Hop til indhold

Løbetid og hanhunde


Gæst Zirka
 Share

Recommended Posts

Gæst Zirka

Hej alle.

 

Med risiko for verbale tæsk, vil jeg gerne høre Jeres mening om problemer med luftning af tæver i løbetid.

Jeg er igen i dag blevet overfuset og lovet bank fordi jeg lufter min tæve der for tiden er højløbsk, på et område i nærheden af hvor jeg bor og i øvrigt forsøger nå det inden alle andre kommer derned.

 

Den pågældende person, som har en hanhund, ville ikke tage sin hund i snor selv om jeg bedte pænt flere gange og forsøgte forklare min situation.

Det ende næsten korporligt ved at han sprang hen til mig og stak sit hoved helt ned til mit og råbte mig ind i ansigtet. Jeg blev bange og puffede ham væk, hvor efter han påstod at jeg havde slået ham - øh..... - jeg er 160 cm høj, 56 år og kvinde?

Det endte helt galt med at vi begge stod og råbte af hinanden - fuldstændigt åndsvagt. Og jeg har det rigtig skidt med at jeg lod mig rive med ind i situationen - totalt dumt af mig. Men jeg blev så vred over han ikke ville lytte overhovedet.

 

Jeg har i den seneste tid talt med skovløberen og kommunen, som begge gør opmærksom på, at alle hunde SKAL føres i snor på offentlige områder iflg. Naturbeskyttelsesloven - med mindre der tydeligt er skiltet, at hunde må være løse under opsyn og under ejerens fulde kontrol. Undtagelsesvis må hunde færdes løse på privat grund hvis lodsejeren giver tilladelse.

 

Jeg er faktisk ret gal over den manglende forståelse og respekt fra hanhundeejere, der tror de har ret og lov til at opføre sig som det passer dem og koste rundt med os andre som om de alene bestemmer alt - helt uansvarligt.

 

Vi med tæver i løbetid er i virkeligheden uønsket stort set alle steder. Jeg kan ikke engang gå på gaden uden at skulle være bange for en skideballe eller i værste fald, tæv, fra en hanhundeejer der lufter sin løse hund som ikke kan kaldes tilbage.

 

Man føler sig efterhånden som en tyv i natten - ret ufedt. Jeg kan jo ikke lufte hende mellem kl. 01:00 og 05:00 om natten.

 

Ved godt mit opslag er lidt langt, men jeg vil gerne høre Jeres mening og oplevelser og nej - jeg har desværre ikke en have hun kan være i - vi skal på gaden.

Hilsen

Zirka & Bente

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sikker på at du ikke får verbale tæsk herinde og slet ikke pga. af dette indlæg.

 

Kan godt forstå du du synes det er rigtig træls og ubehageligt ikke at kunne lufte sin hund i fred og uden at blive overfaldet.

Jeg har selv en tæve, som ikke er steriliseret endnu (bliver det i morgen) og jeg har heldigvis aldrig oplevet at jeg ikke må lufte min hund i løbetid. Nu er min hund så også en størrelse som jeg kan tage op i favnen hvis en løs hanhund skulle finde min utrolig dejlig.

 

Men jeg har desværre ikke nogle råd at kunne give dig, for må desværre sige at der findes ejere, der tror deres hunde er guds gave til verden og deres hund skal rende hvor det passer dem, uanset om de må eller ej - den slags ejere er der ikke så meget at gøre ved, for de er ofte pisse ligeglade med om deres hund genere andre. Her taler jeg af erfaring og det er uanset hvordan man snakker til/med dem. Det eneste jeg kan sige er at så længe din hund i løb er i snor, er det ikke dig som er galt på den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med risiko for verbale tæsk, vil jeg gerne høre Jeres mening om problemer med luftning af tæver i løbetid.

Jeg er igen i dag blevet overfuset og lovet bank fordi jeg lufter min tæve der for tiden er højløbsk, på et område i nærheden af hvor jeg bor og i øvrigt forsøger nå det inden alle andre kommer derned.

Jeg har en hanhund, der let og elegant tabet sit hjerte til enhver dejlighed i løbetid, men det gør mig nu ikke til en intolerant hanhundeejer, der ikke kan forstå, at også løbetidstæver skal luftes. Gå du roligt ud og luft din hund.

