Hop til indhold

Bobos slankekur


Therese
 Share

Recommended Posts

Jo jo den er skam god nok - det er den regel jeg har fået af min opdrætter. Mine beagler spiser omkring 200 gram foder pr dag - hvis ikke de fik det ville de da dø af sult og tabe sig voldsomt og det kan vi jo ikke have. De to ældste af mine beagler er helt som de skal være - Darwin deri mod kunne godt tage 1½ kg på - men det er svært, for er bange for at overfodre ham - i stedet får han lidt mere kalorierig foder så han i hver fald holder vægten.

 

Man må jo sige at det kommer ret meget an på foderet. Et standard foder har ca. 3.500 kcal/kg. Bellas foder har 3.800-4.200 kcal/kg. Efter din udregning skulle hun have 468 g foder om dagen, mod de ca. 350-375 g hun får. Det er en difference på 300-400 kcal om dagen, og det er RIGTIG meget. Så umiddelbart virker det til at være en ok regel på hvalpe eller på et foder med lavt til moderat klorieindhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 220
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Til det markerede: Den udregning er vist ikke helt god? :hmm: Vores den største får 185g foder om dagen. Ifølge den udregning skulle hun op på 299g om dagen. Så mange gram har hun ikke været i nærheden af siden hun var hvalp.

 

 

 

 

Vi har jo selv slanket Ninja fra 30kg til 22-23 .. Det er altså alligevel 7-8kg der har siddet for meget på hende :shock: (hun er så også meget slank nu, og skal helst ikke tabe sig mere) Vi kan stadig ikke forstå det, når vi ser tilbage på de billeder hvor hun var oppe på 30kg. Men de ekstra kilo var der jo, og så er det jo godt at man vælger at gøre noget ved det :5up:

 

 

Vi valgte at skære ned i Ninjas normale foder, så vi slap for decideret slankefoder. Vi supplerede så med gulerødder i kosten og som en tyggesnack, og hun virkede ikke mere sulten end hun plejede :lol:

 

 

Det kunne være rigtig spændende at følge hans vægttab. Har du ikke lyst til at tage et billede af ham, og så måske gøre det 1 gang hver uge ? Så kan man rigtig følge med i Bobos projekt slank :-D

Jeg har tænkt mig at tage et billede af ham i dag, og så igen næste gang han bliver vejet :-) Så jo, det har jeg lyst til :mrgreen:

Jeg tror heller ikke at Bobo skal tabe mere end 6-7 kg. Det ser det ikke ud til, men det er ret svært at sige, for han har været lidt overvægtig al den tid jeg har haft ham. Men da jeg mødte ham første gang, lige efter Michaels bror havde overtaget ham, var han meget slankere end han er i dag og det er måske egentligt en god vægt :hmm: Ej, synes godt nok det er svært at vide hvad han lige skal lande på! Tror jeg må vurdere det hen af vejen.

 

Og så må jeg prøve at overtale Bobo til at spise lidt grøntsager :lol: Måske hvis man koger dem i oksebouillon :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du ikke har mulighed for at give ham foderet som fodersøg - hvis han er hurtigspiser , kan man i mange dyrehandler købe en green ( tror jeg den hedder ) det er en måtte hvor man fordeler foderet , så hunden spiser langsommere og hurtigere bliver mæt og ikke spiser så meget . som godbidder ville jeg købe nogle skiver lever - give dem et let opkog og skære dem i små tern som jeg tørsteger på en pande.

Han kan sagtens få det som fodersøg, men ellers en god ide :-D Og godbidder er ikke nødvendige som sådan, han lystrer fint på hans tørfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, ift. mængde så står der på posen, at en hund på 30 kg. skal have 310 g. Ville det ikke være meget fint at gå ud fra det i stedet for at skulle til at regne en hel masse ud selv? Jeg synes nemlig det lyder som et meget rimeligt tal :hmm:

 

Det lyder meget fornuftigt, og du må jo regulere hen ad vejen hvis det bliver nødvendigt. Men vær obs på at det er ca. 1.060 kcal om dagen. Bella på 36 kg og temmelig aktiv, ligger på ca. 1.200 kcal dagligt. Så der er ikke plads til mange ekstra kacl hvis han får de 310 g.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Man må jo sige at det kommer ret meget an på foderet. Et standard foder har ca. 3.500 kcal/kg. Bellas foder har 3.800-4.200 kcal/kg. Efter din udregning skulle hun have 468 g foder om dagen, mod de ca. 350-375 g hun får. Det er en difference på 300-400 kcal om dagen, og det er RIGTIG meget. Så umiddelbart virker det til at være en ok regel på hvalpe eller på et foder med lavt til moderat klorieindhold.

