Hop til indhold

Tisser de af glæde, eller?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Min eks's mor havde engang fået hvalpe på deres hund. De havde stadig kontakt til den ene køber og hver gang hvalpen så moren (mennesket) tissede den. Også som voksen hund.. de mente de var af bare glæde.

 

Cookie har aldrig tisset af glæde. De eneste gange hun har tisset uden for den normale procedure, var da hun lå og sov på mit skød, 9 uger gammel og så da en ret voldsom dyrlæge skulle give hende den første vaccine efter vi havde fået hende. Ham har jeg ikke været hos siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret sikker på at det er et dæmpende signal.

 

Howlucky: Hvorfor kan din GD ikke sende det som et dæmpende signal?

 

Det er jo ikke lille i den forstand at de er små, men i den forstand at de er uskyldige/harmløse, og ikke vil gøre skade på os. Det forbindes bare ofte med unge hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som hvalp/unghund gjorde Liva det, når jeg kom hjem fra arbejde.

 

Jeg tog det som om, at hun havde gået og holdt sig "hele" dagen og bliver så glad, idet jeg kommer hjem, at hun glemte at hun også skulle holde sig.

 

Som hun blev stærkere og stærkere i det at holde sig en hel dag, forsvandt det lige så stille.

Link til indlæg
Del på andre sites

At hundens ejer oplever tisseri som glæde, er det det samme som at det rent faktisk er det der sker?

Eller er det en mulighed at der er tale om fejlfortolkning?

 

Absolut, hvorfor skulle den ligefrem tisse af glæde og hvad så med de hunde som ikke tisser i situationen er de ikke glade "nok"?

 

Jeg mener, det følger med den mindre stramme blære hos hvalpe, som de ikke helt kan kontrollere. Når de så kommer i heftig bevægelse drypper de.

Hos voksne hunde mener jeg det skyldes lidt det samme plus at de bliver muligvis ikke kan holde på det hele samtidig med at de er slappe i kropssproget.

 

Hvis det skulle være direkte tisseri ville de garanteret sætte sig. Det samme hvis det var et dæmpende signal, dæmpningen ligger i kroppens position når hunden tisser og i de fredelige hensigter der vises ved tisning. En hund som sætter sig og tisser er ufarlig= fredelig

Passiv underkastelse kan følges op med nogle dråber, men det er ikke en glædessituation og da må tisning være lige så bevidst som underkastelsespositionen

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine hunde har nogensinde tisset når jeg er kommet hjem. Det eneste tidspunkt jeg har oplevet en sjat-tisse, det var Ayo da hun var hvalp og hun blev forskrækket over en anden hund. Men ellers aldrig. Og jeg garantere jer for at vores er så rigeligt glade når vi kommer hjem! :mrgreen:

 

Selv kender jeg ingen forklaring sådan umiddelbart på tisseriet - men synes Ninjamors forklaring lyder ret fornuftig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tidligere venindes mops er af natur en begejstret hund.

hvis hun fortalte den af jeg og Basse ville komme på besøg, ville den køre helt op og spejde efter os i en uendelighed, indtil vi endelig indfandt os.

Når vi tog hjem derfra, hyyylede hun altid og græd ret meget. Også hvis jeg lod Basse blive der til pasning, men blot selv tog hjem. Både Basse og jeg havde et ret godt bånd til den lille hund, som virkelig viste begejstring overfor os.

 

ooooog, den tissede altid lidt når jeg kom. Som hvalp havde den gjort det ved de fleste, men som voksen var det kun ved ganske få, og altså altid overfor mig :)

 

Jeg er ret blød overfor hunde, og kan på ingen måde forestille mig at noget i mit kropssprog og min omgang med hunde, skulle give anledning til at udvise dæmpende signaler ved hvert et møde, så jeg tolker det udelukkende som ren glæde og deraf manglende blærekontrol :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Futte bliver 3 år i dag og "glædes tisser" altid når han bliver opkørt - Især hvis han er kommet til at flytte sofapuder rundt i huset eller andet han egentlig godt ved han ikke må.

 

Han er blevet meget bedre til at holde igen så vi ikke får en hel sø ud over os, ligesom det hjælper hvis vi ikke hilser på ham før han er faldet ned igen.

Synes dog det er meget syndt at ignorere ham 5-10 minutter efter vi er kommet hjem når han SÅ gerne vil hilse, danser nærmest på vores fødder. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan næsten gætte at det er ud fra mit indlæg at det er kommet, men der er enorm forskel på når min hund viser udelukkende begejstring eller om den skal være lille og sød. Og samtidig så viser filmene af hende at når hun kan hører jeg kommer hjem bliver vildt begejstret og hopper rundt om sig selv og der kommer til at lave en lille pøl. Andre gange når hun sover så bliver hun ikke så begejstret og der er heller ikke uheld.

Så jeg er overbevist om at det er fordi at nu har hun gået og holdt sig så længe at hun ikke kan holde det inde af begejstring.

 

Og hvis min hund skulle være lille og sød så ville den jo også dryppe når jeg havde været væk i kortere tid, og det gør den jo ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Shii.. det med lille var en joke, selvfølgelig kan man føle sig lille i en stor krop;)

Jeg tror det bare er svært for nogle hunde i begejstringens hede at holde tæt.. men jeg kan sagtens tage fejl jo..

 

Men det har jo intet at gøre med at den føler sig LILLE.

 

Det er som i at den er uskyldig, harmløs, ingen trussel. Dette kan alle hunde gøre, uanset deres størrelse.

 

Jeg kan godt se at lille er en joke i forhold til at GDen er en stor hund. Men der menes jo netop ikke lille i en fysisk eller psykisk forstand. Men i en forsvars forstand.

 

Store hunde kan jo sagtens sende dæmpende signaler, også signaler der skal udvise at de f.eks. er uskyldige. Ofte vil du se at disse signaler involvere at hunden gør sig "mindre" end den er. Derfor opstår udtrykket "lille og sød" nok. Selvom det intet har med størrelse at gøre.

 

 

Jeg har oplevet hunde tisseri i hilseritualer, også overfor fremmede, og der kan der jo ikke være tale om glæde når de ikke gør det ved f.eks. deres egen ejer... Skulle de så føle mere glæde ved at se en fremmede, end deres egen ejer? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

kan vel også være angst - eller for at vise at her har den også været , min 1. tæve gjorde det hver gang vi var på besøg hos familie eller andre der havde hund.

 

Jo men ved markeringstisseri sætter hunden sig, eller letter ben, det gør den ikke ved "glædestisseri", der sjatter den, hvor den står eller går :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet 2 tæver, der gjorde dette. Jeg havde dem ofte med på langtur med vor egen hanhund og så de mig komme til deres opgang fra altanen med min hanhund, så sprang de rundt og sjattissede.Tror da det var overstadighed og begejstring over at kunne komme med på langtur.Det var mor og datter og af typen d/s gårdhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret overbevist om at der spiller noget aktiv/passiv underkastelse ind. Hvilket hunde jo kan udvise samtidig med angst eller glæde.

 

Så derfor kan du have en hund der tisser "af glæde" og en der tisser "af angst". Og en hund med dårlig blærekontrol eller fyldt blære vil selvfølgelig være mere tilbøjelig til at tabe urin.

 

Sheila gjorde det der hvor jeg fik hende fra som 11 mdr, men hun har aldrig gjort det siden..Mysla gjorde det, som mange hvalpe, i møde med store voksne hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...