 

Du er bare stødt ind i en trist person, men det er ikke din fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da fuldstændig latterligt, at de slet ikke kan se, at det er dem, der skaber problemet. En ting er at man ikke kan kalde sin hund tilbage, når den støder på en løbetidstæve - det kan ske for alle. Men man skal da ikke skælde ud på tæveejeren :roll:

 

Og nej, du får heller ingen verbale tæsk af mig. Som jeg læser det, er det slet ikke dig, der er problemet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og takker for respons.

 

Jeg ved jo godt at der er søde, rare, venlige og respektfulde hanhundeejere - dem har jeg også truffet nogle af - dejligt.

 

Nu er det bare sket flere gange, i dag var dog det værste og jeg er dybt ked af det. men jeg er også rigtig vred. Det er altså ikke i orden at, for nu at sige det lige ud, bede mig skride og lufte min hund et andet sted.

 

Men jeg vil gerne tale pænt til folk - det er bare lidt svært når de ikke vil høre mine argumenter - måske fordi de godt ved jeg har ret. Og det værste er vel at indrømme man har fejl.

 

Jeg er rigtig glad for opbakningen og jeg vil igen i morgen lufte min skønne pige (snart dame) og håbe på det bedste.

 

Nu er beslutningen om sterilisation taget inden det her skete. ikke kun p.g.a. omtalte problem, men mere fordi det sundhedsmæssigt er bedst. Min datter er dyrlæge og har anbefalet det ,da det minimere risiko for kræft med op til 80% og jeg vil gerne beholde hende så længe som muligt.

Hun skal under kniven først i august - så slipper vi da for ballade med flere hanhunde.

 

 

Jeg vil gerne slå fast - jeg kan godt lide alle hunde. Jeg har absolut intet imod dem - det er ejernes manglende respekt jeg er vred over. Jeg er helt bevidst over naturens gang og en dejlighed som Zirka, er umulig at ignorere. Så det er helt som det skal være - ingen hanhund kan modstå en tæve i løbetid.

 

Vil også lige tilføje - det område vi benytter, har været "kendt" lufteområdefor løse hunde i flere år - nu vil kommunen så imidlertid håndhæve deres ret til at hunde skal føres i snor. Så egentlig har man aldrig måttet gå med løs hund der.

Jeg kæmper selv for at vi skal få lov, fortsat at ha løse hunde dernede - men det går man nok ikke med på. De har allarede dækket sig ind under Naturbeskyttelsesloven - så det bliver svært.

Redigeret af Zirka
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg vil bare sige du har ret ;-) et trist tilfælde du er rendt ind i. Jeg har selv to han labber. Den ene er forelsket bare hun hunden nærmer sig løbetid. Og han kan hyle hjemme når vejens hun hund er i løbetid. Men dem jeg møder til dagligt har jeg lavet den aftale med at de lige råber "vi snakker ikke i aften for hun er i løbetid". Det er bare dejligt. Hun undgår min han og min undgår at køre helt op over at ha mødt en hun ;-)

Det skal lige siges jeg har altid mine i snor rundt omkring i kvarteret her. Men synes selv vi har en god aftale ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bare sige du har ret ;-) et trist tilfælde du er rendt ind i. Jeg har selv to han labber. Den ene er forelsket bare hun hunden nærmer sig løbetid. Og han kan hyle hjemme når vejens hun hund er i løbetid. Men dem jeg møder til dagligt har jeg lavet den aftale med at de lige råber "vi snakker ikke i aften for hun er i løbetid". Det er bare dejligt. Hun undgår min han og min undgår at køre helt op over at ha mødt en hun ;-)

Det skal lige siges jeg har altid mine i snor rundt omkring i kvarteret her. Men synes selv vi har en god aftale ;-)

 

Hej og Ja et rigtig trist tilfælde. det værste er faktisk, at vi jo tidligere har talt godt sammen - fatter det bare ikke?

 

Men jeg er da rigtig misundelig på Jeres ordning - det lyder som en super idé (vi snakker ikke i aften) - den var rigtig god.

 

Ville gerne kunne indføre det her, men nu er vi på vej på ferie på søndag og så er hun slut med det når vi kommer hjem. Derefter har jeg ikke det problem selv, men vil stadig "kæmpe" for de andre "damer" og appellere til hanhundeejere, om at de tænker sig lidt om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hører så til mindretallet her, selv om jeg nu ikke ligefrem ville love nogen tæsk ;-)

Jeg synes man skal holde sig fra meget brugte fritløbsområder med sin løbske tæve, og desuden altid holde samme tæve i snor og under fuld kontrol.

