Hop til indhold

Råt kød!


Gæst Sanne
 Share

Recommended Posts

Gæst Sanne

Råt kød til hunde!!!!

Min veninde har en hund der gennem længere tid har haftproblemer med allergi. Den fælder meget og lugter. Den har endda haft skaldedepletter med ulækre sår.

I sidste måned har veninde åbenbart talt med en eller anden ekspertfra slagelsehundecenter og nu er hun begyndt at give sin hund råt kød!

Jeg har læst om det på nettet og selv ringet tilslagelsehundecenter. Der er rigtig mange der mener at det er super sundt oggodt, men endnu flere der siger hunden vil blive blodtørstig af råt kød.

Jeg tror altså at det er alt for farligt at give et dyr råtkød, og nu er mit spørgsmål om jeg skal sige det til hende. Hun behandler sinhund som om det er hendes barn og er meget overbeskyttende, så jeg er bange forat vi bliver uvenner hvis jeg siger det. Jeg har selv hunde og en datter somjeg er bange for bliver bidt.

Bør jeg sige det til hende så hendes hund ikke bider nogen,eller skal jeg holde min mund og se tiden an.

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol: undskyld jeg griner... Men nej!

 

hunde bliver ikke blodtørstige af at få råt kød, ligesom de heller ikke mister lugtesansen ved at spise ost, eller overtager verdensherredømmet fordi de sidder i sofaen...

 

Billede indsat af Johna der spiser rå kylling 8-9 uger gammel. Hun er nu 2 år og vi har endnu til gode at opleve nogen form for blodtørst :blink:

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol: undskyld jeg griner... Men nej!

 

hunde bliver ikke blodtørstige af at få råt kød, ligesom de heller ikke mister lugtesansen ved at spise ost, eller overtager verdensherredømmet fordi de sidder i sofaen...

 

Billede indsat af Johna der spiser rå kylling 8-9 uger gammel. Hun er nu 2 år og vi har endnu til gode at opleve nogen form for blodtørst :blink:

Jeg synes faktisk Johna har en vis tendens til at gå direkte efter struben, måske er der noget om snakken :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ca. det samme slagelsehundecenter sagde da jeg ringede til dem.. men jeg syndes bare jeg har hørt så mange historier med hunde der har bidt børn fordi de løb og fremprovokerede jagtinstinktet. Hvis hunden får råt kød bliver jagtinstinktet vel stærkere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ca. det samme slagelsehundecenter sagde da jeg ringede til dem.. men jeg syndes bare jeg har hørt så mange historier med hunde der har bidt børn fordi de løb og fremprovokerede jagtinstinktet. Hvis hunden får råt kød bliver jagtinstinktet vel stærkere?

Hvorfor? Du giver den jo ikke levende byttedyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ca. det samme slagelsehundecenter sagde da jeg ringede til dem.. men jeg syndes bare jeg har hørt så mange historier med hunde der har bidt børn fordi de løb og fremprovokerede jagtinstinktet. Hvis hunden får råt kød bliver jagtinstinktet vel stærkere?

 

 

Hvorfor skulle jagtinstinktet blive stærkere? Det rå kød bevæger sig vel hverken mere eller mindre end tørfoder gør? Det ligger lige så stille og venter på at blive fortæret... Under alle omstændigheder så har hvad hunden fodres med, intet at gøre med jagtinstinktet - med mindre du selvfølgelig vælger at din hund KUN får det at spise, som den selv kan fange, i så fald vil du jo tvinge en stimulering af jagtinstinktet - for ellers overlever hunden ikke.... Jeg har dog endnu til gode at møde en hundeejer der fodrede med levende bytte :vedikke:

 

Min den ældste tager en fugl i ny og næ, men hun spiser ikke råt - hun synes det er klamt... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skulle jagtinstinktet blive stærkere? Det rå kød bevæger sig vel hverken mere eller mindre end tørfoder gør? Det ligger lige så stille og venter på at blive fortæret... Under alle omstændigheder så har hvad hunden fodres med, intet at gøre med jagtinstinktet - med mindre du selvfølgelig vælger at din hund KUN får det at spise, som den selv kan fange, i så fald vil du jo tvinge en stimulering af jagtinstinktet - for ellers overlever hunden ikke.... Jeg har dog endnu til gode at møde en hundeejer der fodrede med levende bytte :vedikke:

 

Min den ældste tager en fugl i ny og næ, men hun spiser ikke råt - hun synes det er klamt... :mrgreen:

Så du koger den først? :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

PS. kunne forestille mig at myten om aggression og råt kød kommer af, at man, før man fattede ret meget af hundeadfærd, oplevede at hunde der fik råt kød blev mere madglade og dermed måske udviklede ressourceforsvar overfor deres mad? En ting de måske ikke gad over tørkost? :vedikke: Hvem ved hvor de sære myter har deres udspring - men som nævnt op til flere gange i tråden, så har det INTET på sig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ca. det samme slagelsehundecenter sagde da jeg ringede til dem.. men jeg syndes bare jeg har hørt så mange historier med hunde der har bidt børn fordi de løb og fremprovokerede jagtinstinktet. Hvis hunden får råt kød bliver jagtinstinktet vel stærkere?

Hvordan det? Kødet bliver serveret i en madskål. Der er intet at jage:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe er blevet fodret med råt kød og ben, intet andet, i et år og ham er der absolut intet blodtørstigt over :-) Der findes masser af hunde, der fodres på denne måde idag, netop fordi det er godt for visse typer allergi. Kender selv flere og de har været ganske rolige og blide :-)

 

Det er en gammel myte og som Amocca skriver... Så har det nok noget at gøre med, at hunden pludselig fik mad af en vis værdi (smagsmæssigt) og derfor større tendens til ressourceforsvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror altså de løbende børn og det rå kød er ment som to forskellige påstande, altså ikke = løbende råt kød;)

Og den med de løbende børn(voksne,harer,katte,whatever) har vel en hvis sandhed v mange hunde.. Ikke at de kaster sig over det løbende, men det tricker da deres jagt instinkt vil jeg mene. Vel også derfor man opfordrer folk til at stå stille/bevæge sig roligt væk ved møde med hund man ikke er helt tryg ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

det trigger....

 

medmindre du mener hunden stopper op og begynder at spille "find ærten" med 3 kopper og en papkasse, når den har indhentet den løbende unge altså..?? :vedikke:

ret morsomt billede iøvrigt. :mrgreen:

 

 

 

Egentlig også ligegyldigt. Medmindre hunden i forvejen har agressive tendenser, såvel som en tendens til at jagte rundt med alt der bevæger sig, så vil den jo stadig ikke gøre det bare fordi den bliver fodret råt, ligesom det heller ikke vil udgøre en risiko for folk at bevæge sig, medmindre det normalvis er et problem med den pågældende hund.

Derudover er der jo som det vel er de fleste bekendt, mange "udgaver" af jagt-adfærd. Hyrdning er f.eks. én af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...