hun trækker ikke kun lidt hen mod duften hun trækker meget. Så det er derfor jeg spørger til råds :)

Men måske jeg skulle prøve den med at være "adgangen" til at komme hen til duften :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Min hund trækkede også meget, gør det stadig tiltider.

Her virkede det heller ikke med at stoppe op -han trak konsekvent igen ved 1. skridt.

Jeg holder min hund i stram snor de første 50-100 meter og derefter går han rimelig pænt. Det er somom, at min hund lige skal finde "tempoet" vi går i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

Der skal lige lidt mere info på bordet :-)

Ud over at hun trækker, hvordan er hun så at træne? Kan hun holde sig fokuseret? Vil hun samarbejde? (yde for at nyde) og er hun generelt lydhør for hvad du vil?

Hvor længe har problemet stået på?

Er hun generelt sulten og hvad fodrer du med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette her skal altså ikke forstås negativt , men selv om man ikke har bil ( det har jeg heller ikke ) og det gør det temmeligt

besværligt at træne hund , for det er de færreste træningspladser der ligger i nærheden af hvor man bor , for Ollies vedkommende ser træningstiderne sådan her ud : mandag træning kl 18 - dvs vi tager hjemmefra kl 16.30 og er først hjemme kl ca 21.00 , onsdag ringtræning kl 18.30 - hjemmefra kl ca 17 og hjemme igen kl ca 21.00 , torsdag træning kl 18 , dvs hjemmefra 16.30 og først hjemme igen kl ca 21 , ja det tager lang tid , men skulle jo gerne give meget igen på lang sigt og derfor kunne " betale " sig på sigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :)

Jeg har en dejlig glad og tillidsfuld, golden retriever tæve, på 8 måneder og er glad for alt og alle :)

Har problemer på vores gåture, som irritere mig og det gør desværre turene til en sur pligt.

Når vi er ude at gå, vil hun bare frem, eller rettere sagt, til siden, for hun vil ind til alle de forskellige dufte som jo er inde i græsset og buskene. Hun må gerne snuse, men gider ikke at hun trækker mig med.

Har læst mig frem til metoden med at stoppe op, hvis hunden trækker og så først gå igen, når hunden søger kontakt og linen er slap. Problemet er bare her, at når vi så stopper op, så gider hun da ikke bare at stå og kigge - nej nej, hun begynder bare at stå og snuse, der hvor vi står stille eller også begynder hun at gå ud til den anden side.

Den anden metode, som jeg så har læst om, er at når hunden begynder at trække, så skal man vende sig om og gå den modsatte vej, for derefter at vende sig igen og forsætte hvor man nu var på vej hen.

Den metode kan vi SLET ikke bruge, for ligeså snart jeg vender mig, så fiser hun ud til siderne for at snuse.

Det er ligesom om at hun er besat af at snuse til ALT.

(Når jeg siger at hun går til den anden side, er fordi det er stisystemer vi gå på og der er der jo buske/græs på begge sider af stien, som hun gerne vil snuse til)

Begge metoder, er altså også enormt svære at bruge, når hun jo ikke trækker ligeud, men ud til siderne!

Hun har også en anden vane, den er dog ikke ligeså slem, som da hun var mindre. Men det er at hun gerne vil spise alt muligt f.eks. græs, blade, grene, affald osv. på vores gåtur.

Hvad skal jeg gøre?

Hvordan får jeg hendes kontakt udenfor, for inde er det ikke noget problem.

Puha, det blev måske lidt langt og indviklet, men håber virkelig I kan hjælpe mig.

Venlig hilsen en lidt frustreret hundeejer :)

Vi har haft lidt af det samme med vores Freja .fik så det råd at inddele turen på den måde evt snuse 20 m. og snuden oppe 20 .

Når hun har snuden oppe og snoren ikke strammer skal hun have belønning (gobid) går hun pænt uden snor strammer kan belønning også være snuse

Freja forstår godt nu snude op selv uden belønning - dette er ret praktisk hvis vi feks skal skynde os til bus eller lign.Eller hvis der er hestepærer og andre ting hun ikke må spise / er ret allerigisk

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft lidt af det samme med vores Freja .fik så det råd at inddele turen på den måde evt snuse 20 m. og snuden oppe 20 .