Jeg har selv, når jeg har haft intakte tæver, begrænset luftningen medens tæven var i løb. Jeg har selvfølgelig også have, så er det jo nemmere. Men jeg ville lade være med at gå på steder hvor jeg vidste at der var stor sandsynlighed for at møde løse hunde.

 

På en strandtur med min hanhund, mødte jeg engang en dame med en løsgående collie. Da hendes hund var løbet hen til min (som var i snor), kom hun pludselig i tanker om at de nok ikke skulle hilse, da hendes tæve var i løbetid. Der blev jeg lidt sarkastisk, må jeg indrømme :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hører så til mindretallet her, selv om jeg nu ikke ligefrem ville love nogen tæsk ;-)

Jeg synes man skal holde sig fra meget brugte fritløbsområder med sin løbske tæve, og desuden altid holde samme tæve i snor og under fuld kontrol.

Jeg har selv, når jeg har haft intakte tæver, begrænset luftningen medens tæven var i løb. Jeg har selvfølgelig også have, så er det jo nemmere. Men jeg ville lade være med at gå på steder hvor jeg vidste at der var stor sandsynlighed for at møde løse hunde.

 

På en strandtur med min hanhund, mødte jeg engang en dame med en løsgående collie. Da hendes hund var løbet hen til min (som var i snor), kom hun pludselig i tanker om at de nok ikke skulle hilse, da hendes tæve var i løbetid. Der blev jeg lidt sarkastisk, må jeg indrømme :evil:

 

Tjaaaa - Tjoooo - nu er det jo et område hvor man faktisk skal holde hunden i snor - men ok - det overholdes så ikke.

 

Men det er ikke det eneste sted jeg har oplevet det, som nævnt i tråden. Vi har et indhegnet område lidt herfra, netop til løse hunde. Der kørte jeg over og skulle mødes med Zirka´s søster - Zenta, som var i løbetid.

Jeg hængte en stor seddel på lågen "Tæver i løbetid på arealet - vis venligst hensyn" - bare 5 min. efter kom en mand ind med 3 løse hunde, hvoraf en var hanhund.

Jeg spurgte om ikke han havde set min seddel og jo, det havde han. Men nu skulle han altså lufte sine hunde og jeg ku da bare gå i skoven med min hund i snor. Jeg gik udenfor og tro det eller ej - bagefter kommer han helt hen til os med hans hunde, selv om jeg havde sagt til ham jeg ikke ville diskutere sagen yderligere - hvad går der galt?

 

Samme problem i Bymidten (vores lokale shopping Center) - kommer derop med min tæve (i løbetid) i snor, hvor der så kommer 2 hanhunde (løse) tilhørende de lokale bumser. Kalder på dem og beder dem tage deres hunde i snor - men igen - uforskammet svar - jeg ku jo bare skride med min åndsvage tæve?????

 

Selv i skoven hvor de SKAL føres i snor (med skilte alle steder), møder jeg for gud ved hvilken gang, løse hanhunde?

 

Det er netop det der er problemet - hvor skal jeg gå hen?

 

Jeg mener ikke det alene er tæve-ejeres problem. Det må altså også være hanhundeejernes. Tror man kalder gensidig respekt :slem:

 

Og så vil jeg forresten aldrig lade min tæve løbe løs på et område jeg ikke kan kontrollere når hun er i løbetid - det ville jo være at bede om ballade. Jeg har hende ALTID i snor og dermed under fuld kontrol - bare lige for at slå det helt fast - hun var ikke løs på området i dag.

Redigeret af Zirka
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gik, hvor vi plejede at gå, dog undgik jeg løs-hunde områderne.

 

Så begrænsninger, ja - til en grænse. Jeg har ikke tænkt mig at lufte min hund i min have, da min have ikke er til at tisse og skide i. Slut færdig. Og det kan heller ikke være meningen. Så længe jeg går med min hund i snor, på områder, hvor hunde alligevel skal være i snor, så kan jeg ikke gøre meget mere.

 

Og min hund skal da ikke straffes (mindre gåture), fordi den er i løbetid.