 

mine får foder med kalorie indhold på 365-420 kcal pr. 100 gram

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tænkt mig at tage et billede af ham i dag, og så igen næste gang han bliver vejet :-) Så jo, det har jeg lyst til :mrgreen:

Jeg tror heller ikke at Bobo skal tabe mere end 6-7 kg. Det ser det ikke ud til, men det er ret svært at sige, for han har været lidt overvægtig al den tid jeg har haft ham. Men da jeg mødte ham første gang, lige efter Michaels bror havde overtaget ham, var han meget slankere end han er i dag og det er måske egentligt en god vægt :hmm: Ej, synes godt nok det er svært at vide hvad han lige skal lande på! Tror jeg må vurdere det hen af vejen.

 

Og så må jeg prøve at overtale Bobo til at spise lidt grøntsager :lol: Måske hvis man koger dem i oksebouillon :mrgreen:

 

God ide med billedet - det er sjovt at have til sammenligning, når ham bliver fix og fin i str.

 

Lige til det med bouillon og grøntsager: Tea måtte under sin diæt få hele rå gulerødder eller en forholdsvis kedelig tyggepind (vitterligt den eneste variant vi kunne finde kcal indhold på)

Hun var normalt ikke interesseret i dem, så hun spiste dem kun når hun var rigtigt sulten. På den måde kunne vi holde lidt øje med om foderet og den mængde vi gav mættede hende ok, og lave små justeringer hen ad vejen.

Husk at regne evt. Kogte grøntsager med i kcal indholdet - de tæller faktisk en del :)

 

Husk også at justere ham langsomt ned på diætration, så han taber sig jævnt - fremfor hurtigt en uge og overhovedet ikke den næste. Mener vores dyrlæge anbefalede at sætte rationen ned med max 10% ad gangen, og vurdere vægten over en uge. Taber han sig ikke sættes portionen yderligere 5-10% ned i en uges tid osv. Følg samme fremgangsmåde hvis hans vægttab går i stå undervejs.

Link til indlæg
Del på andre sites

God ide med billedet - det er sjovt at have til sammenligning, når ham bliver fix og fin i str.

 

Lige til det med bouillon og grøntsager: Tea måtte under sin diæt få hele rå gulerødder eller en forholdsvis kedelig tyggepind (vitterligt den eneste variant vi kunne finde kcal indhold på)

Hun var normalt ikke interesseret i dem, så hun spiste dem kun når hun var rigtigt sulten. På den måde kunne vi holde lidt øje med om foderet og den mængde vi gav mættede hende ok, og lave små justeringer hen ad vejen.

Husk at regne evt. Kogte grøntsager med i kcal indholdet - de tæller faktisk en del :)

 

Husk også at justere ham langsomt ned på diætration, så han taber sig jævnt - fremfor hurtigt en uge og overhovedet ikke den næste. Mener vores dyrlæge anbefalede at sætte rationen ned med max 10% ad gangen, og vurdere vægten over en uge. Taber han sig ikke sættes portionen yderligere 5-10% ned i en uges tid osv. Følg samme fremgangsmåde hvis hans vægttab går i stå undervejs.

Han fik omkring 350 g. på det gamle foder. Jeg regner med, at han hen over ugen her skal ned på de der 310 g. og så ser jeg hvordan det går :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese, ring lige til en Veterinær Ernæringsterapeut og spørg til det med kogte vs. rå grøntsager. Der er noget led at de helst skal være rå, men kan ikke huske begrundelsen. Noget med frigivelse af stivelse, eller sådan noget:???:

Tror slet ikke jeg får ham til at spise det uanset om det er råt eller kogt. Prøver dog lige med Jeanettes forslag engang imellem, hvis han bliver for sulten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror slet ikke jeg får ham til at spise det uanset om det er råt eller kogt. Prøver dog lige med Jeanettes forslag engang imellem, hvis han bliver for sulten.