Når hun har snuden oppe og snoren ikke strammer skal hun have belønning (gobid) går hun pænt uden snor strammer kan belønning også være snuse

Freja forstår godt nu snude op selv uden belønning - dette er ret praktisk hvis vi feks skal skynde os til bus eller lign.Eller hvis der er hestepærer og andre ting hun ikke må spise / er ret allerigisk

ps godt råd tilmeld dig træning evt postiv træning.Og ha ekstra gode gobidder med så skal hun nok lytte til dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne-lise hansen: Der er ikke rigtig noget i nærheden og vi har ingen bil.

Therese: Jo, det giver skam mening :) Men hun trækker ikke kun lidt hen mod duften hun trækker meget. Så det er derfor jeg spørger til råds :)

Men måske jeg skulle prøve den med at være "adgangen" til at komme hen til duften :)

Der er flere steder hvor man kan købe sig til enkelte timer hvor de kommer til dig .- kan varmt anbefales

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst malenemn

Ellers så øv kontaktøvelser, det hjalp da vores begyndte at trække og ha' massere af godbidder med på turen så du kan distrahere hende når hun begynder at trække.. Så du har fået hendes opmærksomhed med godbidden så går du (hun vil højest sandsynligt følge med og have øje på godbidden), når i har gået få meter og hun kun har koncentreret sig om godbidden, så giver du den ønskede kommando "gå pænt" eller andet, og så giver du hende godbidden og roser hende :-)

Det tager tid, men hjalp på vores store hvalp :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen :)

Jeg vil bare sige tak for alle jeres gode råd. Har prøvet at tage fat på Thereses råd, den med at jeg skal være "adgangen" til at må snuse til det hun vil og så håber jeg det kan hjælpe lidt :)

Hun kan godt være lidt svær at få kontakt med når vi er udenfor, men jeg må bare hænge i og øve, øve og øve :)

Lige en anden ting, jeg ved ikke om det vil gøre mig til en dårlig hundeejer, men vi har desværre ikke råd til at gå til hundetræning på nuværende tidspunkt. Men jeg har læst en del om hundetræning i bøger, på nettet og set film på youtube og går efter at bruge positiv træning :)

Men igen, tak for jeres råd :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen :)

Jeg vil bare sige tak for alle jeres gode råd. Har prøvet at tage fat på Thereses råd, den med at jeg skal være "adgangen" til at må snuse til det hun vil og så håber jeg det kan hjælpe lidt :)

Hun kan godt være lidt svær at få kontakt med når vi er udenfor, men jeg må bare hænge i og øve, øve og øve :)

Lige en anden ting, jeg ved ikke om det vil gøre mig til en dårlig hundeejer, men vi har desværre ikke råd til at gå til hundetræning på nuværende tidspunkt. Men jeg har læst en del om hundetræning i bøger, på nettet og set film på youtube og går efter at bruge positiv træning :)

Men igen, tak for jeres råd :)

Man kan søge viden på mange måder, så det gør dig næppe til en dårlig hundeejer at du ikke går til træning. Men - hvis et års træningsgebyr på 1200-1500 kr. er for stor en belastning for din økonomi, så håber jeg godtnok at din hund aldrig bliver syg og slet ikke om søndagen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er ikke en dårlig hunde ejer er jeg sikker på- det er jo ikke kun betalingsgebyret man skal af med , men også ofte dyr offentlig transport - ja det er da sket at jeg har måttet lade være med at tage til en træning fordi jeg ikke har haft penge til transporten ! hvis man sætter penge til side til evt sygdom kan man jo ikke bare bruge dem til evt transport til træning for så har man dem ikke hvis hunden bliver syg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er ikke en dårlig hunde ejer er jeg sikker på- det er jo ikke kun betalingsgebyret man skal af med , men også ofte dyr offentlig transport - ja det er da sket at jeg har måttet lade være med at tage til en træning fordi jeg ikke har haft penge til transporten ! hvis man sætter penge til side til evt sygdom kan man jo ikke bare bruge dem til evt transport til træning for så har man dem ikke hvis hunden bliver syg.