 

Som sagt, har jeg aldrig oplevet det som TS nævner, heldigvis. Vi har altid sådan lige råbt an på afstand og så har vedkommende taget deres hund i snor. Og har jeg på afstand set nogen, hvor jeg ved at det er hanhunde, så kan jeg godt finde på at dreje af, hvis muligt, så vi undgår dem

Link til indlæg
Del på andre sites

På en strandtur med min hanhund, mødte jeg engang en dame med en løsgående collie. Da hendes hund var løbet hen til min (som var i snor), kom hun pludselig i tanker om at de nok ikke skulle hilse, da hendes tæve var i løbetid. Der blev jeg lidt sarkastisk, må jeg indrømme :evil:

For år tilbage mødte min mand og jeg en sådan løs dejlighed, da vi luftede vores egen hanhund. Ejeren skyndte sig godt nok at råbe "Hold jeres hund væk - hun er i løbetid", men det havde ikke rigtig nogen virkning på hans villige tæve.

 

Min mand sagde troskyldigt (og når han har den mine på, skynder jeg mig altid et par skridt væk for ikke at komme til at grine), at det gjorde da ikke noget, for "de er jo ægte hunde begge to". Manden forklarede derefter omhyggeligt og med mange eksempler min mand, at det skulle være samme race, hvis der skulle satses på hvalpe.

 

Min mands eneste reaktion var et tomt blik og et "Nåååååå....sådan?!".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke det alene er tæve-ejeres problem. Det må altså også være hanhundeejernes. Tror man kalder gensidig respekt :slem:

 

 

Det går jeg skam meget ind for. Men erfaringen siger desværre at det er ved at gå af mode. Folk holder på deres ret - også selv om det egentlig ikke er en ret, men bare en frihed de tager sig, som f.eks. at lufte hunden uden snor på områder hvor det ikke er tilladt, fordi "det plejer vi at gøre".

Min mening er at konflikter, som dem du har oplevet, kan man selv gøre noget for at undgå, også selv om det betyder at man må gå en omvej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor på landet, på en "blind" vej.

Der er en nabo der lavede et stort nummer ud af at vores tæve var i løbetid, men alligevel skulle han forbi vores hus HVER dag med hans hanhund uden snor.

Så en dag klagede han til os og var godt træls og min mand siger til ham at området er stort nok, han kunne bare gå en anden vej.

Så begyndte fjolset dælme at "sladre" ved andre naboer og brokke sig til dem, da han så ikke fik nogen af dem på krogen gik det op for ham at han var blevet MEGET til grin.

Han går stadig forbi huset hver dag og han hilser ikke, men nu er hans hund i det mindste stoppet med at skide helt oppe af min husmur - markering kaldte han det!!! Snor kaldte jeg det ;)

 

Nu har vi to tæver, mon så der bliver dobbelt fest når de går i løb*GG*

 

Har man problemer i skove og parker så er man jo velkommen til at kontakte den park ansvarlige - de må nemlig tilbageholde hunden og indlevere den hos falck og de kan sågar også få hjælp til at udstede bøder (er lidt i tvivl om de må alene).

Så kan det være at folk lærer at få snor på deres hunde der hvor det er krævet ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes helt generelt at man skal tage hensyn til hinanden men når det er sagt har jeg oplevet tæveejere der bare går ind i selv mindre fritløbsområder selv om de kan se at der er løse hanner, og det synes jeg ikke er rimeligt .En enkelt gang kom jeg op at skændes med en tæve ejer der bare lukkede sin løbske tæve ind -hvordan pokker skulle jeg vide at hendes tæve var i løbetid ?

Redigeret af anne-lise hansen
mangel
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ked af det (er selv tæveejer) men mener helt bestemt at det største hensyn ligger hos tævens ejer. Som hanhundeejer har man ikke en kinamands chance for at vide hvornår ens hanhund får tævelugt i næsen og bliver derfor taget med bukserne nede ofte uden chance for at træffe et valg selv. Det er skaldede 3 uger, der godt nok kan føles lange, men for hanhundeejerne kan det være hver eneste dag, alle årets dage.

 

Det er muligt at jeg tager fejl, men jeg har opfattet at TS går ind i et område hundefolket har "besat" og lufter uden snor selvom det er forbudt,.. og så synes jeg helt ærligt også det er et lidt dumt sted at lufte sin løbske tæve. Det kan godt være at loven siger én ting, men hvis folks vaner siger noget andet kan det sommetider blive en udfordring at ignorere det.

 

Ligeledes synes jeg ikke det er iorden at "beslaglægge" en hunde-lufte-indhegning, selvom der bliver adviseret at der er løbetidstæver derinde, for alene duften (der jo bliver hængende derinde) går altså ikke ubemærket forbi de hunde der kommer derind bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ked af det (er selv tæveejer) men mener helt bestemt at det største hensyn ligger hos tævens ejer. Som hanhundeejer har man ikke en kinamands chance for at vide hvornår ens hanhund får tævelugt i næsen og bliver derfor taget med bukserne nede ofte uden chance for at træffe et valg selv. Det er skaldede 3 uger, der godt nok kan føles lange, men for hanhundeejerne kan det være hver eneste dag, alle årets dage.

 

Det er muligt at jeg tager fejl, men jeg har opfattet at TS går ind i et område hundefolket har "besat" og lufter uden snor selvom det er forbudt,.. og så synes jeg helt ærligt også det er et lidt dumt sted at lufte sin løbske tæve. Det kan godt være at loven siger én ting, men hvis folks vaner siger noget andet kan det sommetider blive en udfordring at ignorere det.

 

Ligeledes synes jeg ikke det er iorden at "beslaglægge" en hunde-lufte-indhegning, selvom der bliver adviseret at der er løbetidstæver derinde, for alene duften (der jo bliver hængende derinde) går altså ikke ubemærket forbi de hunde der kommer derind bagefter.

 

Der er vi enige.

 

Jeg holder mig også fra fritløbsområderne (både de officielle og de "uofficielle"), men jeg vil stadig have lov til at gå en tur i snor med min tæve alle andre steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig "lider" han hunde oftere, men når der skal være snor på hunden, så er der vel plads til alle

 

Er det et svar til mig?, så ja klart. Det jeg skrev var i forhold til hvad jeg opfattede TS beskrev, og er det et område hvor folk lever efter "gadens love" og alligevel ikke lufter med snor (men igen, det er hvad jeg får ud af at læse det),... så synes jeg stadig det er ret dumt gjort pga. alle de konflikter man så får skabt. Bare min mening altså.

 

Der er vi enige.

 

Jeg holder mig også fra fritløbsområderne (både de officielle og de "uofficielle"), men jeg vil stadig have lov til at gå en tur i snor med min tæve alle andre steder.

 

Ja selvfølgelig. Og det er da slet heller ikke sådan at jeg synes det TS oplevede var okay. Vold eller trusler om vold er et absolut no-go, uanset hvor uenige man kan blive, og manden må jo have en eller anden vævefejl i kysen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv nogle idioter - man kan i det mindste tale pænt !

 

Men jeg ville nok undgå de steder hvor folk lufter uden snor - også selvom der er påbud om at have hunden i snor.

 

Andre steder hvor du skulle møde andre løse hunde ville jeg råbe højt at min hund smitter.

 

De behøver ikke vide om det er sandt eller ej, men din tæve får måske lov til at gå i fred. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg hører så til mindretallet her, selv om jeg nu ikke ligefrem ville love nogen tæsk ;-)

Jeg synes man skal holde sig fra meget brugte fritløbsområder med sin løbske tæve, og desuden altid holde samme tæve i snor og under fuld kontrol.

Jeg har selv, når jeg har haft intakte tæver, begrænset luftningen medens tæven var i løb. Jeg har selvfølgelig også have, så er det jo nemmere. Men jeg ville lade være med at gå på steder hvor jeg vidste at der var stor sandsynlighed for at møde løse hunde.

 

På en strandtur med min hanhund, mødte jeg engang en dame med en løsgående collie. Da hendes hund var løbet hen til min (som var i snor), kom hun pludselig i tanker om at de nok ikke skulle hilse, da hendes tæve var i løbetid. Der blev jeg lidt sarkastisk, må jeg indrømme :evil:

 

Jeg er helt enig med dig Umulia, hun hunde ejer bør også vise hensyn ligesom TS her gør, det er bare flot... ikke langt fra hvor jeg bor løber to collier rundt løse - altid også når de er i løb, og det synes jeg ikke er iorden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Om man har han- eller hunhund støder man ind i problemer, sådan er det desværre bare. Jeg synes også at man godt kan holde sig fra steder hvor man ved at hunde løber løs, og man måske selv bruger det område til det samme når tæven ikke er i løb - ikke fordi at tæven skal gemmes væk, men... almen forståelse for at ikke alle hanhunde kommer på indkald når de først har færten af tæven.

 

Jeg har 2 hanhunde og der er sørme mange steder jeg ikke kan gå, selvom der er snorepåbud, da min ene hund er blevet hoppet på nogle gange herude. Skal ikke nyde mere af sådan noget, så går jeg hellere andre ruter og må køre til de steder hvor den yngste kan løbe løs. Går ikke rundt og er irriteret over det, sådan er det bare.

 

 

MEN. Selvfølgelig kan folk sgu godt opføre sig ordentligt og i det mindste undskylde at deres hund løb hen til en og ikke ville væk igen. Min ene løb hen til en tæve, jeg havde slet ikke opdaget de kom, den anden hund så dem heller ikke da han gravede efter mus. Jeg hentede selvfølgelig min hund med det samme og undskyldte da. Hun tog det heldigvis pænt (ja det er så en anden ting, tænk at vi nu er der hvor man er lettet når folk tager en upser uden at blive sur..... suk DK er altså bare ikke det mest venlige land :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er ikke det eneste sted jeg har oplevet det, som nævnt i tråden. Vi har et indhegnet område lidt herfra, netop til løse hunde. Der kørte jeg over og skulle mødes med Zirka´s søster - Zenta, som var i løbetid.

Jeg hængte en stor seddel på lågen "Tæver i løbetid på arealet - vis venligst hensyn" - bare 5 min. efter kom en mand ind med 3 løse hunde, hvoraf en var hanhund.

Jeg spurgte om ikke han havde set min seddel og jo, det havde han. Men nu skulle han altså lufte sine hunde og jeg ku da bare gå i skoven med min hund i snor. Jeg gik udenfor og tro det eller ej - bagefter kommer han helt hen til os med hans hunde, selv om jeg havde sagt til ham jeg ikke ville diskutere sagen yderligere - hvad går der galt?

Der gik det galt, at du mente at kunne reservere tid til din egen hund på et indhegnet område beregnet for alle løse hunde. For hvordan havde du tænkt dig, at en løs hanhund skulle kunne respektere, at din hund er løbsk? Jeg ville under ingen omstændigheder have kunnet have min hanhund løs der og samtidig forvente, at han ignorerede en dejlig tæveduft. Jeg måtte enten trække af med min hund igen og finde et andet sted eller gøre som manden....sige, at du nok med fordel kunne lufte din løbske tæve et sted, hvor alle hunde skulle gå i snor.

 

At man så godt kan sige sådanne ting pænt, er en anden ting. Men fejlen er altså helt og aldeles på din side, som jeg ser det. Og det er ikke udelukkende, fordi jeg er hanhundeejer, for også tæveejere kunne tænkes at få problemer med deres hunde og en fremmed løbsk tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt får min tæve ikke lov at komme på fritløbsområder når hun er i løbetid. Og jeg mener at man som ejer af en løbetidstæve, selv har ansvaret for at beskytte hende. Dermed hvis hun kan komme så langt væk at en hanhund kan komme til hende uden man kan sparke den væk, så bør man holde sig fra at have hende frit på disse steder.

 

 

Derudover synes jeg sagtens man kan lufte sin løbetidstæve, i snor, helt normalt som man altid gør. For den sags skyld også på fritløbsområder hvis man føler for det.

Men jeg er af den holdning at hvis en hund fiser rundt og snuser 40-50 meter fra sin ejer, så stopper jeg altså ikke min han fra at løbe hen og hilse... Og før end jeg og anden ejer når der hen, kunne der sagtens være hvalpe på vej.

 

Men ærligt.... At slipper en løbsk tæve fri på et fritløbsområde fordi "det har man ret til", er i mine øjne naivt og uansvarligt. For vi ved alle godt hvor lidt styr på hundene mange ejere har.

 

Men i tilfældet du skriver, hvor det foregår på et område hvor hunden SKAL være i snor, der ville jeg altså også pænt fortælle ham at hunden altså skal være i snor, og jeg ville skam også melde det til politiet hvis han ikke kunne se at han overtrådte loven! (politiet ville så nok være PÆNT ligeglade)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...