 

Prøv skære en gulerod ud i happer og giv dem som guffer? De fleste hunde jeg har mødt er helt pjattet med det, men gider ikke æde en hel gulerod.. Når de kommer ud af lommen er de åbenbart meeeeget bedre? Skideskørt!

 

Eller gulerodshapser ned i en pose med lidt tørfoder og se om ikke de glider ned...

 

Og husk at hans dagsration også er hans guffere? Eller hvis du putter opblødt i kong eller ben så skal det fratrækkes dagens øvrige serveringer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Han fik omkring 350 g. på det gamle foder. Jeg regner med, at han hen over ugen her skal ned på de der 310 g. og så ser jeg hvordan det går :-)

 

Det lyder ikke helt hen i vejret, men jeg ville sammenligne portionen efter kcal indholdet istedet for vægt, især hvis det er er slankefoder du sætter ham på. Fx fik tea faktisk 10-20 gram mere i skålen efter vi skiftede til slankefoder, men kcal mæssigt fik hun meget mindre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jo den er skam god nok - det er den regel jeg har fået af min opdrætter. Mine beagler spiser omkring 200 gram foder pr dag - hvis ikke de fik det ville de da dø af sult og tabe sig voldsomt og det kan vi jo ikke have. De to ældste af mine beagler er helt som de skal være - Darwin deri mod kunne godt tage 1½ kg på - men det er svært, for er bange for at overfodre ham - i stedet får han lidt mere kalorierig foder så han i hver fald holder vægten.

 

Ok, så er det en speciel udregning for beagler, for den passer ikke på nogen af mine to, og den mindste holder vægten selvom hun får mindre foder end udregningen mener at hun skal have :-D OG det skal måske lige siges at ingen af dem er døde af sult endnu, selvom de begge får under 200g om dagen :blink:

 

Jeg har tænkt mig at tage et billede af ham i dag, og så igen næste gang han bliver vejet :-) Så jo, det har jeg lyst til :mrgreen:

Jeg tror heller ikke at Bobo skal tabe mere end 6-7 kg. Det ser det ikke ud til, men det er ret svært at sige, for han har været lidt overvægtig al den tid jeg har haft ham. Men da jeg mødte ham første gang, lige efter Michaels bror havde overtaget ham, var han meget slankere end han er i dag og det er måske egentligt en god vægt :hmm: Ej, synes godt nok det er svært at vide hvad han lige skal lande på! Tror jeg må vurdere det hen af vejen.

 

Og så må jeg prøve at overtale Bobo til at spise lidt grøntsager :lol: Måske hvis man koger dem i oksebouillon :mrgreen:

 

Jeg mente jo herinde, altså :roll::mrgreen: Er nysgerrig! Og synes før/efter-billeder er dejlige :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg mener hvis han skal veje f.eks. 34 kg - så følg skalaen for det kvantum - en anden måde siger 13 gram foder pr kg hund. Hvis hunden vejer 15 kg så skal den have 13x15 = 195 gram foder pr. dag.

Det er jo ikke kun den daglige kvantum foder det handler om, men nok snarere godbidder og div. unødig fyldstoffer, som gør at han tager på.

Tørret kanin ører er også en god fedtfattig snack.

 

Den der udregning lyder altså også temmelig skæv for mig.. Bassil får omkring 430 gram pr dag, men det der ville gøre at han skulle have 630 gram? Han er bestemt ikke tyk, men heller ikke tynd. Og eftersom han ikke altid spiser sin dagsration på nuværende tidspunkt, tror jeg ikke at jeg ville kunne fodre ham med mere alligevel...

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv skære en gulerod ud i happer og giv dem som guffer? De fleste hunde jeg har mødt er helt pjattet med det, men gider ikke æde en hel gulerod.. Når de kommer ud af lommen er de åbenbart meeeeget bedre? Skideskørt!

 

Eller gulerodshapser ned i en pose med lidt tørfoder og se om ikke de glider ned...

 

Og husk at hans dagsration også er hans guffere? Eller hvis du putter opblødt i kong eller ben så skal det fratrækkes dagens øvrige serveringer..

Hans dagsration er også hans godbidder :-D Og ja, trækker det fra, hvis et måltid bliver erstattet af noget andet :-)

 

Og tak for de gode ideer. Tror også det er nemmere hvis de er skåret ud. Eller måske vil han gerne have frugt, som er lidt sødt. Ved dog ikke hvor meget det mætter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder ikke helt hen i vejret, men jeg ville sammenligne portionen efter kcal indholdet istedet for vægt, især hvis det er er slankefoder du sætter ham på. Fx fik tea faktisk 10-20 gram mere i skålen efter vi skiftede til slankefoder, men kcal mæssigt fik hun meget mindre..

Men hvordan finder jeg ud af hvor mange kcal han skal have?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der udregning lyder altså også temmelig skæv for mig.. Bassil får omkring 430 gram pr dag, men det der ville gøre at han skulle have 630 gram? Han er bestemt ikke tyk, men heller ikke tynd. Og eftersom han ikke altid spiser sin dagsration på nuværende tidspunkt, tror jeg ikke at jeg ville kunne fodre ham med mere alligevel...

 

13g pr kg kropsvægt synes jeg lyder af meget :vedikke: især for en hund der skal tabe sig... Det ville betyde at Karla, 9 kg, skulle have 117g dagligt... Hun får ca 50 for at holde vægten. Johna på 8 kg skulle have 104g. Det passserrimeligt med hvad hun får, selvom det nok stadig er lidt mere. Men hun skal heller ikke tabe sig ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, så er det en speciel udregning for beagler, for den passer ikke på nogen af mine to, og den mindste holder vægten selvom hun får mindre foder end udregningen mener at hun skal have :-D OG det skal måske lige siges at ingen af dem er døde af sult endnu, selvom de begge får under 200g om dagen :blink:

 

 

 

Jeg mente jo herinde, altså :roll::mrgreen: Er nysgerrig! Og synes før/efter-billeder er dejlige :-D

Hehe, det ved jeg da godt :mrgreen: Vil bare lige have et efter-billede at sætte op ved siden af først :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bobo skulle have 455 g. hvis han skal veje 35 kg og jeg så går ud fra den vægt. Det er rigtig meget, tror han ville blive propmæt... Hvis han overhovedet vil spise så meget.

 

Men hey, beaglepack.. Hvis det fungerer for dig, er det selvfølgelig rigtig fint :-D Tror bare ikke Bobo ville tabe sig på den mængde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvordan finder jeg ud af hvor mange kcal han skal have?

 

Det kan du jo ikke vide, men vil skyde på at omkring 1.000 kcal nok ikke er helt skævt. Men start ham op på de 310 g foder om dagen (1.060 kcal), og ingen (!!!!) snacks ved siden af. Vej ham efter en uge (det kan hjælpe at veje hver uge samme dag), og vurder så hen ad vejen.

 

Og så er kcal jo ikke bare kcal. Fx bruger kroppen mere energi på at optage og omsætte rødt kød ifht. lyst kød, men ca. deromkring står jeg af:oops:

 

Jeg synes du skal se en uge eller to, og så regulere mængden. Hvis han er vanvittig sulten, må du prøve en anden type foder, og så kan du jo give Essentials når han har tabt sig det han skal. Chi'en lever jo i bedste velgående på WB Wide Plain, og er ikke sulten. Dyrlægen har forbudt grøntsager, og hun må kun supplere med grønne bønner. Som jo i øvrigt er fulde af protein:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan du jo ikke vide, men vil skyde på at omkring 1.000 kcal nok ikke er helt skævt. Men start ham op på de 310 g foder om dagen (1.060 kcal), og ingen (!!!!) snacks ved siden af. Vej ham efter en uge (det kan hjælpe at veje hver uge samme dag), og vurder så hen ad vejen.

 

Og så er kcal jo ikke bare kcal. Fx bruger kroppen mere energi på at optage og omsætte rødt kød ifht. lyst kød, men ca. deromkring står jeg af:oops:

 

Jeg synes du skal se en uge eller to, og så regulere mængden. Hvis han er vanvittig sulten, må du prøve en anden type foder, og så kan du jo give Essentials når han har tabt sig det han skal. Chi'en lever jo i bedste velgående på WB Wide Plain, og er ikke sulten. Dyrlægen har forbudt grøntsager, og hun må kun supplere med grønne bønner. Som jo i øvrigt er fulde af protein:5up:

Nej, men hvordan finder du ud af, at der er 1.060 kcal i 310 gram? Jeg har nemlig ikke kunnet finde noget sted på posen, hvor der står hvor mange kcal der er i pr. 100 gram eller noget lignende. Er det bare almen viden eller hvad? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...