Nu citerer du ikke mit indlæg, men det lyder som om det er mig du kommenterer?

Vi er åbenbart enige om at TS ikke er en dårligere hundeejer, fordi hun ikke går til træning.

Vi kan kun gætte på om TS bor længere væk end cykelafstand, så det vil jeg lade ligge. Det gør mig ondt at du ikke kan komme til træning pga. økonomien, hvis det ellers er noget du gerne vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu citerer du ikke mit indlæg, men det lyder som om det er mig du kommenterer?

Vi er åbenbart enige om at TS ikke er en dårligere hundeejer, fordi hun ikke går til træning.

Vi kan kun gætte på om TS bor længere væk end cykelafstand, så det vil jeg lade ligge. Det gør mig ondt at du ikke kan komme til træning pga. økonomien, hvis det ellers er noget du gerne vil.

Jeg hentydede ikke til noget bestemt ,men til hvordan jeg indimellem selv har haft det , jeg går til træning med Ollie - hvalpemotivation 2 x om ugen + 1 x ringtræning men jeg synes det er dyrt når alene transporten fremog tilbage koster ca 96 kr pr gang - jeg er på kontanthjælp så jeg er nødt til at spare andre steder - til efteråret starter vi træning ( forhåbentlig ) på Bellahøj - det er tæt nok på til at jeg kan gå, så transporten bliver jo noget billigere . Redigeret af anne-lise hansen
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen :)

Vi ligger penge til side til dyrelæge og så er både min kæreste og jeg på kontanthjælp, så derfor er der ikke helt så mange penge at gøre med. Vi bruger begge offentlig transport hver dag og det er desværre ikke helt billigt.

Der er desværre også ret langt hen til nærmeste træningsplads.

Men vi spare ikke på hunden, hun får hvad hun har brug for og hun virker glad selv om vi ikke går til træning med hende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...
Køb et VGWBälte,,, det eneste rigtige :-D

Så vidt jeg kan se, er det da "bare" en sele der gør at det er mere "behageligt" for hunden at trække, så ikke det går ud over nakke/hals, og desuden trækker foran så den vender sig mod den i den anden ende af snoren!?!?

Hvis målet er at hunden skal kunne gå pænt, er træning da klart vejen frem. Det vil selen ikke kunne klare alene :vedikke:

Jeg er med de andre her; belønne, belønne, belønne når hunden går pænt og tager kontakt.

Ellers prøv at småløb frem mens du siger sjove lyde, og så igen beløn når/hvis hunden tager kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Osbahr

Hej Soegaard

Jeg har en stor schæfer som jeg har trænet rigtigt meget, og tro mig han kan lidt af hvert :o).

Jeg er helt enig i at masser af god træning er vejen frem, men må indrømme at geniet :o) var svær at få til at holde op med at trække når, man gik "almindelig" tur, hvor det ikke var på plads osv. Jeg købte et VGW, og det har simpelthen været fantastisk, ikke kun for mig, men specielt for min hund. Han er meget mindre stresset, specielt grundet fraværet af ubehag fra grimer og kvælerhalsbånd og, går rigtigt pænt. Jeg tror ikke det er alle der har tid, evner, lyst osv. til at, bruge flere timer hver dag på at få hunden til at gå pænt?, så der er VGW en hidtil uset god hjælp i hverdagen.

Ps. dette er ikke et diskutionsoplæg, men bare et godt råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Køb et VGWBälte,,, det eneste rigtige :-D

Hvorfor er dét det eneste rigtige? hvad kan det som intet andet kan da?

Fordi det "tilfældigvis" forhandles af en bestemt virksomhed, eller?

Uanset, så tager det næppe flere timer hver dag at lære en hund at gå pænt. Men det kan vel tage så lang tid at lære hunde-ejeren at få hunden til at gå pænt. Særligt eftersom man fik startet forkert allerede da kræet var hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites